Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 mei 2017, 12:47   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard Testrit van een benzinewagen... (ludiek)

Dit artikel is een vertaling van het blogbericht “Test drive of a petrol car” van Tibor Blomhäll (Tesla Club Sweden). Vertaald uit het Engels door Jorim Tielemans.

Origineel hier: http://teslaclubsweden.se/test-drive-of-a-petrol-car/

Na zoveel goeds over benzineauto’s gehoord te hebben, besloten we om een proefrit te maken. Er wordt gezegd dat deze auto’s betaalbaarheid combineren met een groot bereik en snel opladen. Een succesvol product op papier - maar hoe presteren ze in het echt?

We zaten in de testauto bij een autoverkoper. Autofabrikanten verkopen hun auto's niet zelf, maar alleen via onafhankelijke garages. Het lijkt misschien een slecht voorteken, je auto moeten kopen in een garage - een plaats die je zo weinig mogelijk wilt bezoeken. Maar blijkbaar kan de auto niet rechtstreeks bij de fabrikant gekocht worden, en moet dit via dergelijke tussenpersonen gaan. De verkoper was erg opdringerig en probeerde ons er zeer fanatiek van te overtuigen om de auto te kopen, maar deze ervaring is misschien elders beter.

Zoals ik al zei, we zaten in de auto en ik drukte op de startknop. De benzinemotor van de auto kwam al hoestend tot leven en begon te draaien. Je kon het motorgeluid horen en de hele auto trilde, alsof er iets stuk was. De verkoper verzekerde ons er echter van dat alles was, zoals het zou moeten zijn. De auto heeft weliswaar een elektromotor en heel kleine batterij, maar deze worden alleen gebruikt om de motor te starten - de elektromotor drijft de wielen niet aan. De verbrandingsmotor gebruikt een tank vol benzine, een fossiele brandstof, om de auto te laten rijden door de explosie van kleine druppeltjes. Het zijn blijkbaar deze kleine explosies die je hoort en voelt wanneer de motor draait.

De benzinemotor bestaat uit letterlijk honderden bewegende onderdelen, die allemaal een tolerantie van honderdsten van een millimeter moeten hebben om te functioneren. We beginnen te begrijpen waarom de garage de auto's verkoopt - ze hopen misschien dat er iets stuk gaat, zodat ze het kunnen herstellen?

We zetten de auto in versnelling en vertrokken met een ruk. De ruk kwam niet door een extreme versnelling, maar benzinemotoren kunnen blijkbaar niet zo soepel optrekken als elektromotoren. De versnelling kwam er zelfs niet, want de auto kon niet sneller dan 40 km/u! De motor schreeuwde het letterlijk uit en de hele auto schudde heftig. Ervan overtuigd dat er nu wel iets stuk moest zijn, stopten we meteen. De verkoper legde vervolgens uit dat je met een benzinemotor regelmatig moet ‘schakelen’ naar een hogere versnelling. Tussen de motor en de wielen is er geen vaste overbrengingsverhouding, maar een variabele. De benzinemotor levert slechts vermogen in een beperkt toerentalbereik, en dus moet er geschakeld worden met verschillende verhoudingen om te blijven versnellen. Er zijn 5 verschillende versnellingen (in sommige modellen zelfs 6) die we kunnen kiezen, met steeds hogere snelheden als gevolg. Het is - zoals we al snel leerden - zeer belangrijk om steeds de juiste versnelling te kiezen, anders zal de motor ofwel stilvallen ofwel ernstig beschadigd raken! Het vergt veel oefening om te leren de juiste versnelling op het juiste moment te kiezen - al zijn er ook modellen met een automatische transmissie die dit zelf kunnen doen. Met de handgeschakelde versnellingsbak, moesten we hier voortdurend aandacht aan besteden om de motor niet te beschadigen. Zeer stresserend.

We vroegen of het constante motorgeluid - dat ons belette om fatsoenlijk naar de radio te kunnen luisteren - kon worden uitgeschakeld. Maar neen, dat kon niet. Zeer storend.

Toen de auto na een hoop geschakel van versnellingen eenmaal op snelheid was, naderden we een verkeerslicht. Het loslaten van het gaspedaal zorgde er niet voor dat de auto merkbaar afremde, we moesten de rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen. We waren verrast om te horen dat de remmen volledig mechanisch werken! Het enige wat ze genereren is warmte - remmen zorgt er niet voor dat de benzine in de tank terugvloeit! Het klinkt als een enorme verspilling, maar het wordt nog erger.

