Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 10 januari 2017, 18:35   #1
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard Marokko en de boerka's

Citaat:
Marokko verbiedt de verkoop en productie van boerka’s en nikabs. De maatregel komt voor nogal wat inwoners als een verrassing. Salafisten hebben het over ‘een aanslag op de vrijheid van onze vrouwen’.
‘We hebben het besluit genomen om de import, productie en marketing van dit kledingstuk volledig te verbieden in alle steden en dorpen van het koninkrijk’, zei een hoge ambtenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken tegen de krant Le360.
Hoewel de maatregel nog niet officieel is aangekondigd door de overheid, circuleert op sociale media wel al een document waarin handelaars wordt gevraagd om hun boerka’s uit de handel te nemen. Boerka’s die binnen de 48 uur niet uit de winkelrekken verdwenen zijn, zullen door de overheid in beslag genomen worden.
Een verbod om veiligheidsredenen?
Het verbod wordt ingevoerd ‘om veiligheidsredenen’. Nogal wat criminelen in Marokko zouden boerka’s gebruiken om zich te vermommen bij het plegen van misdrijven. Bovendien zouden heel wat jonge meisjes en vrouwen de gezichtsbedekkende gewaden tegen de zin van hun ouders dragen.
Een boerkahandelaar uit de buurt van Rabat zei tegen de nieuwssite Al Yaoum24 dat hij zondag samen met enkele collega’s te horen kreeg dat extremisten boerka’s zouden gebruiken om aanslagen te plegen.
Het aantal boerkadragers zit in de lift
Of er op termijn ook een totaalverbod op boerka’s en nikabs komt, is op dit moment niet duidelijk. Hoewel koning Mohammed VI een voorstander van een gematigde vorm van de islam, is het aantal boerka- en nikabdraagsters in het land de voorbije jaren fors gegroeid.
Vooral in het noorden van het land, waar een salafistische minderheid woont, kiezen veel vrouwen voor de nikab. Vrouwen met een boerka of niqab worden in het land als extremistisch gezien. Het gros van de Marokkaanse vrouwen kiest echter nog voor een gewone hoofddoek.
Zowel de nikab als de boerka bedekken het volledige lichaam van de vrouw. Terwijl de nikab nog een klein spleetje heeft waardoor de vrouwen kunnen kijken, laat de boerka de vrouw enkel door een soort gaas kijken.

Vrouwen in gewraakte kledij in Marokko in mei 2014.*afp
De maatregel veroorzaakt onrust
Volgens Sjoukje Rietbroek, correspondent voor de Nederlandse NOS in Marokko, veroorzaakt de maatregel onrust in het land. ‘Mensen vragen zich af of dit de voorbode is van een algemeen verbod. Mensen zien het ook als een signaal dat radicalisering niet geduld wordt’, aldus Rietbroek op de Nederlandse Radio 1.
In salafistische middens wordt alvast negatief gereageerd op het besluit van de Marokkaanse regering. Hammad Kabbaj, een prediker die niet mocht deelnemen aan de jongste parlementsverkiezingen, vindt het besluit ‘onaanvaardbaar’.
De salafistische sjeik Hassan Kettani hoopt dat Marokko niet zal evolueren naar een totaalverbod van de nikab die moslimvrouwen als eeuwen dragen. ‘Dat zou een ramp zijn’, aldus Kettani op Facebook.
Abdellah Hamzaoui, een salafistische activist, verklaarde tegen het tijdschrift TelQuel dat hij het verbod een aanslag op de vrijheid van zijn vrouw vindt. ‘De autoriteiten hebben nooit de verkoop of de fabricage van de minirok verboden, terwijl de nikab deel uitmaakt van onze cultuur en al werd gedragen door onze grootmoeders.
uit FDSonline vandaag’
Stel je voor dat men in onze landen met een dergelijke uitspraak komt, dat zou nogal wat stof doen opwaaien! Achterlijke idioten, zowel allochtoon als autochtoon die moord en brand zouden staan roepen en zo hypocritisch zouden zijn om er de verdomde "vrijheid van godsdienst" en zelfs de "mensenrechten" bij te sleuren! Zaken waar dat volkje op spuwt maar gebruiken om ons voor schut te zetten!
Nu, in Marokko zullen dat soort lieden wel meer redenen hebben om hun achterlijke smoel dicht te houden of ze riskeren eventjes of voor altijd van de planeet te verdwijnen!
Nu nog wachten op onze landen om schandalige achterlijkheden als het offerfeest en zo compleet uit de maatschappij te verbannen.
Ondertussen liggen onze warenhuizen vol met halalvuiligheid zonder dat de bevolking er zich van bewust is. Wanneer komt daar reactie op? En onze kinderen die op school aan die klotemoslims aangepast voedsel krijgen opgediend...
Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door andev : 10 januari 2017 om 18:38.
andev is offline  
Oud 10 januari 2017, 18:43   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Stel je voor dat men in onze landen met een dergelijke uitspraak komt, dat zou nogal wat stof doen opwaaien! Achterlijke idioten, zowel allochtoon als autochtoon die moord en brand zouden staan roepen en zo hypocritisch zouden zijn om er de verdomde "vrijheid van godsdienst" en zelfs de "mensenrechten" bij te sleuren! Zaken waar dat volkje op spuwt maar gebruiken om ons voor schut te zetten!
Nu, in Marokko zullen dat soort lieden wel meer redenen hebben om hun achterlijke smoel dicht te houden of ze riskeren eventjes of voor altijd van de planeet te verdwijnen!
Nu nog wachten op onze landen om schandalige achterlijkheden als het offerfeest en zo compleet uit de maatschappij te verbannen.
Ondertussen liggen onze warenhuizen vol met halalvuiligheid zonder dat de bevolking er zich van bewust is. Wanneer komt daar reactie op? En onze kinderen die op school aan die klotemoslims aangepast voedsel krijgen opgediend...
Hoe lang nog?
Moet kunnen van boerkaverbod naar halal voeding, waarop moet er nu iemand op antwoorden zonder volgens u off-topic te gaan ?

