Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2004, 22:44   #181
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Wat met PF gebeurde, en zijn ideetjes ook, dat wel, maar de discussiestijl die hij in NL invoerde, waarbij het uitschelden van de tegenstander gemeengoed werd, zgn. in naam van de "vrije meningsuiting"(en waarvoor hij zelfs de GW wou laten veranderen!), d�*t is iets waar we hier niet zo aan wennen...
Als ik van hieruit de politiek overschouw (Den Haag dus) valt het allemaal nog flink mee. Toegegeven, men zeurt heel wat over de 'vrije meninsguiting' (die aanhalingstekens zijn ironisch bedoeld), maar op zich is er niet zo heel veel veranderd. Je kan zeggen wat je wil over Balkenende en zijn kliek, maar ze durven tenminste een harde beslissing nemen, anders dan Verhofstadt en zijn circus.

Citaat:
Of de EU zich heeft klemgereden door de te snelle uitbreiding naar het oosten (onder druk van de USA, die toch liever een verdeelde EU zien), zullen we pas binnen een aantal jaren zien: als er d�*n wordt teruggeplooid of blok gevormd, zal de Benelux opnieuw nauw aanleunen bij de as Parijs-Berlijn, en verandert er niets.
Wordt er niet teruggeplooid, zullen er tijdelijke strategische allianties zijn, per onderwerp, eerder dan de hertekening van staatsgrenzen waar jij schijnbaar van droomt
Ik heb de idee van de natiestaat al jaren achter mij gelaten. Over een hertekening van de staatsgrenzen zoals jij je ziet (of vreest) maak ik me allerminst zorgen. De EU rijdt zich vast, de Benelux (of de Nederlanden in enge betekenis, godverhoede) is de (een) toekomst, 'but not as we know it'. Lossere verbanden, federaties, confederaties, associaties... daar denk ik aan (of hoop ik op). Nogmaals, idealisme spreekt me nauweljks aan, ik baal van het 'Grote gelijk' en ik walg van extremisme... waarom apprecieer ik Céline, denk je?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 23:40   #182
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ossaert
Lossere verbanden, federaties, confederaties, associaties
Die vallen dikwijls uit elkaar bij de eerste onenigheid of blijven oppervlakkig en symbolisch, om dat uiteenvallen te vermijden..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 09:21   #183
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Dat zou ik zo maar niet durven te stellen... Je hebt in zekere zin gelijk, vooral wat die confederaties en associaties betreft, wanneer je blijft uitgaan van een soort natiestaat-concept, wanneer je een confederatie etc. blijft zien als een verzameling van kleine natiestaatjes. Dan wordt het inderdaad hachelijk, maar als je ervan uitgaat dat de ontwikkelingen die vandaag aan de gang zijn, namelijk dat de ene en ongedeelde souvereiniteit zich begint op te lossen over verschillende niveaus, dan kom je bijna onvermijdelijk bij dergelijke verbanden uit.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 21:39   #184
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dat zou ik zo maar niet durven te stellen... Je hebt in zekere zin gelijk, vooral wat die confederaties en associaties betreft, wanneer je blijft uitgaan van een soort natiestaat-concept, wanneer je een confederatie etc. blijft zien als een verzameling van kleine natiestaatjes. Dan wordt het inderdaad hachelijk, maar als je ervan uitgaat dat de ontwikkelingen die vandaag aan de gang zijn, namelijk dat de ene en ongedeelde souvereiniteit zich begint op te lossen over verschillende niveaus, dan kom je bijna onvermijdelijk bij dergelijke verbanden uit.
Het beste voorbeeld daarvan is de EEG en nu de EU... wordt kolossaal uitgebreid naar het oosten, en niemand die eerst aan consolidatie gedacht heeft, zodat de EU een los verband blijft, meer symboliek dan realiteit, met GB als spelbreker, om de US plezier te doen (en een potentiëel gevaarlijke concurrent af te weren)

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 december 2004 om 21:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 22:05   #185
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Omdat de landen in se nog uitgaan van een nationaal staatsdenken....
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 23:07   #186
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Omdat de landen in se nog uitgaan van een nationaal staatsdenken....
Niet enkel de landen, ook het patronaat: competitiviteit langs hier, langs daar, en luister over de grenzen, daar redeneert men in dezelfde termen...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 13:14   #187
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De flaminganten moeten maar eens goed nadenken over wat ze in gang hebben gezet.

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 14:13   #188
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid
 
Koning Pinteman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De flaminganten moeten maar eens goed nadenken over wat ze in gang hebben gezet.

Ja want anders komt de brigade Piron ons straffen ?!?!? Wat is de relevantie van uw posterke? Weer een geniepige verwijzing naar WO2, diezelfde oorlog waarin de koning, Leo 3, bereid was zijn lot te verbinden aan dat van Nazi-Duitsland?
__________________
O Land van roem en rouwe, van liefde en lijdensnood, Gij wordt weer vrij en groot. Wij zweren, houwe trouwe, U Vlaanderen, tot in den dood.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 14:22   #189
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De flaminganten moeten maar eens goed nadenken over wat ze in gang hebben gezet.

Wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 14:26   #190
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid
 
Koning Pinteman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?
Ik weet het ook niet, maar ik ben wel een beetje bang en geïntimideerd door zo een hedendaagse poster . Ik denk dat ik volgende keer maar op BUB stem...
__________________
O Land van roem en rouwe, van liefde en lijdensnood, Gij wordt weer vrij en groot. Wij zweren, houwe trouwe, U Vlaanderen, tot in den dood.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be