Toen we tot stilstand kwamen bleef de motor lopen en de auto trillen - hoewel de auto niet bewoog! De motor bleef brandstof verbruiken zonder dat de wagen naar voren reed. Kan het echt waar zijn? Ja, zei de verkoper, dat is bij elke benzineauto: de motor loopt continu en verspilt benzine - zelfs wanneer de auto stilstaat. Bij sommige modellen valt de motor echter stil bij een rood licht, legde hij uit. Wel, dat klinkt toch al iets logischer.

Na een tijdje kwamen we bij een tankstation, waar we de auto kunnen opladen. De auto beweerde dat zijn tank nog half vol was, maar we wilden het beroemde supersnelle opladen van benzineauto’s wel eens proberen!

Dus reden we naar het tankstation en openden de tankklep. Het vulpistool is vergelijkbaar met een laadconnector; er komen echter geen elektronen uit, maar benzine. Benzine is een zeer kankerverwekkende, stinkende en licht ontvlambare vloeistof afkomstig van planten en dieren die al miljoenen jaren geleden zijn uitgestorven. De benzine wordt naar een tank in de auto gepompt, die vervolgens met ongeveer 50 liter van deze gevaarlijke vloeistof rondrijdt.

We staken het pistool in het gat, maar er gebeurde niets. De verkoper vertelde ons dat we moeten betalen om te tanken! Net zoals die extreem dure snelladers die sommige bedrijven aanbieden. Nadat ik mijn creditcard door de lezer haalde, konden we eindelijk beginnen met tanken. Het was inderdaad zéér snel! In slechts twee minuten was de benzinetank volledig gevuld! Maar er waren twee tellers op de pomp: een toonde het aantal liters dat we hadden bijgetankt en de andere liet zien hoeveel het ons kostte. Die laatste teller draaide zo snel dat we het nauwelijks konden bijhouden! Ok, de tank was in slechts 2 minuten weer gevuld, maar het kostte ons een ongelooflijke € 30! Een volledige tankbeurt zou ons dus het dubbele kosten - maar liefst € 60! Ik dacht dat we misschien hadden gekozen voor een van de duurste tankstations, en vroeg aan de verkoper welke alternatieven er zijn. Hoeveel kost het om thuis bij te vullen, en hoeveel gratis benzinestations zijn er?

De verkoper keek ons verward aan en legde uit dat het niet mogelijk is om thuis benzine te tanken, en dat er geen gratis benzinestations zijn. Ik probeerde om mijn vragen anders te formuleren, voor het geval hij me niet goed had begrepen; maar hij stond erop dat we dat niet kunnen. Blijkbaar moet je meerdere keren per maand naar het tankstation rijden om uw benzine bij te vullen aan woekerprijzen – want er zijn geen alternatieven! We vonden het heel vreemd dat er geen autofabrikanten hun eigen gratis benzine tankstations hebben gelanceerd.

Er zijn geen tankstations waar je langzamer kunt tanken tegen een lagere prijs. We begonnen met het berekenen van de prijs per kilometer en kwamen tot de schokkende conclusie dat een benzineauto € 12 per 100 km kost! Tuurlijk, elektrische auto's zouden theoretisch ook aan deze bedragen komen als ze enkel van de duurste oplaadpunten in het land gebruik maken - maar voor benzineauto's zijn er geen goedkopere alternatieven! Terwijl de elektrische auto gemakkelijk elke nacht thuis kan worden geladen voor € 2 per 100 km, moeten benzineauto’s een paar keer per maand een omweg maken naar een station om te tanken tegen woekerprijzen - zonder uitzondering! De maandelijkse kosten voor een benzineauto kunnen – alleen al voor de brandstof - gemakkelijk € 100 overschrijden! We beginnen te begrijpen waarom ze zo goedkoop zijn in aankoop - het verdere gebruik is extreem duur.

We begonnen ook te begrijpen waarom er overal zoveel tankstations zijn, als alle benzineauto’s daar altijd naartoe moesten rijden om te tanken. Stel je voor dat je je elektrische auto alleen kon opladen bij de duurste snelladers van bedrijven - en nergens anders!

