Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2017, 15:15   #1
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard Mogelijk doodstraf voor het bezit van pijnstillers in Egypte

Hoe achterlijk kan een samenleving zijn om een pijnstiller (Tramadol) als alternatief voor heroïne te beschouwen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...reis~ad3e82c5/
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 4 november 2017 om 15:16.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 15:28   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Niet dat ik akkoord ben met de gevangenisstraf, maar 290 tabletten van deze pijnstiller is toch ook niet echt normaal meer. Ik denk niet dat je dat zomaar even bij de apotheker kan kopen. Als je met zo'n dosis medicamenten op reis gaat, zou je toch wel kunnen denken dat je een clearance nodig hebt om een grens over te steken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 november 2017 om 15:29.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 15:35   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Niet dat ik akkoord ben met de gevangenisstraf, maar 290 tabletten van deze pijnstiller is toch ook niet echt normaal meer. Ik denk niet dat je dat zomaar even bij de apotheker kan kopen. Als je met zo'n dosis medicamenten op reis gaat, zou je toch wel kunnen denken dat je een clearance nodig hebt om een grens over te steken.
Ik ken dat geneesmiddel (mijn vrouw nam het gedurende anderhalf jaar toen ze sukkelde met een hernia, en heeft nooit enige tekenen van verslaafdheid getoond ), en is in de verste verte niet te vergelijken met heroïne.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 20:39   #4
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

De straf is idd een brug te ver, maar zo onschuldig is Tramadol nu ook weer niet hoor.
Het zit in de groep van de morfine achtige medicatie en valt eigenlijk juist buiten de groep van de hard drugs.
Maar 290 tabletten ?
Dat is toch ook wat veel om als medicatie zo maar bij te hebben.
Tenzij ze er natuurlijk een paar maanden zou willen verblijven, dan wordt het wat anders.
Maar stel bvb een kleine maand, dan had ze er 10 per dag ?
is wel wat veel vind ik....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 08:08   #5
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

THE little pills of Tramadol are ubiquitous in Egypt. Taxi drivers take them to stay awake on the road. Men use them to improve their sexual prowess. Petty officials readily accept them as a bribe. And wedding guests even receive them as token gifts. Tramadol has become Egypt’s favourite recreational drug, supplanting heroin and cannabis.

An opioid prescribed as a painkiller, Tramadol has a reputation for improving alertness and male sexual stamina—qualities much sought after in a country where people often have several jobs to make ends meet and where few women find it easy to experience orgasm because of widespread female genital mutilation. “It just makes you feel relaxed. Even if there are two men fighting to the death beside you, you wouldn’t care,” explains Taha, a bank teller, as he buys pills from a pharmacist willing to turn a blind eye. He says the drugs help him at work.

...

Until recently, Tramadol was selling for one or two Egyptian pounds a pill ($0.15-$0.3). It offers an affordable buzz in a country where average household income is less than $4,000 a year. “There is no social stigma attached to Tramadol,” says Hisham Mamdouh, who heads a Cairo rehabilitation centre. At least 40% of those attending his clinic are addicted to the pills. Among them is Ibrahim, a socially awkward 17-year-old schoolboy. As a child, he took just half a tablet. “I found myself feeling unusually outgoing and positive,” he says. Ten years on, he was ingesting a whole sheet of ten tablets a day and even then the effects quickly wore off. The symptoms of overuse include dizziness, shivers (many suffer these), headaches, difficulty sleeping, nausea and seizures.


...


Egypt is a transit point for pharmaceuticals shipped to nearby countries. Customs inspections under President Abdel-Fattah al-Sisi have recently been tightened. In 2013 the government seized 35m pills which, it said, had been smuggled in. Pharmacists caught dealing on the side in theory face long prison sentences. The price of Tramadol has risen sharply, at one point reaching $1-$3 a pill. “Since then we have seen a flood of people seeking help,” says Mr Kharrat.

...

https://www.economist.com/news/middl...-work-and-play
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 5 november 2017 om 08:12.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 08:57   #6
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Niet dat ik akkoord ben met de gevangenisstraf, maar 290 tabletten van deze pijnstiller is toch ook niet echt normaal meer. Ik denk niet dat je dat zomaar even bij de apotheker kan kopen. Als je met zo'n dosis medicamenten op reis gaat, zou je toch wel kunnen denken dat je een clearance nodig hebt om een grens over te steken.
Een duidelijk geval van drugsmokkel, niet meer niet minder. Man pijn in de rug = bullshit, vier maal per jaar de reis maken = zeer verdacht.
We weten dat taxichauffeurs en anderen gretig gebruik maken van deze "drug".

