Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: zuhal is
hier 2 5,71%
daar 2 5,71%
overal 7 20,00%
in het kolenhok van ZKH Prins laurent 24 68,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2017, 08:16   #741
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. en ik antwoordde u toen dat discriminatie zowel gewenst als onwenselijk kan zijn .. u blijft maar op hoopjes gooien en wegsturen .. mijn standpunt is helder, doch zint u niet ..
Discriminatie is per definitie ongewenst. Het gaat immers om een onderscheid dat niet kan worden verantwoord.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 10:52   #742
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Discriminatie is per definitie ongewenst. Het gaat immers om een onderscheid dat niet kan worden verantwoord.
.. maar neen toch .. het omgekeerde is in deze thread al herhaaldelijk aangetoond .. u bent wel een aanhoudertje als het erop aan komt u eigenste gelijk koetkekoet door te willen duwen ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 2 november 2017 om 10:53.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:22   #743
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. maar neen toch .. het omgekeerde is in deze thread al herhaaldelijk aangetoond .. u bent wel een aanhoudertje als het erop aan komt u eigenste gelijk koetkekoet door te willen duwen ..
Discriminatie is bij wet verboden en strafbaar. Gaat u nu echt blijven beweren dat er zogezegde 'toegelaten' discriminatie bestaat?

Wat u doet is zeggen dat er 'toegelaten diefstal' bestaat omdat er voorbeelden zijn waarbij men iemands eigendom kan verwerven, bijvoorbeeld door het goed te kopen.

Op legale manier onderscheid maken =/= gewenste discriminatie
Op legale manier eigendom verwerven =/= gewenste diefstal

U vormt duidelijk afgebakende, strafrechtelijk beteugelde gedragingen om tot iets waardoor het al zijn betekenis verliest.

Discrimineren is verboden!
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:10   #744
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Discriminatie is bij wet verboden en strafbaar. Gaat u nu echt blijven beweren dat er zogezegde 'toegelaten' discriminatie bestaat?

Wat u doet is zeggen dat er 'toegelaten diefstal' bestaat omdat er voorbeelden zijn waarbij men iemands eigendom kan verwerven, bijvoorbeeld door het goed te kopen.

Op legale manier onderscheid maken =/= gewenste discriminatie
Op legale manier eigendom verwerven =/= gewenste diefstal

U vormt duidelijk afgebakende, strafrechtelijk beteugelde gedragingen om tot iets waardoor het al zijn betekenis verliest.

Discrimineren is verboden!
.. welneen 'discriminatie' is niet verboden, noch is het strafbaar .. wat kan u drammen om eigen ongelijk of gelijk te halen .. bij wet is in België discriminatie op basis van onderstaande criteria verboden .. andere vormen van discriminatie kunnen wat de wetgever betreft best hoor ..

Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 3 november 2017 om 14:11.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:17   #745
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. welneen 'discriminatie' is niet verboden, noch is het strafbaar .. wat kan u drammen om eigen ongelijk of gelijk te halen .. bij wet is in België discriminatie op basis van onderstaande criteria verboden .. andere vormen van discriminatie kunnen wat de wetgever betreft best hoor ..

Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst
Vreemd genoeg staat de grootste bron van discriminatie niet in die lijst.

De 2e grootste trouwens ook niet.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 3 november 2017 om 14:18.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:19   #746
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. welneen 'discriminatie' is niet verboden, noch is het strafbaar .. wat kan u drammen om eigen ongelijk of gelijk te halen .. bij wet is in België discriminatie op basis van onderstaande criteria verboden .. andere vormen van discriminatie kunnen wat de wetgever betreft best hoor ..

Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst
En discriminatie op basis van de onderstaande criteria is enkel 'discriminatie' als het gaat om een ongerechtvaardigd onderscheid. Een geoorloofd onderscheid maken op basis van geboorte, geloof, taal... is geen discriminatie.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:22   #747
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. welneen 'discriminatie' is niet verboden, noch is het strafbaar .. wat kan u drammen om eigen ongelijk of gelijk te halen .. bij wet is in België discriminatie op basis van onderstaande criteria verboden .. andere vormen van discriminatie kunnen wat de wetgever betreft best hoor ..

Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst
En discriminatie op basis van de onderstaande criteria is enkel 'discriminatie' als het gaat om een ongerechtvaardigd onderscheid. Een geoorloofd onderscheid maken op basis van geboorte, geloof, taal... is geen discriminatie.

Indien u me niet gelooft, lees dan de wet:

Artikel 4.

[...]

6° direct onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer iemand ongunstiger wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld op basis van één van de beschermde criteria;
directe discriminatie : direct onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;
8° indirect onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen gekenmerkt door een bepaald beschermd criterium, in vergelijking met andere personen bijzonder kan benadelen;
indirecte discriminatie : indirect onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;


Als men een discriminatie kan verantwoorden, is er niet langer sprake van discriminatie maar gewoon van een gerechtvaardigd onderscheid.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 november 2017 om 14:31.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:48   #748
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En discriminatie op basis van de onderstaande criteria is enkel 'discriminatie' als het gaat om een ongerechtvaardigd onderscheid. Een geoorloofd onderscheid maken op basis van geboorte, geloof, taal... is geen discriminatie.

Indien u me niet gelooft, lees dan de wet:

Artikel 4.

[...]

6° direct onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer iemand ongunstiger wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld op basis van één van de beschermde criteria;
directe discriminatie : direct onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;
8° indirect onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen gekenmerkt door een bepaald beschermd criterium, in vergelijking met andere personen bijzonder kan benadelen;
indirecte discriminatie : indirect onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;


Als men een discriminatie kan verantwoorden, is er niet langer sprake van discriminatie maar gewoon van een gerechtvaardigd onderscheid.
Ja ja, ik geef u gelijk, maar dat is niet mijn punt. Ik heb het over het lijstje van mogelijke discriminaties, dat is helemaal niet volledig.

De grootste discriminatie is nl.: schoonheid.
Mooie mensen worden systematisch bevoordeeld tegenover lelijke mensen.
Die discriminatie is veel groter dan elke andere bron van discriminatie zoals racisme en sexisme.

Een andere discriminatie is afstamming. De kans om bvb CEO van een firma te worden is veel groter als uw papa de huidige CEO is. Het bevoordelen van familie leden is ook véél groter dan elke andere discriminatie.

Mijn besluit is: enkel politiek correcte discriminaties worden aangepakt; het overgrote deel van de discriminaties wordt gerust gelaten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:54   #749
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En discriminatie op basis van de onderstaande criteria is enkel 'discriminatie' als het gaat om een ongerechtvaardigd onderscheid. Een geoorloofd onderscheid maken op basis van geboorte, geloof, taal... is geen discriminatie.

Indien u me niet gelooft, lees dan de wet:

Artikel 4.

[...]

6° direct onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer iemand ongunstiger wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld op basis van één van de beschermde criteria;
directe discriminatie : direct onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;
8° indirect onderscheid : de situatie die zich voordoet wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen gekenmerkt door een bepaald beschermd criterium, in vergelijking met andere personen bijzonder kan benadelen;
indirecte discriminatie : indirect onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II;


Als men een discriminatie kan verantwoorden, is er niet langer sprake van discriminatie maar gewoon van een gerechtvaardigd onderscheid.
.. sjonge sjonge .. discriminatie zou beperkt zijn tot het maken van een ongeoorloofd onderscheid .. desgevallend niet betreft dit een gerechtvaardigd onderscheid .. het drammen lukt al, nu de rest nog ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 14:58   #750
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja ja, ik geef u gelijk, maar dat is niet mijn punt. Ik heb het over het lijstje van mogelijke discriminaties, dat is helemaal niet volledig.

De grootste discriminatie is nl.: schoonheid.
Mooie mensen worden systematisch bevoordeeld tegenover lelijke mensen.
Die discriminatie is veel groter dan elke andere bron van discriminatie zoals racisme en sexisme.

