Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2017, 22:54   #181
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat politici, meer bepaald verkozenen op eender welk bestuursniveau en de vergoeding van al hun mandaten samengevoegd, niets méér mogen verdienen dan het modaal inkomen van hun landgenoten.
Een modaal of gemiddeld inkomen zegt om te beginnen niet veel. De meeste Belgen zitten een heel stuk onder 2100 euro netto. Mijn ex.buurman had 40 officieel gewerkte jaren toen hij op pensioen ging en trekt 1300 euro pensioen per maand. Er moeten héél veel mensen een pak minder inkomen hebben dan 2100 euro netto om aan dat gemiddelde te komen wetend hoeveel EU-parlementairen verdienen, alsook ondernemers voor wie 2100 euro niet volstaat om hun restaurantkosten van te betalen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 augustus 2017 om 22:55.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 22:58   #182
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Natuurlijk, zoals Louis Michel zei, er gaan dan kandidaten komen zoals bediendes en zelfs leerkrachten.

De vraag is, staan we dan niet verder van huis?
Als het over België gaat sta ik in ieder geval hoe dan ook nogal ver van huis....

Maar alle gekheid op een stokje : de juiste motivatie, voldoende bekwaamheid, en een onverdroten inzet vind ik veel belangrijker dan het studieniveau of het beroep van de kandidaten.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:02   #183
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Voor uw info : https://www.collectivites-locales.go...taire-des-elus

En evenzeer voor uw info : in mijn land is in de regel het belangrijkste inkomen van de meeste maires afkomstig van hun voorzitterschap of ondervoorzitterschap van een communauté de communes.
Ik sprak over een nettobedrag, uw link geeft brutobedrages weer. Ons dorp wordt slechts volgend jaar opgenomen in een "communauté de communes".
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:04   #184
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een modaal of gemiddeld inkomen zegt om te beginnen niet veel. De meeste Belgen zitten een heel stuk onder 2100 euro netto. Mijn ex.buurman had 40 officieel gewerkte jaren toen hij op pensioen ging en trekt 1300 euro pensioen per maand. Er moeten héél veel mensen een pak minder inkomen hebben dan 2100 euro netto om aan dat gemiddelde te komen wetend hoeveel EU-parlementairen verdienen, alsook ondernemers voor wie 2100 euro niet volstaat om hun restaurantkosten van te betalen.
Ja, dat heb je natuurlijk altijd met gemiddelden : een groot aantal komt daar niet aan toe. Maar ik vind als algemene regel dat (in welk land ook) de vergoeding van politici (zeg maar verkozenen) niet hoger mag zijn dan het gemiddeld inkomen van hun landgenoten. Eerste ministers en presidenten incluis.

Nou ja, wie mocht vinden dat ik niet geschikt ben voor de grote politiek heeft het ongetwijfeld juist voor : ik weet wel zeker dat ik daar te eerlijk voor ben.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:07   #185
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik sprak over een nettobedrag, uw link geeft brutobedrages weer. Ons dorp wordt slechts volgend jaar opgenomen in een "communauté de communes".
Hoe dan ook, mijnheer : mij gaat het om het algemeen principe. Ik ben van mening dat geldgewin geen goede of zelfs aanvaardbare drijfveer mag zijn voor verkozenen, en dat een modaal inkomen de maximaal aanvaardbare vergoeding is.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:13   #186
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Hoe dan ook, mijnheer : mij gaat het om het algemeen principe. Ik ben van mening dat geldgewin geen goede of zelfs aanvaardbare drijfveer mag zijn voor verkozenen, en dat een modaal inkomen de maximaal aanvaardbare vergoeding is.
Dat zal leiden tot een systeem waar of enkel de rijken zich verkiesbaar gaan stellen, voor wie het gemiddeld inkomen als een fooi beschouwd wordt, of mensen die geen enkele competentie hebben maar toch graag een gemiddeld loon willen binnenschuiven.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:16   #187
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als het over België gaat sta ik in ieder geval hoe dan ook nogal ver van huis....

