Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2017, 10:28   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard Welke warmtepomp kiezen?

Lucht / water of water / water?

Is deze laatste nog wel nuttig in de toekomst gezien de steeds lagere energie behoefte van de steeds beter geïsoleerde woningen?

Nadeel van lucht / water is dat wanneer je de warmte het meeste nodig hebt, de temperatuur van de lucht het laagste is. Bij water / water is de temperatuur zowat constant rond de 13 °c als ik me niet vergis waardoor deze laatste een beter rendement kan voorleggen.

Bij water / water dient men ook diepe boringen te doen (hoge kostprijs ook ), terwijl bij lucht / water alles zich bovengronds situeert. Ook eventueel extra vermogen kan op die manier eenvoudig worden aangepast.

Lucht / lucht maakt dan weer meer lawaai door regimewisselingen.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 7 december 2017 om 10:41.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 10:40   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

mijn broer gaat voor water/water omdat hij kan aansluiten op een gemeenschappelijk capaciteitsnet.

Dan is dat betaalbaar, hij deel de kosten voor dat net met zijn buren. En dat is ook het efficientste: uw water zal altijd een bepaalde temperatuur hebben, in tegenstelling tot de lucht. Als het 10 graden vriest zal je meer electrciteit verwarmen dan op warmtepomp....

Ik denk dat in steden vrij gemakkelijk met warmtepompen gewerkt kan worden: gebruik de rioleringen !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 12:50   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lucht / water of water / water?

Is deze laatste nog wel nuttig in de toekomst gezien de steeds lagere energie behoefte van de steeds beter geïsoleerde woningen?

Nadeel van lucht / water is dat wanneer je de warmte het meeste nodig hebt, de temperatuur van de lucht het laagste is. Bij water / water is de temperatuur zowat constant rond de 13 °c als ik me niet vergis waardoor deze laatste een beter rendement kan voorleggen.

Bij water / water dient men ook diepe boringen te doen (hoge kostprijs ook ), terwijl bij lucht / water alles zich bovengronds situeert. Ook eventueel extra vermogen kan op die manier eenvoudig worden aangepast.

Lucht / lucht maakt dan weer meer lawaai door regimewisselingen.
Ik heb water / water.
Boring met socarexdarm en vulling met glycol kostte in 2009 ongeveer 7000 euro.
Men moest 2 keer 87 meter diep boren, dan 4 keer 87 meter socarexdarm in de grond steken, de bochten werden gelast met een heel speciaal apparaat. Daarna vullen met aangelengde glycol (goede warmte opnemer en afgever).

Momenteel is het water 9,5 graden als het in de compressor komt en 7 graden als het terug naar onder gaat. Dit is een gesloten circuit, dit wordt aangeraden als er veel ijzer of kalk in het water zit, zo is er geen afzetting in de warmtewisselaar.

Lucht / water of lucht / lucht heeft inderdaad het nadeel dat er bij lage buitentemperaturen veel energie nodig is om het warm te krijgen.

Lucht / lucht heeft het voordeel dat je er ook mee kan koelen en luchtzuiveren.

Het nadeel van lucht / lucht is dat de koelleidingen tot aan de binnenunit moeten gaan. Weet dat de leiding lengte beperkt is en dat met het nieuwe gas R32 je deze leidingen niet overal door mag voeren.
De leidingen mogen enkel door een kamer lopen die een bepaalde inhoud heeft omdat, indien er een groot lek moest ontstaan, het mengsel lucht / gas niet meer dan een bepaalde verhouding mag hebben (R32 is brandbaar en kan in een bepaalde verhouding een explosie veroorzaken.

Moest ik een nieuw huis hebben dat goed geïsoleerd is, dan ging ik voor lucht / water.

Lucht lucht maak eigenlijk geen lawaai als je naar mitsubishi electric gaat.
Je kan dan kiezen voor wandmodel, radiatormodel of plafondmodel (met wegneembare tegels).
Panasonic is iets gebruiksvriendelijker voor inbouw in het plafond.


Weet ook dat de levensduur van een binnen en / of buitengroep beperkt is tot ongeveer 15 jaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 december 2017 om 12:54.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 13:35   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb water / water.
Boring met socarexdarm en vulling met glycol kostte in 2009 ongeveer 7000 euro.
Men moest 2 keer 87 meter diep boren, dan 4 keer 87 meter socarexdarm in de grond steken, de bochten werden gelast met een heel speciaal apparaat. Daarna vullen met aangelengde glycol (goede warmte opnemer en afgever).