Met dit in het achterhoofd belandden we in een file en ik was geschokt dat de motor gewoon doorging met het verbranden van die dure benzinedruppels. Zelfs wanneer de auto stilstond of heel weinig bewoog! Met deze voertuigen kan je gemakkelijk last krijgen van ‘cost anxiety’ - het gevoel dat de auto letterlijk je geld aan het verbranden is! Geen mogelijkheid om thuis goedkoop op te laden of regeneratie van benzine in de brandstoftank bij het remmen, klinkt als economische waanzin. Zeker gezien het feit dat alle benzine uit het buitenland moet worden geïmporteerd.

We keerden met de auto terug naar de dealer, ik trok de handrem aan en stapte uit de auto. De benzinemotor bleef gewoon draaien! Blijkbaar moet je handmatig de verbranding van de kostbare vloeistof uitzetten. We wilden de benzinemotor wel eens zien, dus de verkoper opende de motorkap. Het hele voorste gedeelte van de auto zat vol met slangen, koppelingen, vloeistofreservoirs en andere onderdelen; tussen dit alles zat een enorm trillend gietijzeren ding dat blijkbaar het motorblok was. Er was voorin geen enkele ruimte voor bagage! Ondanks zijn enorme omvang, het luide lawaai en de trillingen, leverde de motor nauwelijks 100 PK. De motor was ook zeer warm, waardoor ik me verbrande toen ik het aanraakte. Nochtans was het een warme zomerdag, zodat de motor eigenlijk geen warmte moest leveren om het passagierscompartiment te verwarmen.

We waren ook een beetje bezorgd over wat er zou gebeuren als we een ongeluk kregen met een benzineauto. Het gietijzeren blok dat bijna de volledige motorruimte bezette zat in het midden van de kreukelzone! Waar zou het gaan als we botsten - zou het in onze schoot belanden? De verkoper verzekerde ons ervan dat de motor in een dergelijk geval op de een of andere manier onder de auto werd geduwd. Nochtans hadden we de indruk dat het motorblok aan de voorzijde in de weg lag - de veiligheidsbalken waren eromheen gebouwd, zodat ik hun nut wat in twijfel trok. Het is zo veel gemakkelijker om veilige auto's te bouwen als dat honderd kilo zware ijzerbrok in de voorkant van de auto ontbreekt Bovendien hebben we op het internet honderden foto’s en video’s gezien van brandende benzineauto’s. Blijkbaar is de benzinetank vaak beschadigd bij een ongeval, zodat de brandbare vloeistof lekt en ontbrandt!

Vanaf de motor loopt onder de auto een uitlaatsysteem - een soort schoorsteen voor de uitlaatgassen. Als je kankerverwekkende benzine verbrandt, ontstaan er een hoop schadelijke, giftige gassen. De auto filtert de meest gevaarlijke eruit, maar wat overblijft wordt in de open lucht achter de auto geblazen. Het is nog steeds ongezond om in te ademen – en het ruikt erg slecht! Is het echt toegestaan dat benzineauto’s deze schadelijke gassen in het midden van onze steden uitstoten? Verwar de uitlaatpijpen van benzineauto's niet met brandstofcelauto's! Terwijl voertuigen op waterstof alleen maar waterdamp uitstoten, spuwen benzineauto’s schadelijke gassen en zelfs koolstofdioxide (CO2) uit wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde!

We bedankten de verkoper voor de testrit, schudden onze hoofden en ik gaf de sleutel (ja, zo heet dat) aan hem terug. Hij begreep dat er geen zaken gedaan zouden worden, behalve een halfslachtige poging, probeerde hij ons niet langer te overtuigen.

Op weg naar huis in onze eigen, elektrische, auto keken we met totaal andere ogen naar onze medeweggebruiker - die nog met hun benzineauto’s rondrijden. Maar dat zal snel veranderen!

