Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2017, 17:57   #7421
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het gaat zelf niet over geld. We zijn allemaal Belgen, punt aan de lijn.
Neen, we horen allemaal franstalige Belgen te zijn, punt aan de lijn...
Nederlands is binnenshuis, achter de haard of achter de kookpotten toegelaten voor achtergebleven Vlamingen die het niet kunnen laten..., punt aan de lijn.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 17:58   #7422
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Die Bart Maddens moet een saai leven hebben gehad dat dit de meest beangstigende ervaring uit zijn leven was.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 17:58   #7423
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zwitserland doet het nochtans stukken beter dan eender welk EU-land.
Wat wél klopt is dat Europese pesterij gevolgen heeft, maar dat kan je de Catalanen en de Britten moeilijk verwijten.

Vlaanderen zorgt voor bijna 90% van de Belgische uitvoer. Daar is ook Wallonië bij. Maar hoeveel van de 10% die Wallonië uitvoert gaat naar Vlaanderen? Je gelooft toch zélf niet dat Vlaanderen daar onder zal lijden? Met Nederland als buren?

Jouw soort doet niets liever dan de Vlamingen centennationalisme en egoisme te verwijten, maar zelf presenteer je je niet anders dan in de vorm van bankbiljet.
"Jouw soort"?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:01   #7424
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Democratie is iets wat je moet aanvaarden ook al bevalt het resultaat ervan je niet.

Ik vind Trump niet leuk, maar hij is democratisch verkozen.
Ik vind Brexit dom, maat het is democratisch beslist.

De grondwet van Spanje is democratisch goedgekeurd.

Je kan niet zomaar democratische rechtsregels verwerpen omdat ze je niet bevallen.
Kom dat de franstaligen in dit land vertellen... Alleen voor pro-franstalige wetten geldt die eigenschap... Vlaamse wetten mogen met de voeten getreden worden zoveel ze kunnen en zijn er slechts tijdelijk totdat de grote francofonie erin geslaagd is om ze weg te werken en ze eindelijk door onvervreemdbare franstalige wetten te vervangen...
En dan zal men weer met het zogenaamde democratische gehalte van die wetten komen zwaaien... anders zijn er andere wetten die de bovenhand voeren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:03   #7425
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben in ieder geval geen partijslaafje en wat ik denk kan je in mijn posts lezen. Dat is mijn eigen mening en niet één of andere partijdoctrine.
Durf jij zweren op je communiezieltje dat jij onafhankelijk bent van de francofone indoctrinatie waarmee la Belgique je om de oren slaat???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:04   #7426
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Neen, we horen allemaal franstalige Belgen te zijn, punt aan de lijn...
Nederlands is binnenshuis, achter de haard of achter de kookpotten toegelaten voor achtergebleven Vlamingen die het niet kunnen laten..., punt aan de lijn.
Zeker dat ge niet best eens langs een psychiater moet ? Samen met knuppel ?

Overal zien jullie de "grote franstalige vrijand".
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:09   #7427
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het punt hier is dat de Franstaligen van Vlaanderen helemaal niet zullen verhuizen. Het is toch niet het probleem van de Franstaligen als een bepaalde Vlaanderen anti-Franstalig is.
De franstaligen van Vlaanderen??? Je wil zeggen de franstalige nieuwkomers die heel Vlaanderen verfransen???
Inderdaad een van de grotere reden dat la Belgique nog beter vandaag dan morgen zou moeten ophouden te bestaan..;

Daarna zijn ze ook niet verplicht te verhuizen maar zullen ze zelfs wel aanvoelen wat vredige samenleving met zijn buren inhoudt...
Nu zijn ze totaal verdoofd en afgestompt door hun dromen van de grote francofonie...

Niets is mensonwaardiger dan grootheidswaanzin en daar kunnen we onze grote francofone medeburgers echt niet van ontslaan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:14   #7428
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
"Nochtans"?

Waar leidt jij uit af dat ik niet voor het zelfbeschikkingsrecht der volkeren ben?

In een land waar de Vlamingen tot de meest vergrendelde meerderheid ter wereld werden gedegradeerd kan je moeilijk gewagen van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Belgique is zo gestructureerd dat de Vlamingen gedwongen zijn om als pispaal te dienen voor de francofonie. De dag dat ze dit niet langer pikken dreigen de Waalse politici er niet alleen mee mee om plan B uit de kast te halen. Dan doen ze het.

