Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 September 2017, 23:51   #41
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Je kan er wel 2 uur overdoen om 30km af te leggen. Probleem is de plantrekkerij van de Chinezen. Die gaan zich niet storen om de plaats in te nemen voor een laadpaal.
Electrische wagens verbruiken niks als ze stilstaan en op lage snelheid zijn ze bijzonder efficient.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2017, 23:52   #42
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Steden hebben wegverlichting, de lantaarnpalen staan er al:

Foto 2015: https://www.duitslandnieuws.nl/blog/...zelf-niet-mee/

Veel ombouw is daar niet nodig. Laden tot ~3,6 kW, maar aangezien de auto toch (lang) geparkeerd staat kan men altijd bijladen.

Bovendien worden veel lantaarnpalen naar LED omgebouwd, het stroomnet blijft wel even krachtig en dus stroom genoeg.

Ook de afrekening is simpel, laadkabel wel relatief duur, maar als de stroomprijs meevalt gaat dat wel.
Dat is het he, als ze LED lampen in zo een oudere paal steken, ligt daar veel te straffe stroom in. Kan men evengoed een autostopcontact er van maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2017, 22:23   #43
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is het he, als ze LED lampen in zo een oudere paal steken, ligt daar veel te straffe stroom in. Kan men evengoed een autostopcontact er van maken.
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiŽnt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2017, 22:29   #44
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiŽnt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Ferm.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 10:12   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiŽnt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Uw bronnen zie ik nergens.

Nochtans heb ik genoeg bronnen aangereikt, hier nog eentje:
Citaat:
https://www.eoswetenschap.eu/technol...trische-wagens

In de Verenigde Staten loopt een soortgelijk proefproject. Al komt het initiatief daar niet van een autobouwer maar van de stad Los Angeles. Eind dit jaar wil het bestuur honderd innovatieve verlichtings- en laadpalen in werking hebben. Daarvoor investeerde het de voorbije zes jaar zomaar eventjes 57 miljoen dollar in het vervangen van de bestaande straatverlichting. Geen klein bier, maar de voordelen zijn duidelijk.

Dankzij de nieuwe ledstraatlampen bespaart het bestuur jaarlijks 9 miljoen dollar aan elektriciteitskosten. Bovendien verlagen de bijzonder milieuvriendelijke lampen de jaarlijkse CO2-uitstoot met 60.000 ton. En net als in Duitsland wil LA het stroomoverschot gebruiken om elektrische wagens op te laden. Na een uurtje aan zoín verlichtingspaal kan je al weer 30 kilometer rijden. Dat is niet overdreven veel, maar hopelijk net voldoende om bestuurders van oude diesel- of benzinewagens over de streep te trekken. Het lokale politiekorps is alvast van plan honderd elektrische BMWís te bestellen.
Het net van verlichtingspalen is in de regel huishoudsstroom of
230volt*16 A = 3,68 kW rekenkundig

Met een aangepast duurzaam stopcontact is daar zeker continu 3,5-3,6 kW uit te halen = een uur laden is genoeg voor 30 km (100 km/3,33) of het verbruik van een kleine electrische stadswagen. 3,6 kW*3,33 = 12 kWh/100 km. In stadsverkeer verbruiken de kleintjes veel minder. Zelfs de zwaarste Tesla verbruikt bij 40 kmh maar 9 kWh/100 km.

Ledlampen voor straatverlichtingen bestaan alvast ook op 230VAC, deze lampen hebben een ingebouwde transfo-omvormer:
https://www.lampenonline.com/slv-233...RoCbNEQAvD_BwE verbruik 0,96 watt.
https://www.ledshop-groenovatie.com/G4-LED-Lamp-3W-230V verbruik 3 watt
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 10:52   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ledlampen voor straatverlichtingen bestaan alvast ook op 230VAC, deze lampen hebben een ingebouwde transfo-omvormer:
https://www.lampenonline.com/slv-233...RoCbNEQAvD_BwE verbruik 0,96 watt.
https://www.ledshop-groenovatie.com/G4-LED-Lamp-3W-230V verbruik 3 watt
Dat zijn natuurlijk geen zware straatlampen van 10.000 Lumen of meer, die staan hier: http://www.lighting.philips.nl/prof/...oductsinfamily

De allezwaarste 18500 Lumen (amai) heeft initieel 130 watt nodig.
De gemiddelde 12500 Lumen heeft initieel 87 watt nodig:
http://www.lighting.philips.nl/prof/...871_EU/product
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 14:02   #47
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw bronnen zie ik nergens.
Energie-audit straatverlichting Vlaams Parlement, link

Daar vindt u het vermogen per lamp en per intercommunale.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 14:45   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Energie-audit straatverlichting Vlaams Parlement, link

Daar vindt u het vermogen per lamp en per intercommunale.
Per lamp.

Het gaat over het max vermogen wat een lantaarnpaal kan leveren, dus de bron vůůr de voorschakeltechniek van de lamp zelf.

Die zijn in de regel aangesloten op het lichtnet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
en dat is 230VAC -50Hz.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 15:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 14:55   #49
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 33.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Per lamp.

Het gaat over het max vermogen wat een lantaarnpaal kan leveren.
Dus wat voor koperkabel zit er in en hoe is het afgezekerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 15:02   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 21.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus wat voor koperkabel zit er in en hoe is het afgezekerd.
Idd.
Men zal ergens in stroomkast X de zekeringen moeten verzwaren, maar de kabeldikte mm≤ per paal zal zeker voldoende zijn, ontbreekt enkel nog de duurzame stopcontacten die in de paal moeten gemonteerd worden.
__________________
In 2012 zijn 2 Duitse deelstaten verkeersveiliger als Nederland, en eentje even veilig (verkeersdoden/inw.)
© Koning Willem I: "Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven."

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 15:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be