- - - - - - - - - - - - - -
Deze vertaling is geleend uit : http://forum.christophoros.be/index....26555.html#new
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 12:57   #2
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:01   #3
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?
Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:04   #4
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.
inderdaad.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:08   #5
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ga jij het nu werkelijk hebben over gefrustreerde mensen? Heb jij je berichten al eens zelf gelezen op dit forum? De frustratie druipt ervan af.
Foxtrot zwijg en in uw kot! Marginaal plebs Laat een mens zich nu eens amuseren Ze zagen hier constant over hoe slecht de fossiele wagens wel niet zijn. Wel ik stel mij de vraag met wat zij dan rijden. Maar ik denk eerder dat het hypocrieten zijn. Dus Foxy bakkes houden boy
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:11   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Foxtrot zwijg en in uw kot! Marginaal plebs Laat een mens zich nu eens amuseren Ze zagen hier constant over hoe slecht de fossiele wagens wel niet zijn. Wel ik stel mij de vraag met wat zij dan rijden. Maar ik denk eerder dat het hypocrieten zijn. Dus Foxy bakkes houden boy
Hoe gefrustreerd kan een mens zijn hé. Maar kijk, ik ga je eens een zeer simpel concept proberen uitleggen. De produktlevenscyclus. De wagen met verbrandingsmotor zit in de mature fase en zal binnenkort overgaan naar de decline fase. De wagen met de elektromotor zit tussen de introductie en groeifase in en zal binnenkort beginnen boomen. Laat ons zeggen dat de omslag eraan komt, alleen fosielen en gefrustreerden zien het niet

__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 2 mei 2017 om 13:13.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:14   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoe gefrustreerd kan een mens zijn hé. Maar kijk, ik ga je eens een zeer simpel concept proberen uitleggen. De produktlevenscyclus. De wagen met verbrandingsmotor zit in de mature fase en zal binnenkort overgaan naar de decline fase. De wagen met de elektromotor zit tussen de introductie en groeifase in en zal binnenkort beginnen boomen. Laat ons zeggen dat de omslag eraan komt, alleen fosielen en gefrustreerden zien het niet

De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:20   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.
Klopt.

Maar niet de Li-ion batterijen en de digitale regeltechniek...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:23   #9
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Ik geef mezelf nog 15 tot 20 leuke jaren en tegen dan doen ze wat ze willen. En zolang leef ik op mijn manier. Ik zal wel benzine blijven tanken en wat dat met het milieu doet interesseert me geen hol. Voor mijn part krijg jij of je verwekte schepsels er kanker van. En ik vrees dat je meer gefrustreerd bent dan ik. Want jij hebt nog een hopeloos saai leven voor je. Of je bent op pensioen en dan is het stilaan tijd om een spuitje te krijgen. Maar zelfs dat interesseert mij niet.

Ik zie morgen nog geen massaproductie van E-wagens gebeuren. Misschien dat hun verkoop zal stijgen. De benzinemotoren zullen morgen en zelfs overmorgen nog niet verdwijnen. Meer en meer young- en oldtimers gaan steeds meer centen. Of gaan die ook verdwijnen? En ik ben ook voor de E-techniek. In combinatie met een dikke benzinemotor geeft dit prachtige resultaten. Mooiste voorbeeld is de Porsche panamera Turbo-E Hybrid. 680PK onder de wielen en een bom van een auto waar zelfs de zwaarste Tesla bij verbleekt. En eveneens fiscaal bepamperd. Maar ik zal maar bij de gewone benzinemotoren blijven en tanken wanneer nodig.

Dus foxy ga nu wat verder gefrustreerd leven en stop met uw klaagzang. Je begint op Calvo'ke te gelijken Wat een bende losers hier toch. Maar ik begrijp het wel. Aan de verkoop van prozac te zien zullen velen hier wel een aandeel in hebben
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:33   #10
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De elektromotor is ouder dan de verbrandingsmotor.
Noteer dat levenscycli van verschillende produkten niet noodzakelijk dezelfde snelheid volgen op zo een curve. Uw opmerking is dus irrelevant.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:36   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Toch straf dat er zoveel van die slechte wagens nu nog dagelijks worden verkocht en heel de economie vandaag nog steeds van die slechte wagens afhankelijk is Zonder deze wagens = wie geraakt er nog op zijn werk? Maar Micheleke met wat rij jij dan? Zeg nu niet ook zo een stinkbak op benzine,diesel of andere milieu onvriendelijke brandstof. Want dan maak je jezelf wel eeuwig belachelijk

En over dat artikel : duidelijk niet door een autojournalist geschreven maar door en gefrustreerde geitenwollensokkendrager die in de hippietijd is blijven hangen. Calvo'ke de bleter misschien? Die zou ook zo kunnen zeveren en klagen maar ondertussen wel met de wagen die hij zo beschrijft rond rijden. Een dienstwagen met chauffeur natuurlijk want heeft die babyface wel ene rijbewijs?
Je hebt er dus niets van begrepen Frustie.
Er is niet belachelijks aan aan mensen die met antiek blijven rijden. Vele (oudere mensen) enkel uit sentiment en nostalgie bij bepaalde wagens.

