Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2017, 23:26   #221
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik moet helemaal niks. Het is mijn recht te streven naar verandering van de wetgeving of naar een ander systeem.
Natuurlijk is dat uw recht. Maar het is een onrealistisch streven. Elke democratie heeft het systeem van 1 grote pot. Een ander systeem is gewoon niet efficient. Ons fiscaal systeem is nu al zo gecompliceerd. Gij wilt het nog ingewikkelder maken?

Dus mijn advies voor u is: zoek een land waar het wel kan.

Veel geluk!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Tot voor de jaren 50' was de grote meerderheid van de bevolking gewoon gelovig. Hoeveel atheïsten waren er in Vlaanderen in 1900?
Hier zijt ge weer met uw argument over 'aantallen', wat ge vorige keer nog ontkende!
En ge antwoordde in perfecte JvdB stijl weer niet op mijn vraag. Ik zal ze nog eens herhalen:
Ik denk dat het was omdat er weinig tolerantie was voor atheïsme bij gelovigen, wat denkt gij?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 23:38   #222
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hierboven zeg je nog dat je in een democratie moet aanvaarden dat alles in een gemeenschappelijke pot gaat. Maar jij wilt blijkbaar als een keizer beslissen waar het aan uitgegeven mag worden en waaraan niet.
Ik zal even uitleggen hoe het politieke proces gebeurt bij ons.
1. politieke partijen dingen naar de gunst van de kiezer, via een partijprogramma. In zo'n programma staat wat zal gebeuren met het geld van de belastingbetaler.
2. Verkiezingen beslissen welk programma uitgevoerd wordt.
3. Na een paar jaar zijn er opnieuw verkiezingen en begint het opnieuw.

Wat niet kan, is dat gij tussentijds via uw belastingsbrief gaat beslissen wat er moet gebeuren met het belastingsgeld.

Zo, is dat duidelijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
De euro valt bij u écht niet eh?

Of jij persoonlijk een netto betaler bent of niet is niet eens relevant (kan ik ook niet controleren).

Wat wél relevant is : heb je enig bewijs dat christenen géén netto betalers zijn, en atheïsten wél? Nee, natuurlijk heb je dat niet.
Ge bedoelt in totaal? Dat weet ik niet. Maakt ook niet uit.
Enkel wat betreft de kosten van eredienst, etc? Tja, da's wel duidelijk. Atheïsten aanbidden geen opperwezens.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 23:42   #223
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Natuurlijk wel.

Het christendom bestaat echt, net als het jodendom, de islam enz.. Dat jij geen geloof hecht aan die religies maakt ze niet 'fictief'.

Neem er anders eens een woordenboek bij.
Ge begint weer semantisch spelletjes te spelen. Nergens zeg ik dat godsdiensten niet bestaan.
Ik zeg gewoon dat ze allemaal niet waar zijn. Net als de godsdienst van Star Wars. Er is geen verschil. De overheid maakt trouwens ook geen verschil!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 09:30   #224
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
...
Als jij de subsidiëring van erediensten ter discussie wil stellen, stel ik een hele hoop andere subsidies ter discussie. Dat komt omdat ik, in tegenstelling tot u, wel consequent ben. Jij reageert gewoon vanuit een anti-religieuze kramp.
Democratische besluitvorming houdt meer rekening met politieke draagkracht van een idee, dan met consequent zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:20   #225
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Democratische besluitvorming houdt meer rekening met politieke draagkracht van een idee, dan met consequent zijn.

.
Daarom ook dat onze democratie op niks trekt.

Over politieke draagkracht gesproken: voor De Wever is het niet opportuun om het debat te voeren.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:21   #226
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge begint weer semantisch spelletjes te spelen. Nergens zeg ik dat godsdiensten niet bestaan.
Ik zeg gewoon dat ze allemaal niet waar zijn. Net als de godsdienst van Star Wars. Er is geen verschil. De overheid maakt trouwens ook geen verschil!
Toch wel, door te zeggen dat er geen verschil is tussen het christendom (dat echt bestaat) en the faith of the seven (dat niet echt bestaat). Iets dat fictief is, bestaat niet echt.

