Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2017, 11:53   #6841
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In welke wereld leef jij?
Toen ik in de privé werkte in West-Vlaanderen was dat heel gebruikelijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 17:49   #6842
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Toen ik in de privé werkte in West-Vlaanderen was dat heel gebruikelijk.
De uitzonderingen bevestigen steeds de regel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 09:52   #6843
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

De enveloppen zijn nooit verdwenen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:50   #6844
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat is dat nu voor redenering, dus wie niet ziek is, hort geen mening te hebben over ziekteverzekering?
In een discussie over welk bier het beste is ga ik iemand die geen bier drinkt inderdaad niet ernstig nemen.



Citaat:
Het enige dat ECHT uitzonderlijk is betreffende de BR, zijn de prijzen. Kwaliteit, stiptheid, etc. is zeker niet beter dan in Duitsland, Nederland, Frankrijk, etc.
Werd me nogmaals bevestigd door een oude vriend die al 20 jaar in het VK woont.
Het spoor in het VK is een stuk beter dan in Frankrijk. In Frankrijk is de trein enkel bruikbaar om van/naar Parijs te reizen. Nee hoor, Frankrijk is geen voorbeeld. Zelfs Italië doet het beter.

De belangrijke vergelijking die je echter dient te maken is niet VK met Duitsland of met Nederland, maar VK onder BR met VK nu. Het spoor in het VK is nu eenmaal anders.
Toen men in 1948 de spoorwegen nationaliseerde heeft at een periode van 4 decennia achteruitgang ingeluid. En sinds de privatisering beleven we een heuse renaissance.

En ja, de treinen zijn niet goedkoop. Maar moet dat? Het blote, naakte, simpele feit dat dat de treinen goed gevuld zijn bewijst, zonder omstoten, dat ze niet te duur zijn.

Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken.

In een straat zijn twee frietkoten.
Bij Jan is de friet 1 euro per pak, bij Piet 5 euro per pak. Bij Piet staat er een lange rij aan te schuiven, en bij Jan niet.
Wie heeft de beste friet?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:53   #6845
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In een discussie over welk bier het beste is ga ik iemand die geen bier drinkt inderdaad niet ernstig nemen.





Het spoor in het VK is een stuk beter dan in Frankrijk. In Frankrijk is de trein enkel bruikbaar om van/naar Parijs te reizen. Nee hoor, Frankrijk is geen voorbeeld. Zelfs Italië doet het beter.

De belangrijke vergelijking die je echter dient te maken is niet VK met Duitsland of met Nederland, maar VK onder BR met VK nu. Het spoor in het VK is nu eenmaal anders.
Toen men in 1948 de spoorwegen nationaliseerde heeft at een periode van 4 decennia achteruitgang ingeluid. En sinds de privatisering beleven we een heuse renaissance.

En ja, de treinen zijn niet goedkoop. Maar moet dat? Het blote, naakte, simpele feit dat dat de treinen goed gevuld zijn bewijst, zonder omstoten, dat ze niet te duur zijn.

Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken.

In een straat zijn twee frietkoten.
Bij Jan is de friet 1 euro per pak, bij Piet 5 euro per pak. Bij Piet staat er een lange rij aan te schuiven, en bij Jan niet.
Wie heeft de beste friet?
Dat weet ik niet, duurder in ieder geval wel...

http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/ar...e-vondst.dhtml
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:54   #6846
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Daar ben ik niet zeker van. Lenin heeft de Nieuw Economische Politiek gelanceerd, dat onder andere handelaars vrij liet, enkel de grote entiteiten werden door de staat gecontroleerd.
Hoet komt het toch dat zelfs de meest doorwinterde communisten op een gegeven moment altijd weer moeten toegeven dat minder communisme beter is dan meer communisme...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2017, 17:07   #6847
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De enveloppen zijn nooit verdwenen.
In het onderwijs misschien niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2017, 17:09   #6848
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In een discussie over welk bier het beste is ga ik iemand die geen bier drinkt inderdaad niet ernstig nemen.