Mensen die nog een stoomwagen als oldtimer rijden zijn nu wel uitgestorven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:39   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Noteer dat levenscycli van verschillende produkten niet noodzakelijk dezelfde snelheid volgen op zo een curve. Uw opmerking is dus irrelevant.
Is wel relevant. Micele heeft voor 1 keer gelijk. Het probleem is niet de motor, maar de batterijen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:39   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ik geef mezelf nog 15 tot 20 leuke jaren en tegen dan doen ze wat ze willen. En zolang leef ik op mijn manier. Ik zal wel benzine blijven tanken en wat dat met het milieu doet interesseert me geen hol. Voor mijn part krijg jij of je verwekte schepsels er kanker van. En ik vrees dat je meer gefrustreerd bent dan ik. Want jij hebt nog een hopeloos saai leven voor je. Of je bent op pensioen en dan is het stilaan tijd om een spuitje te krijgen. Maar zelfs dat interesseert mij niet.

Ik zie morgen nog geen massaproductie van E-wagens gebeuren. Misschien dat hun verkoop zal stijgen. De benzinemotoren zullen morgen en zelfs overmorgen nog niet verdwijnen. Meer en meer young- en oldtimers gaan steeds meer centen. Of gaan die ook verdwijnen? En ik ben ook voor de E-techniek. In combinatie met een dikke benzinemotor geeft dit prachtige resultaten. Mooiste voorbeeld is de Porsche panamera Turbo-E Hybrid. 680PK onder de wielen en een bom van een auto waar zelfs de zwaarste Tesla bij verbleekt. En eveneens fiscaal bepamperd. Maar ik zal maar bij de gewone benzinemotoren blijven en tanken wanneer nodig.

Dus foxy ga nu wat verder gefrustreerd leven en stop met uw klaagzang. Je begint op Calvo'ke te gelijken Wat een bende losers hier toch. Maar ik begrijp het wel. Aan de verkoop van prozac te zien zullen velen hier wel een aandeel in hebben
Ik lees nergens frustratie in mijn berichten met betrekking tot de e-wagens. Ik lees dat enkel in uw berichten. Ik begrijp natuurlijk wel dat het moeilijk moet zijn om te beseffen dat je zelf een fosiel aan het worden bent, maar tracht toch een beetje minder verzuurd te klinken.

Ik ben niet gefrustreerd, integendeel, ik verwelkom graag nieuwe, superieure technologieen. Rond 2020 zal de prijs van E-wagen onder die van een fossiel duiken en dat zal het begin van het einde zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 13:56   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is wel relevant. Micele heeft voor 1 keer gelijk. Het probleem is niet de motor, maar de batterijen
Dat schreef ik niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 14:43   #15
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

.

Laatst gewijzigd door araneus : 2 mei 2017 om 14:44.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 14:43   #16
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Er zitten wel een paar waarheden in de tekst.

1. Thuis laden/tanken

Met een e-wagen ga je elke morgend vertrekken met bv. 90% batterijlading. Dat betekent voor mijn wagen een bereik van minstens 300 km. Ik rijd zelden zoveel km per dag. Aan nachtstroom kost die 90% lading me ongeveer 15 euro.

2. Gratis laden

Ik laad nog gratis aan de supercharger, maar dat is een recht dat je niet meer hebt op een nieuwe Tesla. Daarbuiten laad ik echter ook regelmatig gratis op andere plaatsen. Een gekend voorbeeld is Ikea waar je gratis kan laden aan 11 kW. Er zijn zo echter meerdere plekken te vinden en ik verwacht in de toekomst nog veel meer. Het wordt immers een manier om e-rijders te lokken. Zo heeft het Outlet Center in Roermond onlangs nog 13 Tesla destination chargers geplaatst waar je gratis kan laden. Weliswaar maar aan 11 kW, maar na 3 u shoppen door de vrouw kan je zo'n 150 km verder rijden met een Model S.