Laatst gewijzigd door mvd : 19 april 2017 om 18:47.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:31   #227
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wij begrijpen dat heel goed, en wij vinden dat onbelangrijk. Dat is wat gij niet goed begrijpt. Jawel, er is een saldo gemaakt, en dat is niet meer rechtvaardig in 2017. En we gaan dat veranderen.

Nee, er is géén saldo gemaakt. Je begrijpt het dus nog altijd niet. In het concordaat tussen Napoleon en de Kerk werd overeengekomen dat de paus afstand zou doen van de geconfisceerde goederen, en dat i.p.v. hiervoor een compensatie te geven, de staat voortaan de erediensten zou financieren.

En tot nader orde gaan we daar trouwens nog niks aan veranderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Los van het feit dat dat ook arbitrair is, klopt dat gewoon niet.
Wat is er 'arbitrair' aan de criteria voor de erkenning van erediensten. Kun je dat uitleggen?

En het klopt wel: 2 vd criteria om te kunnen worden erkend zijn voldoende aantal leden en een duidelijke organisatiestructuur waar de staat zich toe kan richten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wel, the proof is in the pudding. Hoeveel jaren erkent België al godsdiensten? En hoeveel van die godsdiensten is polytheistisch?
The proof is helemaal niet in the pudding. België erkent vooral (maar niet uitsluitend) erediensten van monotheïstische godsdiensten omdat er nu eenmaal vooral monotheïstische godsdiensten in België beleden worden.

Dat is trouwens in heel de wereld zo, hoeveel polytheïstische godsdiensten worden vandaag nog aangehangen? Zeer weinig in vergelijking met monotheïstische.

Als er in de toekomst bv. een neopaganistische religie aan de criteria zou voldoen zouden zij evengoed aanspraak kunnen maken op de erkenning van hun eredienst.

Uw bewering dat "de criteria monotheïstische godsdiensten bevoordelen" is en blijft onzin.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge gebruikt het dus als argument, en daar reken ik u op af.
Dus jij ''rekent mij af'' op het feit dat ik u wijs op het bestaan van wettelijke criteria??

Beschikken over een voldoende aantal volgelingen is gewoon een criterium, bepaald door de wetgever. Lees ze hier anders nog eens na https://justitie.belgium.be/nl/thema...ng/voorwaarden


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Heel weinig. Niet de moeite om te erkennen eigenlijk. Dat heeft dus niets met aantallen te maken.
(..)

Opnieuw, the proof is in the pudding. Al 2 eeuwen erkent Belgie godsdiensten. Van alle duizenden godsdiensten die mogelijk in aanmerking komen, worden degenen gekozen die het hardst op het Katholicisme trekken. Een beetje nepotistisch eigenlijk.

(..)

Anglicanen moeten dan hun erkenning verliezen.

Het aantal anglicanen wordt geschat op + 20.000.

https://books.google.be/books?id=1L0...belgie&f=false

Hoeveel handopleggers zijn er in België?

En voor het geval dat je de cijfers gaat ontkennen, op welke studies en/of bronnen baseer je je daarvoor?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Hallo! Bij de vrijzinnigen moesten ze een structuur uitvinden. Dat werd allemaal door de vingers gekeken.
Hoezo ''dat werd door de vingers gekeken'' ? De vrijzinnigen hebben inderdaad een organisatiestructuur op poten gezet, vermits dit een van van de criteria is om beroep te kunnen doen op de financiering. Dat komt omdat zo'n gestructureerde organisatie een criterium is, daar waar 'monotheïstisch' géén criterium is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Daar bent u weer met een boekhoudkundig argument. Er wordt iets in debet gezet, en u begint zaken in credit te zetten. Gewoon om alles stil te leggen. Maar u maakt een foute boekhouding. Ge moet alles in de juiste journaalposten zetten. U mengelt alles opzettelijk door mekaar.
Integendeel dat is juist wat de anderen op dit forum doen: beginnen over katholieke ziekenhuizen en scholen in een discussie over de financiering van erediensten.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:33   #228
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Hier zijt ge weer met uw argument over 'aantallen', wat ge vorige keer nog ontkende!
Wat ontkende ik ivm aantallen??


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En ge antwoordde in perfecte JvdB stijl weer niet op mijn vraag. Ik zal ze nog eens herhalen:
Ik denk dat het was omdat er weinig tolerantie was voor atheïsme bij gelovigen, wat denkt gij?
Omdat er nauwelijks atheïsten waren natuurlijk. Atheïsme is een relatief recent fenomeen in onze contreien.

