Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2017, 13:16   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Voor België vind ik niet direct cijfers, maar bij de Nederlandse spoorwegen rijdt een trein gemiddeld zo'n 680 kilometer per dag. Neem nu even dat het hier 500 kilometer is, da's nog steeds zo'n 180.000 kilometer per jaar. Zo'n trein gaat een 40-tal jaar mee, dat zou dus een dikke 7 miljoen kilometer zijn. Da's een auto of twintig zeker, met wat geluk? Dus die vijf jaar in mijn bericht hierboven was extreem optimistisch...
ah we gaan de berekening eens uitbreiden:

auto's rijden 100miljard km per jaar, het spoor 10miljard per jaar. Het spoormateriaal kost 4miljard, de autovloot van 6miljoen autos kost 100miljard.

Dus de autovloot kost 1euro/km investering, en de spoorvloot 0.4euro/km in afschrijving uitgedrukt: auto 6cent/km en het spoor 1cent/km

Maar de infrastructuur onderhoud kost 1miljard of 0.01cent/km, terwijl het spoor 1miljard of 0.10 cent/km

Het verbruik bedraagt 50kWh/100km of 6cent/km versus spoor 3kWh/100km (uiteraard omgerekend naar fossiele energie 10kWh/100km) of 2cent/km


Dus komt de auto op 6+1+6 = 13cent/km en de trein 1+0.10+2 =3.2cent/km

lijkt allemaal fantastisch, tot je de realiteit bekijkt: om het machinepark van de nmbs te doen draaien hebben we 20.000 mensen nodig. die mensen kosten 4miljard per jaar... dus het spoor doen rijden kost 5miljard per jaar, en per 10miljard personenkm betekent dat 50cent per jaar

Dus kost de trein zogenaamd op papier 3.2cent/km dan rijdt hij voornamelijk LEEG... volgens mij... en dat drijft de kostprijs op
Dus de afschrijvingskost en onderhoudskost is gerelateerd naar de vervoerde kilometers en blijft inderdaad rekening houdend met die lange termijn lager, het verbruik daarentegen is voor een volzette trein, maar met de gemiddelde bezettingsgraad zal dat 2 tot 3 x hoger zijn of kom je op hetzelfde verbruik als een auto uit... dus op die manier zal de auto 13cent/km kosten en de trein 7.1cent per km... wat noodzakelijk leidt tot de conclusie dat er waanzinnige tewerkstellingskostprijs vasthangt aan het spoor van 40cent per gereden kilometer.

Vergelijk een volzette auto met een volzette trein en dan komen we op een ander verhaal.

De volzette auto kost 5cent/km de volzette trein 3.2cent/km.... en 40cent tewerkstelling per km..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 13:43   #22
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ah we gaan de berekening eens uitbreiden:

auto's rijden 100miljard km per jaar, het spoor 10miljard per jaar. Het spoormateriaal kost 4miljard, de autovloot van 6miljoen autos kost 100miljard.

Dus de autovloot kost 1euro/km investering, en de spoorvloot 0.4euro/km in afschrijving uitgedrukt: auto 6cent/km en het spoor 1cent/km

Maar de infrastructuur onderhoud kost 1miljard of 0.01cent/km, terwijl het spoor 1miljard of 0.10 cent/km

Het verbruik bedraagt 50kWh/100km of 6cent/km versus spoor 3kWh/100km (uiteraard omgerekend naar fossiele energie 10kWh/100km) of 2cent/km


Dus komt de auto op 6+1+6 = 13cent/km en de trein 1+0.10+2 =3.2cent/km

lijkt allemaal fantastisch, tot je de realiteit bekijkt: om het machinepark van de nmbs te doen draaien hebben we 20.000 mensen nodig. die mensen kosten 4miljard per jaar... dus het spoor doen rijden kost 5miljard per jaar, en per 10miljard personenkm betekent dat 50cent per jaar

