Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2017, 10:45   #141
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij had het over mensen die opkomen voor 'hun cultuur'. Ik wijs u er op dat het niet over 'hun cultuur) gaat.

Wat betreft de taal van de gemeenteraad herhaal ik mijn vraag: moet volgens u de politieke overheid ten dienste staan van de bevolking? of zijt gij van mening dat de bevolking ten dienste moet staan van de machtshonger van de politieke overheid. Dat is de kern van de discussie.
De kern van de zaak voor mij is dat inwijkelingen zich weigeren aan te passen aan de streektaal waardoor de olievlek steeds maar groter wordt.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:45   #142
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De Walen zijn zo slim geweest dat in de grondwet te laten opnemen zodat er een 3/4 de meerderheid nodig was om dat te wijzigen. De Vlamingen zijn toen zo stom geweest om dat te tekenen. Dus dat komt nooit meer goed.
Opgepast, er zijn er hier al voor minder drie kloten van de Schoof afgetrokken!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:46   #143
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Vwala, ne vent met smaak, al is't West-Vleutse.
EDIT: Oeps, misschien Ost-Vlomse?
Oost-Vlaanderen!!! tss
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:46   #144
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De Walen zijn zo slim geweest dat in de grondwet te laten opnemen zodat er een 3/4 de meerderheid nodig was om dat te wijzigen. De Vlamingen zijn toen zo stom geweest om dat te tekenen. Dus dat komt nooit meer goed.
Ik dacht een 2/3 de meerderheid.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:50   #145
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Niet zeveren hé; die West-Vlaming is toch op school geweest en heeft daar les gekregen in het Algemeen Nederlands.
En heeft daar ook Frans geleerd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 10:51   #146
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En heeft daar ook Frans geleerd.
Dat verklaart het Arabisch accent.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:04   #147
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En heeft daar ook Frans geleerd.
En hopelijk ook Engels waarmee zij in het buitenland veel verder zullen geraken.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:05   #148
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, het is een nondiscussie. Het wordt telkens handig in een discussie gebracht zodat het lijkt alsof mensen die een dialect spreken op dezelfde hoogte staan als Franstalige imperialisten. Dat is dus niet zo.
Het is anders heel simpel.
De echte eigen cultuurtaal is de taal die mensen eeuwenlang thuis en in de eigen gemeenschap spraken. Waarvan de eigenschappen, regels en gerbuiken door de eeuwen gegroeid zijn.
AN is een kunstmatige gevormde standaardtaal (veredeld Brabnts dialect) die men is gaan gebruiken om de communicatie met meer mensen mogelijk te maken.
Op zeker ogenblik was Frans de aangewezen taal om met een zo groot mogelijke groep te kunen communiceren.
Tegenwoordig is de Engelse taal de meest gebruikte standaardtaal op wereldschaal voor communicatie.

Zowel AN, Frans als Engels zijn dus eigenlijk niet meer dan zeer handige werktuigen voor communicatie.

Zoals de vooruitzichten nu zijn, zullen we noodgedwongen evolueren naar een Europa dat veel belangrijker wordt in het leven van haar bewoners.

De Vlaamse zaak, Vlaamse onafhankelijkheid is er enkel nog voor de show. Een achterhoedegevecht van politiek onbelangrijke personen die macht proberen te verwerven om te beslissen over de paar kruimeltjes die nog van de Europese tafel vallen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:07   #149
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
En hopelijk ook Engels waarmee zij in het buitenland veel verder zullen geraken.
Klopt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Frans als tweede taal het voordeel biedt dat onze kinderen later veel gemakkelijker andere talen leren, dan als Engels de tweede taal in het onderwijs zou zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 maart 2017 om 11:08.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:12   #150
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is anders heel simpel.
De echte eigen cultuurtaal is de taal die mensen eeuwenlang thuis en in de eigen gemeenschap spraken. Waarvan de eigenschappen, regels en gerbuiken door de eeuwen gegroeid zijn.
AN is een kunstmatige gevormde standaardtaal (veredeld Brabnts dialect) die men is gaan gebruiken om de communicatie met meer mensen mogelijk te maken.
Op zeker ogenblik was Frans de aangewezen taal om met een zo groot mogelijke groep te kunen communiceren.
Tegenwoordig is de Engelse taal de meest gebruikte standaardtaal op wereldschaal voor communicatie.

Zowel AN, Frans als Engels zijn dus eigenlijk niet meer dan zeer handige werktuigen voor communicatie.

Zoals de vooruitzichten nu zijn, zullen we noodgedwongen evolueren naar een Europa dat veel belangrijker wordt in het leven van haar bewoners.

