Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 September 2017, 00:51   #41
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 35.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Je kan er wel 2 uur overdoen om 30km af te leggen. Probleem is de plantrekkerij van de Chinezen. Die gaan zich niet storen om de plaats in te nemen voor een laadpaal.
Electrische wagens verbruiken niks als ze stilstaan en op lage snelheid zijn ze bijzonder efficient.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2017, 00:52   #42
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 35.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Steden hebben wegverlichting, de lantaarnpalen staan er al:

Foto 2015: https://www.duitslandnieuws.nl/blog/...zelf-niet-mee/

Veel ombouw is daar niet nodig. Laden tot ~3,6 kW, maar aangezien de auto toch (lang) geparkeerd staat kan men altijd bijladen.

Bovendien worden veel lantaarnpalen naar LED omgebouwd, het stroomnet blijft wel even krachtig en dus stroom genoeg.

Ook de afrekening is simpel, laadkabel wel relatief duur, maar als de stroomprijs meevalt gaat dat wel.
Dat is het he, als ze LED lampen in zo een oudere paal steken, ligt daar veel te straffe stroom in. Kan men evengoed een autostopcontact er van maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2017, 23:23   #43
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is het he, als ze LED lampen in zo een oudere paal steken, ligt daar veel te straffe stroom in. Kan men evengoed een autostopcontact er van maken.
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiënt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2017, 23:29   #44
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 35.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiënt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Ferm.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 11:12   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een standaard straatverlichtingspaal heeft hoop en al een vermogen van 150 Watt (het is verbazend, maar stokoude technologie zoals lage druk natrumlampen zijn even, zoniet meer efficiënt (tot 200 lm/W) dan de huidige generatie LED's)... veel aftakken voor een laadpaal zit er niet in.
Uw bronnen zie ik nergens.

Nochtans heb ik genoeg bronnen aangereikt, hier nog eentje:
Citaat:
https://www.eoswetenschap.eu/technol...trische-wagens

In de Verenigde Staten loopt een soortgelijk proefproject. Al komt het initiatief daar niet van een autobouwer maar van de stad Los Angeles. Eind dit jaar wil het bestuur honderd innovatieve verlichtings- en laadpalen in werking hebben. Daarvoor investeerde het de voorbije zes jaar zomaar eventjes 57 miljoen dollar in het vervangen van de bestaande straatverlichting. Geen klein bier, maar de voordelen zijn duidelijk.

Dankzij de nieuwe ledstraatlampen bespaart het bestuur jaarlijks 9 miljoen dollar aan elektriciteitskosten. Bovendien verlagen de bijzonder milieuvriendelijke lampen de jaarlijkse CO2-uitstoot met 60.000 ton. En net als in Duitsland wil LA het stroomoverschot gebruiken om elektrische wagens op te laden. Na een uurtje aan zo’n verlichtingspaal kan je al weer 30 kilometer rijden. Dat is niet overdreven veel, maar hopelijk net voldoende om bestuurders van oude diesel- of benzinewagens over de streep te trekken. Het lokale politiekorps is alvast van plan honderd elektrische BMW’s te bestellen.
Het net van verlichtingspalen is in de regel huishoudsstroom of
230volt*16 A = 3,68 kW rekenkundig

Met een aangepast duurzaam stopcontact is daar zeker continu 3,5-3,6 kW uit te halen = een uur laden is genoeg voor 30 km (100 km/3,33) of het verbruik van een kleine electrische stadswagen. 3,6 kW*3,33 = 12 kWh/100 km. In stadsverkeer verbruiken de kleintjes veel minder. Zelfs de zwaarste Tesla verbruikt bij 40 kmh maar 9 kWh/100 km.

Ledlampen voor straatverlichtingen bestaan alvast ook op 230VAC, deze lampen hebben een ingebouwde transfo-omvormer:
https://www.lampenonline.com/slv-233...RoCbNEQAvD_BwE verbruik 0,96 watt.
https://www.ledshop-groenovatie.com/G4-LED-Lamp-3W-230V verbruik 3 watt

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 11:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 11:52   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ledlampen voor straatverlichtingen bestaan alvast ook op 230VAC, deze lampen hebben een ingebouwde transfo-omvormer:
https://www.lampenonline.com/slv-233...RoCbNEQAvD_BwE verbruik 0,96 watt.
https://www.ledshop-groenovatie.com/G4-LED-Lamp-3W-230V verbruik 3 watt
Dat zijn natuurlijk geen zware straatlampen van 10.000 Lumen of meer, die staan hier: http://www.lighting.philips.nl/prof/...oductsinfamily

De allezwaarste 18500 Lumen (amai) heeft initieel 130 watt nodig.
De gemiddelde 12500 Lumen heeft initieel 87 watt nodig:
http://www.lighting.philips.nl/prof/...871_EU/product
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 15:02   #47
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 November 2005
Berichten: 1.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw bronnen zie ik nergens.
Energie-audit straatverlichting Vlaams Parlement, link

Daar vindt u het vermogen per lamp en per intercommunale.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 15:45   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Energie-audit straatverlichting Vlaams Parlement, link

Daar vindt u het vermogen per lamp en per intercommunale.
Per lamp.

Het gaat over het max vermogen wat een lantaarnpaal kan leveren, dus de bron vóór de voorschakeltechniek van de lamp zelf.

Die zijn in de regel aangesloten op het lichtnet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
en dat is 230VAC -50Hz.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 16:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 15:55   #49
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 January 2004
Berichten: 35.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Per lamp.