Dus kost de trein zogenaamd op papier 3.2cent/km dan rijdt hij voornamelijk LEEG... volgens mij... en dat drijft de kostprijs op
Dus de afschrijvingskost en onderhoudskost is gerelateerd naar de vervoerde kilometers en blijft inderdaad rekening houdend met die lange termijn lager, het verbruik daarentegen is voor een volzette trein, maar met de gemiddelde bezettingsgraad zal dat 2 tot 3 x hoger zijn of kom je op hetzelfde verbruik als een auto uit... dus op die manier zal de auto 13cent/km kosten en de trein 7.1cent per km... wat noodzakelijk leidt tot de conclusie dat er waanzinnige tewerkstellingskostprijs vasthangt aan het spoor van 40cent per gereden kilometer.

Vergelijk een volzette auto met een volzette trein en dan komen we op een ander verhaal.

De volzette auto kost 5cent/km de volzette trein 3.2cent/km.... en 40cent tewerkstelling per km..
Waar

Haal

Jij

Die

Cijfers

Vandaan?

Tweede keer. Je goochelt hier met cijfers waar je geen enkele bron voor hebt, en die zelfs je eigen berichten tegenspreken. Je rekent er maar op los met cijfers die je precies terplekke uit je duim zuigt om god weet wat aan te tonen.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 31 oktober 2017 om 13:46.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 13:59   #23
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Waar

Haal

Jij

Die

Cijfers

Vandaan?

Tweede keer. Je goochelt hier met cijfers waar je geen enkele bron voor hebt, en die zelfs je eigen berichten tegenspreken. Je rekent er maar op los met cijfers die je precies terplekke uit je duim zuigt om god weet wat aan te tonen.
Ik ben

niet te lui

om gegevens

op te zoeken.

https://nl.metrotime.be/2017/01/18/m...-treinstellen/
Citaat:
De ongeveer 3.000 camera’s zullen geïnstalleerd worden in de 445 nieuwe M7-dubbeldektreinen die tussen 2018 en 2021 in gebruik worden genomen. Dat blijkt volgens de krant De Tijd uit een antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een parlementaire vraag van zijn partijgenote Françoise Schepmans.
https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig)
Citaat:
De NMBS engageert zich in een eerste fase voor 445 rijtuigen met 105.000 zitplaatsen aan een totale prijs van 1,3 miljard euro, te leveren tussen 2018 en 2021. Er is een optie voor 917 bijkomende rijtuigen, wat het totaal op 1362 rijtuigen zou brengen, voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro.
https://www.hln.be/geld/economie/nmb...inen~af0674e1/
Citaat:
Het gaat om een raamcontract voor maximaal 1.362 rijtuigen (of 145.000 zitplaatsen) voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 14:08   #24
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als nmbs 400 treinstellen en 50.000 zitplaatsen koopt voor 2 miljard, is dat 40.000 euro per zitplaats
Een Mercedes c klasse kost ook die prijs. Maar heeft vijf zitplaatsen...
Een golf c klasse kost 20000 en heeft ook bij zitplaatsen.
Dus een trein kost 10 keer duurder per zitplaats dan een prive auto...
In een trein kunt ge ook recht staan of naar de wc gaan.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 14:10   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe lang gaat een Mercedes mee?
Hoe lang gaat een treinstel mee?
Een gemiddelde Mercedes gaat bij goed onderhoud en normaal gebruik zo'n 150 jaar mee.
Een treinstel gaat zo'n 250 jaar mee bij goed onderhoud en normaal gebruik.
Of ze nog langer mee gaan zullen we moeten afwachten.