Het spoor in het VK is een stuk beter dan in Frankrijk. In Frankrijk is de trein enkel bruikbaar om van/naar Parijs te reizen. Nee hoor, Frankrijk is geen voorbeeld. Zelfs Italië doet het beter.

De belangrijke vergelijking die je echter dient te maken is niet VK met Duitsland of met Nederland, maar VK onder BR met VK nu. Het spoor in het VK is nu eenmaal anders.
Toen men in 1948 de spoorwegen nationaliseerde heeft at een periode van 4 decennia achteruitgang ingeluid. En sinds de privatisering beleven we een heuse renaissance.

En ja, de treinen zijn niet goedkoop. Maar moet dat? Het blote, naakte, simpele feit dat dat de treinen goed gevuld zijn bewijst, zonder omstoten, dat ze niet te duur zijn.

Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken.

In een straat zijn twee frietkoten.
Bij Jan is de friet 1 euro per pak, bij Piet 5 euro per pak. Bij Piet staat er een lange rij aan te schuiven, en bij Jan niet.
Wie heeft de beste friet?
1. Hoe groot is een pakje friet bij Jan en hoe groot bij Piet?
2. Het zou kunnen dat Jan zijn wekelijkse sluitingsdag heeft.
3. Mijn ervaring is dat de frieten bij het Keverke het lekkerste zijn.
4. Prijs bepaald niet alles.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 12:10   #6849
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.198
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Toen ik in de privé werkte in West-Vlaanderen was dat heel gebruikelijk.
Enveloppen met kortingsbonnen voor potgrond voor patatten
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 12:33   #6850
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Zwitser

Citaat:
In een discussie over welk bier het beste is ga ik iemand die geen bier drinkt inderdaad niet ernstig nemen.
Dus als het over gevangenissen gaat, mogen enkel de gevangenen meespreken? En enkel de zieken over ziektezorg?


Citaat:
Het spoor in het VK is een stuk beter dan in Frankrijk. In Frankrijk is de trein enkel bruikbaar om van/naar Parijs te reizen. Nee hoor, Frankrijk is geen voorbeeld. Zelfs Italië doet het beter.
Frankrijk gaat, wat betreft het spoor, vooruit de laatste jaren. Natuurlijk is het net niet zo dicht als België, de bevolkingsdichtheid is ook veel kleiner.
Maar inderdaad de grote lijnen zijn de ruggengraat van de SNCF, en die zijn een stuk beter en betaalbaarder dan in het VK.

Citaat:
De belangrijke vergelijking die je echter dient te maken is niet VK met Duitsland of met Nederland, maar VK onder BR met VK nu. Het spoor in het VK is nu eenmaal anders.
Toen men in 1948 de spoorwegen nationaliseerde heeft at een periode van 4 decennia achteruitgang ingeluid. En sinds de privatisering beleven we een heuse renaissance.
IN GB, met de opkomst van de auto, werden heel wat lijnen gesloten, net als in België. De evolutie van het Britse spoor is heel gelijkaardig met België of Nederland, TOT de jaren 80.

Citaat:
En ja, de treinen zijn niet goedkoop. Maar moet dat? Het blote, naakte, simpele feit dat dat de treinen goed gevuld zijn bewijst, zonder omstoten, dat ze niet te duur zijn.
Ziekenhuizen zijn ook goed gevuld overal, ondanks de prijs, zelfs in landen waar mensen er hun huis voor moeten verkopen.
Vervoer is noodzakelijk, en vooral vervoer van en naar Londen. Voor de talloze forenzen die het niet kunnen veroorloven in Londen te wonen, de bus te traag is om dagelijks op het werk te raken, en de auto nog duurder (bvb. ELKE dag een extra taks van 13 pond, nog ongeacht andere belastingen en peperdure parking, gewoon om Londen binnen te mogen).
Iedereen die ik ken die in het VK woont klaagt steen en been. En zeker de Belgen kunnen vergelijken met België en vinden dit een verademing, zeker de prijzen. De Britse spoorwegen zijn iets netter en hebben reeds wifi, maar FR DU en NL hebben ook al wifi dus dat heeft niets te zien met privatisering maar met de nogal laissez-faire attitude van de Belgen.

Ik ga je nog maar eens een vergelijking maken.

