Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2017, 13:54   #40401
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal ik dan wel van u geleerd hebben. Want u jankt anders ook constant over de teloorgang van het Nederlandstalige Brussel en dergelijke.
Er is echter een wezenlijk verschil ! Gij jankt over gedane zaken die geen keer zullen nemen: het is uitgesloten dat er terug een "Vlaamse" spelling komt die afwijkt van die uit het noorden.

De verfransing van Brussel is echter een omkeerbaar iets; mits de nodige onderwijsinvesteringen IS het mogelijk van de Taalreconquista te voltrekken. Ik leg de vinger op de zere plek, ik sensibiliseer. Gij zeurt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2017 om 14:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 14:05   #40402
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Siegenbeek zelf merkt over de uitspraak op: ‘Uit dit voorgestelde blijkt, dat de Vriezen, Zeeuwen, Gelderschen en Overijsselschen (…) bij de uitspraak, den klank der enkele en dubbele i doen hooren, de echte oorspronkelijke uitspraak dezer woorden behouden hebben. .../...
Voor de lange i, kiest Siegenbeek voor de versie ij, net omdat voor die verbasterde Hollandse uitspraak die dubbele i vreemd, en dus niet meer aanvaardbaar is. De tijd heeft hem gelijk gegeven: inmiddels is de klank die door de ij-spelling wordt gerepresenteerd, in het hele taalgebied een ij geworden.
Dus in de Friese, Zeeuwse, Gelderse en Overijselse dialekten wordt nu een -ij niet meer uitgesproken als -ie. Ik betwijfel dat en zou er de dialektkaart van het Meertensinstutuut moet op nakijken, of beter nahoren.
In alle geval spreken de Kustvlamingen nog steeds de ij uit als een lange -i. Zij hebben dan ook geen moeite met met het ei/ij gebruik: als ze in hun dialekt een lange -i horen schrijven ze -ij.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2017 om 14:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 14:19   #40403
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus in de Friese, Zeeuwse, Gelderse en Overijselse dialekten wordt nu een -ij niet meer uitgesproken als -ie. Ik betwijfel dat en zou er de dialektkaart van het Meertensinstutuut moet op nakijken, of beter nahoren.
In alle geval spreken de Kustvlamingen nog steeds de ij uit als een lange -i. Zij hebben dan ook geen moeite met met het ei/ij gebruik: als ze in hun dialekt een lange -i horen schrijven ze -ij.
Nogal schizofreen, wanneer mensen AN spreken dan is een ij een ei, ingeval van dialect zal een ij een ei zijn...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 14:43   #40404
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nogal schizofreen, wanneer mensen AN spreken dan is een ij een ei, ingeval van dialect zal een ij een ie of i zijn...
Hier de kaart met de "ij" .

https://www.meertens.knaw.nl/project...ingen/rijk.GIF

Ik weet wel in het Haags is de ij en de ei weer een è klank. Kèk je rèk of pèplèdinge naar het rèkswèkse plèn.

In het Rotterdams geldt ongeveer weer een lange ij met zelfs een j er achter. Dus scheijnheijleg.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juli 2017 om 15:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 15:46   #40405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zegt maar. Ik stel gewoon vast dat de Vlamingen voorlopig nog hun eigen Nederlands spreken. Maar stilletjes en sluipend wordt hun taal verhollandst.

Men kan allerlei historische taalkundige argumenten aanvoeren die ons zouden moeten diets maken waarom dit te verklaren is. Ik ken deze argumenten. Edoch, Vlamingen moeten op taalvlak altijd hun onderdanigheid tonen. Toen was het zo en vandaag is het weer hetzelde liedje.

Maar nu is die onderdanigheid voor niets meer nodig. We moeten opkomen voor ons zuiders Nederlands. Nu of nooit! Lamzakken, de Vlamingen op dit vlak. Altijd geweest. Punt uit.
HO, schrijft u nu in dat "zuiders Nederlands"? Hoe anders zijn bovenstaande zinnen als ze in het "noorders Nederlands" geschreven zouden zijn?

Weet u nu nog dat ik u in het verleden eens uitgedaagd heb om een aantal van uw berichten in "ons" Nederlands te schrijven en eronder in het "Hollands" (zoals u soms eens het AN hebt omschreven)? En weet u nog dat u de vraag toen volledig genegeerd hebt?