Een treinstel kost per zitplaats duurder dan een wagen, maar de berekening is fout
Want een trein kan ook mensen vervoeren die blijven rechtstaan, een wagen kan dit niet.
Een volle trein vervoerd meer dan 1.000 mensen, dit betekend dat er 1.000 mensen niet in een wagen zitten.
Hierdoor zijn er dus 200 wagens minder op de baan, als elke wagen volledig bezet is
200 wagens aan 10meter per wagen in een fille op een 3 rijvaksbaan, betekend +/-650 meter fille minder.
400 treinen betekend dus 266.666 meter fille als elke wagen 5 personen vervoerd
Een trein legt de afstand tussen Brussel en Antwerpen op 30 minuten af, met een wagen duurt dit met de huidige filles gemiddeld 90 minuten.
De bestelde treinen besparen dus 3 X 266 666 meter fille = 800 000 meters fille.
Dit betekend dus dat er 800km fille word bespaard tegen het huidige tijdsverlies in filles op de rit Antwerpen-Brussel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 14:15   #26
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Mag ik trouwens vragen waar je cijfers vandaan komen, brother paul? Die 2 miljard voor 50.000 plaatsen?

Als ik de twee recentste NMBS-bestellingen bekijk zie ik wat anders:
-Desiro, besteld 2008: 1,3 miljard voor 80.000 plaatsen, in 2008. Omgerekend naar 2017 zo'n 1,5 miljard, of zo'n 19.000 Euro per zitplaats;
-M7, besteld 2015: 1,3 miljard voor 50.000 plaatsen, of zo'n 26.000 Euro per zitplaats. M7 zijn voor intercity's bedoeld, met meer comfort (en dus minder stoelen per vierkante meter) en hogere snelheid, vandaar de hogere kost per zitplaats.

Waar die 40.000 Euro per zitplaats vandaan komt, Joost mag het weten...
Brother Paul wordt keer op keer met z'n neus op z'n foute cijfers gedrukt en leert het nooit af. Volgende week schrijft hij een artikel op newsmonkey en gebruikt gewoon terug de foute cijfers.
Zo deed hij dat ook met de foute cijfers over de personeelskosten bij de NMBS.
Het heeft geen zin er je tijd in te steken. Die mens is van z'n lotje getikt.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 oktober 2017 om 14:23.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 14:17   #27
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ah we gaan de berekening eens uitbreiden:

auto's rijden 100miljard km per jaar, het spoor 10miljard per jaar. Het spoormateriaal kost 4miljard, de autovloot van 6miljoen autos kost 100miljard.

Dus de autovloot kost 1euro/km investering, en de spoorvloot 0.4euro/km in afschrijving uitgedrukt: auto 6cent/km en het spoor 1cent/km

Maar de infrastructuur onderhoud kost 1miljard of 0.01cent/km, terwijl het spoor 1miljard of 0.10 cent/km

Het verbruik bedraagt 50kWh/100km of 6cent/km versus spoor 3kWh/100km (uiteraard omgerekend naar fossiele energie 10kWh/100km) of 2cent/km


Dus komt de auto op 6+1+6 = 13cent/km en de trein 1+0.10+2 =3.2cent/km

lijkt allemaal fantastisch, tot je de realiteit bekijkt: om het machinepark van de nmbs te doen draaien hebben we 20.000 mensen nodig. die mensen kosten 4miljard per jaar... dus het spoor doen rijden kost 5miljard per jaar, en per 10miljard personenkm betekent dat 50cent per jaar

Dus kost de trein zogenaamd op papier 3.2cent/km dan rijdt hij voornamelijk LEEG... volgens mij... en dat drijft de kostprijs op
Dus de afschrijvingskost en onderhoudskost is gerelateerd naar de vervoerde kilometers en blijft inderdaad rekening houdend met die lange termijn lager, het verbruik daarentegen is voor een volzette trein, maar met de gemiddelde bezettingsgraad zal dat 2 tot 3 x hoger zijn of kom je op hetzelfde verbruik als een auto uit... dus op die manier zal de auto 13cent/km kosten en de trein 7.1cent per km... wat noodzakelijk leidt tot de conclusie dat er waanzinnige tewerkstellingskostprijs vasthangt aan het spoor van 40cent per gereden kilometer.

Vergelijk een volzette auto met een volzette trein en dan komen we op een ander verhaal.

