Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2016, 22:37   #321
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Natuurlijk komen de personenwagens aan meer kilometers dan de trein omdat iedere personenwagen maar 1 persoon vervoerd terwijl een trein er duidelijk meer vervoerd.
Telt eens in het aantal personen die vervoerd worden met al de personenwagens per jaar en telt dan de reizigers eens die vervoerd worden op 1 jaar per trein.
Trein zal de winnaar zijn.
(daar zijn echt geen woorden voor... amai jou TREINbril moet enorm slecht zijn...)

Begrijp jij het woord reizigerskilometers niet ? Of heb je dat dan niet gelezen?

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reizigerskilometer

Een reizigerskilometer is een eenheid voor de afstand die een individuele reiziger met een bepaald vervoermiddel aflegt.[1] De term wordt zowel gebruikt voor het openbaar vervoer als voor het individuele verkeer (auto, fiets). In het openbaar vervoer geeft het aantal reizigerskilometers de totaal afgelegde afstand van alle reizigers aan; aangezien een bus, tram, trein of metro in principe altijd meerdere reizigers vervoert, ligt het aantal reizigerskilometers veel hoger dan de door het vervoermiddel zelf afgelegde afstand, ook wel wagenkilometers genoemd. De verhouding tussen reizigers- en wagenkilometers, ofwel het aantal reizigers per wagenkilometer, is een graadmeter voor de bezetting (en dus rentabiliteit) van het vervoermiddel.

Voorbeelden

Een metrosysteem verwerkt op jaarbasis 3 miljoen reizigers, die gemiddeld een afstand van 3½ kilometer afleggen. Het totale aantal reizigerskilometers bedraagt 10½ miljoen.

Een sneltrein rijdt met 100 passagiers van station A naar het 20 kilometer verder gelegen station B, waar 20 mensen uitstappen en 10 personen instappen, en vervolgt daarna zijn reis naar eindstation C, nog eens 20 kilometer verder. Het aantal gegenereerde reizigerskilometers is 3800 (100 x 20 + 90 x 20); het aantal wagenkilometers bedraagt 40.

In land X komen per jaar 500.000 auto's op de weg, die gedurende het jaar gemiddeld 2000 kilometer afleggen en waarin gemiddeld 1,2 mensen zitten. Het totaal aantal per auto afgelegde reizigerskilometers in land X bedraagt 1,2 miljard (500000 x 2000 x 1,2).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2016 om 22:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 22:43   #322
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(daar zijn echt geen woorden voor...)
Euh de trein vervoert 10miljard personekilometers, en je kan onmogelijk 90 miljard personenkilometers van de auto op zich nemen... Dat is gegeven één
En de auto kan wel die 10 miljard km op zich nemen dat is gegeven twee
En dan connecting the dots: hoe ga je de trein van deur tot deur doen rijden ? Onmogelijk of onbetaalbaar is het antwoord
Dan is de volgende eenvoudige vraag: aan gezien het netwerk van de auto's uitgebreider is dan dat van de spoorwegen, is het netwerkvoorziening van de auto gewoon het groots dat is feit drie

Hoe kun je concurreren ?
Ofwel moet je sneller zijn , ofwel moet je goedkoper zijn. De trein is niet goedkoper dan de auto, en ook niet sneller.. De som van die twee nadelen zorgt dat de trein in de slechtste positie zit...
Ofwel maak je een trein die mensen sneller naar Brussel brengt dan de auto ofwel maak je een trein die zonder subsidies de mensen goedkoper naar Brussel brengt
Elke andere piste is gewoon van de pot gerukt een terminale patiënt subsidieren

Laatst gewijzigd door brother paul : 1 oktober 2016 om 22:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2016, 23:05   #323
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Euh de trein vervoert 10miljard personekilometers, en je kan onmogelijk 90 miljard personenkilometers van de auto op zich nemen...
Waar zijn die 20 miljard personenkilometers van de auto plots naartoe Paul?

90 miljard perskms was in 1990*...

