Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2017, 14:51   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Officieel Nederlands regeerakkoord: enkel nog electrische wagens of beter gezegd enkel emissievrije auto 's worden nog als nieuw ingeschreven.
(brandstofcel zie ik niet doorbreken)



(dit topic had ook zeker in milieu mogen staan, maar dat lijkt me minder goed bezocht)
Heb eigenlijk een heel belangrijke vraag.
Waar halen politici het recht vandaan om mij te verbieden een auto met verbrandingsmotor aan te schaffen?
Waar halen alle fanatici het recht vandaan om mij te verplichten een voertuig te gebruiken dat mij niet aanstaat?
Wat als er morgen een wet word ingevoerd die bepaald wat voertuigen die op meer dan 1000km van je woning gebouwd worden niet meer ingeschreven worden, wegens milieuwetgevingen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 15:07   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Overal in de havens rijden ze dieseltracie, dit omdat de stroomkabels anders in de weg hangen voor de kranen en hoge machines die er in de havens gebruikt worden.
Ook de uitstoot van zeeschepen is niet te onderschatten, 1 schip van 40.000ton laadvermogen, heeft 1 dag een uitstoot van vervuilende stoffen die gelijk ligt aan de jaarlijkse uitstoot van het wegverkeer in Antwerpen.
Men staat dus te roepen dat een auto met dieselmotor gebouwd in 2001 uit de steden moet blijven, maar tegelijk worden schepen met zware stookoliemotors gebouwd 1970 door heel het Nederlandse en Vlaamse Schelde en Rijn gebied gestuurd. De kustvaarders zelfs tot in Brussel.
En alweer dat wat absurde vergelijk schepen met (individuele) personenwagens.

Precies dat de overheid dat niet weet.

vb. van de Duitse overheidssite over milieuzones met FAQ, stellingen over ALLE vervuilers en ook de vervuilingsproblematiek van de (binnen)schepen, en of daar realistisch-economische maatregelen mogelijk zijn, en het potentieel... enz...:

Citaat:
http://www.umweltbundesamt.de/themen...in-deutschland

15. Auf welche Bereiche wäre eine Ausweitung der Umweltzone denkbar?
15. Op welk domein zou een uitbreiding van het milieugebied denkbaar zijn?
...
Binnenschiffe

Die Schadstoffe aus Binnenschiffen haben in einigen Regionen (zum Beispiel Duisburg und Berlin) einen erheblichen Anteil an der Luftbelastung und stellen deshalb dort eine relevante Schadstoffquelle dar. Dabei stehen auch wie bei den Baumaschinen die Partikelemissionen im Mittelpunkt. Grundsätzlich ist es möglich, Binnenschiffe mit Partikelfiltern auszurüsten, sowohl im Rahmen eines Neubaus als auch im Bestand. Daher ist es sinnvoll, Binnenschiffe in die Kennzeichnungsverordnung aufzunehmen und auch in der Nachrüstrichtlinie die notwendigen Voraussetzungen dafür zu schaffen. Bekannt ist, dass Binnenschiffe auf Bundeswasserstraßen verkehren und diese nicht im Zuständigkeitsbereich der Bundesländer liegen. Trotzdem sollte versucht werden, hier eine Übereinkunft herbeizuführen, die eine Berücksichtigung dieser Schadstoffquelle im Rahmen von Umweltzonen ermöglicht.
Citaat:
Binnenvaartschepen

In sommige regio's (bijvoorbeeld Duisburg en Berlijn) hebben de vervuilende stoffen van de binnenwateren een belangrijk deel van de luchtvervuiling en vertegenwoordigen daarom een relevante bron van verontreinigende stoffen. Net als bij de bouwmachines spelen de uitstoot van deeltjes een centrale rol. In principe is het mogelijk om binnenvaartschepen te voorzien van deeltjesfilters, zowel binnen de omvang van een nieuw gebouw als in bestaande gebouwen. Het is daarom zinvol om binnenvaartschepen in de etiketteringsverordening op te nemen en ook de noodzakelijke voorwaarden daarvoor te creëren in de herzieningsrichtlijn. Het is bekend dat binnenwateren op federale waterwegen worden beheerd en dat deze niet binnen de jurisdictie van de federale staten vallen. Niettemin moet hierover een overeenkomst worden aangenomen, die het mogelijk maakt deze bron van verontreinigende stoffen in de context van milieuzones te overwegen.
18. Welche Potenziale gibt es bei Schiffen für die NOx- und PM-Minderung?