Maar dat heeft met deze discussie helemaal niks te maken.

Relevant voor deze discussie is: ga jij ontkennen dat de grote meerderheid van de bevolking tot in de jaren 50' in België gelovig katholiek was? Zo ja, op welke studies en/of bronnen baseer je je daarvoor?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:39   #229
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik zal even uitleggen hoe het politieke proces gebeurt bij ons.
1. politieke partijen dingen naar de gunst van de kiezer, via een partijprogramma. In zo'n programma staat wat zal gebeuren met het geld van de belastingbetaler.
2. Verkiezingen beslissen welk programma uitgevoerd wordt.
3. Na een paar jaar zijn er opnieuw verkiezingen en begint het opnieuw.

Wat niet kan, is dat gij tussentijds via uw belastingsbrief gaat beslissen wat er moet gebeuren met het belastingsgeld.

Zo, is dat duidelijk?
Waar het hier om ging is dat jij slechts van één groep subsidies wil afpakken (gelovigen) terwijl die groep aan dezelfde belastingdruk onderhevig blijft:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ook! En ik heb geen enkel probleem met het betalen voor hobby's. Enkel voor tovenarij maak ik een uitzondering. Omdat het niet waar is.
M.a.w. je hebt geen probleem met subsidies, enkel wanneer het naar erediensten gaat. Mensen die erediensten bijwonen wil je wel verplichten om te blijven meebetalen voor zaken waar zij tegen zijn of geen gebruik van maken.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge bedoelt in totaal? Dat weet ik niet. Maakt ook niet uit.
Enkel wat betreft de kosten van eredienst, etc? Tja, da's wel duidelijk. Atheïsten aanbidden geen opperwezens.
Jawel, dat maakt alles uit. Het is het enige dat nog waard is om over verder te discussiëren. Jij loopt hier van in het begin te briesen ''ik betaal voor uw hobby''. Dat kun je helemaal niet weten, vermits je niet weet of gelovigen netto-betalers zijn of niet. Jij hebt alleen oog voor het feit dat er subsidies gaan naar erediensten, maar je negeert het feit dat diegenen die gebruik maken van die erediensten ook gewoon belastingbetalers zijn.

Laatst gewijzigd door mvd : 19 april 2017 om 18:40.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:42   #230
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat bewijst enkel dat daarover gedebatteerd is.
Meer niet.
Over de Vlaamse onafhankelijkheid is ook al dikwijls gedebatteerd, maar dat maakt van de Vlaamse onafhankelijkheid nog geen feit.
Het is gewoon opgenomen in het regeerakkoord en gestemd in het Vlaams parlement

http://www.gva.be/cnt/oid225485/arch...d-in-commissie


Zelfs de CVP-oppositie was voor: http://www.standaard.be/cnt/dss9910210012
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 18:55   #231
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik wil geen artikels.
Ik wil gewoon namen van katholieke scholen waar je zedenleer kan volgen.
Bel anders eens rond. Op de vrije school St-Jozef in Overmere heeft het dus in lek geval bestaan, ik weet inet of het nu nog zo is.

Op mijn lagere school werd het ook gegeven voor enkele kinderen, in de plaats van godsdienstles. Of dat ook kwam omdat dat voorheen een gemeenteschool was, weet ik niet. Bij gelegenheid zal ik het eens navragen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 19:52   #232
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Bel anders eens rond. Op de vrije school St-Jozef in Overmere heeft het dus in lek geval bestaan, ik weet inet of het nu nog zo is.