Citaat:
In een straat zijn twee frietkoten.
Bij Jan is de friet 1 euro per pak, bij Piet 5 euro per pak. Bij Piet staat er een lange rij aan te schuiven, en bij Jan niet.
Wie heeft de beste friet?

Dat zijn dan ongetwijfeld frieten gemaakt door een of andere bekende topchef.
Er is niets dat bewijst dat het BR zoveel beter is dan de andere spoorwegen, de Britten vinden alvast van niet.
En ook de Belgische, Duitse, Nederlandse, etc. spoorwegen kenden een enorme toename van het aantal reizigers de laatste decennia.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 12:37   #6851
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Hoet komt het toch dat zelfs de meest doorwinterde communisten op een gegeven moment altijd weer moeten toegeven dat minder communisme beter is dan meer communisme...
Nee, in de meeste Oostblok landen vinden de meerderheden dan ze toen een hogere levensstandaard hadden dan nu.
Nu goed, te strikt communisme heeft inderdaad nadelen. Best is een combinatie van de 2. Feit is dat het zuivere neoliberalisme veel slachtoffers heeft gemaakt, voor lagere levensstandaard zorgde, en meer en meer mensen, ook in het VK, beginnen dat te beseffen, en het verzet groeit. Ook in de bakermat, de VS.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 12:40   #6852
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In het onderwijs misschien niet.
Onderwijs? Daar weet de overheid tot op de centiem hoeveel iemand verdient.
(met uitzondering van bijles)

Ik heb het over de horeca, de landbouw, KMO's, de bouw, etc.
Zeker in West-Vlaanderen gebeurt dat steevast met enveloppes. En meer en meer ook met super louche onderaannemers uit louche landen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 12:45   #6853
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In het onderwijs misschien niet.
Dat zou het pas zijn, de directeur die ons voor alle extra's in het zwart, uit eigen zak, betaalt!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 20:16   #6854
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

De envelop die de onderwijzer ontvangt, zal normaal niet van het management komen.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 21:19   #6855
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, in de meeste Oostblok landen vinden de meerderheden dan ze toen een hogere levensstandaard hadden dan nu.
Dat is omdat de mensen een slecht geneugen nebben. I stel verder vast dat de communisten het niet zo goed doen bij verkiezingen....

Citaat:
Nu goed, te strikt communisme heeft inderdaad nadelen. Best is een combinatie van de 2. Feit is dat het zuivere neoliberalisme veel slachtoffers heeft gemaakt, voor lagere levensstandaard zorgde, en meer en meer mensen, ook in het VK, beginnen dat te beseffen, en het verzet groeit. Ook in de bakermat, de VS.
Feit is dat het bovenstaande onzin is. Er is geen enkel land ter wereld waar de huidige generatie het slechter heeft dan de vorige.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2017, 07:47   #6856
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Zwitser

Citaat:
Dat is omdat de mensen een slecht geneugen nebben. I stel verder vast dat de communisten het niet zo goed doen bij verkiezingen....



Feit is dat het bovenstaande onzin is. Er is geen enkel land ter wereld waar de huidige generatie het slechter heeft dan de vorige.
Ah ja? 80% van de Hongaren en de Serviërs vindt dat ze het onder het communisme beter hadden dan nu bvb. , maar slechts 35% van de Polen. Zouden de Polen dan een beter geheugen hebben, misschien meer wortels op het menu?
Dus ook in Syrië en Irak bvb. heeft de huidige generatie het beter dan de vorige denkt U?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2017, 07:58   #6857
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat zou het pas zijn, de directeur die ons voor alle extra's in het zwart, uit eigen zak, betaalt!
Zo is het ook in de privé, de directeur betaald dat allemaal uit eigen zak.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2017, 11:08   #6858
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
4. Prijs bepaald niet alles.
Nee, inderdaad.
Maar als iemand X euro neerlegt voor product Y, dan kan je wel voor 100% zeker zijn dat die persoon liever product Y heeft dan X euro. Dus de prijs waaraan iets verkoopt wordt zegt je wel iets over wat de waarde is die de koper aan het product hecht.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2017, 11:09   #6859
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ah ja? 80% van de Hongaren en de Serviërs vindt dat ze het onder het communisme beter hadden dan nu bvb. , maar slechts 35% van de Polen.
Waarom stemmen dan niet 80% van de Hongaren voor de communisten bij de verkiezingen?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2017, 11:43   #6860
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus als het over gevangenissen gaat, mogen enkel de gevangenen meespreken? En enkel de zieken over ziektezorg?
Iemand die nog nooit in een ziekenhuis geweest is zal ik inderdaad skeptisch tegenoverstaan als die beweert dat onze ziekenhuizen op niks trekken...


