Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2016, 00:09   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.173
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wollige pseudo intellectuele CVP taal, daar heb ik een hekel aan. Ofwel schrijft ge Nederlands, ofwel niets. Chinees mag ook, dat begrijp ik ook.
Ik heb geen recht om een brood te kopen, waar haalt u dat?
U hebt een levendige verbeelding!

Evenwel, indien ik geld betaal aan een bakker, DAN heb ik het recht op een brood , en de bakker heeft de plicht om het mij te leveren.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen.
Dat lijkt me toch de definitie te zijn van 'een brood kopen'.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 00:10   #22
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, ge vergist u, ik weet dat niet.
Omdat ge recht hebt op een advokaat is iedere advokaat nog niet verplicht u te verdedigen.
Maar uw dokter heeft wel de plicht te zorgen dat ge geen pijn hebt.
Waar stopt dat volgens u?
Echt, lees eens zelf wat ge schrijft ... En beeldt u dan in dat ik dit moet proberen te begrijpen ....

Enkel als ge iets coherent schrijft kan ik antwoorden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 00:16   #23
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoe kom je daar bij?
Dat heb ik uitgelegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je een recht hebt, volstaat het dat een ander jou passief toestaat om het uit te oefenen.
Meer moet dat niet zijn.
Wat is dat? Passief toestaan? Wat uit te oefenen?? Pas dat eens zelf toe op het beginvoorbeeld van deze thread...

Jongens toch!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht





Niet aantrekken.
Dat gebeurt de beste.
Ik dacht dus echt dat iedereen dat wist, dat rechten en plichten de weerzijden zijn van dezelfde medaille....

Nee, er zijn dus mensen die denken dat een recht er gewoon 'is'. De anderen moeten dat 'passief toestaan'...


Aaaarg, iel aaarg!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2016 om 00:17.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 00:55   #24
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat heb ik uitgelegd.

Wat is dat? Passief toestaan? Wat uit te oefenen?? Pas dat eens zelf toe op het beginvoorbeeld van deze thread...

Jongens toch!
Ik dacht dus echt dat iedereen dat wist, dat rechten en plichten de weerzijden zijn van dezelfde medaille....

Nee, er zijn dus mensen die denken dat een recht er gewoon 'is'. De anderen moeten dat 'passief toestaan'...


Aaaarg, iel aaarg!
Allez, 1ste les inleiding tot de rechtswetenschap, 1ste bachelor, bladzijde 1:

positief recht (niet verwarren met lege lata) => positieve plicht, actieve handeling (vb. recht op onderwijs, overheid moet voorzien in onderwijs)
negatief recht => passiviteitsverplichting (vb. persvrijheid, overheid moet u geen drukkerij voorzien en heeft enkel de plicht u ongemoeid te laten)
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 05:46   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat heb ik uitgelegd.
Blijkbaar niet (goed)

Citaat:
Wat is dat? Passief toestaan? Wat uit te oefenen?? Pas dat eens zelf toe op het beginvoorbeeld van deze thread...
Passief: ik moei mij niet met uw plannen om er een eind aan te maken. Ik help u niet, maar houd u ook niet tegen.
Actief: ik grijp actief in bij uw plannen door ze ofwel te helpen uitvoeren ofwel ze te verhinderen.

Citaat:
Ik dacht dus echt dat iedereen dat wist, dat rechten en plichten de weerzijden zijn van dezelfde medaille....
Appel op het algemeen gewetene is geen sterk argument.
Vaak dient het om zwakke beweringen kracht bij te zetten.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 12 mei 2016 om 05:48.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 06:58   #26
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik dacht dus echt dat iedereen dat wist, dat rechten en plichten de weerzijden zijn van dezelfde medaille....
Naar mijn weten is dit zo. Een arts dat geen euthanasie wenst uit te voeren heeft de plicht de patient door te verwijzen naar een arts die dit wel wil.

