Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mijn gevoelen tov. België
Ik hou van België 4 7,69%
Ik sta positief tov. België 12 23,08%
Ik ben een "criticaster" t.a.v. België 7 13,46%
Onverschillig 8 15,38%
Ik haat België 21 40,38%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2017, 23:05   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vroeger in Limburg , in de tijd van paard en kar, zeiden de oude mensen nogal eens:

"De Pruus et het pêhrd gesjtolen en de Hollenger de kar."
(De Pruis heeft het paard gestolen en de Hollander de kar)

Ik wil nu niet zover gaan natuurlijk, maar....
En waar woonde die "Hollenger" eigenlijk? Juist over de grens? Zijn het dan geen Limburgers die aan de andere kant van de Maas wonen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 01:31   #142
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Even een nuance, Nederlanders noemen zich geen Hollander (zoals System betoogt). Ook niet in internationale context want dan noemen we ons vaak 'Dutch'.
Maar het is waar dat we 'onze' sporters 'Oranje' of 'Holland' noemen, net zoals kennelijk een kamp in Afghanistan 'Kamp Holland' kan heten.

Maar niet Hollandse Nederlanders noemen zich nooit ofte nimmer 'Hollander'.

persoonlijk heb ik geen enkele moeite mezelf Hollander te noemen, dat ben ik ook, en ik ben er om wat voor reden dan ook trots op. Maar inderdaad, zoals Belgen het gebruiken is het denigrerend bedoeld en dan zit het me wel dwars.

samengevat, wel Holland, niet Hollander. En daar zijn uiteraard uitzonderingen op denkbaar.
Ik geef grif toe dat wij hier in Frankrijk in het dagdagelijks taalgebruik Nederlanders voor de eenvoud niet zelden veralgemenend «des Hollandais» noemen. Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld ; ik vermoed dat het veeleer te maken heeft met het wat makkelijker op de tong liggen van «Hollandais» dan «Néerlandais». Trouwens, uw land «les Pays-Bas» noemen wij in de volksmond meestal «la Hollande», waar dus niet geheel onlogisch «des Hollandais» wonen die als taal «le néerlandais» spreken.

Voor het overige brengen de door mijnheer Het Oosten voorgebrachte «argumenten» inzake Nederland en de Nederlanders mij niet zelden aan het lachen : zijn aperte haat voor alles wat niet Belgisch is, en derhalve zeer zeker voor «de Ollanders» is werkelijk volslagen onzinnig. Het kan bijna niet anders of hij moet ooit tijdens zijn jeugd afgewezen geweest zijn door één of andere Nederlandse deerne, hetgeen hem zwaar gefrustreerd heeft. Had hij misschien te nadrukkelijk en veelvuldig over Willem I gezeurd ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 03:55   #143
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
²!!

met twee wereldhavens als Rotterdam en Antwerpen, zou dat een wereldmacht zijn !!!
Een wereldmacht is wat overdreven aangezien het in dat geval toch maar om een luttele 20 miljoen inwoners gaat.

Zolang het vreemdelingenprobleem niet definitief is opgelost zie ik er de zin niet van in.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 08:25   #144
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik geef grif toe dat wij hier in Frankrijk in het dagdagelijks taalgebruik Nederlanders voor de eenvoud niet zelden veralgemenend «des Hollandais» noemen. Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld ; ik vermoed dat het veeleer te maken heeft met het wat makkelijker op de tong liggen van «Hollandais» dan «Néerlandais». Trouwens, uw land «les Pays-Bas» noemen wij in de volksmond meestal «la Hollande», waar dus niet geheel onlogisch «des Hollandais» wonen die als taal «le néerlandais» spreken.

Voor het overige brengen de door mijnheer Het Oosten voorgebrachte «argumenten» inzake Nederland en de Nederlanders mij niet zelden aan het lachen : zijn aperte haat voor alles wat niet Belgisch is, en derhalve zeer zeker voor «de Ollanders» is werkelijk volslagen onzinnig. Het kan bijna niet anders of hij moet ooit tijdens zijn jeugd afgewezen geweest zijn door één of andere Nederlandse deerne, hetgeen hem zwaar gefrustreerd heeft. Had hij misschien te nadrukkelijk en veelvuldig over Willem I gezeurd ?

