Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2017, 10:36   #81
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het spijt me, ik kan enkel feiten aanvaarden als zijnde historisch wanneer deze geschraagd worden door verschillende oude teksten uit die tijd die deze feiten bevesigen. En die hebben we nergens tot nu toe gevonden . De enige aanwijzingen in die richting zijn het titulum boven het kruis en de passage in het evangelie van de blijde intocht van Jezus in Jeruzalem. Deze aanwijzingen vertellen ons dat Jezus inderdaad zich uitgaf voor koning.

En dat was de reden voor de kruisiging. Hetgeen impliceert dat hij toch wel ook een andere soort figuur is geweest dan de persoon die de evangelies doen uitschijnen. Immers de Romeinen zullen nooit iemand gekruisigd hebben indien ze te doen had met een plusminus succesvolle al dan niet rondtrekkende prediker die voor de rest niet veel gevaar betekende. Er waren er zoveel in die tijd.
Dat is al zeker een logische gevolgtrekking.

Citaat:
Deze voornoemde aanwijzingen echter zijn misschien wel een 'begin tot bewijs', een soort 'smoking gun', maar geen echt bewijs want voldoende of doorslaggevend zijn die aanwijzingen helaas niet. Uw theorie is mogelijk maar blijft dus een hypothese wegens te weinig draagkracht.
Wat beschouw jij een bewijs wat aantoont dat hij ging voor een koning in een vrij Palestina ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 12:44   #82
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat had ik wel door.

Natuurlijk zijn het de vrouwen die baren. Ik begrijp deze (uw) opmerking niet.
Ik bedoel daarmee dat het hebben van kinderen in de eerste plaats de vrouw toebehoort, die ze baart en niet de man.
En bovendien als eerste de vrouw de schuld zal krijgen als ze geen kinderen kan baren, dan onvruchtbaar te zijn.
Of ten tweede het zaad van de man niet deugt.
Maar het laatste waar je dan aan zal denken dat de man een eunuch zou kunnen zijn. Want waarom trouwt hij dan?
Citaat:
Misschien hebt u weet van vrouwelijke eunuchen. Deze zijn mij vooralsnog onbekend. Neen, ik denk dat (maar helemaal zeker ben ik niet) dat 'eunuchos' gewoon slaat op mannen. En zeker als woord in de Griekse tekst mannelijk meervoud is. Ik zal het eens opzoeken en proberen te vinden in de Sinaïticus.

Alvast een weetje:
Een eunuch is een man die gecastreerd is. De bekendste eunuch uit de Bijbel is de Ethiopische ‘kamerling’ (Hand. 8:27-29).
Volgens het boek: sex in de Bijbel, was hij één van de eerste christelijke bekeerlingen.
Dus naar het ideaal van Jezus een eunuch te zijn (het laatste is dan van mij).
Citaat:
Een eunuch is naar de oorspronkelijke en letterlijke betekenis een ‘bedbewaker’. Het Griekse woord eunouchus (Lat. Eunuchus) is een samenstelling van eune, bed, en echo, in bewaring hebben. Zo’n bedbewaker was een dienaar en opzichter van de vrouwen in een Oosters harem (vrouwenverblijf). De vrouwenoppasser moest een gecastreerde man, een gesnedene zijn. Vandaar de synoniemen van eunuch: gesnedene, ontmande.
Mooi, dat de eunuchen harembewakers waren is mij bekend.
Overigens schijnen ze ondanks dat toch zeer manlijk geweest te kunnen zijn (volgens Sex in de Bijbel) met moed en geestkracht en vaak hoge posities wisten te bereiken.
Verder wordt de theoloog Origenes genoemd als eunuch als meest beroemde voorbeeld.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 12:56   #83
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Doet ook weinig ter zake of die eunuch was of niet. Jezus zal wel 1 of ander wijze zijn geweest.
Jezus wordt als een heilige beschouwd en vooral (meen ik) om zijn liefde zonder de normale seksuele begeerte.
Dus in dat licht bezien is het belangrijk te weten of hij misschien een eunuch was.
Zo wordt de tonsuur van de kloosterlingen wel beschouwd als een symbolische vorm van castratie.
En de besnijdenis eveneens.
Citaat:
Waarom Jezus niet in Amsterdam is geboren? Ze vonden geen 3 wijzen en 1 maagd.
De oude Jezus is in Bethlehem geboren en de nieuwe in Amsterdam.
En dat er geen stal meer te vinden was, dat was geen probleem.
Stallen zijn uit de tijd.
En zonder maagd te zijn kreeg mijn moeder het ook best voor elkaar.
De drie wijzen zijn later verschenen: mijn vader, Börger en Hegel, toen ik rijp genoeg was ze te begrijpen.
Het kindeke Jezus toentertijd had er niks aan.
Citaat:
Net zoals Katholieke priesters razen over hoeveel maagden er nog zijn in het huis van God (de kerk) en kinderen onder de 18 jaar tellen niet mee.
Dat maagdelijke is uit de mode, als maagd is de vrouw nog onschuldig en niet heilig.
Pas in eenheid met de vleselijke lusten kan ze ook de heilige liefde ervaren, want beide horen bij elkaar.
Plat uitgedrukt: een vrouw moet een hoer en ook heilig kunnen zijn.
Citaat:
Net zoals ze razen over venten die zich alleen maar bezighouden met drugs en geld tellen...
De duivel moet ook wat.
Heb de vijand lief, zeide Jezus reeds en maak je niet kwaad, want dat is slecht voor je gal.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 13:07   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is al zeker een logische gevolgtrekking.


