Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2017, 16:36   #221
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Super!
Ik raad u aan op L1 eens naar de radioverslaggeving in het Limburgs van voetbalwedstrijden te luisteren. Heerlijk.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 november 2017 om 16:36.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 16:50   #222
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Belgie heeft ook wel zijn best gedaan in Katanga.
Klopt, inderdaad. Daarom zei ik ook zovele andere landen. Congo, Madagascar, ... Quasi alle landen in Afrika of Azië hebben hun zelfbeschikking met honderdduizenden mensenlevens betaald.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 16:52   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wie stemt een VN resolutie ? De algemene vergadering en/of de veiligheidsraad.
Van weinig belang. Dit ging om een resolutie over de kolonisatie. Ik verwees - al meermaals onderstreept - naar de verklaring van president Wilson.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 17:00   #224
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zaal googeltranslate eens loslaten op uw tekst.


Voor Vlaanderen:

Welke gemeenschappelijke tradities en cultuur? FC dekampioenen?
Etniciteit
gewoon een herhaling van de rest.
Identitietsgevoel? Ik voel me meer verbonden met de Nederlanders van over de Maas dan met Vlamingen. Dat ik (en bijna al mijn streekgenoten) veel meer verwantschap hebben met streekgenoten uit Ned. Limburg, de Duitse geburen en de geburen uit Noorden van de provincie Luik staat als een paal boven water. (stamboomonderzoek)
Wij delen niet dezelfde moedertaal met de rest van Vlaanderen.
Religie is niet aan de orde,want die onderscheidt ons zelfs niet van Spanjaarden.
Uiterlijk niet aan de orde.

Nationaliteit? wij hebben dezelfde nationaliteit als de Walen.
Het klopt dat de Limburgers van elkaar afgesneden zijn door staats- en/of gewestgrenzen. Maar dat geldt ook voor het historische Vlaanderen en het historische Brabant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar zit het onderscheid dan tussen de mensen die in het Vlaamse gewest wonen en de andere omliggende regio's dat toelaat te spreken van één volk?
Na 150 jaar Vlaamse Beweging en 6 staatshervormingen verder is er sprake van het Vlaams Gewest in haar huidige vorm. Dat is niet van een leien dakje gegaan, en Limburgse politici hebben hier even hardnekkig voor gestreden als alle andere.

Er is niets dat de provincies Luik & Limburg heeft weerhouden om samen te ijveren voor een eigen gewest. En toch is het niet gebeurd.

Dus denk ik dat de manier waarop jij je identiteit ervaart geen meerderheid haalt in je provincie. Anders was die visie al lang tot uiting gekomen in ons democratisch proces, in de vorm van een politieke beweging of partij, of een vleugel binnen een bestaande partij.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 17:02   #225
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In de jaren '60 een brede consensus voor zelfbeschikkingsrecht? Het is daarom dat NAVO-lidstaten in die periode miljoenen mensen vermoordden in Algerije, Vietnam en zovele andere landen in de strijd tegen dat zelfbeschikkingsrecht?
Wat we "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" zijn gaan noemen komt inderdaad voort vanuit de VN, die zocht naar regelgeving om de dekolonisatie een basis te geven van legaliteit zodat er niet over elk van die landen een oorlog zou ontstaan. Maar doordat men tevens zeer beducht was voor een lawine aan landen waar secessies zouden kunnen ontstaan buiten de context van dekolonisatie bouwde men bewust een prioriteit in van onaantastbaarheid van territorium van een lidstaat boven de wil tot secessie van een deel van de betreffende bevolking. Het fameuze artikel 6 van resolutie 1514.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 17:08   #226
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het klopt dat de Limburgers van elkaar afgesneden zijn door staats- en/of gewestgrenzen. Maar dat geldt ook voor het historische Vlaanderen en het historische Brabant.