Binnenschiffe haben aufgrund ihrer oft 30 Jahre alten Dieselmotoren ein hohes spezifisches Emissionsminderungspotential, der Anteil an der allgemeinen Immissionsbelastung ist aber sehr unterschiedlich und von der Befahrungsdichte und Flussbreite abhängig.

Die besonders alten Motoren emittieren weniger NOX, dafür aber mehr Partikel (Anzahl und Masse), neuere Motoren mehr NOX und weniger Partikel. Die NOX -Minderung bei Schiffen ist ein diffiziles Thema, Nachrüstungen sind derzeit wirtschaftlich nicht zumutbar und neue NOX-arme Motoren brauchen wegen der langlebigen Schiffsmotoren viel Zeit für eine Marktdurchdringung. Diesel-Partikelfilter (DPF) sind mittlerweile auch für die Schifffahrt ausgereift, wobei die thermischen Randbedingungen der „Frachtschiffmotoren“ mit Hubräumen von 40.000 cm3 nicht zu unterschätzen sind (es müssten teilweise enorme Wärmeenergien aus dem Maschinenraum abgeführt werden). Wirtschaftlich sind Partikelfilternachrüstungen vertretbar, der Treibstoffmehrverbrauch ist marginal und die Wartung nur einmal pro Saison fällig. Nach bisherigem Stand der Technik ist nur der „geschlossene“ DPF in der Lage die Partikelmasse und die Partikelanzahl zu über 90 Prozent zu reduzieren und stellt zum Beispiel für NRW ein großes Partikelminderungspotenzial dar (siehe Tabelle).

Citaat:
18. Wat zijn de mogelijkheden van schepen voor NOx en PM reductie?

Binnenwateren hebben een hoge specifieke emissiereductiepotentieel door hun vaak 30 jaar oude dieselmotoren, maar het aandeel van de algemene vervuiling is heel anders en hangt af van de verkeersdichtheid en de breedte van de rivier.

De bijzonder oude motoren geven minder NOX uit, maar meer deeltjes (aantal en massa), nieuwere motoren meer NOX en minder deeltjes. De NOX-reductie van schepen is een moeilijk onderwerp, retrofits zijn momenteel niet economisch haalbaar en nieuwe NOX-arme motoren hebben veel tijd nodig voor een marktpenetratie door de langdurige mariene motoren. Diesel Particulate Filter (DPF) zijn nu rijp voor de scheepvaart, de thermische randvoorwaarden van "vrachtschip motoren" met een cilinderinhoud van 40.000 cm3 zijn niet te onderschatten (het zou gedeeltelijk een enorme warmte-energie uit de machinekamer te worden afgevoerd). Economisch, deeltjesfilter retrofitting is gerechtvaardigd, het brandstofverbruik is marginaal en het onderhoud is slechts een keer per seizoen te wijten. Volgens de stand der techniek alleen de "gesloten" DPF is de deeltjesmassa en deeltjesaantal te verminderen tot ongeveer 90 procent in de situatie en verschaft bijvoorbeeld NRW grote deeltjesverminderingssysteem potentiaalbron (zie tabel).
Gegenüberstellung der Kosten einer Nachrüstung und externe Kosten durch Feinstäube

Die spezifischen Kosten der DPF-Nachrüstung bei Schiffen sind aufgrund der geringeren Stückzahlen und eventuell notwendiger Bypässe etwa doppelt so hoch wie bei Lkw (10.000 € für einen 10 Liter Hubraum-Motor), wobei die Wirksamkeit pro Maßnahme genauso effizient ist wie im Straßenverkehr. Die Gesundheitskosten für die Allgemeinheit sind um ein vielfaches höher.

Citaat:
Vergelijking van de kosten van retrofitting en externe kosten door fijn stof

De specifieke kosten van DPF-retrofitting in schepen zijn ongeveer twee keer zo hoog als vrachtwagens (€ 10.000 voor een 10-liter verplaatsingsmotor) door de kleinere eenheidsnummers en eventueel benodigde omleidingen, waarbij de efficiëntie per maatregel net zo efficiënt is als bij het wegverkeer. De gezondheidskosten voor het grote publiek zijn vele malen hoger.
Mögliche Maßnahmen

1. Förderprogramme vom Land für (teilweise) Kostenübernahme der DPF-Nachrüstung,

2. Kommunale Umweltzone auf Bundeswasserstraßen

Eine kommunale Umweltzone auf einer Bundeswasserstraße ist zu begrüßen, denn bei einer alleinigen Förderung ohne „Sanktionen“ würden auch bei einer Förderung von 70 Prozent kaum Nachrüstungen erfolgen, weil die Schiffe auch ohne Filter fahren. Dies ist das eindeutige Resümee des „Berliner Praxistests Partikelfilter auf Fahrgastschiffen“.