Wat beschouw jij een bewijs wat aantoont dat hij ging voor een koning in een vrij Palestina ?
Ik heb geen echt bewijs. Wel een sterke aanwijzing dat hij blijkbaar zich voor een koning liet doorgaan. Welke koning? De reden van de kruisiging is ondubbelzinnig duidelijk over welke soort koning het gaat :

ΟΥΤΟΣΕΣΤΙΝΙΗΣΟΥΣΟΝΑΖΩΡΑΙΟΣΟΒΑΣ ΙΛΕΥΣΤΩΝ ΙΟΥΔΑΙΩΝ

HICESTIESVSNAZARENVSREXIVDÆORUM

זההואישועהנצרימלךהיהודים

Nu zult u waarschijnlijk veel aandacht besteden aan ΝΑΖΩΡΑΙΟΣ. Want daar bouwt u uw hele theorie voor een stuk op. Ook wat deze term betreft, is er onduidelijkheid m.b.t. zijn eigenlijke betekenis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 13:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 13:41   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb geen echt bewijs. Wel een sterke aanwijzing dat hij blijkbaar zich voor een koning liet doorgaan. Welke koning? De reden van de kruisiging is ondubbelzinnig duidelijk over welke soort koning het gaat :

ΟΥΤΟΣΕΣΤΙΝΙΗΣΟΥΣΟΝΑΖΩΡΑΙΟΣΟΒΑΣ ΙΛΕΥΣΤΩΝ ΙΟΥΔΑΙΩΝ

HICESTIESVSNAZARENVSREXIVDÆORUM

זההואישועהנצרימלךהיהודים

Nu zult u waarschijnlijk veel aandacht besteden aan ΝΑΖΩΡΑΙΟΣ. Want daar bouwt u uw hele theorie voor een stuk op. Ook wat deze term betreft, is er onduidelijkheid m.b.t. zijn eigenlijke betekenis.



Toch nog even dit om toch zo volledig mogelijk te zijn. Het een en het ander wijst dan weer in de richting van uw interpretatie. Eusebius meldt ons immers dat familieleden van Jezus lastiggevallen werd door de (vertegenwoordiger van) keizer. Ze moesten verschijnen voor de keizerlijke ambtenaar omdat ze blijkbaar een gevaar konden zijn op politiek vlak in Judea. Maar toen de ambtenaar deze familieleden zag, liet hij ze gaan want het waren maar (zeer) simpele mensen. Dixit Eusebius.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 14:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 16:36   #86
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[/color]