Het gaat over het max vermogen wat een lantaarnpaal kan leveren.
Dus wat voor koperkabel zit er in en hoe is het afgezekerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2017, 16:02   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus wat voor koperkabel zit er in en hoe is het afgezekerd.
Idd.
Men zal ergens in stroomkast X de zekeringen moeten verzwaren, maar de kabeldikte mm² per paal zal zeker voldoende zijn, ontbreekt enkel nog de duurzame stopcontacten die in de paal moeten gemonteerd worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 September 2017 om 16:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2017, 15:32   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard

Grootste "laadparking" (30 minuten) geopend in Shanghai met 50 zware laadpalen:

Citaat:


Tesla opens new largest Supercharger station in the world

Fred Lambert - Oct. 23rd 2017

Tesla is adding a ton of stations to its Supercharger network lately in an attempt to reach its goal to have over 10,000 Superchargers online by the end of the year.

We now learn that the automaker just brought online a single new station in Shanghai with 50 Superchargers – becoming the largest Supercharger station in the world.

Tesla has been building some new Supercharger stations with high numbers of stalls per station lately. We previously reported on two new 40-stall Supercharger stations under construction in California, which are designed with a layout and the Supercharger lounge concept.

There are also the new urban Superchargers within cities.

But the new Shanghai Supercharger station, which is located in the garage of the Lilacs International Commercial Centre in the Pudong district of Shanghai, is neither of those and instead, it looks like Tesla’s original Supercharger system, but with simply a lot more stalls than usual.

The station was spotted under construction last month, but now Model S owner Jason Man stopped by earlier today and he was able to charge his car.

He sent us a few pictures of the completed Supercharger station:
Helaas enkel voor Tesla-auto's. De andere merken moeten maar zelf hun plan trekken bij de andere aanbieders (topic).
Omgekeerd kunnen de Tesla's dan wel overal laden via hun (meegeleverde) adapters, maar dat zullen maar zeer weinige doen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 October 2017 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2017, 18:46   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Standaard Laadstations 21e eeuw?

Zo zien de nieuwe - mogelijk off-grid - laadstations eruit in de USA:

https://electrek.co/2017/11/15/tesla...ok-new-lounge/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2017, 14:12   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 May 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 22.561
Smile Opladen bij Shell...

E-wagen opladen bij Shell is al in UK sinds oktober mogelijk bij 3 stations, Shell heeft ook Newmotion overgenomen. Tegen einde 2017 gaan in UK nog 7 extra Shell-laadstations bijkomen...

http://www.wiwo.de/technologie/green.../20472454.html

Maar dat wisten we al, nu gaat Shell het op veel grotere schaal doen wat te verwachten was. Shell gaat nu in zee met Ionity, een laadpunten-project van 4 grote autoconstructeurs. Wslk gaat op de laadpalen Ionity staan en Shell investeert mee, als de naam Shell er mag prijken. Shell wil het grootste bedrijf van de wereld blijven?

In elk geval is er wslk geld mee te verdienen in de toekomst, en niet alleen een groener imago. Shell zal alvast overal langs de snelwegen prijken waar de snelste laadpalen te vinden zullen zijn. Men spreekt alvast van een laadtijd tussen 5 en 8 minuten, dat is ICE-niveau. Ook die drogreden zal dus wegvallen.
Tegen 2019 langs 80 snelwegen... dat zijn ze wslk allemaal in W-Europa als het enkel om het cijfer en nummer E.. gaat, A.. zijn er veel meer.

Citaat:
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaf...-15312251.html

LADESTATIONEN FÜR E-AUTOS :

Ölkonzern Shell macht mit BMW & Co. gemeinsame Sache

27.11.2017

Ionity heißt ein Gemeinschaftsprojekt von BMW, Daimler, Volkswagen und Ford. Nun macht auch der Tankstellenbetreiber Shell mit – es geht darum, Elektroautos attraktiver zu machen.

Der Erdöl-Konzern Shell kooperiert mit den deutschen Auto-Herstellern, um Schnellladestationen für Elektro-Autos aufzubauen. Das britisch-niederländische Unternehmen schloss sich an diesem Montag dem Gemeinschaftsprojekt Ionity von BMW, Daimler, Volkswagen und Ford an.

Shell plant demnach im Jahr 2019 in mehreren europäischen Ländern zunächst mit Schnellladestationen an 80 Autobahnen. Zuletzt hatte bereits der österreichische Öl-Konzern OMV mitgeteilt, seine Tankstellen für Elektroautos aufrüsten zu wollen.

Ionity plant in Europa bis zum Jahr 2020 ungefähr 400 solcher Lademöglichkeiten. In Deutschland kooperiert Ionity mit der Autobahn-Servicefirma Tank und Rast. Bislang spielen Elektro-Autos noch eine Nebenrolle, weil die Reichweite begrenzt ist, es wenig Ladestationen gibt und das Aufladen lange dauert. Nach den Angaben von Shell kann mit Ionity der Ladeprozess potentiell auf fünf bis acht Minuten reduziert werden.

Quelle: ala./Reuters
350 kW chargers Ionity-Shell, Europa:
http://media.daimler.com/marsMediaSi...l?oid=30112770

350 kW chargers EVgo, USA, Canada:
https://cleantechnica.com/2016/12/15...-station-evgo/
https://www.evgo.com/

Laatst gewijzigd door Micele : 27 November 2017 om 14:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be