Na 150 jaar Vlaamse Beweging en 6 staatshervormingen verder is er sprake van het Vlaams Gewest in haar huidige vorm. Dat is niet van een leien dakje gegaan, en Limburgse politici hebben hier even hardnekkig voor gestreden als alle andere.

Er is niets dat de provincies Luik & Limburg heeft weerhouden om samen te ijveren voor een eigen gewest. En toch is het niet gebeurd.

Dus denk ik dat de manier waarop jij je identiteit ervaart geen meerderheid haalt in je provincie. Anders was die visie al lang tot uiting gekomen in ons democratisch proces, in de vorm van een politieke beweging of partij, of een vleugel binnen een bestaande partij.
Ik wil niet aantonen dat Limburgers deel uitmaken van een ander 'volk'. Wat ik wil aantonen is het feit dat er van 'Vlaams volk' en het samenhangende 'zelfbeschikkingsrecht der volkeren' totaal geen sprake is.

En dan heb ik het nog enkel over het verleden gehad. Vandaag de dag worden er nog weinig kinderen geboren waarvan je kan zeggen dat ze tot één volk behoren. De meesten hebben wel ergens bij hun niet zo verre voorouders mensen van andere nationaliteit, ras of volk. Zeker hier in de mijnstreek/grensgebied.
Volkskunde is dus eigenlijk een totaal achterhaald begrip aan het worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 17:13   #227
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Allemaal veel praat voor de vaak.
De tendensen over iets langere termijn zijn duidelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 17:17   #228
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allemaal veel praat voor de vaak.
De tendensen over iets langere termijn zijn duidelijk.
Juist
Citaat:
Het Engels verovert zijn plaats als onderwijstaal in Vlaanderen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171106_03173346

En dan zijn er nog van die achterlijken die het gevaar uit het Franstalige zuiden zien komen. EN dat willen bestrijden met onafhankelijheid.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 november 2017 om 17:21.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 19:39   #229
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

lol nu staan ze samen met wat belangers en niveanen te feesten in de bozar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 19:46   #230
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In de jaren '60 een brede consensus voor zelfbeschikkingsrecht? Het is daarom dat NAVO-lidstaten in die periode miljoenen mensen vermoordden in Algerije, Vietnam en zovele andere landen in de strijd tegen dat zelfbeschikkingsrecht?
Niemand zal ooit de communisten evenaren met hun 100 miljoen moorden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 19:54   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat we "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" zijn gaan noemen komt inderdaad voort vanuit de VN, die zocht naar regelgeving om de dekolonisatie een basis te geven van legaliteit zodat er niet over elk van die landen een oorlog zou ontstaan. Maar doordat men tevens zeer beducht was voor een lawine aan landen waar secessies zouden kunnen ontstaan buiten de context van dekolonisatie bouwde men bewust een prioriteit in van onaantastbaarheid van territorium van een lidstaat boven de wil tot secessie van een deel van de betreffende bevolking. Het fameuze artikel 6 van resolutie 1514.
Wat wij "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" zijn gaan noemen, komt van de Amerikaanse president Wilson:

Citaat:
National aspirations must be respected; peoples may now be dominated and governed only by their own consent. "Self-determination" is not a mere phrase. It is an imperative principle of actions which statesmen will henceforth ignore at their peril. We cannot have general peace for the asking, or by the mere arrangements of a peace conference. It cannot be pieeed together out of individual understandings between powerful states. All the parties to this war must join in the settlement of every issue anywhere involved in it; beeause what we are seeing is a peace that we can all unite to guarantee and maintain and every item of it must be submitted to the common judgment whether it be right and fair, an act of justice, rather than a bargain between sovereigns.
http://www.gwpda.org/1918/wilpeace.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 19:57   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik wil niet aantonen dat Limburgers deel uitmaken van een ander 'volk'. Wat ik wil aantonen is het feit dat er van 'Vlaams volk' en het samenhangende 'zelfbeschikkingsrecht der volkeren' totaal geen sprake is.
Dat hebt u niet aangetoond, hoor. U hebt gewoon gezegd: "Er is geen volk". Dan verwees u bijzonder oppervlakkig naar zaken als gemeenschappelijke geschiedenis of taal (eigenlijk: dialect).