Maar alle gekheid op een stokje : de juiste motivatie, voldoende bekwaamheid, en een onverdroten inzet vind ik veel belangrijker dan het studieniveau of het beroep van de kandidaten.
Dat spreekt vanzelf.

Dient echter met enige aandrang en nadrukkelijk te worden vermeld, die houding heeft ook nadelen.

Al de goede kwaliteiten die u daar opnoemt, de meeste mensen worden net bediende/leerkracht omdat het hen volledig ontbreekt aan die kwaliteiten.

De teugels gewoon loslaten is dus geen optie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 23:27   #188
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ja, dat heb je natuurlijk altijd met gemiddelden : een groot aantal komt daar niet aan toe. Maar ik vind als algemene regel dat (in welk land ook) de vergoeding van politici (zeg maar verkozenen) niet hoger mag zijn dan het gemiddeld inkomen van hun landgenoten. Eerste ministers en presidenten incluis.

Nou ja, wie mocht vinden dat ik niet geschikt ben voor de grote politiek heeft het ongetwijfeld juist voor : ik weet wel zeker dat ik daar te eerlijk voor ben.
Ieder zijn meug Gwylan. Van mij mogen politici wel meer verdienen dan een "modaal" inkomen. Het probleem is dat ze daar bijlange niet, en nooit, genoeg aan hebben. Hoe langer ze in de politiek zitten, hoe beter ze de weg kennen, en hoe gulziger ze graaien.

Ik twijfel er niet aan dat jij te eerlijk bent voor de politiek. Eerlijk zijn lijkt mij echter gemakkelijker voor mensen die er warmpjes inzitten dan voor mensen die het met een écht modaal inkomen moeten rooien. Dat is geen 2100 euro per maand, maar goed de helft, of zelfs minder. Het is geen toeval dat er ook vandaag nog armoede bestaat in het "rijke" Belgique, en dat ze zelfs stijgt. Er bestaan ook vandaag nog mensen die zich nooit een restaurantbezoek kunnen permitteren of zullen kunnen veroorloven. "Arme luizen" waar opscheppers zoals DucDEngien/Aynerand op neerkijken.
Daartegenover staan politici zoals Verhofstadt, De Gucht en Michel. Het contrast tussen hen en de "arme luizen" die zij beweren te vertegenwoordigen kan niet groter zijn.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 01:10   #189
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ieder zijn meug Gwylan. Van mij mogen politici wel meer verdienen dan een "modaal" inkomen. Het probleem is dat ze daar bijlange niet, en nooit, genoeg aan hebben. Hoe langer ze in de politiek zitten, hoe beter ze de weg kennen, en hoe gulziger ze graaien.

Ik twijfel er niet aan dat jij te eerlijk bent voor de politiek. Eerlijk zijn lijkt mij echter gemakkelijker voor mensen die er warmpjes inzitten dan voor mensen die het met een écht modaal inkomen moeten rooien. Dat is geen 2100 euro per maand, maar goed de helft, of zelfs minder. Het is geen toeval dat er ook vandaag nog armoede bestaat in het "rijke" Belgique, en dat ze zelfs stijgt. Er bestaan ook vandaag nog mensen die zich nooit een restaurantbezoek kunnen permitteren of zullen kunnen veroorloven. "Arme luizen" waar opscheppers zoals DucDEngien/Aynerand op neerkijken.
Daartegenover staan politici zoals Verhofstadt, De Gucht en Michel. Het contrast tussen hen en de "arme luizen" die zij beweren te vertegenwoordigen kan niet groter zijn.
Het is ontegensprekelijk zo dat in de wereld waarin ik ben opgegroeid en leef veel zaken verschillen van de «buitenwereld», maar dat mij misschien wel kan verweten worden dat ik behoor tot dezen die verhoudingsgewijs financiëel makkelijk praten hebben betekent niet dat a) ik niet zorgzaam omspring met geld, en b) ik totaal geen benul heb van hoe veel anderen de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Van mij moet u geen opschepperige verhalen verwachten over rijkdom en makkelijk verdiend geld over de balk gooien, en zo mogelijk nog minder geringschattende commentaren op wat anderen al dan niet verdienen of bezitten.