Het zijn ~ 110 miljard reizigerskilometers met de auto voor de laatste 3 jaren, statistiek:

Citaat:
Afgelegde reizigers-km per type voertuig (in mrd reizigers-km)
1970 1980 1985 1990* 1995 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
- personenwagens(b)
41,11 64,58 70,22 89,49* 96,41 102,54 102,49 103,03 102,80 102,66 104,57 107,94 108,07 109,39 109,99 110,16 109,84
Het aantal reizigerskms treinverkeer bedraagt -cijfer 2010- maar 9,7 % van het personenwagenverkeer:
Citaat:
Openbaar vervoer via het spoor (1997-2010)
1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Reizigers-kilometer (mln km)
Totaal 6.980 7.097 7.354 7.732 8.038 8.260 8.265 8.676 9.150 9.607 9.932 10.403 10.493 10.609
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2016 om 23:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 10:47   #324
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Euh de trein vervoert 10miljard personekilometers, en je kan onmogelijk 90 miljard personenkilometers van de auto op zich nemen... Dat is gegeven één
En de auto kan wel die 10 miljard km op zich nemen dat is gegeven twee
Het is voldoende dat het verkeer op de invalswegen naar Brussel met een paar % toeneemt, en het verkeer staat muurvast. Dus dat de auto die 10 miljard extra _niet_ op zich kan nemen is een gegeven.
Wat ook een gegeven is, is dat het voldoende is dat het OV wat meer personenkm. op zich neemt dit er voor kan zorgen dat het verkeer zich niet voortdurend vastrijd. Ik ken families hier in Zwitserland die naar de verkeersinfo op Belgische radio luisteren, en gniffelen hoe goed ze het hier hebben.

En wat ook een gegeven is, is dat goed OV een relevant deel van de mobiliteit op zich kan nemen. In het verstedelijkte laagland in Zwitserland heeft het OV een aandeel van 30% to 50%. Het is zelfs zo ver gekomen dat de helft van de 18 tot 28 jarigen niet eens meer de moeite doet om nog een rijbewijs te halen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 10:56   #325
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat van (groot) stadcentrum tot stadscentrum reizen met het OV sneller kan zijn met de eigen wagen betwist ik niet. Maar hoeveel inwoners van BE wonen nu in de (grote) stadscentra met goede treinverbindingen? En hoeveel inwoners van die steden verplaatsen zich van stad tot stad? Moeten stadsbewoners dan nooit eens mensen gaan bezoeken waar amper OV (alleszins geen tram of trein) bestaat?
Wel, met een goed OV kan je er voor zorgen dat je ook bijvoorbeeld industriegebieden makkelijk kan bereiken. Bijvoorbeeld ik naar een klant op een industriegebied in Liechtenstein. 2 intercities, 1 stoptrein en twee bussen. Maar een reistijd vergelijkbaar met de auto. (en dat minstens een keer per halfuur). Dat kan als je goed nadenkt over een goede en efficiënte dienstregeling.
Dus met verstandig zou investeren kan het OV wel degelijk in een significant deel van de mobiliteitsbehoefte voorzien. Vandaar dat ik het hele argument dat men het OV maar beter kan opdoeken niet deel.
En voor stadsbewoners zonder auto (in CH ongeveer de helft) die inderdaad af en toe eens ergens moeten zijn waar het OV niet komt zijn er taxis en deelautos.
Je kan veel taxis nemen met het geld dat je uitspaart door geen auto te hebben.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 13:15   #326
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.201
Standaard Er

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar zijn die 20 miljard personenkilometers van de auto plots naartoe Paul?

90 miljard perskms was in 1990*...

Het zijn ~ 110 miljard reizigerskilometers met de auto voor de laatste 3 jaren, statistiek:



Het aantal reizigerskms treinverkeer bedraagt -cijfer 2010- maar 9,7 % van het personenwagenverkeer:
In grote,lijnen blijft de verhouding dus tien procent zoals ik zei, en ik heb dus inderdaad personenkilometers met auto' verward. Maar in feite bestaat zr geen up-to-date statistiek of toch nog niet gevonden, van de bezettingsgraad van een auto is het 1 1,1 1,2. Niemand die het wert men extrapoleert gewoonlijk,met, cijfers uit Engeland of Nederland. Ons ambtenaren zijn te,lui om die gegevens te verzamelel
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 13:22   #327
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is voldoende dat het verkeer op de invalswegen naar Brussel met een paar % toeneemt, en het verkeer staat muurvast. Dus dat de auto die 10 miljard extra _niet_ op zich kan nemen is een gegeven.
Wat ook een gegeven is, is dat het voldoende is dat het OV wat meer personenkm. op zich neemt dit er voor kan zorgen dat het verkeer zich niet voortdurend vastrijd. Ik ken families hier in Zwitserland die naar de verkeersinfo op Belgische radio luisteren, en gniffelen hoe goed ze het hier hebben.