Als de Vlamingen geen volk zijn, dan zijn er vele cultuurgemeenschappen geen volkeren. Neem bijvoorbeeld de Letten, een volk dat lang vermalen is geweest tussen allerlei grootmachten (waaronder het naburige Litouwen of de Pruisische Orde).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:00   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En dan heb ik het nog enkel over het verleden gehad. Vandaag de dag worden er nog weinig kinderen geboren waarvan je kan zeggen dat ze tot één volk behoren. De meesten hebben wel ergens bij hun niet zo verre voorouders mensen van andere nationaliteit, ras of volk. Zeker hier in de mijnstreek/grensgebied.
Volkskunde is dus eigenlijk een totaal achterhaald begrip aan het worden.
Waarom dan wel? Ik zie het al: u gaat uit van een heel merkwaardige invulling van het begrip, net alsof het identitair besef van een cultuurgemeenschap louter en alleen gebaseerd is op een gemeenschappelijke biologische afkomst.

Alleen wie hanteert zo'n definitie, buiten enkele zotgedraaide neonazi's? Schijnbaar doet u dat. Vrij verbazend!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:14   #234
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat wij "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" zijn gaan noemen, komt van de Amerikaanse president Wilson:



http://www.gwpda.org/1918/wilpeace.html
Ge kiest u maar de definitie die u uitkomt he. Aangezien ze door de volkerenbond en de VN later nooit is opgepikt in die vorm, is ze waardeloos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:19   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge kiest u maar de definitie die u uitkomt he. Aangezien ze door de volkerenbond en de VN later nooit is opgepikt in die vorm, is ze waardeloos.
Uw verwijzing is niet van toepassing, daar al aangetoond is dat het document gaat over de kolonisatie. Alleen is er ook zelfbeschikkingsrecht voor andere volkeren buiten de koloniën, zoals president Wilson heel duidelijk stelt. Dat was ook het leidend principe om Oostenrijk-Hongarije te ontmantelen in afzonderlijke staten. Grotendeels op basis van etniciteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:30   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dus denk ik dat de manier waarop jij je identiteit ervaart geen meerderheid haalt in je provincie. Anders was die visie al lang tot uiting gekomen in ons democratisch proces, in de vorm van een politieke beweging of partij, of een vleugel binnen een bestaande partij.
Lang geleden heb ik pajoske al eens de raad gegeven: begin met een eigen politieke beweging of partij. Als Limburgers echt denken zoals hij denkt, dan zal die partij een ongelooflijk succes kennen.

Stilte was het antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:45   #237
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw verwijzing is niet van toepassing, daar al aangetoond is dat het document gaat over de kolonisatie. Alleen is er ook zelfbeschikkingsrecht voor andere volkeren buiten de koloniën, zoals president Wilson heel duidelijk stelt. Dat was ook het leidend principe om Oostenrijk-Hongarije te ontmantelen in afzonderlijke staten. Grotendeels op basis van etniciteit.
Kronkel kronkel.

Het enige bestaande zelfbeschikkingsrecht waar men in internationaal recht op kan terugvallen is dat zoals gedefinieerd door de VN.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 20:51   #238
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kronkel kronkel.
Geruchten doen dat dit Jan is

__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 21:10   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kronkel kronkel.

Het enige bestaande zelfbeschikkingsrecht waar men in internationaal recht op kan terugvallen is dat zoals gedefinieerd door de VN.
U blijft maar vergeten dat het document een bepaalde titel draagt. Misschien uw kennis van het Engels wat bijschaven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 23:47   #240
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft maar vergeten dat het document een bepaalde titel draagt. Misschien uw kennis van het Engels wat bijschaven?
Ik zeg hier al heel de tijd dat deze resolutie is geschreven in het kader van de dekolonisatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be