Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
19 januari 2017, 18:19 | #121 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
vervolg... even zelf uitrekenen vanaf het standpunt de 3 kernreactoren van Doel of 1 BE-kerncentrale.
- Wat levert Doel alleen (3 reactoren) jaarlijks aan energie op? 21670 GWh vind ik hieronder, of 21,67 TWh officieel: Citaat:
Nemen we nog 20 KWh/100 km. (de zuinigste E wagen verbruikt 15,5 kWh/100 km momenteel, de heel zware ca. 24 kWh) Hoeveel kms rijden die gemiddeld? nemen we nog 20.000 km/jaar (de gemiddelde Belg rijdt 15.000 km) Dat zijn 20*200 = 4.000 KWh/jaar. Dus iemand die huishoudelijk steeds bijlaadt ziet zijn stroomverbruik pakweg verdubbelen: http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-ener...-van-een-gezin Nemen we zelfs 1 miljoen pure E-wagens in 20xx die dat per jaar verbruiken in de toekomst: (Belgie zelt nu 5,7 miljoen personenwagens) Wat E-wagens verbruiken per jaar moet tenslotte bijgeladen worden, (er bestaan ook nog een deel PHEV maar die plugin-hybrides hebben maar een veel kleiner accupack van pakweg bruikbare 6 �* 7 kWh, en hoeven niet (altijd) te laden) Dat zijn dus 4 miljard KWh per jaar of 4 TWh per jaar. Dat is dus 4/21,67 of 18,5 % van Doel of afgerond naar boven 1/5 Doel, als we de verliezen meetellen bij het laden en de drain bij het (lang) stilstaan. Uiteraard hou ik helemaal geen rekening met wat er bespaard wordt aan stroom door de evolutie van de zuinigere stroomverbruikers. Er zal ook gespaard worden aan stroom wat nodig was voor de gespaarde productie van benzine diesel en olie, ook aan de pomp. Het kan zijn dat de Duitse studie ook dezelfde waardes benut want die komen aan 3 TWh# voor 1 miljoen wagens maar dan wel 15.000 km/jaar gereden (20 kWh/100 km x 1 miljoen x 15.000 km/jaar): Citaat:
Citaat:
En 3000 wagens die dat überhaupt kunnen laden (de geschikte accu´s + koeling hebben) In de regel gaat de doorsnee E-wagenbezitter thuis laden aan 3 Kw max 11 Kw en op z´n dooie gemakje zijn jaarlijks (huishoudelijk)stroomverbuik quasi verdubbelen, indien hij werkelijk 20.000 km/jaar rijdt. En daar zullen zeker veel wagens bij zijn die ook evtl aan een 350 kWh laadpaal kunnen laden. Als men de stats van Tesla bekijkt hoeveel de supercharger echt gebruikt wordt (alhoewel nog gratis) weet men het wel. Maar het zal wel nooit goed zijn, als een Tesla maar 1/3 van de tijd zou Suc-laden kunnen er ook 3 maal zoveel Tesla´s snelladen op dezelfde tijd. Ik kan je ook het aantal zware Tesla-laadpalen geven die BE momenteel heeft ik denk een dertigtal tegen einde 2017. 3000 is 100 maal meer... En nu vergeet ik natuurlijk nog alle (ook toekomstige) PV-bezitters die ook een powerwall thuis hebben, en deels via hun zware powerwall gaan laden (DC op DC). Doeme.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2017 om 18:37. |
|||
4 maart 2017, 21:15 | #122 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Citaat:
De stroom = vermogen gedeeld door de spanning. Stel: Vermogen is 350kW = 350.000W Spanning is 800V => stroom is 437,5A Een kabel die 437,5A stroom kan verwerken daarvan moet de doorsnede minstens 43,75mm² bedragen (aan 10A/mm²). Dan heb je een kabel nodig met diameter van 7,5mm. Dat is wellicht iets te optimistisch gerekend. Die 10 A/mm² geldt voor klassieke elektrische installaties tot typisch een 50A. In feite neemt de maximaal toelaatbare A/mm² af met toenemende diameter. Dat zit zo: De Ohmse verliezen in de draad gaan met de doorsnede van de draad, ze zijn omgekeerd evenredig met het kwadraat van de diameter. Een verviervoudiging van de stroom kan je compenseren met een verdubbeling van de diameter. Tenminste wat de Ohmse verliezen betreft. Maar de draad moet die Ohmse verliezen wel kwijtgeraken: koeling. De koeling van de draad loopt evenredig met het buitenoppervlak, en dat gaat evenredig met de diameter. Bij verdubbeling van de diameter verdubbelt de koeling, niet genoeg om de Ohmse verliezen bij een constante A/mm² te compenseren. Je vindt dat terug in deze Amerikaanse normen ( http://www.engineeringtoolbox.com/wi...ges-d_419.html ) 437,5A staat niet in de lijst, 415A wel en daarvoor heb je een kabel van 15mm diameter nodig. Massieve koper kabel welteverstaan. Natuurlijk, daar bovenop komt de vraag hoe vaak dat Amperage wordt gebruikt. De norm is opgesteld voor continu gebruik. |
|
5 maart 2017, 12:24 | #123 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
|
En het magnetisme rond de kabels?
|
5 maart 2017, 20:00 | #124 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
|
Is er natuurlijk. Na het tanken is je bankkaart foetsie.