Hoe zou dat toch komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 15:50   #40406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zegt maar. Ik stel gewoon vast dat de Vlamingen voorlopig nog hun eigen Nederlands spreken. Maar stilletjes en sluipend wordt hun taal verhollandst.
Echt? Hoe hebt u al ooit in uw leven een Hollands dialect gehoord? U schijnt er blijkbaar uit pure onwetendheid van uit te gaan dat AN gelijkstaat met Hollands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 16:10   #40407
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt? Hoe hebt u al ooit in uw leven een Hollands dialect gehoord? U schijnt er blijkbaar uit pure onwetendheid van uit te gaan dat AN gelijkstaat met Hollands.
Men zou raar opkijken de hoeveelheid aan Hollandse dialecten. De "Hollandse taal" bestaat gewoon niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 16:27   #40408
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Men zou raar opkijken de hoeveelheid aan Hollandse dialecten. De "Hollandse taal" bestaat gewoon niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zowel de Vlaamse, Hollandse, Brabantse maar ook Limburgse dialecten zijn allen Nederfrankische dialecten. Dus de verschillen zijn detaillistisch te noemen. Hoe vroeger men terug gaat, des te kleiner de verschillen. Wat die Sijs doet is onzinnig.
Het is dus allemaal maar hoe ge het bekijkt...
Zo kan ik ook beweren dat mijn Brabants een andere taal is dan het Antwerps. Maar voor hetzelfde geld kan ik stellen dat er amper verschillen zijn.
Zulke uitspraken zeggen dan vooral iets over de perceptie van wie iets zegt.

Maar als ik die Hollandse dialekten beluister hoor ik bijna puur AN:
http://www.meertens.knaw.nl/projecte...nde_kaart/svg/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juli 2017 om 16:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 16:29   #40409
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus in de Friese, Zeeuwse, Gelderse en Overijselse dialekten wordt nu een -ij niet meer uitgesproken als -ie. Ik betwijfel dat en zou er de dialektkaart van het Meertensinstutuut moet op nakijken, of beter nahoren.
In alle geval spreken de Kustvlamingen nog steeds de ij uit als een lange -i. Zij hebben dan ook geen moeite met met het ei/ij gebruik: als ze in hun dialekt een lange -i horen schrijven ze -ij.
In de gebieden waar veel handel was, zoals Holland en Brabant ,
werd de ij als ei uitgesproken en in de randgebieden , die meer geïsoleerd waren, wordt de ij als ie uitgesproken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 16:33   #40410
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, schrijft u nu in dat "zuiders Nederlands"? Hoe anders zijn bovenstaande zinnen als ze in het "noorders Nederlands" geschreven zouden zijn?

Weet u nu nog dat ik u in het verleden eens uitgedaagd heb om een aantal van uw berichten in "ons" Nederlands te schrijven en eronder in het "Hollands" (zoals u soms eens het AN hebt omschreven)? En weet u nog dat u de vraag toen volledig genegeerd hebt?

Hoe zou dat toch komen?
En weet u nog dat ik gevraagd heb waarom men de Vlaamse film 'Loft' opnieuw heeft moeten inspreken in het 'Nederland-Nederlands' voor de Nederlandse bioskoopgebruiker? En waarom de Vlaamse feuilletons ondertiteld worden op de Nederlandse zenders?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 16:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 16:34   #40411
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is dus allemaal maar hoe ge het bekijkt...
Zo kan ik ook beweren dat mijn Brabants een andere taal is dan het Antwerps. Maar voor hetzelfde geld kan ik stellen dat er amper verschillen zijn.
Zulke uitspraken zeggen dan vooral iets over de perceptie van wie iets zegt.

Maar als ik die Hollandse dialekten beluister hoor ik bijna puur AN:
http://www.meertens.knaw.nl/projecte...nde_kaart/svg/
Helaas werkt het bij mij op mijn smartfone niet, maar het ligt er aan wat men spreekt, dialect of AN.

Leuke opnames
https://youtu.be/q4ZCis9GcTU
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juli 2017 om 16:39.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:00   #40412
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er is echter een wezenlijk verschil ! Gij jankt over gedane zaken die geen keer zullen nemen: het is uitgesloten dat er terug een "Vlaamse" spelling komt die afwijkt van die uit het noorden.

De verfransing van Brussel is echter een omkeerbaar iets; mits de nodige onderwijsinvesteringen IS het mogelijk van de Taalreconquista te voltrekken. Ik leg de vinger op de zere plek, ik sensibiliseer. Gij zeurt.
Zo herkennen we in u een bepaald soort Vlaming weer. Typische Vlaamse lamzakkerij die u hier weer ten toon stelt. Orangist Jan Frans Willems was ten minste uit een ander hout gesneden. Hij had dan nog tenminste wat haar op zijn tanden. Hij vond ook dat het Nederduits dat Willem wilde invoeren te ver afstond van het Nederlands dat het zuiden kende en dat het diende 'verzuidelijkt' te worden. En zo hoort het nog steeds.


En over de zo goed als definitief verloren Vlaamse gebieden in Frans Vlaanderen (en dus gedane zaken) jankt u maar evenzeer als ik over wat anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 17:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:04   #40413
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Helaas werkt het bij mij op mijn smartfone niet, maar het ligt er aan wat men spreekt, dialect of AN.

Leuke opnames
https://youtu.be/q4ZCis9GcTU

https://youtu.be/nu3Nd1Ig3vU

https://youtu.be/6iF_aEEposs
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juli 2017 om 17:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:04   #40414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En weet u nog dat ik gevraagd heb waarom men de Vlaamse film 'Loft' opnieuw heeft moeten inspreken in het 'Nederland-Nederlands' voor de Nederlandse bioskoopgebruiker? En waarom de Vlaamse feuilletons ondertiteld worden op de Nederlandse zenders?
Ja, en ik heb toen opgemerkt dat dit gaat om de tongval. Is dit echter dan een andere taal?