Een andere discriminatie is afstamming. De kans om bvb CEO van een firma te worden is veel groter als uw papa de huidige CEO is. Het bevoordelen van familie leden is ook véél groter dan elke andere discriminatie.

Mijn besluit is: enkel politiek correcte discriminaties worden aangepakt; het overgrote deel van de discriminaties wordt gerust gelaten.
.. u realiseert zich hopelijk dat dit volgens the4horseman weliswaar een niet geoorloofde, maar desondanks rrn niet strafbare en niet verboden vorm van onderscheid maken betreft en dat dit dus een niet strafbare en niet verboden vorm van discriminatie is .. die kwakkel dat discriminatie verboden en strafbaar zou zijn heeft u alvast voor mij de wereld uit geholpen, waarvoor mijn oprechte dank .. overigens vind ik het sympathiek dat u sexisme voortaan ook als een vorm van discriminatie beschouwt .. andermaal mijn oprechte dank ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 3 november 2017 om 15:03.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 15:14   #751
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. u realiseert zich hopelijk dat dit volgens the4horseman weliswaar een niet geoorloofde,
waarom is dat relevant? Wat the4horseman is tussen u en hem. Ik heb géén interesse om ertussen te komen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
maar desondanks rrn niet strafbare en niet verboden vorm van onderscheid maken betreft en dat dit dus een niet strafbare en niet verboden vorm van discriminatie is .. die kwakkel dat discriminatie verboden en strafbaar zou zijn heeft u alvast voor mij de wereld uit geholpen, waarvoor mijn oprechte dank .. overigens vind ik het sympathiek dat u sexisme voortaan ook als een vorm van discriminatie beschouwt .. andermaal mijn oprechte dank ..
Ik heb nooit ontkend dat sexisme bestaat. Het enige wat ik hier geopperd heb is dat die reclame voor die website géén discriminatie is. En dat komt omdat u het niet hebt kunnen hardmaken. Want de bewijslast ligt bij u.


Voor de rest gaat u (in perfecte JvdB stijl) niet in op mijn punt en argumentatie.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 15:24   #752
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
waarom is dat relevant? Wat the4horseman is tussen u en hem. Ik heb géén interesse om ertussen te komen.
Ik heb nooit ontkend dat sexisme bestaat. Het enige wat ik hier geopperd heb is dat die reclame voor die website géén discriminatie is. En dat komt omdat u het niet hebt kunnen hardmaken. Want de bewijslast ligt bij u.


Voor de rest gaat u (in perfecte JvdB stijl) niet in op mijn punt en argumentatie.
.. komkom niet wegmuizen .. ik dik even aan wat u schreef :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja ja, ik geef u gelijk, maar dat is niet mijn punt. Ik heb het over het lijstje van mogelijke discriminaties, dat is helemaal niet volledig.

De grootste discriminatie is nl.: schoonheid.
Mooie mensen worden systematisch bevoordeeld tegenover lelijke mensen.
Die discriminatie is veel groter dan elke andere bron van discriminatie zoals racisme en sexisme.

Een andere discriminatie is afstamming. De kans om bvb CEO van een firma te worden is veel groter als uw papa de huidige CEO is. Het bevoordelen van familie leden is ook véél groter dan elke andere discriminatie.

Mijn besluit is: enkel politiek correcte discriminaties worden aangepakt; het overgrote deel van de discriminaties wordt gerust gelaten.
en daarmee treedt u mijn zienswijze bij dat sexisme een vorm van discriminatie is .. de hangmatter in mij dankt u daarvoor .. een ander de gloeiende kolen uit het vuur laten halen, ik waan me een de nazionaaltjes hemel .. en inderdaad .. ik had u niet mogen betrekken in de discussie die the4horseman met mij voert ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 3 november 2017 om 15:27.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 15:43   #753
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. sjonge sjonge .. discriminatie zou beperkt zijn tot het maken van een ongeoorloofd onderscheid .. desgevallend niet betreft dit een gerechtvaardigd onderscheid .. het drammen lukt al, nu de rest nog ..
Het zijn niet enkel mijn woorden maar ook die van de Antidiscriminatiewet. Het wordt bovendien ook op die manier aangeleerd tijdens de rechtenstudies.