En wat ook een gegeven is, is dat goed OV een relevant deel van de mobiliteit op zich kan nemen. In het verstedelijkte laagland in Zwitserland heeft het OV een aandeel van 30% to 50%. Het is zelfs zo ver gekomen dat de helft van de 18 tot 28 jarigen niet eens meer de moeite doet om nog een rijbewijs te halen.
Dat is niet waar hoor. Tijdens de stakingen gebeurt dat en de files zijn wat langer maar het valt best mee

En bovendien is het argument simpelweg. Asfalteer die spoorlijnen zoals een tramlijn en gebruik ze als.parallele expreswegen voor expressbussen en expressvrachtveevoer te in het centrum. en het zal best wel aardig trafiek ontlasten. En gebruik het budget van drie,miljard voor de,sporen en investeer drie,miljard,in ons wegennetwerk zoals denhollanders,doen en je zult de,files,duidelijk zien smelten
Het kan ook nu anders als je weet dat een snelweg met zes stroken ongeveer 60 miljoen per km kost of tien miljoen per lopende kilometer dat met 3 miljard je 300 km filestroken kunt bouwen. 300 km filestroken en shortcuts maakt de files dertig procent korter. Doe je die inspanning gespreid over vijf jaar arato van 600 miljoen per jaar zie je in een,legislatuur het verschil,in beleid

Nederland bouwt 900km rijstroken om files te bestrijden. Ik beschrijf hier nog niet eens een inspanning die een derde is van wat de Nederlanders investeren in wegenbouw...

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 oktober 2016 om 13:24.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 13:45   #328
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is niet waar hoor. Tijdens de stakingen gebeurt dat en de files zijn wat langer maar het valt best mee

En bovendien is het argument simpelweg. Asfalteer die spoorlijnen zoals een tramlijn en gebruik ze als.parallele expreswegen voor expressbussen en expressvrachtveevoer te in het centrum. en het zal best wel aardig trafiek ontlasten. En gebruik het budget van drie,miljard voor de,sporen en investeer drie,miljard,in ons wegennetwerk zoals denhollanders,doen en je zult de,files,duidelijk zien smelten
Het kan ook nu anders als je weet dat een snelweg met zes stroken ongeveer 60 miljoen per km kost of tien miljoen per lopende kilometer dat met 3 miljard je 300 km filestroken kunt bouwen. 300 km filestroken en shortcuts maakt de files dertig procent korter. Doe je die inspanning gespreid over vijf jaar arato van 600 miljoen per jaar zie je in een,legislatuur het verschil,in beleid

Nederland bouwt 900km rijstroken om files te bestrijden. Ik beschrijf hier nog niet eens een inspanning die een derde is van wat de Nederlanders investeren in wegenbouw...
Lees jij eigenlijk ooit de tegenargumenten die geopperd worden tegen jouw ideeën?

Da's een serieuze vraag trouwens.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 14:07   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Lees jij eigenlijk ooit de tegenargumenten die geopperd worden tegen jouw ideeën?
Het heeft er inderdaad alle schijn van dat BP hetzelfde deuntje blijft afratelen, ongeacht of er daar al eerder op werd ingegaan.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 14:20   #330
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Lees jij eigenlijk ooit de tegenargumenten die geopperd worden tegen jouw ideeën?

Da's een serieuze vraag trouwens.
Als ze zo niet onderbouwd zijn zoals micele zijn ze in feite voor mij niet geloofwaardig... Dus laten we zeggen als ik een bron geef bij een argument en de andere spreekt dat tegen zonder bron dan vind ik dat niet goed tenzij het natuurlijk heel duidelijk is dat het verkeerd is wat er stond

Dus een van mijn ambetante eigenschappen is dat ik niemand geloof, zelfs mezelf niet. Dit ter illustratie dat ik gewoon even kritisch ben tegenover iemand zijn argumenten als tegenover mijn eigen argumenten

Dus je moet vooral wat meer schrijven.... En Jan tussen haakjes uw oneliners zijn echt te kort
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 15:00   #331
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als ze zo niet onderbouwd zijn zoals micele zijn ze in feite voor mij niet geloofwaardig...
Je aanvaardt enkel argumenten als er genoeg kleurtjes, linjes en arceringetjes bijstaan, ook al gaan die over iets anders?