Het verheugt me altijd wanneer ik iemand kan verheugen. We zijn dus samen blij. En dat is ook al wat.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 10:10   #145
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waar woonde die "Hollenger" eigenlijk? Juist over de grens? Zijn het dan geen Limburgers die aan de andere kant van de Maas wonen?
In het dagelijks taalgebruik noemen wij hier die van aan de overkant van de Maas altijd 'Hollengers'. Aan de overkant van de Maas kan je dat beter niet doen. Dat ligt daar nogal gevoelig.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 11:16   #146
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik geef grif toe dat wij hier in Frankrijk in het dagdagelijks taalgebruik Nederlanders voor de eenvoud niet zelden veralgemenend «des Hollandais» noemen. Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld ; ik vermoed dat het veeleer te maken heeft met het wat makkelijker op de tong liggen van «Hollandais» dan «Néerlandais». Trouwens, uw land «les Pays-Bas» noemen wij in de volksmond meestal «la Hollande», waar dus niet geheel onlogisch «des Hollandais» wonen die als taal «le néerlandais» spreken.
De "lage landen" bestaan bij ons uit Nederland én Vlaanderen samen. Vandaar ook de term "landen" in meervoudsvorm. Wanneer we specifiek Nederland bedoelen gebruiken we deze term ofwel Holland.
Citaat:
Voor het overige brengen de door mijnheer Het Oosten voorgebrachte «argumenten» inzake Nederland en de Nederlanders mij niet zelden aan het lachen : zijn aperte haat voor alles wat niet Belgisch is, en derhalve zeer zeker voor «de Ollanders» is werkelijk volslagen onzinnig. Het kan bijna niet anders of hij moet ooit tijdens zijn jeugd afgewezen geweest zijn door één of andere Nederlandse deerne, hetgeen hem zwaar gefrustreerd heeft. Had hij misschien te nadrukkelijk en veelvuldig over Willem I gezeurd ?
Knap.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 12:33   #147
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik geef grif toe dat wij hier in Frankrijk in het dagdagelijks taalgebruik Nederlanders voor de eenvoud niet zelden veralgemenend «des Hollandais» noemen. Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld ; ik vermoed dat het veeleer te maken heeft met het wat makkelijker op de tong liggen van «Hollandais» dan «Néerlandais». Trouwens, uw land «les Pays-Bas» noemen wij in de volksmond meestal «la Hollande», waar dus niet geheel onlogisch «des Hollandais» wonen die als taal «le néerlandais» spreken.

Voor het overige brengen de door mijnheer Het Oosten voorgebrachte «argumenten» inzake Nederland en de Nederlanders mij niet zelden aan het lachen : zijn aperte haat voor alles wat niet Belgisch is, en derhalve zeer zeker voor «de Ollanders» is werkelijk volslagen onzinnig. Het kan bijna niet anders of hij moet ooit tijdens zijn jeugd afgewezen geweest zijn door één of andere Nederlandse deerne, hetgeen hem zwaar gefrustreerd heeft. Had hij misschien te nadrukkelijk en veelvuldig over Willem I gezeurd ?
Maar neen, ik had het niet over het taalgebruik in Frankrijk. Anderstaligen zoals Fransen, Duitsers, Engelsen kunnen vrijwel ongestraft Holland en Nederland, in casu Hollande, Pays-Bas, Neerlandais prima als uitwisselbare termen gebruiken.
Het probleem ontstaat als Nederlandstaligen (die de nuance WEL moeten kennen) het bewust foutief gebruiken. Daarmee wordt het beledigend.
Ik denk dat je het zo ongeveer moet zien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:15   #148
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het probleem ontstaat als Nederlandstaligen (die de nuance WEL moeten kennen) het bewust foutief gebruiken. Daarmee wordt het beledigend.
Ik denk dat je het zo ongeveer moet zien.
Van wie of wat zouden Nederlandstaligen het nuanceverschil tussen lage lande, Nederlander en Hollander dienen te kennen ?

Ik begrijp ook niet waarom een Nederlander zich beledigd zou voelen als hij als Hollander wordt aangeduid. Het epicentrum van Nederland ligt in Holland.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:19   #149
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Van wie of wat zouden Nederlandstaligen het nuanceverschil tussen lage lande, Nederlander en Hollander dienen te kennen ?

Ik begrijp ook niet waarom een Nederlander zich beledigd zou voelen als hij als Hollander wordt aangeduid. Het epicentrum van Nederland ligt in Holland.
De manier waarop het wordt gebruikt door Nederlandstaligen. 'Nederlander' wordt meer gebruikt op een neutrale manier, 'Hollander' als belediging
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:41   #150
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.935
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Maar neen, ik had het niet over het taalgebruik in Frankrijk. Anderstaligen zoals Fransen, Duitsers, Engelsen kunnen vrijwel ongestraft Holland en Nederland, in casu Hollande, Pays-Bas, Neerlandais prima als uitwisselbare termen gebruiken.
Het probleem ontstaat als Nederlandstaligen (die de nuance WEL moeten kennen) het bewust foutief gebruiken. Daarmee wordt het beledigend.
Ik denk dat je het zo ongeveer moet zien.
Er zijn veel Belgen/Vlamingen die het verschil niet kennen.
En bij die mensen is het archetype van de 'Hollander' ook wel de luidruchtige grootstedelingen Groot-Amsterdammer en Groot-Rotterdammers.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:56   #151
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er zijn veel Belgen/Vlamingen die het verschil niet kennen.
En bij die mensen is het archetype van de 'Hollander' ook wel de luidruchtige grootstedelingen Groot-Amsterdammer en Groot-Rotterdammers.
Amsterdam, en de rest is parking, ik snap hen wel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 13:57   #152
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waar woonde die "Hollenger" eigenlijk? Juist over de grens? Zijn het dan geen Limburgers die aan de andere kant van de Maas wonen?
Een hollander woont ten noorden van de rivieren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 14:29   #153
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een hollander woont ten noorden van de rivieren.
Maar onder Friesland. Ik heb ooit tegen een Fries Hollander gezegd en die was redelijk kwaad op mij. Dus, zoveel Hollanders zijn ze in feite ook niet want de Zeeuwen horen zich ook niet graag Hollander genoemd worden.
En tout cas......Ik ben Vlaming in hart en nieren.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 17:09   #154
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja zo is dat natuurlijk, ik begrijp dat je je daarover wat schaamt.