De Vlaamse zaak, Vlaamse onafhankelijkheid is er enkel nog voor de show. Een achterhoedegevecht van politiek onbelangrijke personen die macht proberen te verwerven om te beslissen over de paar kruimeltjes die nog van de Europese tafel vallen.
Al die dialecten behoorden grotendeels tot de Nederlandse taal, sommigen idd wat meer dan anderen, maar elk dialect had bindingen met de andere dialecten binnen de Nederlandstalige taalgemeenschap.

Met het Engels hebben sommige dialecten, zeker aan de kusten, dat ook voor een stuk, maar al veel minder.

Met het Duits hebben sommige dialecten, zeker in het oosten, dat ook voor een stuk, maar de een al wat minder dan de ander.

Met het Frans daarentegen hebben nauwelijks dialecten een binding. Eventueel wat Brabantse of mss wat Zuid-West-Vlaamse die wat meer leenwoorden hebben maar grammaticaal zal dat nauwelijks meer zijn dan het AN die binding heeft met het Frans.

Het Frans was en is dus een taal die veel te ver staat van de dialecten in het Nederlandstalig taalgebied. Het was dus onlogisch om dat Frans als cultuurtaal te nemen maar het was wel logisch om het AN dat te maken.

Wat niet wegneemt dat er bij dat proces ook hier en daar wat misgelopen is. Zeker in grensgebieden zal dat AN echt vreemd geleken hebben.

Maar dat kan geen excuus zijn om het Franstalig taalimperialisme dat hier is doorgevoerd door vooral de Franstalige Vlaamse bourgeoisie goed te praten of dat we het huidig Franstalig taalimperialisme dat door de Franstalige Brusselse en Waalse bourgeoisie wordt doorgevoerd moeten tolereren.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:12   #151
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
De kern van de zaak voor mij is dat inwijkelingen zich weigeren aan te passen aan de streektaal waardoor de olievlek steeds maar groter wordt.
Als ik tegenwoordig in mijn streektaal tegen kassadames praat kijkt de helft of ze het in Keulen horen donderen. Dat komt door onaangepaste inwijkelingen die hiervoor gesteund werden door de Vlaamse overheid.

Niet dat ik dar grote problemen voor maak. Ik stel enkel vast. Ik stel ook vast dat diezelfde Vlaamse overheid elders dan weer te keer gaat over inwijkelingen die zich niet aanpassen.

Consequentie is voor velen blijkbaar een levensgroot probleem.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:15   #152
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Frans als tweede taal het voordeel biedt dat onze kinderen later veel gemakkelijker andere talen leren, dan als Engels de tweede taal in het onderwijs zou zijn.
daar ben ik het mee eens.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:18   #153
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Frans als tweede taal het voordeel biedt dat onze kinderen later veel gemakkelijker andere talen leren, dan als Engels de tweede taal in het onderwijs zou zijn.
Ook zeer duidelijk mee eens.
Tot spijt van de Flamingant maar c'est la vie!.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:23   #154
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De Vlaamse zaak, Vlaamse onafhankelijkheid is er enkel nog voor de show. Een achterhoedegevecht van politiek onbelangrijke personen die macht proberen te verwerven om te beslissen over de paar kruimeltjes die nog van de Europese tafel vallen.
Hoe wereldvreemd kun je zijn?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:27   #155
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ook zeer duidelijk mee eens.
Tot spijt van de Flamingant maar c'est la vie!.
wie is "de Flamingant"?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:31   #156
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Al die dialecten behoorden grotendeels tot de Nederlandse taal, sommigen idd wat meer dan anderen, maar elk dialect had bindingen met de andere dialecten binnen de Nederlandstalige taalgemeenschap.

Met het Engels hebben sommige dialecten, zeker aan de kusten, dat ook voor een stuk, maar al veel minder.

Met het Duits hebben sommige dialecten, zeker in het oosten, dat ook voor een stuk, maar de een al wat minder dan de ander.

Met het Frans daarentegen hebben nauwelijks dialecten een binding. Eventueel wat Brabantse of mss wat Zuid-West-Vlaamse die wat meer leenwoorden hebben maar grammaticaal zal dat nauwelijks meer zijn dan het AN die binding heeft met het Frans.

Het Frans was en is dus een taal die veel te ver staat van de dialecten in het Nederlandstalig taalgebied. Het was dus onlogisch om dat Frans als cultuurtaal te nemen maar het was wel logisch om het AN dat te maken.

Wat niet wegneemt dat er bij dat proces ook hier en daar wat misgelopen is. Zeker in grensgebieden zal dat AN echt vreemd geleken hebben.
Eindelijk eens een meer objectieve reactie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maar dat kan geen excuus zijn om het Franstalig taalimperialisme dat hier is doorgevoerd door vooral de Franstalige Vlaamse bourgeoisie goed te praten of dat we het huidig Franstalig taalimperialisme dat door de Franstalige Brusselse en Waalse bourgeoisie wordt doorgevoerd moeten tolereren.
Hetgeen gij taalimperialisme noemt, is voor mij gewoon taalevolutie. Net zoals mijn streektaal meer en meer richting AN evolueert, en AN meer en meer naar de Engelse taal evolueert.