Op mijn lagere school werd het ook gegeven voor enkele kinderen, in de plaats van godsdienstles. Of dat ook kwam omdat dat voorheen een gemeenteschool was, weet ik niet. Bij gelegenheid zal ik het eens navragen.
Dat moet een soort vrijstelling geweest of ersatzvak in een bezemhok geweest zijn...
Enkel de RIBZ kan het vak niet-confessionele zedenleer controleren en een leerkrachten met de vereiste diploma's daarvoor aanstellen.
De enige katholieke instelling waar de RIBZ mee te maken heeft, is de UCLL.
In geen enkele vrije katholieke school werd en wordt de cursus NCZ aangeboden.
Ik hoef daar niet voor rond te bellen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 april 2017 om 20:06.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:12   #233
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Toch wel, door te zeggen dat er geen verschil is tussen het christendom (dat echt bestaat) en the faith of the seven (dat niet echt bestaat). Iets dat fictief is, bestaat niet echt.
Er is geen verschil. Beide bestaan, beide zijn verzonnen. Wat snapt gij daar niet aan?
Kijk naar het vliegend spaghetti monster. Een religie zo grappig dat geen enkele normale mens dat niet inziet. Een religie zo duidelijk een parodie.
Een religie zo overduidelijk verzonnen.

Wel, er zijn mensen die naar de overheid gaan en privileges vragen, net zoals gelovigen van 'echte' religies.

Een ander voorbeeld is de Yedi godsdienst uit Star Wars. Ondertussen zijn er mensen die daar echt zijn in geloven, hoe onwaarschijnlijk dat dat klinkt.

Ook uw godsdienst is begonnen zoals the faith of the seven , namelijk door iemand verzonnen. Door een oplichter. Iemand aan een tafeltje met een papier, en die is binnen schrijven. Over iemand die kon toveren. En dat heeft gepakt. En 2000 jaar later gelooft gij dat nog altijd.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:21   #234
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Er is geen verschil. Beide bestaan, beide zijn verzonnen. Wat snapt gij daar niet aan?
Kijk naar het vliegend spaghetti monster. Een religie zo grappig dat geen enkele normale mens dat niet inziet. Een religie zo duidelijk een parodie.
Een religie zo overduidelijk verzonnen.

Wel, er zijn mensen die naar de overheid gaan en privileges vragen, net zoals gelovigen van 'echte' religies.

Een ander voorbeeld is de Yedi godsdienst uit Star Wars. Ondertussen zijn er mensen die daar echt zijn in geloven, hoe onwaarschijnlijk dat dat klinkt.

Ook uw godsdienst is begonnen zoals the faith of the seven , namelijk door iemand verzonnen. Door een oplichter. Iemand aan een tafeltje met een papier, en die is binnen schrijven. Over iemand die kon toveren. En dat heeft gepakt. En 2000 jaar later gelooft gij dat nog altijd.
Uiteraard heb je gelijk, alleen werkt uw shocktherapie eigenlijk contraproductief.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:42   #235
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Nee, er is géén saldo gemaakt.
Reden te meer om nu een saldo te maken, en nu een correcte boekhouding te maken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Je begrijpt het dus nog altijd niet. In het concordaat tussen Napoleon en de Kerk werd overeengekomen dat de paus afstand zou doen van de geconfisceerde goederen, en dat i.p.v. hiervoor een compensatie te geven, de staat voortaan de erediensten zou financieren.
Nee, gij hebt het niet door! Wij zijn niet geinteresseerd in de oninteressant details..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En tot nader orde gaan we daar trouwens nog niks aan veranderen.
Dat hebben we ook al door dat er veel op de rem gaan staan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wat is er 'arbitrair' aan de criteria voor de erkenning van erediensten. Kun je dat uitleggen?
Dat heb ik al gedaan. Er zijn duizenden godsdiensten in de wereld. Ofwel erkent ge er geen 1, ofwel allemaal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

En het klopt wel: 2 vd criteria om te kunnen worden erkend zijn voldoende aantal leden en een duidelijke organisatiestructuur waar de staat zich toe kan richten.
Oei, er is iets dat niet klopt! 10 000 Anglicanen en 25 000 getuigen van Jehova!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
The proof is helemaal niet in the pudding. België erkent vooral (maar niet uitsluitend) erediensten van monotheïstische godsdiensten omdat er nu eenmaal vooral monotheïstische godsdiensten in België beleden worden.