Veel vermogen, veel energie op zo kort mogelijke termijn overpompen, dat is gewoon geen goed idee. Te gevaarlijk. Het is maar wachten op de eerste die geëlektrocuteerd wordt bij het "tanken" van zijn elektrisch voertuig. 350kW te slikken krijgen, dat loopt niet goed af. Dat elektrocutierisico is in mijn ogen een groot probleem voor elektrische voertuigen in geval van een ongeval. Met klassieke motoren is het simpel: de motor draait niet meer = veilig. Benzines zijn brandgevaarlijk, maar dat kan je ruiken, diesels zijn uiteraard zoals altijd de betere keuze. Maar met een elektrische auto zal niemand je voertuig willen aanraken tenzij eerst is aangetoond dat er geen gevaar voor elektrocutie bestaat. Tegen dan ben je al naar het hiernamaals. |
5 maart 2017, 20:33 | #125 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Reken het eens uit. Magnetisch veld kan je simpel berekenen.
|
8 maart 2017, 03:49 | #126 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
|
Citaat:
Ik heb duizenden auto's opgestart waar zelfs geen batterij of niet meer werkende batterij in zat en toch reden ze op eigen kracht een autoboot binnen, enkel op stroom van de altenator. Laatst gewijzigd door daiwa : 8 maart 2017 om 03:52. |
|
8 maart 2017, 08:25 | #127 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
Citaat:
Michele heeft nog nooit van in gang duwen of startkabels gehoord. Laatst gewijzigd door Bobke : 8 maart 2017 om 08:31. Reden: Typfout |
|
8 maart 2017, 21:31 | #128 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Het mag ook de alternator (lichtmaschine) of spanningsregelaar zijn die stuk is, ver gaat men dan ook niet meer rijden zelfs niet met een intacte batterij. Naargelang stroomverbruikers schat ik 150 tot 250 km. Want een accu die onderweg niet bijlaadt wordt snel plat gereden. Geef me anders een bron, ik leer graag bij. Anders een Duitse link: http://www.top-autoverwertung.de/was...ine-defekt-ist Aja, met een auto te starten rij je er nog niet mee. Bovendien laat zich menige moderne wagen ook niet in gang duwen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2017 om 21:39. |
|
8 maart 2017, 22:09 | #129 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2017 om 22:32. |
||
10 maart 2017, 02:10 | #130 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
Elektrische auto wil ik nog niet voor niets zelfs nog niet als ze er installatie van zonnepanelen voor thuis bij geven. Hang daar maar eens een caravan van 2 ton leeg achter of een paardentrailer of boot trailer. en ga daarmee maar eens op vakantie door de Alpen. We gaan nogal lachen dan.
Laatst gewijzigd door Garry : 10 maart 2017 om 02:11. |
10 maart 2017, 02:45 | #131 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
|
Citaat:
|
|
10 maart 2017, 18:48 | #132 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Wat denk je wat ze met een Tesla X slepen? ggl kan je toch? https://electrek.co/2016/04/08/tesla-model-x-tow-test/ foto: http://www.teslarati.com/video-sight...ing-a-trailer/ The Tesla Model X is the first all-electric vehicle with a significant towing capacity. When configured with 22″ wheels, the Model X can tow 3,500 pounds and when configured with 20″ wheels, the towing capacity of the SUV increases to 5,000 pounds, according to Tesla. A 5,000 pounds capacity can enable the use of a variety of different trailers, including the Bowlus Road Chief trailer. Bowlus shared a video of a Model X tow range test with its 2,300 pounds Road Chief trailer. The company achieved about 70% of the Model X P90D 250-mile EPA-rated range while towing the trailer at a moderate highway cruising speed of 50 to 55 mph. Bowlus also claims that it was able to accelerate from 0 to 60 mph in 5.5 seconds while towing the trailer, which isn’t too hard believe after we watched a Model X beat a Alfa Romeo 4C in a drag race, while it was also towing another Alfa Romeo 4C. Here’s the Bowlus Road Chief video: Jij lijkt totaal wereldvreemd...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2017 om 19:09. |
|
10 maart 2017, 20:12 | #133 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
Citaat:
Als ge bovengeraakt kunt ge bijladen tijdens het dalen. Maar ge moet eerst boven geraken. |
|
10 maart 2017, 22:08 | #134 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Die electromotoren dat niet kunnen ?
Maar man, die dingen zijn meer als krachtig genoeg. Die zullen geen problemen hebben. Het zijn de dieselbakken die op lage toeren geen vermogen hebben, die issues zullen hebben. |
10 maart 2017, 22:53 | #135 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
|
Citaat:
Ik denk dat ik een patent ga nemen |
|
10 maart 2017, 23:31 | #136 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Citaat:
Eingenlijk is in elke stad regelmatig fijnstofalarm: http://www.stuttgart.de/feinstaubalarm/ https://www.youtube.com/watch?v=Yah62z7Mu6I
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2017 om 23:38. |
||
10 maart 2017, 23:39 | #137 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
|
|
11 maart 2017, 00:03 | #138 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Diesel gaat de weg van de dino.
Wat koppige "ik wil tegendraads doen" mannen hier, maar die zullen wel bijdraaien. |
11 maart 2017, 00:18 | #139 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
|
|
11 maart 2017, 01:42 | #140 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
|
Volgens de overheid is diesel de meest vervuilende brandstof die ze uit de steden weg willen.
En om te bewijzen dat ze het écht menen bestelde De Lijn 131 bussen mét dieselmotors. Laatst gewijzigd door daiwa : 11 maart 2017 om 01:43. |