3. Snel laden

Als ik lange afstand wil rijden zal ik onderweg moeten laden. Ik kan thuis vertrekken met 100% lading, wat me een bereik geeft van zo'n 330 �* 400 km. Na pakweg 2,5 �* 3 u snelwegverkeer zal ik dus moeten laden. Met een Tesla gaat dat éénvoudig aan de supercharger. Als dat betalend is zal dat ongeveer de prijs zijn van thuisladen. Na 40 min heb ik weer zo'n 300 km in de batterij. In de praktijk heb ik nog nooit echt moeten wachten op het laden. Na 2,5 u strek ik graag even de benen, sanitair bezoek, koffietje, hapje eten. Telkens krijg ik een melding op een smartphone dat er al genoeg geladen is om de bestemming of volgende lader te bereiken vooraleer ik terug aan de wagen kom.
Indien je geen Tesla hebt zal je andere snelladers moeten gebruiken, Chademo, Type3, ... een vermogen van 50 kW en meer is dan haalbaar. De pauze zal wat langer worden, maar nog steeds aanvaardbaar.
Hier zit net het grote voordeel van Tesla. Zij zijn de enige met een voldoende dicht netwerk aan zeer snelle laders (tot 120 kW in de toekomst nog meer).
Merk op dat het bereik van een e-wagen buiten de snelweg groter is. Als je de 'scenic route' volgt zal het nog langer duren vooraleer je moet gaan laden!

4. Motorgeluid

Ik apprecieer nog altijd het geluid van een verbrandingsmotor. Ik durf zelfs de ruit opendraaien als ik een V8 of soortgelijks hoor naderen op de snelweg. Als ik met de moto door een tunnel rijd kost het mezelf veel moeite om niet eens terug te schakelen en extra veel lawaai te maken. Op lange afstand heb ik echter het liefst een stille wagen. Dan kan ik rustig genieten van muziek. De stilte is dan fijn, om die reden rijd ik trouwens met goede oorstopjes op de moto.

5. Schakelen

Ik rijd al jaren automatisch. Een handgeschakelde bak is iets primitief. Ik beheers de techniek nog wel, maar ik durf te stellen dat minder dan 20% van de chauffeurs correct kan schakelen. Een moderne automaat schakelt veel beter dan de meeste chauffeurs. Nu heb ik zelfs geen versnellingsbak meer maar ik was direct verslaafd aan de harde en constante acceleratie van de elektromotoren. Schakelen doe ik nog met de moto, alhoewel de volgende zeer waarschijnlijk een elektrische moto zal zijn.

6. Range anxiety vs. cost anxiety

Ik heb jarenlang aan de pomp zitten kijken naar de steeds oplopende brandstofkosten. Er zijn periodes geweest dat er voor 100 euro diesel in de tank verdween. Ok, daar kom je een eind mee, maar het voelt niet goed. De brandstofkost van een elektrische wagen zijn lager, ongeveer 5 euro voor 100 km. Dat komt momenteel overeen met zo'n 4l diesel. Wagens van eenzelfde grote en vermogen gebruiken ongeveer het dubbele (Tesla Model X 90D).
Van range anxiety heb ik geen probleem. De wagen verwittigt me lang op voorhand van mogelijke problemen met de batterij-lading en zal aanbevelingen geven. Als ik dan toch onverwacht met een zeer lage batterijstatus te maken krijg vind ik wel een laadpaal. De 11 kW laadpalen zijn toch helemaal niet zeldzaam meer. Maar dat is alleen maar mijn noodscenario. In de praktijk voldoet het supercharger netwerk op lange afstand en/of laden op bestemming.
Als ik kijk naar de laatste middellange reizen tot langere reizen die ik met de wagen heb afgelegd viel het me op dat ik altijd wel zou kunnen laden. In de periode reed ik nog met diesel en ik kan me voorstellen dat niet elke ICE-rijder erop let. Zo was ik vorig jaar met de kinderen in de Efteling, gratis laders waren voorzien! Pony-park-city, laadpalen waren voorzien, eventueel kon je laden aan de huisjes m.b.v. schuko. Op elke camping kan je laden, eventueel aan laag vermogen, maar dat lukt ook. Vele hotels bieden type2 laders, in ander gevallen wordt laden op Schuko bijna altijd toegestaan.
Stel dat je 10 jaar laadt aan Schuko, dan heb je zo'n 30 kWh geladen, bv. aan een hotel gedurende de nacht. Dit is voldoende voor 120 �* 150 km. Dit is meestal meer dan voldoende om aan de volgende supercharger te geraken.
Ik heb geen last van range anxiety en panikeer ook niet als de batterijlading zeer laag komt. Thuiskomen met minder dan 5% lading komt wel eens voor, weliswaar gepland. Eventueel wordt er bv. in Duitsland wat sneller gereden om de laatste energie te benutten!