Dat is trouwens in heel de wereld zo, hoeveel polytheïstische godsdiensten worden vandaag nog aangehangen? Zeer weinig in vergelijking met monotheïstische.
Hier zijt ge weer met uw argument van de aantallen. Wat maakt het uit of 1 persoon een godsdienst X aanhangt, of dat het er 2 miljard zijn? Maakt het die godsdienst meer waar?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Als er in de toekomst bv. een neopaganistische religie aan de criteria zou voldoen zouden zij evengoed aanspraak kunnen maken op de erkenning van hun eredienst.
En, gaan ze die krijgen? Nee. Het enige criterium is: politieke wil. En dat weet gij goed genoeg!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Uw bewering dat "de criteria monotheïstische godsdiensten bevoordelen" is en blijft onzin.
Ha, nee, the proof is in the pudding.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus jij ''rekent mij af'' op het feit dat ik u wijs op het bestaan van wettelijke criteria??
Als gij die gebruikt in uw argumentatie, vanzelfsprekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Beschikken over een voldoende aantal volgelingen is gewoon een criterium, bepaald door de wetgever. Lees ze hier anders nog eens na https://justitie.belgium.be/nl/thema...ng/voorwaarden
Halloooooo? Ik weet dat al!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht



Het aantal anglicanen wordt geschat op + 20.000.

https://books.google.be/books?id=1L0...belgie&f=false

Hoeveel handopleggers zijn er in België?
Dat is geen godsdienst. De getuigen van Jehova zijn met 25 000.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

En voor het geval dat je de cijfers gaat ontkennen, op welke studies en/of bronnen baseer je je daarvoor?
Begint niet te kronkelen op voorhand ....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoezo ''dat werd door de vingers gekeken'' ? De vrijzinnigen hebben inderdaad een organisatiestructuur op poten gezet, vermits dit een van van de criteria is om beroep te kunnen doen op de financiering. Dat komt omdat zo'n gestructureerde organisatie een criterium is, daar waar 'monotheïstisch' géén criterium is.
En gij vindt dit normaal??

Dat betekent dus dat 'een structuur hebben ' géén criterium is!

Het volgende is gebeurt: de CVP zat maar godsdiensten te erkennen, en de socialisten en liberalen werden jaloers. Die wilden ook geld. Dus hebben ze maar iets verzonnen. De vrijzinnigen. En die hebben dan maar een structuur opgezet OM aan de voorwaarden te voldoen.
Pure oplichting dus.

En gij vindt dat dus normaal!

Dit is echt diefstal van belastingsgeld!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Integendeel dat is juist wat de anderen op dit forum doen: beginnen over katholieke ziekenhuizen en scholen in een discussie over de financiering van erediensten.
Ga daarover discussieren met de betreffende forummers.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:48   #236
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Reden te meer om nu een saldo te maken, en nu een correcte boekhouding te maken.
Nee, gij hebt het niet door! Wij zijn niet geinteresseerd in de oninteressant details..
Dat hebben we ook al door dat er veel op de rem gaan staan.
Dat heb ik al gedaan. Er zijn duizenden godsdiensten in de wereld. Ofwel erkent ge er geen 1, ofwel allemaal.
Oei, er is iets dat niet klopt! 10 000 Anglicanen en 25 000 getuigen van Jehova!
Hier zijt ge weer met uw argument van de aantallen. Wat maakt het uit of 1 persoon een godsdienst X aanhangt, of dat het er 2 miljard zijn? Maakt het die godsdienst meer waar?
En, gaan ze die krijgen? Nee. Het enige criterium is: politieke wil. En dat weet gij goed genoeg!
Ha, nee, the proof is in the pudding.
Als gij die gebruikt in uw argumentatie, vanzelfsprekend.
Halloooooo? Ik weet dat al!
Dat is geen godsdienst. De getuigen van Jehova zijn met 25 000.
Begint niet te kronkelen op voorhand ....
En gij vindt dit normaal??

Dat betekent dus dat 'een structuur hebben ' géén criterium is!

Het volgende is gebeurt: de CVP zat maar godsdiensten te erkennen, en de socialisten en liberalen werden jaloers. Die wilden ook geld. Dus hebben ze maar iets verzonnen. De vrijzinnigen. En die hebben dan maar een structuur opgezet OM aan de voorwaarden te voldoen.
Pure oplichting dus.


En gij vindt dat dus normaal!

Dit is echt diefstal van belastingsgeld!

Ga daarover discussieren met de betreffende forummers.
Wanneer is dit volgens u allemaal gebeurd?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:49   #237
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wat ontkende ik ivm aantallen??
Dat ge het argument van het aantal hebt gebruikt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Omdat er nauwelijks atheïsten waren natuurlijk. Atheïsme is een relatief recent fenomeen in onze contreien.