Ga je straks goed slapen als ik nu schrijf dat ik ook voor een boerkaverbod ben ?
dpg is offline  
Oud 10 januari 2017, 18:48   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Moet kunnen van boerkaverbod naar halal voeding, waarop moet er nu iemand op antwoorden zonder volgens u off-topic te gaan ?

Ga je straks goed slapen als ik nu schrijf dat ik ook voor een boerkaverbod ben ?
Ik ben ook tegen halalvoedsel.
Ik weet waar ik mijn vlees koop, voor mij gene halabrol.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 10 januari 2017, 18:51   #4
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ben ook tegen halalvoedsel.
Ik weet waar ik mijn vlees koop, voor mij gene halabrol.
We zijn nu off-topic bezig en je vreet zonder het te weten halal-voeding.
dpg is offline  
Oud 10 januari 2017, 19:11   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Dat boerkaverbod is er al bij ons.
Dat Marokko dat ook overweegt bewijst dat ze daar ook verstand hebben.
Bobke is offline  
Oud 11 januari 2017, 11:41   #6
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat boerkaverbod is er al bij ons.
Dat Marokko dat ook overweegt bewijst dat ze daar ook verstand hebben.
Het probleem is dat Marokko en andere islamlanden liefst diegenen zien vertrekken naar onze landen die ze zelf kwijt willen vanwege hun onbruikbaarheid en achterlijk gedachtengoed. Soms lees je dus dat er hier meer hoofddoekjes rondlopen dan in bepaalde moslimsteden...
En daarbovenop, als je iets probeert te verbieden, zoals de halalslachtingen voor het offerfeest, ze blijven en blijven en blijven er zich tegen verzetten...

Laatst gewijzigd door andev : 11 januari 2017 om 11:44.
andev is offline  
Oud 11 januari 2017, 12:39   #7
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het probleem is dat Marokko en andere islamlanden liefst diegenen zien vertrekken naar onze landen die ze zelf kwijt willen vanwege hun onbruikbaarheid en achterlijk gedachtengoed. Soms lees je dus dat er hier meer hoofddoekjes rondlopen dan in bepaalde moslimsteden...
En daarbovenop, als je iets probeert te verbieden, zoals de halalslachtingen voor het offerfeest, ze blijven en blijven en blijven er zich tegen verzetten...
Dat komt voornamelijk omdat de hier geïmmigreerde Marokkanen veelal afkomstig zijn uit de (zeer) achtergestelde gebieden van het Atlas-Gebergte (Berbers dus), die in de rest van Marokko niet welkom zijn.
In steden als Casablanca of Tanger zal je (proportioneel) trouwens minder "hoofddoeken" zien dan in Brussel of Antwerpen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 11 januari 2017, 16:47   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat boerkaverbod is er al bij ons.
Dat Marokko dat ook overweegt bewijst dat ze daar ook verstand hebben.
Lijkt me ook een verstandige beslissing.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 12 januari 2017, 05:11   #9
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat komt voornamelijk omdat de hier geïmmigreerde Marokkanen veelal afkomstig zijn uit de (zeer) achtergestelde gebieden van het Atlas-Gebergte (Berbers dus), die in de rest van Marokko niet welkom zijn.
In steden als Casablanca of Tanger zal je (proportioneel) trouwens minder "hoofddoeken" zien dan in Brussel of Antwerpen.
Wat vaak onbekend is dat Marokko uitstekende wijnen produceert en in de supermarkt te koop is.
Ook varkensvlees is gewoon te koop in de supermarkt
Adrian M is offline  
Oud 12 januari 2017, 09:45   #10
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ben ook tegen halalvoedsel.
Ik weet waar ik mijn vlees koop, voor mij gene halabrol.
Proeft u verschil tussen een stuk kip halal of niet?
Adrian M is offline  
Oud 12 januari 2017, 09:52   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Proeft u verschil tussen een stuk kip halal of niet?
Wel tussen halal kip en een kalfkotteletje.
Bobke is offline  
Oud 12 januari 2017, 12:18   #12
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wel tussen halal kip en een kalfkotteletje.
Kalfskotelet halal
http://www.halalvleesexpress.nl/kalfskotelet.html