Citaat:
Mogelijke maatregelen

1. Subsidieprogramma's uit het land voor (gedeeltelijke) kosten van de DPF-retrofit,

2. Gemeentelijke milieuzone op de federale waterwegen

Een gemeentelijke milieuzone op een federale waterweg moet worden verwelkomd, aangezien bij een enkele subsidie zonder "sancties" er nauwelijks een retrofitting zou zijn bij een subsidie van 70 procent omdat de schepen ook zonder filter reizen. Dit is de duidelijke conclusie van de "Berlijnse praktijktest van deeltjesfilters op passagiersschepen".
Duitsland heeft zijn eerste milieuzones in 2008 ingevoerd, en dit geleidelijk strenger gemaakt.
In Be is de eerste milieuzone überhaupt in februari 2017 ingevoerd.
Of 9 jaar verschil.
Indien D ooit zijn schepen gaat aanpakken met roetfilters e.d. en wie weet later eens de vervuilendste schepen in hun milieuzones gaat beginnen weren, dan gaat BE wie weet 10-15 jaar later ook volgen. Ik tip op... wanneer Pasen op Pinksteren valt...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2017 om 15:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 15:41   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heb eigenlijk een heel belangrijke vraag.
Waar halen politici het recht vandaan om mij te verbieden een auto met verbrandingsmotor aan te schaffen?
Waar halen alle fanatici het recht vandaan om mij te verplichten een voertuig te gebruiken dat mij niet aanstaat?
Wat als er morgen een wet word ingevoerd die bepaald wat voertuigen die op meer dan 1000km van je woning gebouwd worden niet meer ingeschreven worden, wegens milieuwetgevingen?
Waar halen zij het recht? Heel eenvoudig: het behoort tot de bevoegdheid van overheid om de veiligheid van de burgers te waarborgen. Diesel brengt uitstoot van giftige stoffen met zich mee. Dat kan je binnen bepaalde perken een zekere tijd toelaten, maar niet op lange termijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 16:16   #24
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar halen zij het recht? Heel eenvoudig: het behoort tot de bevoegdheid van overheid om de veiligheid van de burgers te waarborgen. Diesel brengt uitstoot van giftige stoffen met zich mee. Dat kan je binnen bepaalde perken een zekere tijd toelaten, maar niet op lange termijn.
Dit ja. Het gebruiken van een auto met verbrandingsmotor is een activiteit waaraan, zoals aan heel veel activiteiten, nadelen, risico's en gevolgen zitten die niet puur voor jouw eigen rekening zijn. Je mag niet met een geweer door hartje Brussel lopen omdat er het risico is dat als we dat toelaten er gekken tussen gaan zitten die iemand dood schieten. Je mag het plaatselijke park niet platspuiten met professionele hoeveelheden pesticiden omdat jij bang bent voor wespen omdat dat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld jonge kinderen die het halve park in hun mond gaan stoppen. Je mag niet roken in de kroeg omdat de barman dan ook een verhoogd risico op longkanker krijgt. En daarom mag een overheid, gekozen door het volk, ook besluiten om voertuigen te verbieden die fijnstof uitstoten, wat een korter termijn gezondheidseffect heeft op mensen in de directere omgeving, en die broeikasgassen produceren, wat een langer termijn effect heeft op een groter gebied, maar daardoor niet noodzakelijk een minder schadelijk effect.

Er zijn natuurlijk ook een heleboel kanttekeningen te plaatsen bij elektrische voertuigen, en of het een verstandig besluit is is een tweede discussie (waarschijnlijk wel, tenzij elektrische auto's tegen die tijd nog steeds zo beperkt zijn dat iedereen in dezelfde snel verouderende verbrandingswagens blijft rijden), maar daar halen ze het recht vandaan.