Je aanvaardt dus je eigen argumenten niet?

Goed om weten.

Citaat:
Dus laten we zeggen als ik een bron geef bij een argument en de andere spreekt dat tegen zonder bron dan vind ik dat niet goed tenzij het natuurlijk heel duidelijk is dat het verkeerd is wat er stond
Ik moet de eerste keer nog zien dat jij een relevante bron geeft. Hier willekeurig linkjes neerpleuren naar dingen die van heel erg ver en met wat fantasie misschien iets zouden kunnen te maken hebben met je argument telt niet he. Dat kan iedereen.

Citaat:
Dus een van mijn ambetante eigenschappen is dat ik niemand geloof, zelfs mezelf niet. Dit ter illustratie dat ik gewoon even kritisch ben tegenover iemand zijn argumenten als tegenover mijn eigen argumenten
Je argumenten zijn hier met eenvoudige logica al naar de prullenmand verwezen, iets waar je niks tegenin kan brengen.

Je idee om alle spoorlijnen te asfalteren en er shuttles over te laten rijden in plaats van treinen is hier al voldoende grondig geanalyseerd en onrealistisch en extreem duur bevonden, met onduidelijke of zelfs onbestaande voordelen. Je bent er niet in geslaagd realistische schattingen over de voordelen te geven, enkel wat niet onderbouwd gokwerk. Je bent er niet in geslaagd realistische prijsramingen te geven, enkel wat gokwerk dat eenvoudig aantoonbaar sterk ontoereikend was en met allerlei kosten geen rekening hield. De cijfers die je citeert lijken volledig of gedeeltelijk uit je duim gezogen te zijn.

Je bent de enige hier die in dat plan gelooft. De enige. Het plan is bovendien nog nooit ook maar ergens ter wereld uitgevoerd of zelfs maar ernstig overwogen. Dat zou toch een beetje een boodschap moeten zijn zou je dan denken.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 16:16   #332
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is voldoende dat het verkeer op de invalswegen naar Brussel met een paar % toeneemt, en het verkeer staat muurvast. Dus dat de auto die 10 miljard extra _niet_ op zich kan nemen is een gegeven..
Wat een onzin. Muurvast? Correctie het verkeer rijdt daar zeer langezaam vooruit en dat maar op enkele %-en van het Belgisch snelwegennet en dat enkel in de spitsperiode.

OK, zal ik ook wat overdrijven ... dan staat ook elk OV-voertuig muurvast bij elke halte of stopplaats. Ongelooflijk oponthoud bij het OV want in elk station zie ik treinen wachten totdat passagiers de nodige tijd hebben om in- en uit te stappen.

Als de auto een betere bezettingsgraad had zou dat beetje (1/10) wat met de trein rijdt gemakkelijk als passagier met de auto kunnen meerijden. Plaats genoeg. Dat is pas een gegeven.

En het grappigste is dat ondanks het tijdelijk "muurvast verkeer á la Zwitser" het OV naar Brussel nog altijd gemiddeld veel trager is dan de auto.

En ja Zwitser, zelfs van Gent -Woodrow Wilsonplein - naar Brussel - VRT, met wat geluk en vooral tijdens de ochtensspits ! :
Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2440767

wo 16/09/2015 - 09:10

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit organiseerden drie collega's van deredactie.be een minirace. De auto, de fiets of de trein – wie raakt tijdens de ochtendspits vanuit Gent het snelst in Brussel? Eén hint: op het lot van de fietser was niemand jaloers.

Het Woodrow Wilsonplein in Gent, beter bekend als "de Zuid": Michaël, Rik en Fabian beginnen aan hun dagelijkse pendeltocht naar Brussel. Ze vertrekken alle drie om 8:35 uur, en de winnaar zal om 9:55 uur aantikken aan de bareel van de VRT.

Michaël: "Top gear-gevoel"

Het was een beetje het "Top gear"-gevoel vanmorgen: met drie mannen van punt A naar B, elk met zijn eigen voertuig, of beter, vervoersmiddel.