Toch nog even dit om toch zo volledig mogelijk te zijn. Het een en het ander wijst dan weer in de richting van uw interpretatie. Eusebius meldt ons immers dat familieleden van Jezus lastiggevallen werd door de (vertegenwoordiger van) keizer. Ze moesten verschijnen voor de keizerlijke ambtenaar omdat ze blijkbaar een gevaar konden zijn op politiek vlak in Judea. Maar toen de ambtenaar deze familieleden zag, liet hij ze gaan want het waren maar (zeer) simpele mensen. Dixit Eusebius.
Dat zijn toch allemaal zaken die ik hier reeds eerder heb gepost. Wat voor solide bewijs zoek je eigenlijk? Doe me een lol en zet zijn familiegraf op de helling. Dan kan je meer dan een bus vol 'deskundigen ' die dit reeds jaren geleden geprobeerd hebben en met stille trom vertrokken. Was Jezus de zoon van een timmerman, een armoeluis uit Nazareth wat toen nog niet bekend was door de Romeinen? Arme drommels hebben geen duur familiegraf aan de rand van Jeruzalem. 1 - deze familie heeft bestaan. 2 - deze familie was welstellend. ( en 3 : Jezus had een zoon, dus geen eneuch Harrie )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 17:08   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat zijn toch allemaal zaken die ik hier reeds eerder heb gepost. Wat voor solide bewijs zoek je eigenlijk? Doe me een lol en zet zijn familiegraf op de helling. Dan kan je meer dan een bus vol 'deskundigen ' die dit reeds jaren geleden geprobeerd hebben en met stille trom vertrokken. Was Jezus de zoon van een timmerman, een armoeluis uit Nazareth wat toen nog niet bekend was door de Romeinen? Arme drommels hebben geen duur familiegraf aan de rand van Jeruzalem. 1 - deze familie heeft bestaan. 2 - deze familie was welstellend. ( en 3 : Jezus had een zoon, dus geen eneuch Harrie )
Niet helemaal. U vond Eusebius altijd een hoogst onbetrouwbare geschiedschrijver.

Er is geen enkel geschrift waaruit blijkt dat Jezus uit een rijke Joodse familie kwam. Er is nergens een geschrift noch traditie dat Jezus of zijn familie een rijk graf had in Jeruzalem. We kunnen het bestaan ervan niet gratuit aannemen (maar nooit echt uitsluiten natuurlijk vermits we het niet echt weten).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 17:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 17:18   #88
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet helemaal. U vond Eusebius altijd een hoogst onbetrouwbare geschiedschrijver.
Dat is zeker zo als het gaat over zijn geloofsconstructies, maar niet met deze melding die tegen de latere dogma's ingaat. Zulke slordigheden heeft men zelfs met bosjes in het N.T. Een beetje logisch en nuchter denken kan hier helpen. Dit zijn zo van die vingerafdrukken waar men heeft over gekeken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 18:36   #89
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet helemaal. U vond Eusebius altijd een hoogst onbetrouwbare geschiedschrijver.

Er is geen enkel geschrift waaruit blijkt dat Jezus uit een rijke Joodse familie kwam. Er is nergens een geschrift noch traditie ]dat Jezus of zijn familie een rijk graf had in Jeruzalem . We kunnen het bestaan ervan niet gratuit aannemen (maar nooit echt uitsluiten natuurlijk vermits we het niet echt weten).
Als nu Eusebius (of een andere vroeg-christelijke schrijver ) iets vermeld zou hebben in de aard van bijvoorbeeld: 'Paus Clemens (Clemens I) beweert dat sommige eerste volgelingen van de Heer uit Jeruzalem, die niet in zijn goddelijkheid geloofden, een graf vereerden in Jeruzalem waar de Heer en zijn familie volgens hun zeggen waren begraven. Daar trokken zij af en toe naartoe om in gemeenschap de Heer te herdenken. ", ja dan zou dit de zaak veranderen natuurlijk. Maar zulke tekst ontbreekt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 18:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 18:47   #90
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als nu Eusebius (of een andere vroeg-christelijke schrijver ) iets vermeld zou hebben in de aard van bijvoorbeeld: 'Paus Clemens (Clemens I) beweert dat sommige eerste volgelingen van de Heer uit Jeruzalem, die niet in zijn goddelijkheid geloofden, een graf vereerden in Jeruzalem waar de Heer en zijn familie volgens hun zeggen waren begraven. Daar trokken zij af en toe naartoe om in gemeenschap de Heer te herdenken. ", ja dan zou dit de zaak veranderen natuurlijk. Maar zulke tekst ontbreekt.
Maar niet de graven.... 1- de 10 ossary tombe en 2- de patio tombe ( zowat 50m. van elkaar ) O, en doden vereren deed men niet hoor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 19:04   #91
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Maar niet de graven.... 1- de 10 ossary tombe en 2- de patio tombe ( zowat 50m. van elkaar ) O, en doden vereren deed men niet hoor.