Kanttekening bij de hele materie: Dit plan is in het regeerakkoord beland vanuit het programma van D66, waar in eerste instantie het jaar 2020 genoemd werd (weet ik niet super zeker, maar niet meer dan 3 jaar daar vanaf). Het verplaatsen van die grens naar 2030 zorgt niet alleen voor meer tijd voor automerken om om te schakelen, maar er zitten na dit kabinet ook nog zeker twee volgende ploegen en een bijna zeker een nieuwe premier tussen, dus aangenomen dat dit plan ook daadwerkelijk wet wordt is er nog veel ruimte voor uitstel of zelfs afstel. Dus ik denk niet dat we het op dit moment als meer dan een lange termijn doel hoeven te zien.

Kinderen les geven over dat middelmatige 16e-eeuwse marsliedje Het Wilhelmus en waarom uitgerekend dat knutselwerk nou zo'n belangrijke reden zou zijn om trots te zijn op het feit dat je in een over de gehele linie toch echt wel best tof land als Nederland woont begint natuurlijk al wel zo snel mogelijk.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 oktober 2017 om 16:26.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 16:57   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar halen zij het recht? Heel eenvoudig: het behoort tot de bevoegdheid van overheid om de veiligheid van de burgers te waarborgen. Diesel brengt uitstoot van giftige stoffen met zich mee. Dat kan je binnen bepaalde perken een zekere tijd toelaten, maar niet op lange termijn.
Je hebt het dus niet begrepen.
E-voertuigen zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk als men doet uitschijnen.
En dan gaat het niet over de productie van die voertuigen, maar over de infrastructuur die nodig is voor voertuigen.
Verharde wegen, hierdoor ontstaat er een omgevingsopwarming en een gebrek aan waterdoorlaatbaarheid van de ondergrond.
Regenwater moet dus snel afgevoerd worden om de wegen berijdbaar te houden, hierdoor ontstaan er dan weer overstromingen in andere gebieden.

Dus laten we eerlijk zijn, de enige Vlaamse gemeente die de juist weg op aan het gaan is, is Gent.
Daar verbieden ze alle gemotoriseerde voertuigen in steeds grotere gebieden.
Nu nog de wegen terug waterdoorlatend maken en ze zijn daar het schoolvoorbeeld van hoe het moet voor het milieu.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 22:10   #26
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben ook van mening dat we op een gegeven moment ook niet de speeltjes van rijken moeten ondersteunen.
(...)
Op een gegeven moment niet?
Dat roept natuurlijk de vraag op waarom het voor dat gegeven moment wel aanvaardbaar is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 22:47   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Op een gegeven moment niet?
Dat roept natuurlijk de vraag op waarom het voor dat gegeven moment wel aanvaardbaar is.
Al van uitlaatgassen gehoord?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2017 om 22:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 22:54   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt het dus niet begrepen.
E-voertuigen zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk als men doet uitschijnen.
Tiens Jan VDB heeft het vooral over gezondheidsschadelijke emissies van dieselvoertuigen, en dit op langere termijn. En jij begint over iets heel anders.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2017 om 22:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 23:00   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heb eigenlijk een heel belangrijke vraag.
Waar halen politici het recht vandaan om mij te verbieden een auto met verbrandingsmotor aan te schaffen?
Dat mag je je heel leven blijven doen, maar ooit zul je die auto enkel nog als tweedehands kunnen kopen.
Citaat:
Waar halen alle fanatici het recht vandaan om mij te verplichten een voertuig te gebruiken dat mij niet aanstaat?
Is dat zo? Bron?

Citaat:
Wat als er morgen een wet word ingevoerd die bepaald wat voertuigen die op meer dan 1000km van je woning gebouwd worden niet meer ingeschreven worden, wegens milieuwetgevingen?
Dan is het zo. Die wetgevingen heten trouwens euronormen die voor de constructeurs van nieuwe voertuigen gelden. Vraag maar eens aan Volkswagen.
Gezondheid van de mensen wordt prioritair, dat werd eens tijd in Europa.

In USA steken ze die kriminele bedriegers in de bak.
Vijf VW-managers worden internationaal vervolgt:
https://www.welt.de/wirtschaft/artic...Schicksal.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2017 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 23:42   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt het dus niet begrepen.
Die uitspraak is eerder op u van toepassing, want...

Citaat:
Diesel brengt uitstoot van giftige stoffen met zich mee. Dat kan je binnen bepaalde perken een zekere tijd toelaten, maar niet op lange termijn.
Het gaat om uitstoot tijdens het gebruik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 23:42   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt het dus niet begrepen.
Die uitspraak is eerder op u van toepassing, want...