Stop met eigen definities aan wettelijk bepaalde begrippen te geven. Het is niet enkel incorrect, het maakt ook zinvolle discussie moeilijk/onmogelijk.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 november 2017 om 15:44.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 15:52   #754
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. komkom niet wegmuizen .. ik dik even aan wat u schreef :



en daarmee treedt u mijn zienswijze bij dat sexisme een vorm van discriminatie is .. de hangmatter in mij dankt u daarvoor .. een ander de gloeiende kolen uit het vuur laten halen, ik waan me een de nazionaaltjes hemel .. en inderdaad .. ik had u niet mogen betrekken in de discussie die the4horseman met mij voert ..
Instituut voor gelijkheid van vrouwen en mannen:

Citaat:
Discriminatie op basis van geslacht is één van de gedragingen die kan voortvloeien uit een seksistische of stereotiepe attitude ten opzichte van vrouwen of mannen, maar ook ongewenste intimiteiten vallen onder deze noemer.

Seksisme is in dit opzicht dus een vruchtbare voedingsbodem voor discriminatie en intimidatie en leidt tot structurele machtsonevenwichten. Een ongelijke perceptie van de relatie tussen vrouwen en mannen kan leiden tot dubbele standaarden, overobjectivering op basis van geslacht en kan zich vertalen in handelingen die in strijd zijn met het principe van de gelijkheid tussen vrouwen en mannen.
De tekst is duidelijk. Seksisme =/= discriminatie. Seksisme kan wel aanleiding geven tot discriminatie.

http://igvm-iefh.belgium.be/nl/activ...natie/seksisme


Het is ook om deze reden dat er een afzonderlijke seksismewet is. Deze wet bestraft immers seksisme. Indien seksisme op zich al discriminatie zou zijn, dan zou het reeds kunnen worden bestraft op basis van de antidiscriminatiewetgeving (discriminatie op basis van geslacht.


Citaat:
Seksisme, zoals door deze wet strafbaar gesteld, is elk gebaar of handeling dat

hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;
hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken;
hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;
hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;
hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden,

klaarblijkelijk bedoeld is om minachting uit te drukken jegens een persoon wegens zijn geslacht, of deze, om dezelfde reden, als minderwaardig te beschouwen of te reduceren tot diens geslachtelijke dimensie en die een ernstige aantasting van de waardigheid van deze persoon ten gevolge heeft

Seksisme is de uiting van de minachting tegenover een geslacht, hieruit kan discriminatie voortkomen, maar de loutere uiting zonder dat deze gemanifesteerd wordt in discriminatie wordt door deze wet strafbaar gesteld
http://elfri.be/wetgeving/seksisme-wet


Uit de parlementaire voorbereiding bij het stemmen van de Seksismewet:

Citaat:
Op terminologisch vlak mag seksisme niet verward
worden met discriminatie
tussen mannen en vrouwen.
Uiteraard kan discriminatie soms voortkomen uit
seksisme en er dan slechts een manifestatie van zijn,
maar het begrip seksisme verwijst naar de minachting
tegenover een geslacht, een fundamenteel geloof in de
wezenlijke minderwaardigheid van een geslacht.
http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/3297/53K3297001.pdf

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 november 2017 om 16:01.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 16:02   #755
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Indien u de politici niet gelooft, dan misschien wel het Grondwettelijk Hof (+ rechtspraak van het EHRM):

Het arrest dateert van 6 oktober 2004, toen discriminatie nog niet in een wet gedefinieerd stond:

Citaat:
B.35.
De wetgever heeft het begrip discriminatie in artikel 6 van de wet niet gedefinieerd. Dat begrip is vaak het voorwerp geweest van rechtspraak van onder meer het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en van het Arbitragehof; bovendien is tijdens de parlementaire voorbereiding herhaaldelijk erop gewezen dat de wetgever naar die rechtspraak wilde verwijzen (Parl. St., Senaat, B.Z. 1999, nr. 2-12/1, p. 4; 2001-2002, nr. 2-12/15, p. 99, 121). Er werd meer bepaald aan herinnerd dat, volgens een vaste rechtspraak van het Europees Hof, «een onderscheid discriminerend is indien het niet objectief noch redelijk kan worden verantwoord, dit wil zeggen indien geen legitiem doel wordt nagestreefd of indien er geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende middelen en het beoogde doel» (arrest van 28 mei 1985, reeks A, nr. 94, § 72) (ibid., p. 99).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 19:03   #756
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. komkom niet wegmuizen .. ik dik even aan wat u schreef :
maar ge doet niet eens de moeite om te lezen wat ik schrijf!
Ik heb het over UW lijst van alle mogelijke discriminaties.
Ik zeg u: die lijst is niet volledig.

(Uw antwoord daarop is dan: ha, ge geeft mij gelijk in mijn discussie met the4hoursemen.
Mijn antwoord is daarop: get real!)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht



en daarmee treedt u mijn zienswijze bij dat sexisme een vorm van discriminatie is ..
Ge zou eens moeten leren om te LEZEN wat iemand schrijft. Wie weet gaat ge ooit eens gelijk hebben in een discussie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
de hangmatter in mij dankt u daarvoor .. een ander de gloeiende kolen uit het vuur laten halen, ik waan me een de nazionaaltjes hemel .. en inderdaad .. ik had u niet mogen betrekken in de discussie die the4horseman met mij voert ..
Huh? wat?

Weet ge wat, laat maar...
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 08:52   #757
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
maar ge doet niet eens de moeite om te lezen wat ik schrijf!
Ik heb het over UW lijst van alle mogelijke discriminaties.
Ik zeg u: die lijst is niet volledig.

(Uw antwoord daarop is dan: ha, ge geeft mij gelijk in mijn discussie met the4hoursemen.
Mijn antwoord is daarop: get real!)

Ge zou eens moeten leren om te LEZEN wat iemand schrijft. Wie weet gaat ge ooit eens gelijk hebben in een discussie.

Huh? wat?

Weet ge wat, laat maar...
.. tsja .. wat moet ik daarop antwoorden ? u schreef
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja ja, ik geef u gelijk, maar dat is niet mijn punt. Ik heb het over het lijstje van mogelijke discriminaties, dat is helemaal niet volledig.

De grootste discriminatie is nl.: schoonheid.
Mooie mensen worden systematisch bevoordeeld tegenover lelijke mensen.
Die discriminatie is veel groter dan elke andere bron van discriminatie zoals racisme en sexisme.

Een andere discriminatie is afstamming. De kans om bvb CEO van een firma te worden is veel groter als uw papa de huidige CEO is. Het bevoordelen van familie leden is ook véél groter dan elke andere discriminatie.

Mijn besluit is: enkel politiek correcte discriminaties worden aangepakt; het overgrote deel van de discriminaties wordt gerust gelaten.
.. waarop ik bovenstaande aandik, u een schouderklopje geef omdat u eindelijk tot inzicht komt dat seksisme discriminatie is en u besluit daaruit dat ik moeite heb met lezen .. ik vermoed dat er sebiet naar mijn legendarische consumptie van alcohol en geestesverruimende friandises verwezen ga worden .. in afwachting verblij en verblijf ik ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 november 2017 om 08:54.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 09:02   #758
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Instituut voor gelijkheid van vrouwen en mannen:



De tekst is duidelijk. Seksisme =/= discriminatie. Seksisme kan wel aanleiding geven tot discriminatie.

http://igvm-iefh.belgium.be/nl/activ...natie/seksisme


Het is ook om deze reden dat er een afzonderlijke seksismewet is. Deze wet bestraft immers seksisme. Indien seksisme op zich al discriminatie zou zijn, dan zou het reeds kunnen worden bestraft op basis van de antidiscriminatiewetgeving (discriminatie op basis van geslacht.