Elektrisch rijden is een ander manier van rijden. Veel mensen hebben echter zo'n vrees van verandering dat het lang zal duren voor ze inzien dat fossiel rijden een aflopend verhaal is. Kan je deze verandering niet aan, je hebt nog even tijd om verder te rijden met je ICE. Binnen een 10 �* 15 jaar gaan ze je wel vreemd bekijken als je met je ICE komt aanrijden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 14:59   #17
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt er dus niets van begrepen Frustie.
Er is niet belachelijks aan aan mensen die met antiek blijven rijden. Vele (oudere mensen) enkel uit sentiment en nostalgie bij bepaalde wagens.

Mensen die nog een stoomwagen als oldtimer rijden zijn nu wel uitgestorven.
En met wat rij je nu eigenlijk? Frustie Zalig hoe het marginaal volk zich weer in alle bochten aan het wringen is. Koop een koord en hang uzelf op. Bewijs de maatschappij eens een dienst

Maar ik vind het leuk dat jij dus bijna iedereen -die dus met een antieke wagen rijdt- belachelijk vindt. Ik zou graag zo een stoomwagen hebben, is een fortuin waard. En jij noemt het sentiment? Ik noem het investeren en veel winst nemen. Waar een loser als jij enkel kan van dromen. En nu eveneens in uw kot bij Foxy. Of is Foxy en Miceleke dezelfde persoon? We hebben nog al zo enkele nicknamen van u kunnen ontmaskeren. Beetje identiteitscrisis Miceleke/focy/Anareuske ... en nog een tiental andere namen

Het Belgisch plebs dat zich als keyboardwarriors groot voordoet maar niet irl durft afspreken. De vorige loser trok ook zijn kak in. 1-1 gevecht, op verbale of andere manier. Maar neen opeens niet meer op een PM durven antwoorden en zich hier niet meer durven laten zien. Maar laat het plebs -voel je je nu aangesproken- maar doen. Eindelijk zie ik licht in de tunnel en zal ik met veel plezier aan de leuke gesprekken hier terug denken. En zeker als ze nog heel lang maandelijks mijn 954 euro/maand op mijn rekening mogen storten. Voor NOOIT MEER een minuut te moeten werken

Allee en nu gaan bleten bij de andere keyboardwarriors, de moderatie van deze kleutertuin. Dan kunnen ze mij nog eens voor de zoveelste keer even bannen. En tegen dat de ban is opgeheven zit ik al een 2500 kilometer verder (of nog wat meer). Mocht ik u niet meer horen salukes Miceleke en vergeet af en toe eens niet te ademen. Het zou zonde zijn als er weer eens zo een geitenwollen sokkendrager de pijp aan Maarten zou geven
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 15:00   #18
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

5 euro per 100 km valt me eigenlijk wel wat tegen moet ik zeggen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 15:07   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Er zitten wel een paar waarheden in de tekst.

....snip...

Elektrisch rijden is een ander manier van rijden. Veel mensen hebben echter zo'n vrees van verandering dat het lang zal duren voor ze inzien dat fossiel rijden een aflopend verhaal is. Kan je deze verandering niet aan, je hebt nog even tijd om verder te rijden met je ICE. Binnen een 10 �* 15 jaar gaan ze je wel vreemd bekijken als je met je ICE komt aanrijden.
De toekomst zal er waarschijnlijk als volgt uitzien:

Eens 60 kWhr standaard en even duur (met subsidies) als een normale auto zal zijn zullen er veel gezinnen overschakelen op elektrisch voor hun tweede wagen.

Dan zal het cruciaal zijn: zal men de gestegen vraag naar elektriciteit en laadpunten betaalbaar kunnen invullen en zullen elektrische auto's zonder subsidies (die gaan onbetaalbaar worden voor de Staat) concurrentieel zijn.

Of de eerste gezinswagen zal vervangen worden hangt af van de evolutie van de batterijtechnologie en (ultra-) snellaadpunten.

my 2 cents
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2017, 15:08   #20
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Met een moderne diesel rij je aan 4-5 liter/100 km. Rode mazout kost 0,60 euro/liter. Dat is een pak minder dan 5 euro/100 km
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be