Eenieder leeft naar eigen inzicht en vermogen, en niet geld of bezit maakt gelukkig, maar de liefde en aandacht die de mensen om ons heen ons schenken. Onze leefwerelden kunnen verschillen, maar we proberen allen met dezelfde overtuiging en inzet goede echtgenoten te zijn voor elkaar en vooral goede papa’s en goede mamans voor onze kinderen, zo goed als mogelijk onze beroepsactiviteiten uit te oefenen, zo veel als mogelijk klaar te staan voor anderen, en in de algemeenheid goede mensen te zijn, ook al is de ons voor dat alles gegeven levenstijd soms te kort.

Hoe lang of kort deze voor mij ook moge wezen, ikzelf zal nooit om de uitbetaling van een «pensioen» vragen, maar in het algemeen ben ik oprecht van mening dat men – zowel in uw land als in het mijne – de minimum pensioenbedragen veel beter moet afstemmen op de stijging der levensduurte en de uit de hand lopende kosten van energie en huisvesting, en voor zover ik het kan nagaan betekent dat in veel gevallen quasi een verdubbeling van de minimum pensioenbedragen.

Verminder tot het modale de thans overdreven vergoedingen van allerhande verkozenen op alle niveau’s, en daarmee kan alvast één en ander gedaan worden aan de minimumpensioenen...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 13 augustus 2017 om 01:13.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 01:37   #190
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Succesvolle ondernemers verpieteren hun tijd niet met opscheppen op een politiek forum.
Die hebben wel wat anders te doen.
En die zal je nooit horen opscheppen hoeveel geld ze wel hebben.

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 augustus 2017 om 01:38.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 06:34   #191
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat zal leiden tot een systeem waar of enkel de rijken zich verkiesbaar gaan stellen, voor wie het gemiddeld inkomen als een fooi beschouwd wordt, of mensen die geen enkele competentie hebben maar toch graag een gemiddeld loon willen binnenschuiven.
De stropoppen van de rijken stellen zich niet kandidaat, maar worden zelfs door het partij top clubje op de eerste plaatsen gezet.

Liever iemand met gezond boerenverstand, die met beide voeten in een normale baan heeft gestaan, aan de top, dan gewiekste advocaten en zakenlui, die het zoveel mogelijk graaien van kindsbeen hebben meegekregen.

Schulden maken op andermans kosten en er dan ook nog meer voor betaald krijgen kan iedereen, zelfs zonder studies.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 07:07   #192
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Louis Tobback is niet meer dan een etterpuist.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 08:07   #193
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat politici, meer bepaald verkozenen op eender welk bestuursniveau en de vergoeding van al hun mandaten samengevoegd, niets méér mogen verdienen dan het modaal inkomen van hun landgenoten.
Een schepen van een gemeente van 500 inwoners zou dan evenveel verdienen als de premier... Dat lijkt me ook niet realistisch te zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 10:48   #194
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een schepen van een gemeente van 500 inwoners zou dan evenveel verdienen als de premier... Dat lijkt me ook niet realistisch te zijn.
Ik beschouw verkozen zijn – op welk niveau ook – niet als een job maar als een zich tijdelijk ter beschikking stellen van de maatschappij. Geldgewin mag daarbij niet de drijfveer zijn. Het ideale ware dat verkozenen geen enkele vergoeding ontvangen, maar opdat het zich aldus beschikbaar stellen van de maatschappij geen privilege zou worden van zij die het zich financieel kunnen veroorloven vind ik dat een bescheiden doch leefbare vergoeding aanvaarbaar is, voor zover deze een modaal inkomen niet overtreft.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat op die manier de huidige parvenus uit de politiek zullen verdwijnen, en dat aldus het zich verkiesbaar stellen terug eerbaarder en aantrekkelijker zal worden voor degenen die daadwerkelijk competent zijn, maar nu niets met (partij)politiek willen te maken hebben.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 11:48   #195
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die hebben wel wat anders te doen.
En die zal je nooit horen opscheppen hoeveel geld ze wel hebben.
Dat heb ik hem al meer dan eens onder zijn neus gewreven...toen hij zich nog Aynerand noemde.