De eerste volgelingen van Jezus herdachten wel hun Heer. Elke zondag zelfs.

Overigens, graven vereren de Joden soms wel. Denk aan het graf van Koning David.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 19:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 20:08   #92
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[/color][/b]

De eerste volgelingen van Jezus herdachten wel hun Heer. Elke zondag zelfs.
Nee hoor, dat waren versie 3, je weet wel. ( herdenken, is dat gelijk aan vereren? )

Citaat:
Overigens, graven vereren de Joden soms wel. Denk aan het graf van Koning David.
O, hebben ze dat gevonden ?
En wat me opvalt is dat je met deze scrabbels de inhoud van mijn laatste post probeert te maskeren. Is de soep soms nog wat te warm ?

Laatst gewijzigd door Aton : 7 oktober 2017 om 20:09.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 20:20   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 20:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 20:25   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee hoor, dat waren versie 3, je weet wel. ( herdenken, is dat gelijk aan vereren? )


O, hebben ze dat gevonden ?
En wat me opvalt is dat je met deze scrabbels de inhoud van mijn laatste post probeert te maskeren. Is de soep soms nog wat te warm ?
Daarover gaat het niet. Het gaat over het feit dat gelovige Joden het graf van koning David vereren. En niet minder de graven van de Aartsvaders in Hebron. Of het nu een vermeend graven zijn of niet. Dat heeft hier geen belang.


Herdenken is helemaal niet hetzelfde als vereren. Dat is nogal wiedes. Als u een bepaalde persoon herdenkt, dat impliceert dit dus automatisch niet dat u hem vereert.

Ik probeer helemaal niets te maskeren, maar als u nu echt denkt dat ik het hele verhaal van Talpiot nog eens voor de zoveelste keer ga overdoen, dan bent u abuis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 20:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 21:15   #95
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Ik probeer helemaal niets te maskeren, maar als u nu echt denkt dat ik het hele verhaal van Talpiot nog eens voor de zoveelste keer ga overdoen, dan bent u abuis.
Je bent dus eigenlijk niet geïnteresseerd in solide feiten. Dat is genoteerd.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 10:10   #96
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Hij was wellicht besneden. Zoals alle Joden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2017, 06:37   #97
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Hij was wellicht besneden. Zoals alle Joden.
Dat verklaart niet de betekenis van de zin die Jezus uitspreekt:

Mattheus 19:12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.

De joden werden besneden bij de geboorte en niet zo dat sommigen zichzelf besneden omwille van het Koninkrijk der Hemelen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2017, 06:38   #98
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je bent dus eigenlijk niet geïnteresseerd in solide feiten. Dat is genoteerd.
Feit is dat Jezus een Zeloot was en toevallig zijn mes heeft laten schieten....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2017, 06:41   #99
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Ik probeer helemaal niets te maskeren, maar als u nu echt denkt dat ik het hele verhaal van Talpiot nog eens voor de zoveelste keer ga overdoen, dan bent u abuis.
Het graf van Talpiot heeft veel meer overtuigingskracht dan de evangeliën, als zou Jezus uit de doden zijn opgestaan.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2017, 08:08   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het graf van Talpiot heeft veel meer overtuigingskracht dan de evangeliën, als zou Jezus uit de doden zijn opgestaan.

Noch het graf van Talpiot noch de evangelies zijn erg betrouwbaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2017 om 08:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be