Het is trouwens Everytime himself die op dit eigenste forum toegaf dat de Walen allang bezig zijn met de aanhechting van Wallonië bij Frankrijk.
Meer nog. Hij staat met zijn volle fransdolle gewicht achter de rattachisten.

Vreemd toch dat Everytime daar nooit ook maar één "belgicist" voor op zijn arrogante dak kreeg.
Alhoewel..... Vreemd?
Het postkoloniale begrip van zelfbeschikkingsrecht steunt op maatregelen rond bescherming van minderheden tegen een eventuele onderdrukking van de moederstad.
Tegen die maatregelen zijn, betekent dan ook logischerwijs tegen het begrip zelf zijn. Elémentaire, ma chère Knuppel.
Btw, de grondwet van jouw o zo dierbare democratische Zwitserland bevat eveneens beschermingsmaatregelen zoals oververtegenwoordiging en dubbele meerderheden.

Dit gezegd zijnde, wat Everytime vertelt, vertelt Everytime. Hij spreekt niet namens mij, en ik spreek niet namens hem. Ik hoef mij dan ook niet te rechtvaardigen naar jou toe.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:14   #7429
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Belgicisme is ijveren voor het opnieuw versterken van de Belgische staat, oftewel bevoegdheden van de deelstaten terug bij België brengen.

Pandareus is geen Belgicist. BUBbels zijn dat wel.

Pandareus is wel geen flamingant want de definitie 'flamingant = respecteren taalwetten' slaat op niets.
Niet respecteren (= vrijblijvend), maar willen (=eisen) dat taalwetgeving steeds toegepast wordt, is dat niet flamingant ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:16   #7430
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is pas als je er mensenrechten en rechtsstaat bij betrekt dat het een zogenaamde Westerse Democratie is en daar zijn inderdaad meestal beperkingen ingebouwd om uitbuiting van minderheden te voorkomen.
Hewel is het daarom dat men in la Belgique ongestraft de meerderheid mag uitbuiten, bespotten, beschimpen, racistisch behandelen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:18   #7431
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het gaat helaas economische gevolgen hebben voor de Catalanen en niet deze dat hun populistische leiders hen voorspeld hebben. Economie is helaas niet zo simpel als 2+2. Er spelen talloze parameters mee. Geen enkel land, geen enkele regio is een eiland dat kan de lekkerste stukjes van de taart nemen en de shit aan anderen over laten. Dat gaan ze spoedig ervaren.
100% akkoord.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:21   #7432
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ik lees daar geen tsjeverij in. Zijn de regeringspartijen 3 jaar geleden niet samen in zee gegaan met het inzicht dat ze niet op één lijn zitten over de lange-termijn toekomst van België? Zijn ze niet overeen gekomen dat dit meningsverschil de huidige legislatuur niet mag verstoren?

Waarom zou een meningsverschil over Catalonië langs voorspelbare partijpolitieke breuklijnen dan plots wel een struikelblok moeten worden voor deze regering?
Je lijkt me echt wel te intelligent om de tegenspraak niet te bevatten tussen een partij die in beginsel "nationalistisch" is, en intern in België omwille van pragmatische redenen haar bagage opoffert om mee aan de dis te mogen, en voor wat het externe deel van politiek betreft zelfs haar puur principiële steun aan andere nationalisten opoffert omwille van het eigenbelang van haar beleidsploeg. Vaststelling is dan : er schiet niets meer over als het pragmatisch nationalisme op zolder staat en het principieel nationalisme zich beperkt tot de mededeling dat ze wat tweets sturen maar dat het hen verder geen regeringscrisis waard is.

Met zulke vrienden, heb je zelfs geen vijanden meer nodig.

edit : volksnationalisme is in vlaanderen verworden tot een marketing gimmick, om mensen mee te mobiliseren tijdens een verkiezingscampagne en om het daarna op te bergen voor de volgende campagne.

De wijze lessen van de CVP zijn vruchtbaar geweest. De opleidingsperiode in het kartel was een groot succes.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 oktober 2017 om 18:28.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:22   #7433
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hewel is het daarom dat men in la Belgique ongestraft de meerderheid mag uitbuiten, bespotten, beschimpen, racistisch behandelen???
Bespotten, dat mag zeker.
Of ben jij nu ook al voor censuur?

Voor de rest, waarom blijf jij vragen stellen over onbestaande zaken? En wie die 'men' trouwens?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:22   #7434
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus de 90-85 % van de Vlamingen die jou niet steunen in jouw eisen, die hebben waanbeelden ? Jij, als Nederlandstalige Waalse, hebt de waarheid in pacht ?
Er is een heel debat gevoerd over het al of niet toelaten van referenda met de achterliggende gedachten dat ze de bevolking teveel wijs maken en de waarheid niet vertellen...