De volzette auto kost 5cent/km de volzette trein 3.2cent/km.... en 40cent tewerkstelling per km..
En auto's worden niet onderhouden ofzo ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 14:21   #28
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik ben

niet te lui

om gegevens

op te zoeken.
Maar kennelijk wél om berichten te lezen. Jouw cijfers haal ik al aan in mijn reactie in post 13.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 15:35   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
En auto's worden niet onderhouden ofzo ?
Jawel, maar zeer zelden door de overheid.

Ten andere, hangt van de auto af, maar onze vorige wagen had een onderhoudskost van gemiddeld €180 per jaar. En dat was een Duitse monovolume.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 18:45   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een gemiddelde Mercedes gaat bij goed onderhoud en normaal gebruik zo'n 150 jaar mee.
Tiens, diesel-taxis, die in Frankfurt intensief gebruikt worden, gaan eerder zelden 300.000 km mee zonder grote reparaties.

Bron taxichef Frankfurt:

Citaat:
http://www.zeit.de/auto/2012-06/diesel-zukunft

"Das ist vorbei", sagt Kratz, der heute Chef der Taxi-Vereinigung Frankfurt ist: "Der Diesel verspielt seine Vorteile." Der Hesse beobachtet, dass neue Dieselfahrzeuge, obwohl im Schnitt mindestens 2.000 Euro teurer als Benziner, immer empfindlicher werden: 300.000 Kilometer laufe kaum noch ein Wagen ohne größere Reparaturen.
En uw bron is? Nattevinger?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2017 om 18:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 20:11   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Jawel, maar zeer zelden door de overheid.

Ten andere, hangt van de auto af, maar onze vorige wagen had een onderhoudskost van gemiddeld €180 per jaar. En dat was een Duitse monovolume.
Het moet wel mee gerekend worden in het plaatje natuurlijk.
200 euro maal 6 miljoen wagens .... (op z'n brother pauls ...)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 oktober 2017 om 20:12.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 00:42   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het moet wel mee gerekend worden in het plaatje natuurlijk.
200 euro maal 6 miljoen wagens .... (op z'n brother pauls ...)
Wel meestal betaald door de eigenaren. Niet door de overheid die zijn burgers beroofd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 08:24   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ah het brandstofverbruik is ongeveer 3kwh/100km
een Tesla is ongeveer hetzelfde
Staan de Tesla's in de aanbieding?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 08:29   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Staan de Tesla's in de aanbieding?
Integendeel, de "goedkopere" modellen zijn zelfs duurder als "2dehands", met levertermijnen die als aanvaardbaar werden gezien in de Sovjet-Unie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 08:36   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De spoorweg is al altijd een puur verlies geweest en zal dat blijven.
Daarom dat het nooit kan geprivatiseerd worden.
Wat onzin is, daar de meeste Belgische spoorlijnen er ooit gekomen zijn uit privaat initiatief en ook rendabel konden worden uitgebaat. Pas na WO II is er een algehele nationalisatie gekomen. Met als gevolg dat een tiental jaar later de overheid enorm gesneden heeft en talrijke lijnen opdoekte. Hetzelfde trouwens in het VK waar de overheid zelfs een regelrecht bloedbad ontketende.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 08:39   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ah we gaan de berekening eens uitbreiden:

auto's rijden 100miljard km per jaar, het spoor 10miljard per jaar. Het spoormateriaal kost 4miljard, de autovloot van 6miljoen autos kost 100miljard.