ook Paul Magnette schaamt zich daarover :

maar zolang hij die transfers niet afbouwt en wegwerkt, zal hij t toch moeten stellen met omschrijvingen als afzuiper, bedelnaptoerist, profiteur, luierik en armoeizaaier ... etc (de lijst is verre van limitatief)
Interessant weetje dat bovenkwam in een politiek debat op een Franstalige zender: toen de PS in Wallonië het voor bekeken kon houden stonden er 24 wagens en werden er 6 chauffeurs betaald om die eventueel en soms te gebruiken in de gebouwen van Magnette! De nieuwe ploeg met MR heeft meteen 10 van die wagens als overbodig laten verkopen!
Mijnheer Magnette dus, Waalse oppersos...
Ook nu zien de sossen-ministers in Bruxelles het niet zitten om 10 procent van hun wedde te laten verminderen, zoals in Wallonië.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 20:53   #155
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het verheugt me altijd wanneer ik iemand kan verheugen. We zijn dus samen blij. En dat is ook al wat.
Castigat ridendo mores...
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 20:59   #156
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Van wie of wat zouden Nederlandstaligen het nuanceverschil tussen lage lande, Nederlander en Hollander dienen te kennen ?
In ieder geval niet van de grote francofonie.

Citaat:
Ik begrijp ook niet waarom een Nederlander zich beledigd zou voelen als hij als Hollander wordt aangeduid. Het epicentrum van Nederland ligt in Holland.
Misschien eens aan een franstalige vragen hoe hij zich voelt als men hem, Belg zijnde, automatisch voor een Vlaming neemt...
Het epicentrum van la Belgique ligt nu éénmaal ook in Vlaanderen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 10:17   #157
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Misschien eens aan een franstalige vragen hoe hij zich voelt als men hem, Belg zijnde, automatisch voor een Vlaming neemt...
Het epicentrum van la Belgique ligt nu éénmaal ook in Vlaanderen...
juist
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 19:36   #158
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Maar onder Friesland. Ik heb ooit tegen een Fries Hollander gezegd en die was redelijk kwaad op mij. Dus, zoveel Hollanders zijn ze in feite ook niet want de Zeeuwen horen zich ook niet graag Hollander genoemd worden.
En tout cas......Ik ben Vlaming in hart en nieren.
Ik ben een Zuid-Hollander en wil ook zeker geen Fries Limburger, Brabander of Zeeuw worden genoemd.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 23:03   #159
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.072
Standaard

Ik heb ooit Basken Spanjaarden genoemd.

Ze konden er niet mee lachen maar bleven vriendelijk en behulpzaam. Zij waren blijkbaar beter op de hoogte van de situatie in Belgique dan ik van die in Baskenland, waar generaal Franco lelijk huishield. Met de hulp van Hitler.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 23:28   #160
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik geef grif toe dat wij hier in Frankrijk in het dagdagelijks taalgebruik Nederlanders voor de eenvoud niet zelden veralgemenend «des Hollandais» noemen. Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld ; ik vermoed dat het veeleer te maken heeft met het wat makkelijker op de tong liggen van «Hollandais» dan «Néerlandais». Trouwens, uw land «les Pays-Bas» noemen wij in de volksmond meestal «la Hollande», waar dus niet geheel onlogisch «des Hollandais» wonen die als taal «le néerlandais» spreken.

Voor het overige brengen de door mijnheer Het Oosten voorgebrachte «argumenten» inzake Nederland en de Nederlanders mij niet zelden aan het lachen : zijn aperte haat voor alles wat niet Belgisch is, en derhalve zeer zeker voor «de Ollanders» is werkelijk volslagen onzinnig. Het kan bijna niet anders of hij moet ooit tijdens zijn jeugd afgewezen geweest zijn door één of andere Nederlandse deerne, hetgeen hem zwaar gefrustreerd heeft. Had hij misschien te nadrukkelijk en veelvuldig over Willem I gezeurd ?
Rake typering.

Nog even en HO verdedigt zich door te zeggen dat jij niet bestaat.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be