Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Goed voorstel
Ja 5 55,56%
Nee 4 44,44%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2002, 09:37   #1
jimmyl
Partijlid

Standaard

zo als het nu gaat, gaat het niet vooruit. Dat is duidelijk. Het zijn enkele een hoop druppels op een heel grote hete plaat. We moeten deze plaat dus verkleinen. Voor ontwikkelingssamenwerking geld zeker het volgende:

iedereens verantwoordelijk = niemands verantwoordelijkheid

Vandaar dat ik ervoor pleit om elk 'rijk' westers land een ontwikkelingsland onder zijn voogdij te geven. Vele arme landen zijn er immers slechter aan toe dan tijdens hun koloniale verleden. Het rijke land zou dan verantwoordelijk zijn voor dit land om het er terug bovenop te helpen. Het kan dan heel nauw gaan samenwerken onderwijs, landbouw, ... Elk jaar zou dan een evaluatie volgen van de vooruitgang van de arme landen en / of men ze misbruikt door de VN.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2002, 12:31   #2
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Althans voor wat betreft Afrika, lijkt me dit het enige zinnige beleid dat men kan voeren. Laat ons het bestuur van deze landen terug in handen nemen, want zelf bakken ze er totaal niks van.

Massamoorden, corruptie, hongersnoden, epidemies,... Ze kunnen het gewoon niet.

1) Ofwel zeggen we: "Het is hun verantwoordelijkheid. Laat ze maar creperen", en bouwen we een grote muur rond Afrika. Binnen 30 jaar hebben we dan terug een gaaf en ongeschonden maagdelijk leeg continent. Erg ethisch lijkt me dit echter niet.

2) Ofwel proberen we hen te helpen. Maar voor wat, hoort wat. Reeds decennialang komt onze ontwikkelingshulp in handen van een kleine elite van corrupte leiders die daarmee de middelen in handen krijgen om het volk nog harder uit te buiten dan vroeger. Als we geld geven, dan moeten we er zeker van zijn dat het goed besteed wordt, en die zekerheid zullen we alleen maar hebben als we zelf het bestuur van deze landen overnemen.

De tweede optie is duidelijk de beste voor zowel ons als de mensen in de Derde Wereld. Helaas strookt het niet met het alom heersende democratische dogma der politieke correctheid, dus blijven we maar geld pompen in een bodemloze put. En daar kan ik dus als werkende mens alweer voor opdraaien.
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2002, 20:42   #3
jimmyl
Partijlid

Standaard

wat ik me afvraag is: of het missschien niet beter is om bvb een goed manager naar bvb kongo te sturen. Stel dat we karel vinck sturen ( met union miniere voldoende ervaring in kongo) zou die de economie niet snel terug op poten krijgen. Een land is eigenlijk een groot bedrijf. sommige bedrijven zijn immers groter als landen. OK is niet politiek correct en democratisch. Maar een goed crisismanager zou de afrikaanse landen beter uitkomen als de zoveelste 'domme' dictator. En als we deze manager betaalt wordt door de vn, kunnen we hem ten alle tijden ontslaan.

jimmyl
Oud 3 september 2002, 20:48   #4
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmyl
wat ik me afvraag is: of het missschien niet beter is om bvb een goed manager naar bvb kongo te sturen. Stel dat we karel vinck sturen ( met union miniere voldoende ervaring in kongo) zou die de economie niet snel terug op poten krijgen. Een land is eigenlijk een groot bedrijf. sommige bedrijven zijn immers groter als landen. OK is niet politiek correct en democratisch. Maar een goed crisismanager zou de afrikaanse landen beter uitkomen als de zoveelste 'domme' dictator. En als we deze manager betaalt wordt door de vn, kunnen we hem ten alle tijden ontslaan.
jimmyl
Volledig mee eens. Helaas is dat zoveel als een herkolonisatie. Die "top-manager" is immers niet "democratisch gelegitimeerd", zoals dat in mooi PC-koeterwaals heet. M.a.w. liever een "democratische" leider dan een goede leider. Kijk maar naar Zuid-Afrika en Zimbabwe om de desastreuze effecten van democratisering te zien.
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2002, 20:57   #5
jimmyl
Partijlid

Standaard

ok tijdens de kolonisatie zijn veel verkeerde dingen gebeurt maar vele landen erkennen zelf dat toen het land wel beter 'bolde'. In het toenmalige belgisch kongo had men een heeel goede zorg voor de zieken, goede wegeninfrastructuur, scholen, ....

jimmyl
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be