Maar is dat een probleem? Ik denk het niet. Ik heb zo een vermoeden dat bij het grootste deel van de bevolking de dagelijkse boterham, en het geld dat overblijft op het einde van de maand veel belangrijker is dan de taal welke ze gebruiken om te communiceren.

Het zijn machtsgeile politiekers die de taalstrijd creëren en misbruiken. Enerzijds om hun macht te vergroten, anderzijds om de aandacht af te leiden van hun incompetentie en hun gefoefel.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:34   #157
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Hoe wereldvreemd kun je zijn?
Wereldvreemd?
Dat zou kunnen. Maar als het een andere richting uitgaat vrees ik voor de welvaart van de bevolking in Europa en (vooral) ook in onze streken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:37   #158
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eindelijk eens een meer objectieve reactie.


Hetgeen gij taalimperialisme noemt, is voor mij gewoon taalevolutie. Net zoals mijn streektaal meer en meer richting AN evolueert, en AN meer en meer naar de Engelse taal evolueert.

Maar is dat een probleem? Ik denk het niet. Ik heb zo een vermoeden dat bij het grootste deel van de bevolking de dagelijkse boterham, en het geld dat overblijft op het einde van de maand veel belangrijker is dan de taal welke ze gebruiken om te communiceren.

Het zijn machtsgeile politiekers die de taalstrijd creëren en misbruiken. Enerzijds om hun macht te vergroten, anderzijds om de aandacht af te leiden van hun incompetentie en hun gefoefel.
tracht jij nu het spreken van een andere taal in die gemeenteraad af te doen als taalevolutie ???

jij zal dan ongetwijfeld ook wel je eigen definitie van taalevolutie hebben...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:40   #159
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eindelijk eens een meer objectieve reactie.


Hetgeen gij taalimperialisme noemt, is voor mij gewoon taalevolutie. Net zoals mijn streektaal meer en meer richting AN evolueert, en AN meer en meer naar de Engelse taal evolueert.

Maar is dat een probleem? Ik denk het niet. Ik heb zo een vermoeden dat bij het grootste deel van de bevolking de dagelijkse boterham, en het geld dat overblijft op het einde van de maand veel belangrijker is dan de taal welke ze gebruiken om te communiceren.

Het zijn machtsgeile politiekers die de taalstrijd creëren en misbruiken. Enerzijds om hun macht te vergroten, anderzijds om de aandacht af te leiden van hun incompetentie en hun gefoefel.
Ja, dat is een probleem. Ook het verdwijnen van dialecten is trouwens een probleem. elke taal/dialect heeft zijn eigenheid, zijn eigen manier van structuren en maw een verrijking voor de menselijke geest.

Taal is wel degelijk belangrijk voor de mensen, ook als je niets meer hebt, heb je tenminste nog je taal. Taal is dan ook belangrijk voor iemands identiteit, voor de een belangrijker dan de voor de ander, dat is iets anders.

Maar vooral, het Frans werd gebruikt om mensen uit te sluiten, om onderscheid te kunnen maken tussen de goede en de slechte.

Dat is in Brussel nog altijd zo, Nederlandstaligen worden er nog altijd bekeken als boerkes die weigeren om Frans te spreken terwijl ze het wel kunnen. Dat verwijt krijg ik nog altijd af en toe, daarom dat ik het weet.

Christophe Deborsu schrijft dat zelf in zijn boek, dat superieur gevoel tov Nederlandstaligen bestaat nog altijd in Franstalig België, zelf in regio's die het economisch echt slecht doen.

Als er dan wat mensen weigeren om het Nederlands te spreken ondanks dat ze dat verplicht zijn, ja, dat stoort. Dat bewijst dat ze zich nog altijd superieur voelen.

Dat het communautaire gebruikt wordt om eigen onkunde of falen te verbergen, is zeker een feit. Het gebeurt aan beide kanten van de taalgrens op alle niveaus.

Als er een minister van de N-VA wat in zwaar weer terecht komt, zal er wel 1 of andere N-VA'er de communautaire trom slaan.

Als Magnette onder vuur komt, door zowel de Franstalige als de Nederlandstalige media, zal hij wel eens durven weigeren in het Nederlands een interview te hebben.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:43   #160
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Sorry Marie, 'k volg niet. Wil je nu beweren dat de flaminganten tevreden moeten zijn dat er ook negers in Rwanda rondlopen die bezig zijn met hetzelfde soort taalgezeik als die flaminganten, ofwa?
Oei, heb ik te hoog gegrepen voor jou???
Het is toch overduidelijk dat er nu in Ruanda franstaligen rondlopen die daar nonsens zeiken zoals ze hier al altijd gedaan hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be