Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
7 juli 2017, 10:54 | #21 |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.265
|
Die stekkers van de auto's zijn die al standaard voor alle merken?
Hoelang gaat zo'n batterij mee? Snelladen is nooit gezond voor een batterij. Wanneer de wagen aan de laadpaal staat, kan iedereen zo maar de stekker uit trekken? Om het laadproces te starten, (zal waarschijnlijk met bankkaart werken), kan dat dan met mijn huis energieleverancier of gaat dat per merk zijn zoals de huidige tankstations?
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf. |
7 juli 2017, 12:18 | #22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
|
Citaat:
Vertaal dat naar elektrische wagens die ook nog honderden kilometers verder willen. Vertaal dat in piek-vermogens voor elektriciteitsaanvoer voor die elektrische auto's. We zijn er dus nog lang niet, tenzij we onze manier van verplaatsen op middellange afstanden drastisch wijzigen: Citaat:
Daartegenover staat wel dat Europe de destijds immens populaire auto-slaaptrein onbetaalbaar heeft gemaakt, zodat ze niet meer bestaan. Een modernere versie in combinatie met hogesnelheidstreinen moet organiseerbaar zijn, als de politieke wil daarvoor al bestaat...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 7 juli 2017 om 12:25. |
||
7 juli 2017, 13:49 | #23 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Citaat:
En de zware laadpunten zijn dus eigenlijk "laadparkeerplaatsen voor korte duur (max 30 minuten) ", en die worden steed talrijker. Hier een Tesla parking met 20 laadzuilen: https://electrek.co/2016/09/02/tesla...rging-station/ Als ze allemaal bezet zijn wordt het aan 100 kW laden ipv 145 kW bruto: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2017 om 13:51. |
||
7 juli 2017, 15:57 | #24 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
|
Citaat:
De allergrootste tankstations aan de autosnelweg zijn berekend tot wel 25000 tankbeurten per dag (o.a. Aire de Berchem, E25, Lux.). Dat is snel een kleine 20 miljoen kilometer per dag die wordt bedeeld. A rato van 18 kWh/100 km, moet er dus een equivalent aan 3.6 GWh worden verdeeld per dag, mocht alle wegtransport daar dus elektrisch worden. Zelfs als heb je laadpalen van 360 kW, betekent dit 10000 laaduren per dag. Met 420 laadpalen ga je er nog komen, voor een piekbelasting van 150 MW. Echter, bovenstaande berekening is enkel geldig als alle laadbeurten netjes gespreid zijn over 24 uur. Dat is niet het geval, en om piekbelasting enigzins op te vangen ga je met een factor 5x of 10x mogen vermenigvuldigen. Ik zie niet onmiddellijk snelwegstations komen met duizenden laadpalen, en met een piekbelasting van meer dan één gigawatt... |
|
7 juli 2017, 16:29 | #25 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Niet echt, aangezien electrische wagens vandaag niet zo talrijk zijn dat ze al moeten aanschuiven aan laadpalen. Deze middag was ik nog in een 2/3-bezette grote parkeergarage in de stad, van de 10 laadplaatsen was er maar ene bezet. Indien men geen grote afstanden rijdt hoeft men namelijk helemaal niet te laden.
Dus mijn punt blijft geldig, electrische wagens kunnen overal opladen waar een stopcontact staat. Fossiele wagens kunnen dat enkel in de regel waar een tankstation is, en ook daar moeten ze dikwijls aanschuiven alhoewel ze in enkele minuten kunnen bijtanken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste fossiele tankstations zijn dan onbezet. Piekbelasting vang je niet alleen op door meer laadpalen maar gewoon door de laadstroom navenant wat te begrenzen, ik gaf in vorige post een vb van Tesla. Een superchargerstation waar 2000 KWh verdeeld wordt over 20 laadpalen. Dus 20 kunnen gelijktijdig laden aan 100 kWh. Maar aangezien de laadstroom altijd afneemt hoe voller de batterij wordt, gaan zelfs 20 ladende Tesla's amper tijd verliezen tov hun max 120 kW opname bij bijna lege batterij, want tegelijkertijd inpluggen en dezelfde batterijstand hebben al die Tesla's nooit. Bekijk daarvoor een YT-filmpje van Tesla hoe het vermogen afneemt eens de batterij boven 50% volgeladen is. Dus de "miljoenen stopcontacten en laadpalen thuis" en op andere plaatsen, zoals parkeergarages en parkeergebouwen, of gewoon openbare parkeerplaatsen. Ook de horeca zal voor eigen laadpunten zorgen. Zoals Tesla met de destination-chargers die al veel talrijker zijn dan hun superchargers. https://www.tesla.com/nl_BE/charging Citaat:
Kijk eens naar Oslo waar anno 2017 één enkel parkeergebouw al 102 laadzuilen heeft. Als Noorwegen (waar meer dan 40% van de ingeschreven wagens al stekkerwagens zijn) dat kan, waarom zou de rest van de wereld dat niet kunnen? En op autosnelwegen zal dat probleem nog minder zijn, ruimte genoeg daar. Wat je ook niet rekent is dat de E-wagens van 2050 veel betere batterijen gaan hebben en wie weet driemaal zoveel rijbereik hebben dan vandaag. Ook het verbruik gaat zeker met 20% verminderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2017 om 16:59. |
||||
7 juli 2017, 17:27 | #26 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
vervolg, het moet natuurlijk kW laden zijn zonder h.