Bemiddelde mensen hebben er geen behoefte aan om op te scheppen over hun materiële hebben en houden, of over hun rijkelijke inkomen(s). Integendeel, ze houden dat liever stil.
Armoezaaiers en mislukkelingen hebben de behoefte om zich als geslaagd zakenman te manifesteren wel.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:00   #196
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik beschouw verkozen zijn – op welk niveau ook – niet als een job maar als een zich tijdelijk ter beschikking stellen van de maatschappij. Geldgewin mag daarbij niet de drijfveer zijn. Het ideale ware dat verkozenen geen enkele vergoeding ontvangen, maar opdat het zich aldus beschikbaar stellen van de maatschappij geen privilege zou worden van zij die het zich financieel kunnen veroorloven vind ik dat een bescheiden doch leefbare vergoeding aanvaarbaar is, voor zover deze een modaal inkomen niet overtreft.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat op die manier de huidige parvenus uit de politiek zullen verdwijnen, en dat aldus het zich verkiesbaar stellen terug eerbaarder en aantrekkelijker zal worden voor degenen die daadwerkelijk competent zijn, maar nu niets met (partij)politiek willen te maken hebben.
Je weet evengoed als ik dat dit een ideaalbeeld is dat geen énkele kans maakt. Het is des mensen dat wie weinig heeft meer wil, en wie veel heeft nooit meer genoeg heeft.

Ivan De Vadder klopte zich niet gek lang geleden op de borst omdat hij veel te lang blind bleef voor de grijpgraagheid in �*lle politieke regionen. Hij erkende dat er mensen zijn die met goede bedoelingen in de politiek stappen, maar ook dat zelfs de besten, stapje voor stapje, langzaam maar zeker, in hetzelfde graaizieke politieke systeem verzeild geraken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:25   #197
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Het ziekelijkste van al is dat het politici zijn die beweren dat "wij" boven onze stand leven.

Wij???

2 Koningen + 2 koninginnen +18 Prinsen + prinsessen
48 ministers + staatssecretarissen in de verschillende regeringen in Belgie
60 senatoren
150 volksvertegenwoordigers federaal
124 volksvertegenwoordigers vlaams parlement
75 Volksvertegenwoordigers waals parlement
46 Volksvertegenwoordigers brussels parlement
11 Volksvertegenwoordigers duitstalig parlement
398 provincieraadsleden
589 burgemeesters
1600 schepenen
Totaal 2820 politiekers voor een landje van 30.528 vierkante kilometer voor 10.500.000 Belgen

Wie krijgt hoeveel?
Filip: 11,5 miljoen euro/jaar, Koning Albert II: 908.000 euro,
Prins Laurent: 303.000 euro, Prinses Astrid: 316.000 euro
Federaal
Eerste minister + vice-premiers 227.000 euro (bruto)
Gewone minister 223.000 euro (bruto)
Staatssecretaris 212.000 euro (bruto)

Kostprijs parlementen België.
Begroting 2016
Senaat 53.425 euro
Kamer 127.222.000 euro

Dotaties aan politieke partijen 29.523.000 euro
Pensioen Senaat 900.000
Vlaams parlement 93.230.000 euro
Parlement Franse gemeenschap 27.368.000 euro
Parlement Waals Gewest 57.782.000 euro
Brussels Parlement 42.824.000 euro
Duits Parlement 5.317.000 euro
Totaal alle Parlementen 432.274.000 euro

Brutojaarlonen burgemeesters Vlaamse gemeenten (vanaf 1 maart 2012 (geïndexeerd) aan de hand van het aantal inwoners:

300 of minder 1.836,96 euro
Van 301 tot 500 24.147,32 euro
Van 501 tot 750 26.445,94 euro
Van 751 tot 1.000 29.50,32 euro
Van 1.001 tot 1.250 32.602,98 euro
Van 1.251 tot 1.500 33.564,65 euro
Van 1.501 tot 2.000 34.526,32 euro
Van 2.001 tot 2.500 35.769,45 euro
Van 2.501 tot 3.000 37.211,95 euro
Van 3.001 tot 4.000 38.842,11 euro
Van 4.001 tot 5.000 40.284,62 euro
Van 5.001 tot 6.000 44.506,58 euro
Van 6.001 tot 8.000 47.379,87 euro
Van 8.001 tot 10.000 50.663,62 euro
Van 10.001 tot 15.000 58.075,52 euro
Van 15.001 tot 20.000 62.215,39 euro
Van 20.001 tot 25.000 74.154,18 euro
Van 25.001 tot 35.000 79.021,17 euro
Van 35.001 tot 50.000 83.653,61 euro
Van 50.001 tot 80.000 98.102,13 euro
Van 80.001 tot 150.000 118.262 euro
Meer dan 150.000 127.492 euro

Naast de in de artikelen 97 en 98 vermelde presentiegelden en kostenvergoedingen worden aan de hiernavermelde personen de volgende forfaitaire kostenvergoedingen toegekend:
• aan de voorzitter: een jaarlijkse kostenvergoeding van 10 712,76 euro
• aan de voorzitters van de in de provincieraad aanwezige fracties: een jaarlijkse kostenvergoeding van 1 785,46 euro
• aan de voorzitters van de commissies: een jaarlijkse kostenvergoeding van 1 071,28 euro.
De in dit artikel vermelde bedragen worden gekoppeld aan de spilindex 138,01.
1600 Schepenen
Schepen: van 17.000 tot 92.000 euro bruto per jaar

Volgens oud-gouverneur Luc Coene van de Nationale Bank van België zijn nieuwe belastingen geen taboe want: “De "modale" Belg lijdt nog geen pijn”.

Volgens Kris Peeters leven we allemaal boven onze stand. 't Is maar hoe je het bekijkt.....

Kroonprinses Elisabeth zal zodra ze meerderjarig is een dotatie krijgen van 900.000 euro per jaar, dat komt neer op zo'n 2.500 euro... per dag. Dat is dubbel zoveel als een massa mensen pensioen hebben....per maand.

Een aantal politici combineren hun job als minister of burgemeester met die van volksvertegenwoordiger, én zelfs met het partijvoorzitterschap. Dan hebben we het niet eens over de ontslagvergoedingen die voortvloeien uit hun "werk" in de kamer. Een zoveelste extra vergoeding waarmee ze zichzelf, gulhartig als ze zijn, bedeelden.

Totaal: 38.5 miljard per jaar

Laatste nieuws!

Naast hun wedde als Vlaams minister-president (Bourgeois) en burgemeester van Leuven (Tobback) genieten beide politici een pensioen als ex. volksvertegenwoordiger ten bedrage van een kleine 1000 euro per maand bruto.

Gezondheid!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 augustus 2017 om 12:30.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:37   #198
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je weet evengoed als ik dat dit een ideaalbeeld is dat geen énkele kans maakt. Het is des mensen dat wie weinig heeft meer wil, en wie veel heeft nooit meer genoeg heeft.

Ivan De Vadder klopte zich niet gek lang geleden op de borst omdat hij veel te lang blind bleef voor de grijpgraagheid in �*lle politieke regionen. Hij erkende dat er mensen zijn die met goede bedoelingen in de politiek stappen, maar ook dat zelfs de besten, stapje voor stapje, langzaam maar zeker, in hetzelfde graaizieke politieke systeem verzeild geraken.
Als bepaalde zaken totaal scheefgegroeid zijn moet men durven terug naar het ideaalbeeld streven, ook als men er zich zeer goed van bewust is dat het erg moeilijk zal zijn om dicht in de buurt ervan te komen.

