Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2017, 11:45   #161
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oei, heb ik te hoog gegrepen voor jou???
Het is toch overduidelijk dat er nu in Ruanda franstaligen rondlopen die daar nonsens zeiken zoals ze hier al altijd gedaan hebben...
Ik ben geen Rwanda-kenner...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:45   #162
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens uw redenering ben ik dus een kontenkruiper als ik AN spreek met een klant die mijn Maaslandse moedertaal niet machtig is.
Ja ik heb mijn eigen taal noodgedwongen gedeeltelijk 'bij het vuil' gezet zoals gij dat verwoordt. Zelfs in eigen huis moet ik noodgedwongen overschakelen op AN omdat mijn schoon- en kleinkinderen mijn moedertaal niet beheersen of begrijpen.
Een Vlaamse kontenkruiper... Jij? Nog liever heel het land unilateraal als ééntalig franstalig uitroepen dan een Vlaming te geven waar hij recht op heeft...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:48   #163
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een Vlaamse kontenkruiper... Jij? Nog liever heel het land unilateraal als ééntalig franstalig uitroepen dan een Vlaming te geven waar hij recht op heeft...
Namelijk?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:50   #164
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens uw redenering ben ik dus een kontenkruiper als ik AN spreek met een klant die mijn Maaslandse moedertaal niet machtig is.
Ja ik heb mijn eigen taal noodgedwongen gedeeltelijk 'bij het vuil' gezet zoals gij dat verwoordt. Zelfs in eigen huis moet ik noodgedwongen overschakelen op AN omdat mijn schoon- en kleinkinderen mijn moedertaal niet beheersen of begrijpen.
ga je bij je pleidooi voor die dialecten nu niet compleet voorbij aan de sociale en economische achterstelling die samenhangt met het uitsluitend beheersen van een streekdialect en het niet beheersen van de landstaal?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:51   #165
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ga je bij je pleidooi voor die dialecten nu niet compleet voorbij aan de sociale en economische achterstelling die samenhangt met het uitsluitend beheersen van een streekdialect en het niet beheersen van de landstaal?
goed, dat was natuurlijk het argument van de Franstaligen om Vlaanderen te verfransen hé.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:58   #166
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
goed, dat was natuurlijk het argument van de Franstaligen om Vlaanderen te verfransen hé.
een valabel argument maar in een compleet verkeerde context gebruikt.

enkel Frans kennen in Vlaanderen (inclusief Brussel) staat anno 2016 immers evenzeer gelijk aan sociale en economische achterstelling.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 11:59   #167
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een valabel argument maar in een compleet verkeerde context gebruikt.

enkel Frans kennen in Vlaanderen (inclusief Brussel) staat anno 2016 immers evenzeer gelijk aan sociale en economische achterstelling.
daar ben ik het zeker mee eens.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:00   #168
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En heeft daar ook Frans geleerd.
Natuurlijk 'nous sommes en Belgique quand même'.
En de franstaligen zijn zo slim om hun sujetten op hun schoolbanken weinig of geen Nederlandse taal bij te brengen, zodat hun lompe onderdanen dan ook niets anders kunnen dan zogezegd de grote franstalige kultuur te verpreiden waarbij ze daarbij leren om de Vlamingen te minachten, te haten, gefustreerd als ze zijn dat ze in de grond afhangen van de 'goodwill' van de Vlamingen, ook als ze die goodwill als hun grondwettelijk franstalige recht opeisen, zoals het hen ten minte met de paplepel werd binnengelepeld...
en natuurlijk jubileert la Belgique alleen al bij die gedachte...
Welk een dramma in la Belgique telkens als er van Vlaamse kant geopperd wordt dat ze dezelfde houding als de franstaligen gaan aannemen en de Vlaamse onderdanen de vernedering van de grote francofonie te besparen door hen als tweede taal het veel belangrijker en de veel grotere wereldtaal, het Engels, bij te brengen...
en dan ineens zou het racisme, het extremise, de verdeeldheid... opduiken; terwijl juist die eigenschappen de 'lebensraum' van de grote francofonie in la Belgique is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:03   #169
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Het is een dramma.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:07   #170
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het is anders heel simpel.
De echte eigen cultuurtaal is de taal die mensen eeuwenlang thuis en in de eigen gemeenschap spraken. Waarvan de eigenschappen, regels en gerbuiken door de eeuwen gegroeid zijn.
AN is een kunstmatige gevormde standaardtaal (veredeld Brabnts dialect) die men is gaan gebruiken om de communicatie met meer mensen mogelijk te maken.
Op zeker ogenblik was Frans de aangewezen taal om met een zo groot mogelijke groep te kunen communiceren.
Tegenwoordig is de Engelse taal de meest gebruikte standaardtaal op wereldschaal voor communicatie.

Zowel AN, Frans als Engels zijn dus eigenlijk niet meer dan zeer handige werktuigen voor communicatie.

Zoals de vooruitzichten nu zijn, zullen we noodgedwongen evolueren naar een Europa dat veel belangrijker wordt in het leven van haar bewoners.