Nog even een demo wat en hoeveel er eigenlijk geladen wordt naargelang laadtoestand batterij. Wat menige niet blijkt te weten... Laadvermogen supercharger in functie laadtoestand batterij of laadcyclus met kW waardes af te lezen aan een 120kW supercharger: Begint bijna leeg aan 118 kW te laden. Aan 30% is het al 110 kW. Aan 36% is het 100 kW. Aan 54% is het 70 kW Aan 61% gevuld laad nog maar aan 60 kW op, of ~ de helft van het max laadvermogen (120 kW bij ideale temperaturen) Aan 80% gevuld neemt de batterij nog maar 42 kW aan. Meestal wordt niet meer dan 80% geladen, dan wordt al meestal weggereden. Aan 90% wordt nog aan 32 kW opgeladen, hier rijden ook diegene die tijd genoeg hebben weg. Vanaf 99% wordt aan 10 kW opgeladen en zakt langzaam naar 8 kW. Parkeergarage kn Oslo met 102 laadpunten: 2 50 kW DC laders en liefst 100 AC-flex-laders aan max 22 kW. 's nachts gaat de laadstroom desnoods terug naar 3,6 kW omdat men sowieso slaapt. Daarvoor is de 3,6 kW gratis voor de bewoners. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2017 om 17:55. |
|
7 juli 2017, 19:24 | #27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
|
Citaat:
|
|
7 juli 2017, 19:50 | #28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Citaat:
Een Noor zal zeker ook geen Belg willen worden: https://nl.express.live/2015/12/17/n...en-exp-217655/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2017 om 20:01. |
|
7 juli 2017, 19:55 | #29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
|
|
7 juli 2017, 20:00 | #30 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Zet me dan op jouw negeerlijst.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
7 juli 2017, 20:01 | #31 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
7 juli 2017, 20:06 | #32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
|
Dat heb ik vroeger nog gedaan, toen ik me niet vergis nog een adept waart van 911 complot believers. Nu zijt ge minder de moeite waard met uw electrische koffiemolens. Ge hebt ook wat meer manieren gekregen maar nog steeds die stigmatiserende manier van discussies te voeren om uw groot gelijk te halen.
|
7 juli 2017, 20:07 | #33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
|
Citaat:
En sinds het internet is alles veel gemakkelijker, je huurwagen staat al klaar aan de luchthaven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
7 juli 2017, 21:16 | #34 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
|
|
7 juli 2017, 21:45 | #35 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Aire de Berchem doet 1 miljoen wagens per jaar en 165k camions per jaar. Dat zijn 2739 tankbeurten per dag voor wagens en 452 camions per dag. BRON: http://www.aral.de/fr_lu/luxembourg/...e-berchem.html Pakt voor autos 50 liter per beurt en voor camions 300 l (gok) is dat 136 950 l en 135 600 l per dag. 273k liter per dag dus. Dat is 817 MWh (eff 0.3) electrisch equivalent, oftewel een generator van 34 MW capaciteit. Een windturbinepark er langs in het veld van 10 turbines brengt u al een heel eind, de rest kerncentralestroom. Het feit dat ze een tank hebben van 800 000 liter betekent niet dat ze die in 1 dag moeten erdoor jagen. Of dat fysiek gaat, daar heb ik ook mijn twijfels bij. |
|
7 juli 2017, 21:48 | #36 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
273k * 1.4 euro = 382k euro per dag en 140 miljoen euro per jaar.
No problems om daar 34 MW mee op te wekken. 100 MW zal ook nog wel lukken. Een windturbine kost 2 miljoen euro voor 2 MW.... |
7 juli 2017, 21:52 | #37 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Dat is de berekening die velen hier nog niet hebben gemaakt...
Electrisch rijden is veel, veel goedkoper. |
7 juli 2017, 22:14 | #38 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
|
7 juli 2017, 22:18 | #39 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
|
Jij doet de omslag van hoofdzakelijke fossiel naar hoofdzakelijk elektriciteit voor gewone personenwagens (we spreken niet eens over vrachtvervoer ...) van de ene dag op de andere.
Neem daar eens 10 jaar voor aub.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
7 juli 2017, 22:23 | #40 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Parking van een supermarktje. |
|