Voor mij is niets fataal onveranderlijk vastgeroest, en mag/moet men steeds blijven pogen de rauwe randen der realiteit in gunstige zin bij te schaven.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 13:05   #199
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als bepaalde zaken totaal scheefgegroeid zijn moet men durven terug naar het ideaalbeeld streven, ook als men er zich zeer goed van bewust is dat het erg moeilijk zal zijn om dicht in de buurt ervan te komen.

Voor mij is niets fataal onveranderlijk vastgeroest, en mag/moet men steeds blijven pogen de rauwe randen der realiteit in gunstige zin bij te schaven.
Vang als gewone mens de strijd maar aan tegen de zuilen.

Trouwens, wat schaven aan de rand, de zuilen waar de miljarden € door de vingers glijden zullen eens goed lachen.

Vlaanderen zal economisch en sociaal eerst een slecht onderhouden kerkhof moeten zijn alvorens de zuilgraaiers - lees: politici, de graaiklauwen zullen lossen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 13:33   #200
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik beschouw verkozen zijn – op welk niveau ook – niet als een job maar als een zich tijdelijk ter beschikking stellen van de maatschappij. Geldgewin mag daarbij niet de drijfveer zijn. Het ideale ware dat verkozenen geen enkele vergoeding ontvangen, maar opdat het zich aldus beschikbaar stellen van de maatschappij geen privilege zou worden van zij die het zich financieel kunnen veroorloven vind ik dat een bescheiden doch leefbare vergoeding aanvaarbaar is, voor zover deze een modaal inkomen niet overtreft.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat op die manier de huidige parvenus uit de politiek zullen verdwijnen, en dat aldus het zich verkiesbaar stellen terug eerbaarder en aantrekkelijker zal worden voor degenen die daadwerkelijk competent zijn, maar nu niets met (partij)politiek willen te maken hebben.
Je hebt een heel idealistische kijk op de maatschappij, wat positief is. Maar is het realistisch of realiseerbaar ?
Zeker niet in de manier waarop wij nu de maatschappij ordenen en organiseren.
Nu hebben we in België een gigantisch aantal politici, 589 gemeentes in het land. 10 provincies, 3 gewesten, 3 gemeenschappen, dat zijn in totaal tienduizenden politici die allemaal voor een groot stuk financieel leven van de inkomsten die zij daaruit puren.

Er komen veel aspecten bij te kijken : wil men een professionalisering van het politiek milieu ? Dan lijkt het me logisch om uit te gaan van een aangepaste bezoldigingsstructuur. Betaal je politici correct/genoeg maar zet daar een 'cap' op : een cumulverbod uitgedrukt in functie(s) of een financieel plafond. Wil men eerder een poltieke kaste met enkel idealisten, maar die daar toch voor bereid zijn al hun tijd in te steken dan kom je finaal uit bij een parlement met hoofdzakelijk mensen die vanuit andere inkomsten al financieel 'binnen' zijn of om het wat pejoratief uit te drukken bij de adel. Wat logisch is, aangezien iemand die geen ander inkomen of vermogen heeft dan geen politicus KAN zijn omdat hij anders moet leven van water & brood.
Tot enkele tientallen jaren geleden bestond de discussie : "willen wij een parlement waar ook een arbeider kan lid van worden". Nu is de realiteit dat 90% van het parlement uit advocaten bestaat, een paar dokters, een paar "arbeiders" maar die dat enkel konden worden omdat ze vrijgestelden waren via de vakbondswerking.

Gaan we de wetgevende macht bevolken met mensen die dat uit 'idealisme' doen zonder zoals nu te moeten knokken voor hun politieke overleven ? Is dat de garant voor beter wetgevend werk of betere bestuurlijke beslissingen ?
Daar bedank ik feestelijk voor...
Het is één ding om naast je echte job
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be