Vraag me af hoe varkensvlees in een supermarkt in Marokko heet?
Blijkbaar nemen niet alle moslims in Marokko varkensvlees als een bezwaar, evenmin alcohol

Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 januari 2017 om 12:23.
Adrian M is offline  
Oud 12 januari 2017, 17:27   #13
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat vaak onbekend is dat Marokko uitstekende wijnen produceert en in de supermarkt te koop is.
Ook varkensvlees is gewoon te koop in de supermarkt
Spijtig dat bepaalde moslimlanden niet een beetje meer werken aan hun imago tov de rest van de wereld! De meest achterlijken uit hun wereldje lopen hier rond, misschien zouden ze ook hier kunnen helpen die een beetje één en ander aan hun verstand te brengen. Ze moeten bvb in Marokko niet alles proberen dat ze hier zomaar kunnen proberen met hun gebral over racisme en hun "godsdienstvrijheid" die enkel voor hen werd uitgevonden precies...
andev is offline  
Oud 12 januari 2017, 17:30   #14
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Proeft u verschil tussen een stuk kip halal of niet?
Ook als je daar niets van proeft maakt het niet uit. Het gaat om het principe. Of proeven zij misschien het verschil? We moeten ze zoveel mogelijk niet-halal voedsel opdienen zonder dat ze het weten! Misschien vallen ze dan op termijn dood...
andev is offline  
Oud 13 januari 2017, 21:47   #15
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ook als je daar niets van proeft maakt het niet uit. Het gaat om het principe. Of proeven zij misschien het verschil? We moeten ze zoveel mogelijk niet-halal voedsel opdienen zonder dat ze het weten! Misschien vallen ze dan op termijn dood...
Als ik het niet kan proeven zal het me worst zijn.
Wat principes aangaat? Drink zelfs Belgisch bier
Adrian M is offline  
Oud 16 januari 2017, 08:37   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ook als je daar niets van proeft maakt het niet uit. Het gaat om het principe. Of proeven zij misschien het verschil? We moeten ze zoveel mogelijk niet-halal voedsel opdienen zonder dat ze het weten! Misschien vallen ze dan op termijn dood...
In de praktijk worden 'halakippen' op exact dezelfde wijze geslacht als niet-halalkippen', hoor. Dwz automatisch en verdoofd.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 16 januari 2017, 10:10   #17
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als ik het niet kan proeven zal het me worst zijn.
Wat principes aangaat? Drink zelfs Belgisch bier
Dan drink je dus nu en dan ook goed bier.
subocaj is offline  
Oud 16 januari 2017, 11:14   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In de praktijk worden 'halakippen' op exact dezelfde wijze geslacht als niet-halalkippen', hoor. Dwz automatisch en verdoofd.
Wa t is het verschil, dat ze door eigen volk geslacht worden?
Bobke is offline  
Oud 16 januari 2017, 13:30   #19
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wa t is het verschil, dat ze door eigen volk geslacht worden?
Wat dacht u van varkens, rundvlees, paardenvlees?
In meeste vleesfabrieken (in NL) werken overigens veel Poolse meisjes

Elk probleem in België lijkt op taalproblemen uit te draaien
Eet een autochtone Vlaming geen kip die geslacht werd door een autochtone Waal en omgekeerd?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 januari 2017 om 13:37.
Adrian M is offline  
Oud 16 januari 2017, 13:53   #20
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Dan drink je dus nu en dan ook goed bier.
Kwestie van principes opzij durven zetten
Kent u brouwerij de Halve Maan in Brugge? Het symbool wat ze voeren zit een interessant verhaal aan vast,
een iets ander verhaal dan ze bij de brouwerij vanuit gaan.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 januari 2017 om 13:55.
Adrian M is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be