Maar dat heeft met deze discussie helemaal niks te maken.

Relevant voor deze discussie is: ga jij ontkennen dat de grote meerderheid van de bevolking tot in de jaren 50' in België gelovig katholiek was? Zo ja, op welke studies en/of bronnen baseer je je daarvoor?
Ik ontken dat helemaal niet. Maar gij ontkent blijkbaar wel de intolerantie van gelovigen tov atheïsten.
Een intolerantie die nog springlevend is trouwens.
Waarom gij dit relevant vindt is mij een raadsel eigenlijk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 22:07   #238
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het is gewoon opgenomen in het regeerakkoord en gestemd in het Vlaams parlement

http://www.gva.be/cnt/oid225485/arch...d-in-commissie


Zelfs de CVP-oppositie was voor: http://www.standaard.be/cnt/dss9910210012
Dat is een overgangsmaatregel die maar geldt voor de leerlingen die in die school zedenleer volgden. Moet ervoor zorgen dat ze dat kunnen blijven doen als een gemeenteschool zou worden overgenomen door een vrije inrichtende macht. Een nieuwe leerling kan dat niet vragen, en eens de laatste de school uit is, is het gedaan met zedenleer.

Niet bepaald een overtuigend voorbeeld.

Laatst gewijzigd door dalibor : 19 april 2017 om 22:08.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 22:07   #239
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Waar het hier om ging is dat jij slechts van één groep subsidies wil afpakken (gelovigen) terwijl die groep aan dezelfde belastingdruk onderhevig blijft:
Nee nee nee!
Ik wil het niet afpakken van 'de gelovigen'. Ik wil de privileges afnemen van bevoorrechte gelovigen. Van de getuigen van Jehova wil ik niets afpakken bvb. Ik wil dat alle gelovigen gelijk behandeld worden. Ik wil rechtvaardigheid.
Gij hebt de typische reactie die ongeveer elke mens heeft als een privilege afgepakt wordt: weerstand. Dat uw privilege onrechtvaardig is, dat interesseert u niet. U wil geen rechtvaardigheid, u wil uw privilege behouden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
M.a.w. je hebt geen probleem met subsidies, enkel wanneer het naar erediensten gaat. Mensen die erediensten bijwonen wil je wel verplichten om te blijven meebetalen voor zaken waar zij tegen zijn of geen gebruik van maken.
Dit is een gestoorde redenering. Het is niet omdat mensen belastingen betalen dat de overheid geen keuzes mag maken die in het nadeel zijn van een bepaalde groep van mensen. Als uw redenering gevolgd zou worden, kan een overheid geen elke beslissing meer nemen. Want overal zijn er wel mensen die kunnen zeggen, ja maar, wij betalen ook belastingen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Jawel, dat maakt alles uit. Het is het enige dat nog waard is om over verder te discussiëren. Jij loopt hier van in het begin te briesen ''ik betaal voor uw hobby''.
Briesen? Ik schrijf iets neer. Hoe kan ik dat briesen? En ... ik BETAAL ook effectief voor uw hobby, hoor!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat kun je helemaal niet weten, vermits je niet weet of gelovigen netto-betalers zijn of niet. Jij hebt alleen oog voor het feit dat er subsidies gaan naar erediensten, maar je negeert het feit dat diegenen die gebruik maken van die erediensten ook gewoon belastingbetalers zijn.
En dan? Dat geeft u het recht om uw privileges te behouden? Neen! Als er een democratische consensus is gaat u die moeten inleveren. Iets wat heel rechtvaardig is. En bovendien consequent. Een overheid houdt zich beter niet bezig met hokus pokus.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 22:41   #240
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat is een overgangsmaatregel die maar geldt voor de leerlingen die in die school zedenleer volgden. Moet ervoor zorgen dat ze dat kunnen blijven doen als een gemeenteschool zou worden overgenomen door een vrije inrichtende macht. Een nieuwe leerling kan dat niet vragen, en eens de laatste de school uit is, is het gedaan met zedenleer.

Niet bepaald een overtuigend voorbeeld.
Is bovendien nooit in de praktijk toegepast.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 april 2017 om 22:44.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be