Of gaat het dus echt om enkel de tongval waardoor u concludeert dat er "zuiders Nederlands" en "noorders Nederlands" bestaat? Wel, dan hebben we het probleem, want dan moeten we Nederlands niet alleen splitsen in Noord en Zuid, maar ook in West en Oost. Veel Limburgers die AN spreken, haal ik er zo uit. Hun tongval verraadt hen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:07   #40415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo herkennen we in u een bepaald soort Vlaming weer. Typische Vlaamse lamzakkerij die u hier weer ten toon stelt. Orangist Jan Frans Willems was ten minste uit een ander hout gesneden. Hij had dan nog tenminste wat haar op zijn tanden. Hij vond ook dat het Nederduits dat Willem wilde invoeren te ver afstond van het Nederlands dat het zuiden kende en dat het diende 'verzuidelijkt' te worden. En zo hoort het nog steeds.
Ook hier heb ik u al tweemaal dezelfde vraag gesteld. U hebt immers een repertorium van nepargumenten die om de zoveel tijd weer wordt bovengehaald.

Ik vroeg u al meermaals aan te geven welke elementen uit de taal Willems wel opgenomen zou zien in een gemeenschappelijke standaardtaal.

Nooit een antwoord op gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:12   #40416
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, en ik heb toen opgemerkt dat dit gaat om de tongval. Is dit echter dan een andere taal?

Of gaat het dus echt om enkel de tongval waardoor u concludeert dat er "zuiders Nederlands" en "noorders Nederlands" bestaat? Wel, dan hebben we het probleem, want dan moeten we Nederlands niet alleen splitsen in Noord en Zuid, maar ook in West en Oost. Veel Limburgers die AN spreken, haal ik er zo uit. Hun tongval verraadt hen.
Tongval... Dat zal wel. En daarom gaat men de film 'Loft' terug inspreken Nederland-Nederlands? Om de tongval... Wat gaat u ons nog wijsmaken?

Neen Van den Berghe. Het ging niet alleen om de 'tongval'. Het ging ook om uitdrukkingen, om woorden, om de Vlaamse manier van spreken die de Nederlandse bioskoopkijkers niet begrepen of niet lagen. Daarover ging het allemaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 17:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:12   #40417
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo herkennen we in u een bepaald soort Vlaming weer. Typische Vlaamse lamzakkerij die u hier weer ten toon stelt. Orangist Jan Frans Willems was ten minste uit een ander hout gesneden. Hij had dan nog tenminste wat haar op zijn tanden. Hij vond ook dat het Nederduits dat Willem wilde invoeren te ver afstond van het Nederlands dat het zuiden kende en dat het diende 'verzuidelijkt' te worden. En zo hoort het nog steeds.
Ik had het over de haalbaarheid van een Vlaamse spelling niet over de wenselijkheid ervan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:17   #40418
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik had het over de haalbaarheid van een Vlaamse spelling niet over de wenselijkheid ervan.

U verwijt mensen jankers te zijn. Geen probleem voor mij. Alleen, u bent gewoon zelf een janker van formaat over de (definitief) verloren gebieden van Frans Vlaanderen. U organiseert zelfs of helpt mee aan zwijgende voettochten door Frans Vlaanderen voor jankers van uw soort.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 17:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:39   #40419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tongval... Dat zal wel. En daarom gaat men de film 'Loft' terug inspreken Nederland-Nederlands? Om de tongval... Wat gaat u ons nog wijsmaken?

Neen Van den Berghe. Het ging niet alleen om de 'tongval'. Het ging ook om uitdrukkingen, om woorden, om de Vlaamse manier van spreken die de Nederlandse bioskoopkijkers niet begrepen of niet lagen. Daarover ging het allemaal.
Die "Vlaamse manier van spreken" bestaat niet als u daarmee heel het huidige Vlaanderen bedoelt. Dan hebben we het immers over tussentaal en dat aspect van onze Nederlandse taal verschilt nu eenmaal van Zuid naar Noord maar ook van West naar Oost.

En nog dit: een Duitser uit Beieren gebruikt ook wel eens uitdrukkingen in zijn Standaard-Duits die iemand uit Hamburg niet zal begrijpen. Spreken we dan ook over twee talen? Noord-Duits en Zuid-Duits? Probeer dat maar eens te verkopen aan de Duitsers...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 17:40   #40420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

HO, wanneer begint u eens op dit forum in het Zuid-Nederlands te schrijven, opdat we het verschil zien met het Noord-Nederlands?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, schrijft u nu in dat "zuiders Nederlands"? Hoe anders zijn bovenstaande zinnen als ze in het "noorders Nederlands" geschreven zouden zijn?

Weet u nu nog dat ik u in het verleden eens uitgedaagd heb om een aantal van uw berichten in "ons" Nederlands te schrijven en eronder in het "Hollands" (zoals u soms eens het AN hebt omschreven)? En weet u nog dat u de vraag toen volledig genegeerd hebt?

Hoe zou dat toch komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be