Citaat:
Frankrijk gaat, wat betreft het spoor, vooruit de laatste jaren. Natuurlijk is het net niet zo dicht als België, de bevolkingsdichtheid is ook veel kleiner.
Maar inderdaad de grote lijnen zijn de ruggengraat van de SNCF, en die zijn een stuk beter en betaalbaarder dan in het VK.
En toch groeien de reizigersaantallen sneller in het VK...

Trouwens de trein is best betaalbaar in het VK. Moest dat niet zijn reden ze immers leeg rond.

Citaat:
IN GB, met de opkomst van de auto, werden heel wat lijnen gesloten, net als in België. De evolutie van het Britse spoor is heel gelijkaardig met België of Nederland, TOT de jaren 80.
Inderdaad. Dan werden in het VK de spoorwegen geprivatiseerd, en in Nederland deels geprivatiseerd. En wat zien we: In het VK nemen de reizigersaantallen toe, en zijn er lijnen en stations heropend. In Nederland nemen de reizigsersaantallen toe, en zijn er lijnen en stations heropend.
in België nemen de reizigersaantallen ook toe, maar niet zo snel als in het VK. En dat is omdat men het product bijna gratis weggeeft, want in vergelijking met de jaren 80 rijden de treinen nu vrijwel overal trager...


Citaat:
Vervoer is noodzakelijk, en vooral vervoer van en naar Londen. Voor de talloze forenzen die het niet kunnen veroorloven in Londen te wonen, de bus te traag is om dagelijks op het werk te raken, en de auto nog duurder (bvb. ELKE dag een extra taks van 13 pond, nog ongeacht andere belastingen en peperdure parking, gewoon om Londen binnen te mogen).
Vervoer naar Londen is helemaal niet noodzakelijk. Je bent immers niet verplicht om in Londen te werken, of daar voor eender welke andere reden naar toe te gaan.
Wel is het zo dat Londen een aantrekkelijk plek is om te werken. De lonen zijn er een stuk hoger dan in de rest van het VK.

Als ik kan kiezen tusen hier werken, en 2000,- verdienen, en in Londen werken, en 2500,- te verdienen, dan heeft het spoorwegbedrijf dat mij toelaat om naar Londen te forenzen mij eigenlijk een dienst gedaan die 500,- per maand waard is. Als die daar dan 200,- per maand voor vragen dan doen ze mij eigenijk 300,- per maand cadeau...

Je moet je ook de vraag stellen wie er uiteindelijk van profiteerd als je de OV prijzen verlaagd? In Frankrijk worden de abonnementen voor het OV rondom Parijs kunstmatig laag gehouden, en dit op vraag van de werkgevers. Want dit laat hen toe om de lonen ook lager te houden.
In Londen moeten werkgevers hun personeel genoeg betalen opdat ze zich het treinabonnement kunnen veroorloven, of ze vinden geen kandidaten.
En goedekopere treinabonnementen zouden ook betekenen dat wonen in de buitenwijken interessanter wordt, en dat daar dus de huren zouden steigen.
Subsidies aan het OV komen dus vooral de bazen en de huiseigenaren ten goede.

Citaat:
Iedereen die ik ken die in het VK woont klaagt steen en been.
Iedereen die ik ken in het VK klaagt steen en been over alles. Klagen zit Britten in het bloed. Ze klagen over de NHS. De Pers. Het weer. De politiek. De voetbal. Over letterlijk alles.
Maar het feit dat mensen klagen wil nog niet zeggen dat de privatisering van het spoor in het VK voor een verslechtering gezorgd heeft. Onder BR werdt er ook voortdurend geklaagd.


