Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2017, 13:11   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een electrische fiets is mijn huidige woon-werk verplaatsing 25 minuten.
Een speedelec doet diezelfde verplaatsing in 14 minuten.(moet je wel rijden als een wielerterrorist)
Met de motorscooter 8 (die het gewone wagenverkeer volgt).

Speedelec is duurder dan de motorscooter, en met een verbruik van 3 liter E10 per 100km moet ik me geen zorgen maken over een accu die sneller verslijt dan een paar banden.

Kwa tijd. Ik reken de tijd die ik besteed aan mijn werk aan €45/u.
Met een speedelec verlies ik dan €2115 aan tijd per jaar.
Met een electrische fiets is het net iets minder leuk. Op een haar na €6K.
Daar kan ik al VEEL benzine voor tanken.

Eco, alleen als het goed uitkomt voor mijn portefeuille. Aprés mois, le deluge.
Voor die speedelec krijg je 22 cent/km.

Voor die scooter niet. En zeg nu eerlijk, welke sportieve vent wilt nu gezien worden op een scooter...de afgang is compleet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 14:48   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is wel mijn antwoord, en daar zal u het mee moeten doen.
Ik wist wel dat u uw bewering niet kon onderbouwen. En dat hebt u eens te meer duidelijk getoond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 14:51   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Naïeve conclusie die niet echt getuigd van inzicht en kennis van zaken.
Ik heb het hier al eens aangehaald.
De fiets , elektrisch of niet, is job gerelateerd voor een zeer beperkte groep die zich in eerste instantie qua afstand en mee te slepen materiaal kan permitteren om voldoende met de fiets gezien te worden.
Zeg maar - absoluut minimum om de fietsvergoeding op te strijken.
Als het 'slecht' weer is dan wordt sowieso de wagen bovengehaald.

Dan nog even aanstippen dat een veilig fietspadennet hier onbestaand is.
We hadden het over de gemiddelde dagafstand. Die is in België zodanig laag dat bepaalde mensen gerust de stap zouden kunnen zetten van wagen naar elektrische fiets.

Hiermee werd niet gesteld dat iedereen die stap kan zetten of dat iedereen slechts kleine afstanden aflegt. Dat probeert u er weer van te maken.

Veel arbeiders hebben nauwelijks iets mee te nemen. Hoogstens hun frigobox en/of wat werkkledij. In onze school komen de meeste kleuterleid(st)ers trouwens met de fiets. Nochtans hebben die soms heel wat materiaal mee te nemen. Goede fietszakken kunnen veel oplossen. En ook enige planning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:39   #44
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor die speedelec krijg je 22 cent/km.
voor speedelecs krijg je geen fietsvergoeding, want itt tot 'gewone' electrische fietsen worden speedelecs ingedeeld als brommer.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:42   #45
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Naïeve conclusie die niet echt getuigd van inzicht en kennis van zaken.
Ik heb het hier al eens aangehaald.
De fiets , elektrisch of niet, is job gerelateerd voor een zeer beperkte groep die zich in eerste instantie qua afstand en mee te slepen materiaal kan permitteren om voldoende met de fiets gezien te worden.
Zeg maar - absoluut minimum om de fietsvergoeding op te strijken.
Als het 'slecht' weer is dan wordt sowieso de wagen bovengehaald.

Dan nog even aanstippen dat een veilig fietspadennet hier onbestaand is.
ik ken toch een aantal mensen die dankzij de electrische fiets zijn overgeschakeld naar de fiets
Ook de fietsostrades worden druk gebruikt in het Antwerpse.: de fiets is de snelste manier om woon-werkverkeer af te leggen. Ook voor afstanden 10-20 km
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:50   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor die speedelec krijg je 22 cent/km.

Voor die scooter niet. En zeg nu eerlijk, welke sportieve vent wilt nu gezien worden op een scooter...de afgang is compleet.
Neen, die scooter kan ik integraal aftrekken van de belastingen.