Om als enige niet-gemotoriseerde deelnemer nog een klein beetje kans te maken, besluit ik rechttoe rechtaan-wegen te nemen, de steenweg op Brussel dus (N9). Het is een strak plan: kop in kas, altijd rechtdoor, stevig tempo. Ik schiet zo enthousiast uit de startblokken dat ik in de Gentse zone 30 bijna in overtreding ben. Wie weet zitten mijn uitdagers momenteel wel met trein- en filestress.

Bij het verlaten van Gent ligt het fietspad langs de steenweg er lange tijd uitstekend bij, het moet gezegd. In Oordegem verandert dat en wordt het, in de dorpskern, zelfs dramatisch. Wie daar mooi in het midden van de dubbele stippellijn fietst, riskeert een lekke band of simpelweg een val. Geconcentreerd blijven.

De verkeerslichten willen niet mee: de eerste drie staan pal op rood en breken het ritme. Na Aalst steekt er een frisse tegenwind op. Van het hoge tempo komt nog weinig in huis. Het is inmiddels zonneklaar dat de kansen verder geslonken zijn.

In Asse is het genoeg geweest met de steenweg op Brussel. Ik neem richting Brussegem om zo via Wemmel Brussel binnen te duiken. Slechte fietspaden en een schier oneindig aantal verkeerslichten die net op rood springen, breken het tempo. Maar het enige straaltje zon van de dag en het mooie kerkje van Bollebeek zijn mooi meegenomen.

De brug over de Brusselse Ring: het verkeer loopt vlot, veel te vlot eigenlijk. Zouden de treinen vertraging hebben vandaag?

Brussel leek vooraf de grootste uitdaging, maar valt uiteindelijk uitstekend mee. Via het kerkhof van Laken, de achterkant van het Koninklijk Domein, het Maximiliaanpark en het Noordstation gaat het naar het Josaphatpark.

Op de Haachtsesteenweg blokkeert een lange tram het verkeer, maar we slalommen er vlot tussendoor: hier maken we opnieuw winst. Tijdens de lange klim langs Josaphat verschijnt voor het eerst de VRT-toren in de achtergrond. Ik klok af op 3 uur en 10 minuten, het blijkt niet te volstaan en ik eindig als laatste. Maar we komen tenminste ontspannen aan en de complimentjes voor de underdog doen deugd.


Rik: "Geen haringen-in-een-ton-gevoel"

Ik rep me richting busstation. Aan bussen geen gebrek aan het Zuid. Richting Sint-Pietersstation gaan er verschillende buslijnen. Bus 55 is de eerste die eraan komt: om 8:40 uur begint mijn race richting Brussel. Een kwartiertje later ben ik al aan het Sint-Pietersstation.

Daar heerst een gezellige drukte, de piano voor de deur van het muzikaal project 123-piano wordt gestemd. Op dit ochtendlijke tijdstip is er geen gebrek aan treinen richting Brussel, grosso modo een viertal per uur.

De trein van 8:53 uur heeft vijf minuutjes vertraging. Een perfecte aansluiting na mijn busrit. Rond 8:59 uur ben ik op weg naar Brussel. De trein zit aardig vol, maar niemand hoeft recht te staan. Geen haringen-in-een-ton-gevoel dus, wel ruim de tijd om de krant te lezen.

Een halfuurtje later rijden we Brussel binnen. Ik moet eruit in Brussel-Centraal, en in de drukke Noord-Zuidverbinding loopt mijn trein enkele minuutjes extra vertraging op – ik weet niet waarom.

Op naar de volgende etappe. Op bus 63, die me naar de VRT moet brengen, hoef ik maar twee minuutjes te wachten. Een 20-tal minuten later stap ik uit aan het Meiserplein. Van de files in Brussel heeft de bus weinig of geen last, met dank aan de busstroken.