Citaat:
Diesel brengt uitstoot van giftige stoffen met zich mee. Dat kan je binnen bepaalde perken een zekere tijd toelaten, maar niet op lange termijn.
Het gaat om uitstoot tijdens het gebruik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 00:34   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heb eigenlijk een heel belangrijke vraag.
Waar halen politici het recht vandaan om mij te verbieden een auto met verbrandingsmotor aan te schaffen?
Waar halen alle fanatici het recht vandaan om mij te verplichten een voertuig te gebruiken dat mij niet aanstaat?
Wat als er morgen een wet word ingevoerd die bepaald wat voertuigen die op meer dan 1000km van je woning gebouwd worden niet meer ingeschreven worden, wegens milieuwetgevingen?
de betere vraag is: hoe kom je nu op het idee dat je nu in 2017 kunt weten wat de oplossing is in 2030 voor onze mobiliteit ? Je kunt netzogoed beslissen dat vanaf 2030 alle mobiliteit via hyperloops gebeurt;. alle mobiliteit via maglevs? waarom niet ,??


Ik denk persoonlijk dat je juist kunt redeneren over 'emissie CO2 en waarom niet PM, zwavel, stof, etc'....

Je moet dus gewoon elke brandstof voor zijn geheel van emissie belasten en heel consequent volgens de verbrandingstechniek... Verbrand je kerosene op een turbine dan kun je vermoedelijk vaststellen dat die een andere emissie toont dan verbrand in een dieselmotor of verbrand in een condensatieketel... Moet je die auto verbieden om een LEZ te betreden ? Nee... je moet die taks gradueel opdrijven... en die taks invoeren moet in een taksshiftmode gebeuren... Een flat taks op elke vorm van emissie, en een flat taks op elke vorm van inkomsten is het enige economische principe die zorgt dat burgers geen fraude zoeken, geen .


Nu hoe belast je emissie ? wel meten is weten.. en meten, certifieren en belasten in functie van die emissie is een logische keuze. Dus een taks in functie van gebruik en type motor kun je verdedigen. Een taks op het gebruik van een gebrekkige infrastructuur is niet te verdedigen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 00:50   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die uitspraak is eerder op u van toepassing, want...



Het gaat om uitstoot tijdens het gebruik.
dan moet je bvb een taks op fossiel grondstoffen invoeren die rekening houdt met de emissie van de motor. Dus een euro1diesel betaalt bvb 3 euro per liter, een euro6diesel betaalt 1euro per liter

Een andere oplossing: een emissietaks per afgelegde kilometer, niet in functie van filetaks, maar in functie van emissie. Een emissietaks in functie van de type motor en afgelegde afstand is het alternatief waar je dan een peperdure infrastructuur moet voor aanleggen. Het eenvoudigste lijkt mij om de afgelegde kilometers per jaar te registreren en te belasten via bvb eenvoudigweg de technische controle.. Nog eenvoudiger via de tankkaart;.. De tankkaart registreer je uw kilometers en uw verbruik.... Een kruiscontrole via trajectcontroles, een kruiscontrole via technische controle, en een kruiscontrole via garages moet voldoende informatie geven om 'foefelaars' te corrigeren. Uiteindelijk als je 50liter tankt en je beweert 1000km af te leggen of je tankt 50liter en beweert 500km af te leggen, is in beide gevallen evenveel CO2 uitgestoten, en is in het eerste geval meer infrastructuur gebruikt en in tweede geval meer onverbrande of inefficiente emissie gebeurd. Dus hoe je dat nu wilt balanceren is niet relevant. Het is een mix van infrastructuur versus emissie die je wilt belasten... Je kunt daar wel een optimalisatie en berekenign tegenaan plakken, maar veel zal het niet schelen

Nog gekker is dat elektrische wagens op die manier subtiel ook lasten gaan betalen, want ofwel stoot de centrale CO2 uit, en wordt die belast en aangerekend aan de burger. ofwel gebruikt die auto infrastructuur en wordt ook die weer belast via een kilometerheffing. Als je maar heel consequent geen discriminaties inbouwt tussen alle systemen: een reiziger op de trein stoot ook CO2 uit en moet ook die CO2 betalen en voelen. Een reiziger via het vliegtuig moet ook CO2 taks betalen en voelen etc