Dus er is inderdaad een plicht mee gemoeid.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 07:03   #27
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Blijkbaar niet (goed)


Passief: ik moei mij niet met uw plannen om er een eind aan te maken. Ik help u niet, maar houd u ook niet tegen.
Actief: ik grijp actief in bij uw plannen door ze ofwel te helpen uitvoeren ofwel ze te verhinderen.
maar dat weet ik dat u dat denkt. Pas dit principe nu eens toe op euthanasie. Wat heeft een stervende aan het recht op euthanasie als iedereen achteruit leunt en afwacht?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Appel op het algemeen gewetene is geen sterk argument.
Vaak dient het om zwakke beweringen kracht bij te zetten.
Dat klopt. Het was een persoonlijke opmerking van algemene ontgoocheling. Mijn excuses als het neerbuigend overkwam.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 07:06   #28
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Allez, 1ste les inleiding tot de rechtswetenschap, 1ste bachelor, bladzijde 1:

positief recht (niet verwarren met lege lata) => positieve plicht, actieve handeling (vb. recht op onderwijs, overheid moet voorzien in onderwijs)
negatief recht => passiviteitsverplichting (vb. persvrijheid, overheid moet u geen drukkerij voorzien en heeft enkel de plicht u ongemoeid te laten)
Ja, dat ken ik. De artificiele kwalificaties in schoolboeken.

Persvrijheid is een 'negatief' recht. Wat betekent dat? Dat een journalist alles mag schrijven dat hij wil?
Geldt niet net hetzelfde met mijn recht om mijn veters te knopen?

De plicht hebben om iemand ongemoeid te laten bestaat niet. Tenzij een restraining order. Maar ook dat is iets actief, want dat is voor mensen die compulsief andere mensen lastig vallen.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2016 om 07:11.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 07:16   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Pas dit principe nu eens toe op euthanasie. Wat heeft een stervende aan het recht op euthanasie als iedereen achteruit leunt en afwacht?
Dat is toch de evidentie zelve?
Jij schetst het geval waarin je recht op sterven kan uitoefenen zonder daarin belemmerd te worden door derden.

Citaat:
Dat klopt. Het was een persoonlijke opmerking van algemene ontgoocheling.
Wees niet ontgoocheld.
Het is zelfs een goede zaak wanneer jouwe foute denkbeelden niet algemeen aanvaard worden.
Citaat:
Mijn excuses als het neerbuigend overkwam.
Excuses hoeven niet.
Het is de gebruikelijke stijl van je berichten.
Het went snel.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 07:20   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, dat ken ik. De artificiele kwalificaties in schoolboeken.
Die kwalificaties zijn vaak correcter dan forumonzin.

Citaat:
Persvrijheid is een 'negatief' recht. Wat betekent dat? Dat een journalist alles mag schrijven dat hij wil?
Inderdaad.
Zodra een journalist niet schrijft wat hij wil, en een uitgever niet uitgeeft wat hij wil, zijn ze hun (recht op) persvrijheid kwijt.

Citaat:
Geldt niet net hetzelfde met mijn recht om mijn veters te knopen?
Heb je inzake dat recht problemen?
Is er iemand of een instantie die zich actief met jouw veterprobleem bemoeit?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 07:54   #31
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is toch de evidentie zelve?
Jij schetst het geval waarin je recht op sterven kan uitoefenen zonder daarin belemmerd te worden door derden.
Ja, en hoe gaat die terminaal zieke sterven? Er is toch iemand die de plicht heeft het spuitje te geven? Of gaan we gewoon wachten toch hij uiteindelijk toch sterft?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wees niet ontgoocheld.
Het is zelfs een goede zaak wanneer jouwe foute denkbeelden niet algemeen aanvaard worden.
Maar ik heb wel gelijk, hoor.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 12 mei 2016 om 07:55.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:07   #32
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Die kwalificaties zijn vaak correcter dan forumonzin.
Vaak is niet hetzelfde als altijd. En ik las het woord 'verplichting', zelfs bij negatieve rechten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Inderdaad.
Zodra een journalist niet schrijft wat hij wil, en een uitgever niet uitgeeft wat hij wil, zijn ze hun (recht op) persvrijheid kwijt.
Dat hangt ervan af waar. Hier in België is een journalist zijn recht op vrije meningsuiting nooit kwijt. De journalist kan een procedure starten om een mogelijke schending van zijn recht op vrije meningsuiting te stoppen. En dat creëert verplichtingen voor anderen.
In een dictatuur is er geen recht op vrije meningsuiting. Dus geen plichten voor anderen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht


Heb je inzake dat recht problemen?
Is er iemand of een instantie die zich actief met jouw veterprobleem bemoeit?
Maar dat is toch irrelevant of er een instantie zich bemoeit met mijn veters? En trouwens, ja, dat is ooit gebeurd.

Ik geef dit maar enkel als voorbeeld dat er geen recht is om uw veters te knopen. Of het recht op een loodgieter, zoals hierboven iemand stelde. Of het recht op goed weer, zoals de horeca aan de zee lijkt te claimen.