Waarom interesseert u dat ineens als het over die referenda gaat terwijl het overduidelijk is dat de bevolking voortdurend belogen en dom gehouden wordt...

Of ik wel of niet gelijk heb, daar gaat het niet om...
Maar het gaat er wel om dat als je met argumenten afkomt dat je toestaat dat ze altijd en overal gebruikt worden en niet alleen waar ze toevallig in jouw plaatje passen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:33   #7435
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sterke ?
Een beetje relativeren.
(Of is dit galgenhumor ?)
Bekijk de zetelverdeling van de federale regering. Tenzij je ook een adept bent van de hollandse rekenkunde van 1815 zou dat voldoende duidelijk moeten zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:35   #7436
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
....en is de desinformatie hier schering en inslag....
Hoog tijd dat daar een einde aan komt.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:52   #7437
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...sten~a7615b83/


<< ...

De vreselijke getuigenis van de Catalaanse Marta Torrecillas is een van de vele verhalen die het geweld aantonen waarmee de Spaanse nationale politie en de Guardia Civil de Catalaanse burgers bejegenden op verschillende plekken in Catalunya. Torrecillas werd in Barcelona in de wijk Eixample aan het Institut Pau Claris hard aangepakt door de politie terwijl ze ouderen en kinderen probeerde te beschermen...


... “Ik was oude mensen aan het beschermen, want ze sloegen kinderen en ouderen. Toen gooiden ze me van de trap, gaven me klappen en hebben mijn vingers een voor een gebroken. Ook tilden ze mijn kleding op en hebben ze al lachend mijn borsten betast. Daarna sloegen ze me opnieuw terwijl iedereen toekeek..."

...

Al gauw doken ook beelden op van de mishandeling, die het verhaal van Marta lijken te bevestigen. Op de beelden is ook te zien hoe met haar rok omhoog ze van de trap gesleurd wordt en hoe een politieagent haar vingers breekt, terwijl de geschokte menigte in het stembureau toekijkt...

>>

Die ondertussen welbekende smeerlappen van de Policia Nacional en de Guardia Civil zouden op staande voet ontslagen moeten worden, zonder recht op werkloosheidsuitkering.



Dit voorval toont op pijnlijke wijze de ware tragedie van Spanje:

na de val van het Franco-regime is het nooit tot een 'grote kuis' gekomen.

Duitsland kende de 'denazificatie', in Italië zijn duizenden fascisten zonder pardon terechtgesteld.


In Spanje is dat - enkele 'acties' van ETA & bondgenoten even buiten beschouwing gelaten - nooit gebeurd.

Erger nog: de officieel door de Generalissimo aangeduide opvolger is daar op z'n troon kunnen blijven zitten, en heeft die nu aan z'n zoon overgelaten.

Dat is vergelijkbaar met een Duitsland dat zou worden 'geregeerd' door de kleinzoon van pakweg Joseph Goebbels, of Heinrich Himmler.


Om het even wie met een béétje gezond verstand wil het fascisten-nest dat "España una, grande, libre" is gebleven kapot, voor eens en voor altijd.

Al was het maar vanwege het politiek asiel dat Léon Degrelle er tot zijn dood heeft kunnen genieten
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 2 oktober 2017 om 18:54.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 18:55   #7438
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zeker dat ge niet best eens langs een psychiater moet ? Samen met knuppel ?

Overal zien jullie de "grote franstalige vrijand".
de Belgische constructie is het resultaat van een fransdolle staatsgreep in 1830.
Toch duidelijk, denk ik.
Dat Vlaanderen het vandaag goed heeft is niet dankzij België, maar ondanks België. Vlamingen werden in de loop derjaren altijd uitgespuwd door de franstaligen, behalve als het over geld gaat, dan is het van "nous sommes quand-même tous des Belges".
Als sommigen nu, 187jaar later, plots Nederlands beginnen leren, zeg ik resoluut "den boom in", voor mij hoeft het nu ook niet meer.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 19:00   #7439
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...sten~a7615b83/


<< ...

De vreselijke getuigenis van de Catalaanse Marta Torrecillas is een van de vele verhalen die het geweld aantonen waarmee de Spaanse nationale politie en de Guardia Civil de Catalaanse burgers bejegenden op verschillende plekken in Catalunya. Torrecillas werd in Barcelona in de wijk Eixample aan het Institut Pau Claris hard aangepakt door de politie terwijl ze ouderen en kinderen probeerde te beschermen...