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 oktober 2017 om 00:53.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 09:41   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dan moet je bvb een taks op fossiel grondstoffen invoeren die rekening houdt met de emissie van de motor. Dus een euro1diesel betaalt bvb 3 euro per liter, een euro6diesel betaalt 1euro per liter
En zelfs well-to-wheel kan men bepalen.
Dat gaat heel duur worden voor fossiele brandstoffen.
En goedkoop voor electrische wagens waar de stroommix bepalend wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 11:41   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tiens Jan VDB heeft het vooral over gezondheidsschadelijke emissies van dieselvoertuigen, en dit op langere termijn. En jij begint over iets heel anders.
En wat doe je met de gezondheidsschadelijke effecten van stroom?
Ach ja, die zijn er niet, want de rapporten van de wetenschappers betaald door de energiereuzen hebben al andere rapporten onderuit gehaald.

En dat is juist het idiote van wat er nu gedaan word, de pest word vervangen door cholera.
En zolang men dat niet wil inzien, zullen mensen zoals Elon Musk, Martin Eberhard en Marc Tarpenning poen scheppen alsof het slijk is.
Binnen 50 jaar zullen we de gevolgen van deze dwaasheid wel oplossen met een andere dwaasheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 11:54   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wat doe je met de gezondheidsschadelijke effecten van stroom?
Ach ja, die zijn er niet, want de rapporten van de wetenschappers betaald door de energiereuzen hebben al andere rapporten onderuit gehaald.

En dat is juist het idiote van wat er nu gedaan word, de pest word vervangen door cholera.
En zolang men dat niet wil inzien, zullen mensen zoals Elon Musk, Martin Eberhard en Marc Tarpenning poen scheppen alsof het slijk is.
Binnen 50 jaar zullen we de gevolgen van deze dwaasheid wel oplossen met een andere dwaasheid.
Cafepraat.

Er zijn geen kolencentrales meer in Belgie. In Polen en Duitsland, ja, daar kreeg je in de jaren 90 nog zure regen door de verontreiniging van de kolencentrales. Maar zelfs die zijn nu met filters uitgerust.

(ik spreek niet over klimaat, want daar zijn ze nog pokke slecht voor)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 14:28   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Cafepraat.

Er zijn geen kolencentrales meer in Belgie. In Polen en Duitsland, ja, daar kreeg je in de jaren 90 nog zure regen door de verontreiniging van de kolencentrales. Maar zelfs die zijn nu met filters uitgerust.

(ik spreek niet over klimaat, want daar zijn ze nog pokke slecht voor)
maar enfin meet eens de CO2 densiteit van de elektriciteitsproductie en bewijs mij nu eens dat die densiteit zakt. En ik hoop dat je toegeet dat je kernenergie nodig hebt om die goeie cijfers te hebbe
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 14:29   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En zelfs well-to-wheel kan men bepalen.
Dat gaat heel duur worden voor fossiele brandstoffen.
En goedkoop voor electrische wagens waar de stroommix bepalend wordt.
maar dan is er geendiscriminatie... tussen bussen, treinen, vrachtwagens, vliegtuigen,
je mag geen halve systemen invoeren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 15:17   #39
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Dan blijven er enkel nog een paar vliegtuigjes (sic) over die fossiele brandstof gebruiken...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2017, 16:51   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Cafepraat.

Er zijn geen kolencentrales meer in Belgie. In Polen en Duitsland, ja, daar kreeg je in de jaren 90 nog zure regen door de verontreiniging van de kolencentrales. Maar zelfs die zijn nu met filters uitgerust.

(ik spreek niet over klimaat, want daar zijn ze nog pokke slecht voor)
Ik had het niet over de opwekking van stroom, maar over het transport van stroom.
De hoogspanningslijnen, waardoor bijkasten volledig in de vernieling gaan, waar konijnen niet meer kweken als hun hokken er onder staan, waar vogels het noorden kwijt geraken en zelfs een kompas waardeloos word als het onder van die kabels gebruikt word.

Citaat:
Bijna 16.000 gezinnen worden blootgesteld aan een hoge stralingswaarde omdat ze dicht bij een hoogspanningslijn wonen. Dat schrijft het Nieuwsblad op basis van nieuwe cijfers van het departement Leefmilieu.

