Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2017, 09:45   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ik zou hierover toch Dempers mening eens willen horen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 17:51   #22
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Jeebee en Bovenbuur, er kunnen zowel zeer kleine als zeer grote bestaan begrijp ik?
21 miljard zonnemassa's, moet ik begrijpen als 21 miljard zonnen die heel compact samengedrukt zijn, (… zoiets orde van grootte)?
Als je ziet wat één zon al kan samenhouden (ons zonnestelsel) moet de kracht van zo'n superzware immens zijn, toch is het blijkbaar momenteel nog niet mogelijk te voorspellen of ons universum blijft uitdijen, dan wel terug zal inkrimpen?
Zit het er in dat dit kortelings toch beantwoord zal worden?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 17:55   #23
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou hierover toch Dempers mening eens willen horen.
Tja, dan kunnen de ingenieurs en wetenschappers wel inpakken natuurlijk
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 19:05   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dan kunnen we deze draad verplaatsen naar koeien en kalveren....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 19:58   #25
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Jeebee en Bovenbuur, er kunnen zowel zeer kleine als zeer grote bestaan begrijp ik?
21 miljard zonnemassa's, moet ik begrijpen als 21 miljard zonnen die heel compact samengedrukt zijn, (… zoiets orde van grootte)?
Ja. En nee, dat helpt inderdaad nog steeds niet veel, gezien je waarschijnlijk nog nooit 21 miljard van iets hebt uitgeteld of de zon van dichtbij hebt gezien. Nee, ik ook niet inderdaad.

Maar om nog een beetje een idee te geven, de zon is "maar" zo'n 333.000 keer zwaarder dan de aarde. Dit rotsblok van 500 km doorsnede is grofweg 21 miljard keer lichter dan de zon. En dat verschil dan dus nog een keer om bij dat zwarte gat te komen.

Citaat:
Als je ziet wat één zon al kan samenhouden (ons zonnestelsel) moet de kracht van zo'n superzware immens zijn, toch is het blijkbaar momenteel nog niet mogelijk te voorspellen of ons universum blijft uitdijen, dan wel terug zal inkrimpen?
Zit het er in dat dit kortelings toch beantwoord zal worden?
Ja, de kracht van zo'n grote is immens, maar niet groter dan de kracht van andere objecten van die massa. Als je op zeg 100.000 lichtjaar van de kern van een dwergsterrenstelsel zit of van een hele zware ster ondervind je grofweg dezelfde zwaartekracht als wanneer je op diezelfde afstand van een zwart gat zit met dezelfde totale massa. De zwaartekracht van het zwarte gat en de ster wordt pas groter wanneer je zo dichtbij komt dat je bij het dwergsterrenstelsel de eerste sterren begint te passeren. En vervolgens blijft de ster weer achter ongeveer wanneer je het oppervlak ervan passeert. Maar op grote afstand is er geen verschil, en er zijn nogal veel grote afstanden in de ruimte. Ze noemen het niet voor niets ruimte, ruimte is er zat daar. De enorme zwaartekracht die geen licht laat ontsnappen is een functie van het formaat van het gat, niet direct van de massa.

Oftewel: als de hele Melkweg wordt opgegeten door haar zwarte gat veranderd dat "onze" interactie met verder weg staande sterrenstelsels niet of nauwelijks.

Als aantekening op die hele kleine gaten: er is een soort kritieke massa waarop een zwart gat stabiel kan zijn. In de LHC in Zwitserland ontstaan (zeer waarschijnlijk) zwarte gaatjes, de massa van enkele atomen wordt door botsingen bij hele hoge snelheid samengeperst tot hetzelfde soort materie als je in grotere zwarte gaten vind, maar het gat vervalt bijna meteen weer zodra de kracht van die knal er af is, het gat heeft niet genoeg massa om genoeg zwaartekracht te genereren om de materie in die vorm te houden. (Denk ik, misschien is er nog wel een heel ander proces wat iets doet, maar ze vervallen in ieder geval wel.) Het kleinst mogelijke stabiele zwarte gat zal misschien nog wel wat kleiner zijn dan het kleinst mogelijke gat dat via instorting van sterren kan ontstaan, maar er is wel een flinke massa nodig.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 juni 2017 om 20:06.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:25   #26
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Ik geloof niet dat de LHC mini zwarte gaten produceert. De hoop is er te vinden wat een eerste bewijs van de snaartheorie zou kunnen leveren.

En mocht er er toch al eentje ontstaan dan is hun levensduur ontzettend klein omdat ze door de hawking straling onmiddellijk verdampen. (het uitgestraalde deeltje ontsnapt met positieve energie, het andere valt terug met negatieve energie en weg is de energie, het gat 'verdampt'. Overigens zouden we zo'n gaatjes bij wijze van spreken tussen onze boterham mogen leggen, ze gaan ons niet 'opzuigen' omdat hun werking in een zo kleine ruimte is dat ze 'niets' zullen tegenkomen in hun levensloop.

(Ik ben ook maar een amateur, en dus mag de korrel zout ook niet te ver weg staan.)
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 22:52   #27
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Overigens zouden we zo'n gaatjes bij wijze van spreken tussen onze boterham mogen leggen, ze gaan ons niet 'opzuigen' omdat hun werking in een zo kleine ruimte is dat ze 'niets' zullen tegenkomen in hun levensloop.
Naar het schijnt zou een theoretisch zwart gat met de massa van Mount Everest ongeveer net wel/net niet een neutron kunnen opeten, in genoeg tijd. Het gat zou ook meteen dwars door de hele aarde heel vallen, en na flink jojoën rond het zwaartepunt van de planeet tot stilstad komen.

Daar eet het zijn neutron. En dan nog een, en dan nog een, totdat het gat over jaren, misschien pas duizenden jaren groot genoeg is dat er een versnelling plaatsvind, en de hele planeet verdwijnt. Moehahahaha!

Behalve dus dat dat gat waarschijnlijk ook gewoon meteen stopt met bestaan, en we niet met bergen smijten in de LHC.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be