Dat bestaat allemaal niet, omdat ... ge dat recht bij niemand kunt afdwingen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:25   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Aanzet tot discussie, vroeg ik me af.
Daar staat toch "fight for it" !
Wel, voorstanders en tegenstanders van het gedacht van die brave man, kunnen zich laten gaan.
En laten zich ook gaan in deze draad.

Ebte kij een problèèm ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:27   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ook voor een gevangene?
Een paar jaar geleden was er hier een discussie over een levenslang veroordeelde die niet verder wou leven en euthanasie vroeg.
Ik vind van wel, maar ik denk niet dat er velen van mijn gedacht zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:30   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar ik heb wel gelijk, hoor.

Je weet toch welk gelijk?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:33   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, en hoe gaat die terminaal zieke sterven?
Er is toch iemand die de plicht heeft het spuitje te geven?
Er zijn echt wel meerdere manieren om te sterven dan het terminale spuitje van een derde persoon...

Citaat:
Of gaan we gewoon wachten toch hij uiteindelijk toch sterft?
Zolang je hem het sterven niet belet laat ik de rest over aan jouw al dan niet humane inzichten.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:37   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar dat is toch irrelevant of er een instantie zich bemoeit met mijn veters? En trouwens, ja, dat is ooit gebeurd.
Zeker voor irrelevante zaken is bemoeienis of ingrijpen door derden onnodig, en mag jij je recht op veters knopen probleemloos uitvoeren.
Als daar in jouw geval ooit bij ingegrepen werd, geeft mij dat zwaar te denken....

Citaat:
Ik geef dit maar enkel als voorbeeld dat er geen recht is om uw veters te knopen.
Er zijn inderdaad gevallen waarbij je rechten kunnen ontzegd worden.
Als jij je veters niet meer mag knopen naar eigen inzichten, dan is er iets heel fout met jou aan de hand.
Maar hier hebben we het over 99% van de toerekeningsvatbare mensen hun rechten, niet over een ongelukkige uitzondering.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:46   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Ik vond geertvdb in deze draad enorm onduidelijk. Tenminste toch: ik begreep niet wat hij bedoelde.
Concreet nu: wat met dat recht, als je geen enkele arts vindt die je dan wil helpen?

Wel, bij alle belangrijke rechten, organiseert de overheid minstens een back up. Bijvoorbeeld voor wie sommige zaken zich financieel niet kan permitteren.

Ik denk dat in de actuele stand van zaken, als een dakloze sukkelaar in een situatie komt dat hij wettelijk euthanasie kan laten toepassen op hem, het ocmw hem zal helpen.

Ik wil maar zeggen: als er zeer weinig artsen of te weinig artsen zouden zijn om euthanasie toe te passen, dan zal de overheid wel iets op poten zetten.
Momenteel is er wel iets op poten gezet, maar het is privé. Een prof en enkele gemotiveerde artsen hebben een netwerk uitgebouwd ... bla bla ...

En als het ooit zo ver zou komen dat geen enkele arts nog vrijwilliger is,
ja, dan moeten we de armen laten zakken en de strijd opgeven.

Als het dan zo ver is, dan zal ik mijn bevriende dierenarts wel om advies vragen ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 09:09   #39
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Naar mijn weten is dit zo. Een arts dat geen euthanasie wenst uit te voeren heeft de plicht de patient door te verwijzen naar een arts die dit wel wil.

Dus er is inderdaad een plicht mee gemoeid.
Dat is niet correct.

Een weigerend arts heeft geen verplichting een andere arts aan te dragen. Een beetje betrokken geneesheer zal uit fatsoen en het belang van zorgcontinuïteit normaal wel doorverwijzen naar andere instanties (vb. Leif), maar hij heeft geenszins een doorverwijzingsplicht.

Een arts heeft wel de verplichting de patiënt zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van zijn beslissing en bij weigering om medische redenen deze te vermelden in het dossier.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 09:43   #40
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er zijn echt wel meerdere manieren om te sterven dan het terminale spuitje van een derde persoon...
Dat is nu 3 posts dat ge mijn pertinente vraag omzeilt.

Ik zal het u een 4e keer vragen. Als er iemand recht heeft op euthanasie, dan is er toch iemand die verplicht is om de handeling te stellen?

Gij zou nog liever uw tong afbijten dan mij gelijk geven hé?

Dat moet voor u een diepe vernedering zijn.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be