Vlaanderen kan sinds kort berekenen hoe groot de magnetische velden zijn. Die informatie is nu vrij beschikbaar voor iedereen. Uit de berekeningen blijkt dat 15.996 huishoudens, 66 scholen, 103 kinderopvangcentra en 5 rust- en verzorgingstehuizen in Vlaanderen langdurig worden blootgesteld aan magneetvelden die volgens het Internationaal Centrum voor Kankeronderzoek een te hoge stralingswaarde hebben.

Bij het departement Leefmilieu van de Vlaamse overheid klinkt het evenwel dat er “geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat er een oorzakelijk verband is tussen wonen in de buurt van hoogspanningslijnen en gezondheidseffecten.” Maar dat de informatie nu voorhanden is, “is belangrijk omdat er altijd al ongerustheid geweest is”, zegt Brigitte Borgmans van het departement.
Onnodige straling vermijden

Vlaanderen wil de informatie in de toekomst gebruiken bij het plannen van nieuwe woonbuurten, sportterreinen of jeugdverblijven. Zo kunnen ze eventueel net iets verder van een hoogspanningslijn worden gebouwd, om zo onnodige straling te vermijden.

Of omgekeerd kan er ook rekening gehouden met bebouwing bij de aanleg van nieuwe hoogspanningslijnen. In Nederland koopt de overheid al huizen op die dicht bij hoogspanningslijnen liggen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2386110


https://www.lne.be/hoogspanning

Citaat:
Er werd al erg veel onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke gezondheidseffecten. Er werd bij bevolkingsonderzoeken een statistisch verband gevonden tussen wonen in de buurt van hoogspanningslijnen en het meer voorkomen van kinderleukemie.

http://www.gezondheidenmilieu.be/nl/...nning-592.html


Citaat:
Epidemiologische drempelwaarde

0,4 µT (meer voorkomen van leukemie bij kinderen)

Met uitzondering van interventiewaarde uit het binnenmilieubesluit is er voor wat het magnetisch veld betreft, momenteel geen Belgische noch Vlaamse normering. In Vlaanderen werd wel een participatietraject doorlopen met experts en het maatschappelijk middenveld wat betreft mogelijke normering van hoogspanning. Het eindrapport van dit consultatietraject kan u hier lezen.
Uit de resultaten van dit traject kan worden besloten dat de deelnemers aan zowel de experten workshop als de stakeholder workshop het nuttig achten om reeds op korte termijn normen of aanbevelingen op te stellen voor blootstelling aan ELF magnetische velden. Anderzijds worden een aantal acties voorgesteld die extra studiewerk vereisen en op (middel)lange termijn realiseerbaar zijn.

http://www.medischdossier.org/archie...gspanning.html

Citaat:
Dossier Elektromagnetische velden: ziekte onder hoogspanning

Het elektromagnetische veld (EMV) van hoogspanningsleidingen is in verband gebracht met leukemie, Alzheimer en andere degeneratieve aandoeningen. Dit wordt in vele onderzoeken bevestigd, maar elektriciteitsbedrijven noch de overheid doen iets met deze informatie. Waarom eigenlijk niet?

Het is vrijwel zeker dat mensen door elektromagnetische velden (EMV) leukemie, de ziekte van Alzheimer en andere onomkeerbare aandoeningen kunnen krijgen. Toch blijven de meeste wetenschappers – en energieproducenten en overheidsinstanties op het gebied van ruimtelijke ordening overal ter wereld – ontkennen dat hoogspanningskabels een gezondheidsrisico vormen. Wat is er tot nu toe bekend over de gevaren van EMV?
Om te beginnen heeft het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) elektromagnetische velden met extreem lage frequenties (ELF-EMV) aangemerkt als een mogelijk carcinogeen, oftewel kankerverwekkende factor. Dit deed het naar aanleiding van de overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal die de laatste jaren aan het licht is gekomen. Het laatste standpunt van het Agentschap, dat het in 2001 naar buiten bracht, is een volledige ommekeer ten opzichte van zijn standpunt van vier jaar eerder. Toen was Agentschap het nog met de meeste wetenschappers eens dat er geen bewijzen waren voor een causaal verband tussen hoogspanningskabels en ernstige ziekten. Nu adviseert de WHO om hoogspanningsleidingen ver van bewoonde gebieden aan te leggen ‘om de mensen daar zo min mogelijk aan bloot te stellen’.
Misschien eens goed overnadenken voor je komt vertellen dat we E-voertuigen moeten gebruiken omdat verbrandingsmotors te veel het leefmilieuaantasten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be