De Vlaamse zaak, Vlaamse onafhankelijkheid is er enkel nog voor de show. Een achterhoedegevecht van politiek onbelangrijke personen die macht proberen te verwerven om te beslissen over de paar kruimeltjes die nog van de Europese tafel vallen.
Indien dat inderdaad zo zou zijn... nog een reden te meer om dat franse imperialisme onmiddellijk van ons af te gooien en onmiddellijk over te schakelen op het Engels, want, zoals eens een franstalige 'intellectueel' schreef dat de Nederlandse taal een achterhoedegevecht voert en binnen zestig jaar niet meer zou bestaan... zo voert de franse taal hetzelfde achterhoede gevecht en zal binnen 100 jaar niet meer bestaan...
Maar zover kan de franstalige éénheidsworst niet denken en als ze wel al zo ver kan kijken dan denkt ze dat ze alle rechten heeft om zich als een vis in een bokaal met alle middelen, die ze nu de anderen ontzegt, te verdedigen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:07   #171
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat verklaart het Arabisch accent.
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:08   #172
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie is "de Flamingant"?
Henri?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:11   #173
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij zal dan ongetwijfeld ook wel je eigen definitie van taalevolutie hebben...
Van evolutie gesproken, Anna:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Anna.png‎
Bekeken: 29
Grootte:  333,9 KB
ID: 105602  

__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:11   #174
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Ni schieten he!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:12   #175
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Van evolutie gesproken, Anna:
ne paardenlul dan nog, da's zeker dubbel verschieten!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:12   #176
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Natuurlijk 'nous sommes en Belgique quand même'.
En de franstaligen zijn zo slim om hun sujetten op hun schoolbanken weinig of geen Nederlandse taal bij te brengen, zodat hun lompe onderdanen dan ook niets anders kunnen dan zogezegd de grote franstalige kultuur te verpreiden waarbij ze daarbij leren om de Vlamingen te minachten, te haten, gefustreerd als ze zijn dat ze in de grond afhangen van de 'goodwill' van de Vlamingen, ook als ze die goodwill als hun grondwettelijk franstalige recht opeisen, zoals het hen ten minte met de paplepel werd binnengelepeld...
en natuurlijk jubileert la Belgique alleen al bij die gedachte...
Welk een dramma in la Belgique telkens als er van Vlaamse kant geopperd wordt dat ze dezelfde houding als de franstaligen gaan aannemen en de Vlaamse onderdanen de vernedering van de grote francofonie te besparen door hen als tweede taal het veel belangrijker en de veel grotere wereldtaal, het Engels, bij te brengen...
en dan ineens zou het racisme, het extremise, de verdeeldheid... opduiken; terwijl juist die eigenschappen de 'lebensraum' van de grote francofonie in la Belgique is...
Citaat:
"La Belgique sera Latine ou elle ne sera pas"
Ik volg deze persoon, toch het vet gedeelte van de zin. Hoe langer hoe meer. Dat er mensen zijn die hun moeder en hun kinderen verkopen aan de Walen om dit onland te behouden is tekenend voor hun lafheid.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:12   #177
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Frans als tweede taal het voordeel biedt dat onze kinderen later veel gemakkelijker andere talen leren, dan als Engels de tweede taal in het onderwijs zou zijn.
Zelfde redenering die voor de franstaligen telt... Als ze hun kinderen de Nederlandse taal bijbrengen zullen ze inderdaad het voordeel hebben om veel gemakkelijker andere talen te leren dan als Engels als tweede taal in het onderwijs gegeven zou worden...

Weet je, wat de tweetalige frans-Nederlandstalige gezinnen betreft geldt zelfs dat als ze hun kinderen in het Nederlands opvoeden ze er zeker van mogen zijn dat die kinderen later minstens tweetalig Nederlands-frans zullen zijn; iets wat men zelfs niet kan zeggen van kinderen in tweetalige gezinnen die in het frans worden opgevoed...
Moet zijn dat ze hun eigen kinderen die grootheid en openheid niet gunnen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:13   #178
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ni schieten he!
'verschieten' (niet te verwarren met vér schieten)

streektaal in betekenis van 'schrikken'

Laatst gewijzigd door Anna List : 9 maart 2017 om 12:13.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:14   #179
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik tegenwoordig in mijn streektaal tegen kassadames praat kijkt de helft of ze het in Keulen horen donderen. Dat komt door onaangepaste inwijkelingen die hiervoor gesteund werden door de Vlaamse overheid.

Niet dat ik dar grote problemen voor maak. Ik stel enkel vast. Ik stel ook vast dat diezelfde Vlaamse overheid elders dan weer te keer gaat over inwijkelingen die zich niet aanpassen.

Consequentie is voor velen blijkbaar een levensgroot probleem.
Gaat gij morgen aan uw dochters vragen om een kopdoek op te doen omdat de nieuwkomers dat vragen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 12:16   #180
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Frans als tweede taal het voordeel biedt dat onze kinderen later veel gemakkelijker andere talen leren, dan als Engels de tweede taal in het onderwijs zou zijn.
was jij geen liberaal ?

laat de burger toch zelf kiezen welke taal hij/zij wil leren ... dit gaat de kwaliteit van die talenkennis ook ten goede komen.

voor de gemiddelde Vlaamse scholier is Frans vandaag een even nutteloze en dode taal als Latijn die ze nergens in praktijk nog tegenkomen ...

laat de mensen die daarvoor kiezen Frans leren (of Latijn)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be