En ik ben even sportief als een theeketel.
Ik vind het zeker geen afgang, met die overgroeide brommer rond te snorren.

En de tijd die ik minder spendeer aan woon-werk verkeer kan ik niet "winnen" op een andere manier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 16:00   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
voor speedelecs krijg je geen fietsvergoeding, want itt tot 'gewone' electrische fietsen worden speedelecs ingedeeld als brommer.
Ik dacht dat voor het onderwijs al beslist is dat ze die vergoeding wel krijgen. De rest zal wel volgen, naargelang het tempo van de syndicale onderhandelingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 16:02   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, die scooter kan ik integraal aftrekken van de belastingen.

En ik ben even sportief als een theeketel.
Ik vind het zeker geen afgang, met die overgroeide brommer rond te snorren.

En de tijd die ik minder spendeer aan woon-werk verkeer kan ik niet "winnen" op een andere manier.
Die rappe elektrische zijn ook beroepskosten. Als je er mee hoger uitkomst dan de forfait, dan zijt ge er.

Wel akkoord: zo'n vespa is cool. En die andere, tot aan 600 of 800 cc, zijn geen kleine jongens. Zeer geschikt voor woonwerk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 16:58   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die rappe elektrische zijn ook beroepskosten. Als je er mee hoger uitkomst dan de forfait, dan zijt ge er.

Wel akkoord: zo'n vespa is cool. En die andere, tot aan 600 of 800 cc, zijn geen kleine jongens. Zeer geschikt voor woonwerk.
Deze ook:
https://www.zdf.de/verbraucher/wiso/...-test-100.html

Blijft men tot max 45 kmh zit er een 15% belastingsvermindering op de aankoopsprijs in:
https://financien.belgium.be/nl/part...che_voertuigen

Eentje met draagbare batterij vanaf *1899 euro (waar je 15% van terugkrijgt):
Citaat:
https://www.bright.nl/eerste-indruk/...u-voor-de-stad

Het Duitse merk UNU wil steden veroveren met elektrische scooters met een draagbare accu. Jan testte hem.

Elektrische scooters zijn de toekomst. Geen uitlaatgassen en geen geluidsoverlast, welke stedeling wil dat nou niet? Maar elektrische scooters zijn een stuk duurder dan benzine-varianten en ze zien er niet altijd even sexy uit. Bovendien zijn veel mensen nog huiverig voor het opladen. De UNU-scooter, sinds kort in ons land te koop, belooft de problemen te tackelen.

Doordat je de scooter online bestelt en die vervolgens voor je deur wordt afgeleverd, is er geen dealer in het spel en blijft de aanschafprijs relatief scherp. Een basismodel kost *1899 euro. Er is keuze uit meerdere kleurencombinaties. Bovendien kun je de portable accu van de scooter in ieder stopcontact opladen. Op een volle accu kun je 50 kilometer rijden met een snelheid van 45 km/u. Hieronder zie je onze eerste indruk:

https://www.youtube.com/watch?v=b9OjWhW0gkM
Het is maar dat je het weet...
*Prijs kan duurder zijn, dat moet men nachecken, zie onderaan, online bestelling....

Maar als men het verbruik tegen mekaar afweegt heeft men na ca. 1 jaar de meerprijs terug tov een benzine-scooter... (hoor ik een testfilmpje van electrische scooters versus benzinescooter, die nog meestal goedkoper is in aankoop...)

Citaat:
* https://unumotors.com/en/get-your-un...t=BLK&speed=45

configurator:
- basic 1000W accu = 1799 euro
- standaard 2000W accu = 2299 euro
- premium 3000W accu = 2799 euro
en - 15% belastingsaftrek...

Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2017 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 19:07   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
voor speedelecs krijg je geen fietsvergoeding, ...
Jawel, de wet is onlangs aangepast.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 19:08   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht dat voor het onderwijs al beslist is dat ze die vergoeding wel krijgen. De rest zal wel volgen, naargelang het tempo van de syndicale onderhandelingen.
Voor het onderwijs is nog niets doorgevoerd. Wel voor de diensten van de federale overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:40   #52
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
voor speedelecs krijg je geen fietsvergoeding, want itt tot 'gewone' electrische fietsen worden speedelecs ingedeeld als brommer.
Het wetsontwerp zal hoogst waarschijnlijk dit jaar nog goedgekeurd dat speedelecs ook fietsvergoeding kunnen genieten.

En voor de rest: wie weet dat ge met een snelle e-bike naar het werk komt ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:41   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, die scooter kan ik integraal aftrekken van de belastingen.

En ik ben even sportief als een theeketel.
Ik vind het zeker geen afgang, met die overgroeide brommer rond te snorren.

En de tijd die ik minder spendeer aan woon-werk verkeer kan ik niet "winnen" op een andere manier.
15 cent/km, in de hoogste schaal is dat 7.5 cent/km netto.

Ik neemd ie 22 cent netto liever.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:42   #54
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vespas maken me veel te veel lawaai.

Is niks om mee naar het werk te rijden. Is ook een vrouwending.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:08   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het wetsontwerp zal hoogst waarschijnlijk dit jaar nog goedgekeurd dat speedelecs ook fietsvergoeding kunnen genieten.

En voor de rest: wie weet dat ge met een snelle e-bike naar het werk komt ?
Heel eenvoudig: als je in alle wettelijkheid (en dus verzekerd) met een snelle pedelec wilt rijden, dan moet die een nummerplaat hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:21   #56
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Euhm een Tesla X P100D kost basis in BE 159.000 €
bwah in Noorwegen 1,87 miljoen Noorse kronen of 125.000 € die zou dan op 133.800 € komen. Daar ligt nu eens niemand van wakker.
Daar heb je nu eens gelijk in. Op een paar exentriekelingen na ligt niemand wakker van die Tesla X P100D en dus ook niet van zijn prijs.

Wie nog wakker ligt van die Tesla's zijn de overheden die vandaag beginnen te snappen dat ze weer de verkeerde subsidies hebben uitgevonden.
Luxe artikelen subsidiëren voor mensen die zich willen uitgeven voor rijk volk...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:23   #57
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het wetsontwerp zal hoogst waarschijnlijk dit jaar nog goedgekeurd dat speedelecs ook fietsvergoeding kunnen genieten.

En voor de rest: wie weet dat ge met een snelle e-bike naar het werk komt ?
mijn collega's die me ni kunnen volgen
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:28   #58
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel eenvoudig: als je in alle wettelijkheid (en dus verzekerd) met een snelle pedelec wilt rijden, dan moet die een nummerplaat hebben.
Ik zie echt niet in hoe je met een verzekering en nummerplaat bewijst dat je met je fiets ook effectief naar het werk rijdt.

Nu heb ik om 7 uur s'morgens ook al auto's een parkeerplaats zien oprijden met een fiets op de trekhaak welke dan wordt ingezet om de laatste kilometers af te leggen.
Staat mooi hé?
Wat brengt een fietsvergoeding voor 40 km heen en 40 km terug eigenlijk op?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 22:58   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zie echt niet in hoe je met een verzekering en nummerplaat bewijst dat je met je fiets ook effectief naar het werk rijdt.
U snapt dus mijn opmerking niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 22:59   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nu heb ik om 7 uur s'morgens ook al auto's een parkeerplaats zien oprijden met een fiets op de trekhaak welke dan wordt ingezet om de laatste kilometers af te leggen.
Staat mooi hé?
Wat brengt een fietsvergoeding voor 40 km heen en 40 km terug eigenlijk op?
Als werkgever moet je wel naïef zijn om aanvragen voor een dergelijke fietsvergoeding zomaar goed te keuren. De werkgever heeft immers het recht dat te controleren en bij misbruik mag hij zelfs alles terugvorderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be