Dus de autovloot kost 1euro/km investering, en de spoorvloot 0.4euro/km in afschrijving uitgedrukt: auto 6cent/km en het spoor 1cent/km

Maar de infrastructuur onderhoud kost 1miljard of 0.01cent/km, terwijl het spoor 1miljard of 0.10 cent/km

Het verbruik bedraagt 50kWh/100km of 6cent/km versus spoor 3kWh/100km (uiteraard omgerekend naar fossiele energie 10kWh/100km) of 2cent/km


Dus komt de auto op 6+1+6 = 13cent/km en de trein 1+0.10+2 =3.2cent/km

lijkt allemaal fantastisch, tot je de realiteit bekijkt: om het machinepark van de nmbs te doen draaien hebben we 20.000 mensen nodig. die mensen kosten 4miljard per jaar... dus het spoor doen rijden kost 5miljard per jaar, en per 10miljard personenkm betekent dat 50cent per jaar

Dus kost de trein zogenaamd op papier 3.2cent/km dan rijdt hij voornamelijk LEEG... volgens mij... en dat drijft de kostprijs op
Dus de afschrijvingskost en onderhoudskost is gerelateerd naar de vervoerde kilometers en blijft inderdaad rekening houdend met die lange termijn lager, het verbruik daarentegen is voor een volzette trein, maar met de gemiddelde bezettingsgraad zal dat 2 tot 3 x hoger zijn of kom je op hetzelfde verbruik als een auto uit... dus op die manier zal de auto 13cent/km kosten en de trein 7.1cent per km... wat noodzakelijk leidt tot de conclusie dat er waanzinnige tewerkstellingskostprijs vasthangt aan het spoor van 40cent per gereden kilometer.

Vergelijk een volzette auto met een volzette trein en dan komen we op een ander verhaal.

De volzette auto kost 5cent/km de volzette trein 3.2cent/km.... en 40cent tewerkstelling per km..
Waar hebt u dat totaalcijfer voor onderhoud en aanleg van onze weginfrastructuur gevonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 10:11   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat onzin is, daar de meeste Belgische spoorlijnen er ooit gekomen zijn uit privaat initiatief en ook rendabel konden worden uitgebaat. Pas na WO II is er een algehele nationalisatie gekomen. Met als gevolg dat een tiental jaar later de overheid enorm gesneden heeft en talrijke lijnen opdoekte. Hetzelfde trouwens in het VK waar de overheid zelfs een regelrecht bloedbad ontketende.
Enkeltje Los Angeles - San Diego. $33. Da's 160km in vogelvlucht. 11,7 €cent/km
Enkeltje Vilvoorde -Jemelle €18. In vogelvlucht 110km. 16€cent per kilometer.

Waarom is een US privé firma goedkoper per passagierskilometer dan de Belgische overheidsgesponsorde firma?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 12:13   #38
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Enkeltje Los Angeles - San Diego. $33. Da's 160km in vogelvlucht. 11,7 €cent/km
Enkeltje Vilvoorde -Jemelle €18. In vogelvlucht 110km. 16€cent per kilometer.

Waarom is een US privé firma goedkoper per passagierskilometer dan de Belgische overheidsgesponsorde firma?
Met welke 'privéfirma' kan je van LA naar San Diego sporen?

Trouwens, je cijfers voor die LA- San Diego kloppen niet. $33 voor 160 km is 17,7 Eurocent per km. Meer dus dan die 16 voor Vilvoorde - Jemelle.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 1 november 2017 om 12:42.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 16:14   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Met welke 'privéfirma' kan je van LA naar San Diego sporen?
Amtrak baat die spoorlijn uit in opdracht van Metrolink.

Citaat:
Trouwens, je cijfers voor die LA- San Diego kloppen niet. $33 voor 160 km is 17,7 Eurocent per km. Meer dus dan die 16 voor Vilvoorde - Jemelle.
Je hebt gelijk. Dus de miljarden € van de staat voor de NMBS groep doen toch iets. €0,017 per passagierskilometer minder dan een privé uitgebate lijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 16:36   #40
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Amtrak baat die spoorlijn uit in opdracht van Metrolink.



Je hebt gelijk. Dus de miljarden € van de staat voor de NMBS groep doen toch iets. €0,017 per passagierskilometer minder dan een privé uitgebate lijn.
Daar betalen ze den Schoof zijn pensioen van.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be