Aankomst aan de VRT: 10:09uur. Ik moet me tevreden stellen met de rol van Poulidor, want Fabian was iets sneller met de auto. Van de files die ik hem had toegewenst, is blijkbaar niets in huis gekomen. [...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2016 om 16:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 16:58   #333
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Aankomst aan de VRT: 10:09uur. Ik moet me tevreden stellen met de rol van Poulidor, want Fabian was iets sneller met de auto. Van de files die ik hem had toegewenst, is blijkbaar niets in huis gekomen. [...]
Aankomst rond 10u. Mooi, da's dus na de spits, en later dan de meesten op het werk moeten zijn. Laat hen dat een uurtje vroeger doen, op het moment waarop iedereen in Brussel moet zijn, en het OV wint.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 17:18   #334
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.096
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Aankomst rond 10u. Mooi, da's dus na de spits, en later dan de meesten op het werk moeten zijn. Laat hen dat een uurtje vroeger doen, op het moment waarop iedereen in Brussel moet zijn, en het OV wint.
Wedden dat ik sneller dan het OV ben, op welke route en uur dan ook?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 17:36   #335
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Aankomst rond 10u. Mooi, da's dus na de spits, en later dan de meesten op het werk moeten zijn. Laat hen dat een uurtje vroeger doen, op het moment waarop iedereen in Brussel moet zijn, en het OV wint.
LOL hoe voorspelbaar kronkelend en in de val getrapt. Ik heb extra de tekst van de autorit niet geciteerd. En het was tijdens de ochtendspits daarom dat halfuur aanschuiven in de file... in Brussel stad namelijk... (op snelweg deze keer geen stukje file-vertraging)

De auto wint eventjes met - *eigenlijk 14 minuten voorsprong dacht ik - en dat ondanks een halfuur aanschuiven in de file - in Brussel zelf aan de Van Praetbrug - .
(* de tekst spreekt zelfs van twintig minuten overschot, maar klopt niet met de tekst en aankomsttijd Rik)

Citaat:
Ditmaal is het lot me gunstig gezind: geen files op de autostrade. Geheel en al voorspelbaar is de Van Praetbrug het zwarte punt: een halfuur aanschuiven langs de muur rondom het koninklijke domein in Laken.

Maar dat volstaat om de treinreiziger met voorsprong – twintig minuten – te kloppen. Over de fietser spreken we niet eens. Koning auto wint, en ik hoefde niet eens over de pechstrook te rijden. Het spijt me.
LOL het OV is altijd een avontuur zelfs van stad tot stad, zelfs bij meevallende verbindingen bus-trein-bus. De auto wint gemiddeld nog altijd van het OV, zelfs in de spitsperiode wint de auto ruimschoots wat moet dat dan zijn tijdens de andere 18 uren van 24 uren ?

*
Citaat:
Het Woodrow Wilsonplein in Gent, beter bekend als "de Zuid": Michaël, Rik en Fabian beginnen aan hun dagelijkse pendeltocht naar Brussel. Ze vertrekken alle drie om 8:35 uur, en de winnaar zal om 9:55# uur aantikken aan de bareel van de VRT.
Ochtendspits Gent-Zuid -> Brussel - VRT :

1. Winnaar auto# : 1h 20' (zonder 30 ' file voor Van Praetbrug = 50 minuten, wordt ook nog eens bevestigd in de tekst)

Citaat:
Rik (OV):
Aankomst aan de VRT: 10:09 uur. Ik moet me tevreden stellen met de rol van Poulidor, want Fabian was iets sneller met de auto. Van de files die ik hem had toegewenst, is blijkbaar niets in huis gekomen.
2. OV of Bus-Trein-Bus : 1h 34' mét meevallende aansluitingen (én muurvaste files bestaan niet bij OV )

3. Fiets : 3h 10'

Context van ongelukkige winnaar auto en dat met halfuur ongelooflijke muurvaste file in Brussel ! LOL

Citaat:
Fabian: "Braaf en defensief"

Of ik even mee wou doen aan een wedstrijdje? De bedenkster van het idee vroeg het gespeeld onschuldig. Van Brussel naar Gent, met mijn auto om ter snelst tegen een fietser en een treinreiziger, en daar dan nog een stukje over schrijven.

Mja. Dat lag toch even moeilijk. In de perceptie kun je de strijd tegen politiek correcte fietsers en treinreizigers alleen maar verliezen. Die moéten als eerste aankomen, want niemand wil natuurlijk dat een auto het snelste en makkelijkste vervoermiddel blijkt. Welk argument heb je dan nog in de strijd tegen de files? Met welke ernst kun je dan nog zeggen: je st�*�*t niet in de file, je bént de file?

Maar omdat ik toch elke dag naar het werk rij, was het geen al te zware opoffering om me in de rol van onsympathieke automobilist-die-niet-eens-carpoolt te wringen. Dat scheelt.