... “Ik was oude mensen aan het beschermen, want ze sloegen kinderen en ouderen. Toen gooiden ze me van de trap, gaven me klappen en hebben mijn vingers een voor een gebroken. Ook tilden ze mijn kleding op en hebben ze al lachend mijn borsten betast. Daarna sloegen ze me opnieuw terwijl iedereen toekeek..."

...

Al gauw doken ook beelden op van de mishandeling, die het verhaal van Marta lijken te bevestigen. Op de beelden is ook te zien hoe met haar rok omhoog ze van de trap gesleurd wordt en hoe een politieagent haar vingers breekt, terwijl de geschokte menigte in het stembureau toekijkt...
Ze heeft wel pech dat de beelden haar tegenspreken.

Trouwens waarom laat jij je weer misleiden door de Belgiscistische francofonie van Het Laatste Nieuws, je weet toch dat die vol met leugens staat
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 19:03   #7440
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...sten~a7615b83/


<< ...

De vreselijke getuigenis van de Catalaanse Marta Torrecillas is een van de vele verhalen die het geweld aantonen waarmee de Spaanse nationale politie en de Guardia Civil de Catalaanse burgers bejegenden op verschillende plekken in Catalunya. Torrecillas werd in Barcelona in de wijk Eixample aan het Institut Pau Claris hard aangepakt door de politie terwijl ze ouderen en kinderen probeerde te beschermen...


... “Ik was oude mensen aan het beschermen, want ze sloegen kinderen en ouderen. Toen gooiden ze me van de trap, gaven me klappen en hebben mijn vingers een voor een gebroken. Ook tilden ze mijn kleding op en hebben ze al lachend mijn borsten betast. Daarna sloegen ze me opnieuw terwijl iedereen toekeek..."

...

Al gauw doken ook beelden op van de mishandeling, die het verhaal van Marta lijken te bevestigen. Op de beelden is ook te zien hoe met haar rok omhoog ze van de trap gesleurd wordt en hoe een politieagent haar vingers breekt, terwijl de geschokte menigte in het stembureau toekijkt...

>>

Die ondertussen welbekende smeerlappen van de Policia Nacional en de Guardia Civil zouden op staande voet ontslagen moeten worden, zonder recht op werkloosheidsuitkering.



Dit voorval toont op pijnlijke wijze de ware tragedie van Spanje:

na de val van het Franco-regime is het nooit tot een 'grote kuis' gekomen.

Duitsland kende de 'denazificatie', in Italië zijn duizenden fascisten zonder pardon terechtgesteld.


In Spanje is dat - enkele 'acties' van ETA & bondgenoten even buiten beschouwing gelaten - nooit gebeurd.

Erger nog: de officieel door de Generalissimo aangeduide opvolger is daar op z'n troon kunnen blijven zitten, en heeft die nu aan z'n zoon overgelaten.

Dat is vergelijkbaar met een Duitsland dat zou worden 'geregeerd' door de kleinzoon van pakweg Joseph Goebbels, of Heinrich Himmler.


Om het even wie met een béétje gezond verstand wil het fascisten-nest dat "España una, grande, libre" is gebleven kapot, voor eens en voor altijd.

Al was het maar vanwege het politiek asiel dat Léon Degrelle er tot zijn dood heeft kunnen genieten
Zijn "opvolger" Juan Carlos heeft zijn "vader" wel erg snel en mooi verraden:

"In 1969 ratificeerde de Cortes Franco's voorstel om aan Juan Carlos de koningstitel te verlenen en legde hij de eed op de grondwetten af. Hij nam de functie als staatshoofd waar onder het franquisme (19 juli tot 2 september 1974 en van 30 oktober tot 20 november 1975) tijdens periodes van ziekte van de dictator. Na diens dood werd hij, door te zweren op de Bijbel en de wetten van de Movimiento, opvolger van de fascistische en franquistische Falange, tot koning uitgeroepen op 22 november 1975 en velen zagen in hem een marionet van de dictator. Tot verbazing van velen sloeg hij echter al snel een democratische koers in, al heeft hij het franquisme nooit in gesproken of geschreven woord veroordeeld. Hij sprak al vrij snel na zijn aantreden verzoenende woorden met de (tijdens Franco verboden) socialistische en communistische partijen.
De koning heeft daarmee een belangrijke rol gespeeld in de grotendeels geweldloze overgang naar een modern democratisch bestel in het land. Op 28 december 1978 werd de nieuwe democratische grondwet van Spanje aangenomen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be