http://elfri.be/wetgeving/seksisme-wet


Uit de parlementaire voorbereiding bij het stemmen van de Seksismewet:



http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/3297/53K3297001.pdf
.. m'enfin ..er staat letterlijk "Op terminologisch vlak mag seksisme niet verward worden met discriminatie tussen mannen en vrouwen." .. haal diep adem nu en bezin over het adjectief "terminologisch" en de subkwalificatie van discriminatie, 't is te zeggen die "tussen mannen en vrouwen" .. een definitie wankelder dan een stoel uit de kringwinkel, wat ik je brom ..
.. u bent echt een drammertje .. u bent al posts geleden door mij op de hoogte gesteld dat ik geen "juridische" interpretatie hanteer in deze discussie .. haal nog eens diep adem en denk Captain Kirk en zijn universele vertaal gadget .. die van u is ofwel stuk, ofwel moeten er nieuwe pielekes in, ofwel wilt u om redenen best gekend bij uzelf niet op het groene knoppeke "naar het Legalees" duwen ..
.. indien het u vermeien mocht : u kan goed citeren en daaruit een ramkoers uitzetten .. u wint de Puigdemond prijs .. koester die ..

__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 november 2017 om 09:12.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 09:52   #759
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. tsja .. wat moet ik daarop antwoorden ?
Mijn advies is: een tegenargument dat ter zake is.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. waarop ik bovenstaande aandik, u een schouderklopje geef omdat u eindelijk tot inzicht komt dat seksisme discriminatie is en u besluit daaruit dat ik moeite heb met lezen .. ik vermoed dat er sebiet naar mijn legendarische consumptie van alcohol en geestesverruimende friandises verwezen ga worden .. in afwachting verblij en verblijf ik ..
Kijk héél goed:

Dit is de lijst van mogelijke discriminatie gronden die u zelf gaf:
Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst


Ik zeg u: die is NIET volledig!

Wat snapt gij daar niet aan?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 13:27   #760
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Mijn advies is: een tegenargument dat ter zake is.




Kijk héél goed:

Dit is de lijst van mogelijke discriminatie gronden die u zelf gaf:
Vermeend ras
Nationaliteit
Huidskleur
Etnische afkomst
Nationale afkomst
Geslacht
Leeftijd
Seksuele geaardheid
Burgerlijke stand
Geboorte
Vermogen
Politieke overtuiging
Filosofische overtuiging
Geloofsovertuiging
Taal
Gezondheidstoestand
Handicap
Lichamelijke kenmerken
Genetische kenmerken
Sociale afkomst


Ik zeg u: die is NIET volledig!

Wat snapt gij daar niet aan?
.. euh : niets .. alhoewel ik de lijst van Unia website plukte (hier), ga ik akkoord met u dat deze lijst wellicht onvolledig is .. doch we discussieerden noch over de onvolledigheid van de lijst, noch over de wenselijkheid van lobotomie bij zoutwatermosselen bievoorbeeld .. u probeert er weer vanonderuit te muizen, geert .. zoals de Engelsen plegen te zeggen : u stuurt ons weg op een tangent .. niet erg netjes geert .. niet erg netjes .. afijn .. herpakt u mensch en herlees uw eigen schrijfsels rustig onder het nuttigen van een kopje Darjeeling .. zoals de Engelsen plachten : met een wolkje melk (melk eerst gieten, dan pas de thee, geert) ..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja ja, ik geef u gelijk, maar dat is niet mijn punt. Ik heb het over het lijstje van mogelijke discriminaties, dat is helemaal niet volledig.

De grootste discriminatie is nl.: schoonheid.
Mooie mensen worden systematisch bevoordeeld tegenover lelijke mensen.
Die discriminatie is veel groter dan elke andere bron van discriminatie zoals racisme en sexisme.

Een andere discriminatie is afstamming. De kans om bvb CEO van een firma te worden is veel groter als uw papa de huidige CEO is. Het bevoordelen van familie leden is ook véél groter dan elke andere discriminatie.

Mijn besluit is: enkel politiek correcte discriminaties worden aangepakt; het overgrote deel van de discriminaties wordt gerust gelaten.
.. vervettigd waar nodig ..
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 5 november 2017 om 13:35.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be