Ik dus met de auto naar het werk, zoals elke ochtend. Als een brave, defensieve chauffeur nog wel. Voor mij geen bumperkleven, of luid toeteren. (Zelfs al stond ik vanochtend in Gent in de file achter een zwarte BMW met – waar halen ze het? - oranje velgen).

Ik laat integendeel omaatjes veilig het zebrapad oversteken. Ik snij geen schoolbussen de pas af. Ik scheld niet eens op fietsers met zo’n sticker van “alweer een auto minder”. Ik respecteer zelfs de zone-dertig in Gent.

Nu vertrek ik doorgaans vanuit Mariakerke. (Wat natuurlijk ook mijn dagelijkse keuze voor de auto verklaart, want probeer vanuit 9030 maar eens met het openbaar vervoer aan het station te geraken). Ditmaal was de vertrekplek het Zuid, vlak bij de autostrade, zonder dat ik wist of er files waren.

Ik zal niet beweren dat die dagelijkse pendeltocht naar de VRT een groot avontuur is, verre van. Maar er zit wel een kanselement in: elke dag opnieuw is het koffiedik kijken hoe druk het zal zijn op de baan. Soms duurt de route vijftig minuten, soms twee uur.

Ditmaal is het lot me gunstig gezind: geen files op de autostrade. Geheel en al voorspelbaar is de Van Praetbrug het zwarte punt: een halfuur aanschuiven langs de muur rondom het koninklijke domein in Laken.

Maar dat volstaat om de treinreiziger met voorsprong – twintig minuten – te kloppen. Over de fietser spreken we niet eens. Koning auto wint, en ik hoefde niet eens over de pechstrook te rijden. Het spijt me.
Beetje raar van die gast als de Van Praetbrug het zwarte punt is en voorspelbaar 30 minuten aanschuiven kan geven waarom dan niet de R0-E40 verder nemen met een stukje omweg en zo naar de VRT? Blijkbaar kan die gast niet met een routeplanner of gps-navi omgaan....

Kijk ma zonder handen:
Citaat:
https://www.google.be/maps/dir/Woodr...0.852962?hl=de


Woodrow Wilsonplein, 9000 Gent
VRT, Boulevard Auguste Reyers 52, 1030 Bruxelles

47 Min.
71,3 km
über E40
40 Min. ohne Verkehr

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2016 om 18:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 17:47   #336
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wedden dat ik sneller dan het OV ben, op welke route en uur dan ook?
Martelarenlaan aan de kop van Kessel-Lo in Leuven naar de Belgacom-torens in Brussel. Vertrek rond half acht 's morgens, op een weekdag.

Op dit moment volgens Google Maps 25 minuten met OV, 35 minuten met de auto. Da's buiten de spits, op een rustige zondagavond. Maar vertel me gerust hoe jij dat tijdens de spits met je auto in minder dan 25 minuten gaat doen.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 2 oktober 2016 om 17:48.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 18:04   #337
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
LOL hoe voorspelbaar kronkelend en in de val getrapt. Ik heb extra de tekst van de autorit niet geciteerd. En het was tijdens de ochtendspits daarom dat halfuur aanschuiven in de file... in Brussel stad namelijk... (op snelweg deze keer geen stukje file-vertraging)
Spijtig genoeg voor jou had ik dat stukje zelf al opgezocht. En sta me toe er ook even uit te citeren:

Citaat:
Maar er zit wel een kanselement in: elke dag opnieuw is het koffiedik kijken hoe druk het zal zijn op de baan. Soms duurt de route vijftig minuten, soms twee uur.

Ditmaal is het lot me gunstig gezind: geen files op de autostrade. Geheel en al voorspelbaar is de Van Praetbrug het zwarte punt: een halfuur aanschuiven langs de muur rondom het koninklijke domein in Laken.
Met andere woorden, de reden dat hij deze keer sneller was was geluk: DIE dag stond er op dat uur geen file meer op de snelweg. Als je om 10u in Brussel probeert te zijn, kan dat. Wil je daar een uur, of twee uur vroeger zijn is dat een illusie. Dat weet jij ook.