Citaat:
En zeker de Belgen kunnen vergelijken met België en vinden dit een verademing, zeker de prijzen. De Britse spoorwegen zijn iets netter en hebben reeds wifi, maar FR DU en NL hebben ook al wifi dus dat heeft niets te zien met privatisering maar met de nogal laissez-faire attitude van de Belgen.
De treinen zijn in het VK vooral ook sneller, en vaak ook frequenter. Op voorstadslijnen is een trein elke 10 minuten best gebruikelijk.

Maar iets anders: Jij bent het altijd die zegt dat we, als we het over bijvoorbeeld China hebben, we China niet met andere landen moeten vergelijken, maar met hoe China vroeger was.
Hetzelfde moet je hier ook doen. Je moet niet het Britse spoor met het Duitse of Belgische vergelijken. Daarvoor is het ook veel te verschillend. Je moet vergelijken met hoe het onder BR was.
En je kan er niet om heen dat sinds de privatisering het spoor er op vooruit gegaan is. Wat gaat nationalisering oplossen?
De hoofd oorzaken van die "efficiency gap" waar jij ook graag naar wijst zijn:
- Onderhoudt is duur wegens allerhande regels.
- Er is teveel personeel
- Het net is oud en laat niet toe om met langere en grotere treinen te rijden.

Nu hoe gaat nationaliseren daar verbetering in brengen?

Ik ben op dit moment in Cheshire. I was van plan om hier een dag lang het netwerk te verkennen, maar zal maar gaan wandelen want de spoorwegen staken.
En waarom wordt er gestaakt?

Wel gistern reed ik dus van Manchester naar Chester. Dat is een lijntje waar een keer per uur een kleine dieseltje over rijdt. Een stokoud treintje dan nog uit de tijd van BR stamt. Op dit treintje (dat maar twee rijtuigen lang is) zit een machinst en een conducteur. En op elke station is er een lokettist, een stationschef en een perronopzichter.
Voor een uurdienst zijn 3 treinen nodig. Er zijn 12 stations. dus 42 personeelsleden om de hele lijn gaande te houden.

Op een vergelijkbare lijn in Duitsland, Zwitserland of Nederland zouden de treinen elk halfuur rijden. En zouden de stations allemaal onbemand zijn. Voor een halfuurdienst heb je op die lijn 5 treinen nodig.
Dus 5 man personeel...

Kijk daar zit het verschil.

Nu kan je gerust stellen dat de Britse spoorwegen meer op de Duitse, Zwitserse of Nederlandse zouden moeten proberen te gelijken. En dat weten ze zelf ook. Northern wil graag "best practices" uit het continent invoeren. Ze hebben nieuwe treinen bestelt, en willen overgaan op eenmansbediening, om een halfuurdienst te kunnen uitvoeren zpnder dat de kosten te veel stijgen.

En dus wordt er gestaakt, want de vakbonden zijn tegen elke verandering.

Nu, gelukkig wordt er niet bij elke spoorwegmaatschappij gestaakt, en zijn er nog bussen, en dus kom je ondanks alles nog steeds wel van Manchester naar Liverpool.

Maar vertel me nu eens, hoe nationalisering tot een beter resultaat zal leiden? Zullen bij een terugkeer naar BR de vakbonden opeens wel mee willen werken aan het meer efficient maken van de operatie?
Zullen bij een nationalisatie opeens alle bruggen op magische wijze hoger worden zodat er dubbeldekkers onder passen?
Zal het bij een nationalisatie opeens mogelijk worden om meer treinen van en naar Londen te doen rijden?
Zal nationalisatie van de TOCs er voor zorgen dat het al genationaliseerde Network Rail opeens efficienter wordt?
Zal nationalisatie van de spoorwegen er voor zorgen dat de "Cover Your Ass" mentaliteit bij het overheidsorgaan "Health and Safety" verdwijnt?

Als je wil argumenterne voor nationalisatie dan moet je ophouden met te vergelijken met andere landen, en mij gewoon eens vertellen hoe jij denkt de problemen die het Britse spoor heeft op te lossen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be