Meisje door Egyptische echtgenoot gebruikt = waarschijnlijk.

Voila.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 09:05   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

De doodstraf voor dergelijk vergrijp is inderdaad pure achterlijkheid maar naar zo'n land gaan met dergelijke hoeveelheden van dat soort pillen is ook pure achterlijkheid. Ik ga gewoon niet meer naar dergelijke landen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 09:46   #8
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoe achterlijk kan een samenleving zijn om een pijnstiller (Tramadol) als alternatief voor heroïne te beschouwen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...reis~ad3e82c5/
Even achterlijk als een samenleving die mensen opsluit voor het bezit en de verkoop van middelen tegen narcolepsie en ADHD (methamfetamine) of chronische pijnbestrijders (marihuana)
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 10:48   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Die pijnstillers worden stilaan een vervangmiddel voor drugs. Michael Jackson en Prince zijn de bekendsten die eraan bezweken zijn, maar het is een plaag aan het worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fentanyl
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 10:55   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Wat is de verantwoordelijkheid van reisbureaus om de klant in te lichten van sommige lokale 'geplogenheden' ?
Zelfs als je de reis via het internet bestelt.

En dat speelt zich ook af in landen die dichterbij zijn.
Vb. fotograferen of filmen van incidenten met flikken. Of zelfs kritiek geven op de overheid op je facebook.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 11:11   #11
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat is de verantwoordelijkheid van reisbureaus om de klant in te lichten van sommige lokale 'geplogenheden' ?
Zelfs als je de reis via het internet bestelt.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de (lokale) wet en je daaraan te houden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 11:24   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
De straf is idd een brug te ver, maar zo onschuldig is Tramadol nu ook weer niet hoor.
Het zit in de groep van de morfine achtige medicatie en valt eigenlijk juist buiten de groep van de hard drugs.
Maar 290 tabletten ?
Dat is toch ook wat veel om als medicatie zo maar bij te hebben.
Tenzij ze er natuurlijk een paar maanden zou willen verblijven, dan wordt het wat anders.
Maar stel bvb een kleine maand, dan had ze er 10 per dag ?
is wel wat veel vind ik....
10 per dag is zelfs dodelijk, vermoed ik. Ik heb ooit tramadol moeten slikken omwille van een geklemde zenuw die ontstoken was. En dat was maximum drie per dag (ik moest het wel combineren met een andere pijnstiller).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 11:28   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Even achterlijk als een samenleving die mensen opsluit voor het bezit en de verkoop van middelen tegen narcolepsie en ADHD (methamfetamine) of chronische pijnbestrijders (marihuana)
Of een boete geven voor het gebruik van een ontsmettingsmiddel als je autorijdt
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 15:02   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het is je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de (lokale) wet en je daaraan te houden.
Als je iets koopt in een beschaafd land, dan zijn daar wetten die ja als consument beschermen ...
of had je alweer iets over het hoofd gezien, deze keer dat er stond 'reisbureaus' ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 15:03   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
10 per dag is zelfs dodelijk, vermoed ik. Ik heb ooit tramadol moeten slikken omwille van een geklemde zenuw die ontstoken was. En dat was maximum drie per dag (ik moest het wel combineren met een andere pijnstiller).
Tramadol, bestaat dat in suppo-vorm? Moet een drama zijn voor je hol.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 16:16   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Moeten reisbureaus met alle mogelijke domheden rekening houden ?
Ik denk zelfs dat als je met 15 dozen tramadol in je zak betrapt wordt aan een grens met één van onze buurlanden, je wat uitleg zal mogen geven.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2017, 16:57   #17
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Maar dan wil ik nu wel eventjes terug komen op de titel van het artikel:

'Laura kwijnt weg in Egyptische cel omdat ze pijnstillers meenam op reis'


Mooi toch hoe ze zo'n dingen kunnen 'inpakken' voor de lezers.
Tot je wat verder gaat lezen, en wat de achtergronden betreft komen we hier +/- wel allemaal tot dezelfde conclusie.
Maw, nu hebben we 2 totaal verschillende beelden.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be