Citaat:
De auto wint eventjes met - *eigenlijk 14 minuten voorsprong dacht ik - en dat ondanks een halfuur aanschuiven in de file - in Brussel zelf aan de Van Praetbrug - .
Buiten de spits, en omdat hij geluk had. Het feit dat hij de file rond de Van Praetbrug 'geheel en al voorspelbaar' noemt geeft aan dat het daar bijna altijd prijs is.




Citaat:
LOL het OV is altijd een avontuur zelfs van stad tot stad, zelfs bij meevallende verbindingen bus-trein-bus. De auto wint gemiddeld nog altijd van het OV, zelfs in de spitsperiode wint de auto ruimschoots wat moet dat dan zijn tijdens de andere 18 uren van 24 uren ?
Is er, buiten 'omdat ik, Micele, argumenten die me niet aanstaan negeer' nog een andere reden waarom je vergeet te vermelden dat om 10u de ochtendspits al voorbij is?

*
Citaat:
Ochtendspits Gent-Zuid -> Brussel - VRT
Auto : 1h 20' (zonder 30 ' file voor Van Praetbrug = 50 minuten, wordt ook nog eens bevestigt in de tekst)
...of twee uur als er die dag wel files staan, zoals ook bevestigd in de tekst. En een uur of twee uur eerder had hij die gegarandeerd gehad.

We zullen ook nog even negeren dat de vertrekplaats voor dit experimentje wel heel handig gekozen was: OP de directe grote uitvalsweg uit Gent: één baan en twee rode lichten en je zit op de E40...

Laatst gewijzigd door Scorpio : 2 oktober 2016 om 18:05.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 18:08   #338
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
...of twee uur als er die dag wel files staan, zoals ook bevestigd in de tekst. En een uur of twee uur eerder had hij die gegarandeerd gehad.
Tja pech voor jou dat is gemiddeld nog altijd sneller, en met een beetje verstand kan het met de auto nog sneller:

Citaat:
47 Min. (71,3 km) über E40
40 Min. ohne Verkehr

Woodrow Wilsonplein
9000 Gent

Auf Frankrijkplein/N422 nach Süden Richtung Woodrow Wilsonplein starten
Weiter auf N422
1 Min. (600 m)

E40, E19 und E40 bis Auguste Reyerslaan/Boulevard Auguste Reyers in Schaerbeek nehmen, auf E40 Ausfahrt Richtung Centrum/Centre nehmen
41 Min. (70,5 km)

Auf Auguste Reyerslaan/Boulevard Auguste Reyers fahren

Reyers fahren
25 Sek. (220 m)
VRT
Boulevard Auguste Reyers 52,
1030 Bruxelles
Uiteraard is in dit gemiddelde ook dit vervat:

Citaat:
Het ondersteunen en stimuleren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken kan als onderdeel van een globaal mobiliteitsplan, de problematiek rond woon-werkverkeer gedeeltelijk oplossen. Momenteel kiest slechts 30% van de werknemers waar hij werkt en 31% wanneer hij werkt [5].

Nauwelijks 17% kan zowel tijd én plaats zelf bepalen. 56% zegt geen van beide te kunnen kiezen. Hier is dus groeipotentieel aanwezig,”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2016 om 18:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 18:14   #339
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja pech voor jou dat is gemiddeld nog altijd sneller, en met een beetje verstand kan het met de auto nog sneller:



Uiteraard is in dit gemiddelde ook dit vervat:
Ik zie dat je weeral het feit dat dit buiten de spits was negeert. Of de wel erg goed gekozen vertrekplaats.

Waarom doe je dat, Micele? Buiten de eerder genoemde reden uiteraard.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 2 oktober 2016 om 18:15.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 21:28   #340
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ochtendspits Gent-Zuid -> Brussel - VRT :

1. Winnaar auto# : 1h 20' (zonder 30 ' file voor Van Praetbrug = 50 minuten, wordt ook nog eens bevestigd in de tekst)


2. OV of Bus-Trein-Bus : 1h 34' mét meevallende aansluitingen (én muurvaste files bestaan niet bij OV )

Of hoe er hier ook weer wat gemanipuleer aan te pas komt. Gent-Zuid. M.a.w. voor de wagen een bijzonder goede start, een rode loper recht naar de autosnelweg. Voor wie vanuit 't Zuid de trein wil nemen naar Brussel, moet eerst naar Sint-Pieters.

Probeer hetzelfde traject eens vanuit Malem bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be