Momenteel is het water 9,5 graden als het in de compressor komt en 7 graden als het terug naar onder gaat. Dit is een gesloten circuit, dit wordt aangeraden als er veel ijzer of kalk in het water zit, zo is er geen afzetting in de warmtewisselaar.

Lucht / water of lucht / lucht heeft inderdaad het nadeel dat er bij lage buitentemperaturen veel energie nodig is om het warm te krijgen.

Lucht / lucht heeft het voordeel dat je er ook mee kan koelen en luchtzuiveren.

Het nadeel van lucht / lucht is dat de koelleidingen tot aan de binnenunit moeten gaan. Weet dat de leiding lengte beperkt is en dat met het nieuwe gas R32 je deze leidingen niet overal door mag voeren.
De leidingen mogen enkel door een kamer lopen die een bepaalde inhoud heeft omdat, indien er een groot lek moest ontstaan, het mengsel lucht / gas niet meer dan een bepaalde verhouding mag hebben (R32 is brandbaar en kan in een bepaalde verhouding een explosie veroorzaken.

Moest ik een nieuw huis hebben dat goed geïsoleerd is, dan ging ik voor lucht / water.

Lucht lucht maak eigenlijk geen lawaai als je naar mitsubishi electric gaat.
Je kan dan kiezen voor wandmodel, radiatormodel of plafondmodel (met wegneembare tegels).
Panasonic is iets gebruiksvriendelijker voor inbouw in het plafond.


Weet ook dat de levensduur van een binnen en / of buitengroep beperkt is tot ongeveer 15 jaar.
Dit dus.

7k voor een boring valt erg goed mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 15:57   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit dus.

7k voor een boring valt erg goed mee.
Celis uit Rummen heeft bij mij geboord.
Is wel 8 jaar geleden hé.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 16:11   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.211
Standaard

Hoe werkt dat eigenlijk ? Zou je daarmee 200 appartementen van verwarming en warm water kunnen voorzien zodat je niet meer afhankelijk bent van gas ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 17:13   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.676
Standaard

Is het wel interessant momenteel? Heb een tijdje geleden gelezen dat het omwille van de electriciteitsprijs niet rendabel meer zou zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 17:58   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is het wel interessant momenteel? Heb een tijdje geleden gelezen dat het omwille van de electriciteitsprijs niet rendabel meer zou zijn.
En dat stond in de gazet? En met welke parameters werd rekening gehouden?

https://www.bouw-energie.be/nl/blog/...omp-vs-aardgas
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 18:53   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Kost het meer elektrische energie om uit lucht van 5 graden twee graden te onttrekken, tegenover uit lucht van 15 graden, ook twee graden te onttrekken ?

Mijn achterburen hebben luchtwarmtepompen. Ik durf al eens wakker te worden (als ik niet moe ben of misschien al wel half wakker) als hun spel automatisch aanslaagt, zo rond een uur of 5.30 u.
Voor een luchtwarmtepomp moet je dus plaats hebben, en wat afstand van de buren, of ge krijgt miserie.

Een van mijn kinderen gebruikt een grondwaterpomp. Ik hoor hem niet klagen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:29   #10
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Primair verwarm je uw woning met CV aardgas op laagste CV stand(*) hiermee krijg je natuurlijk uw woning niet op comfort temperatuur 21°.
* stooklijn alsof het buiten 12° �* 15 ° is.
Zet de kamer thermostaat op 25 C° zodat dit systeem niet te beïnvloeden is van ander interne warmtebron of die zou meer dan 25° maken in leefruimte.(vb. bijstook kachel)
Installeer een secundaire warmtebron warmtepomp Lucht/Lucht maar een overgedimensioneerde zodat die op stand 1 of stille modus genoeg Kw's modulerend kan bij verwarmen tot 21°
Vb. opstelling cv aardgas verwarmt tot 16° en WP L/L verwarmt 5° bij tot 21°
CV aardgas verbruik zeer weinig en WP L/L daar altijd in deellast waardoor die ook altijd zuinig werkt zelf bij zeer lage BT°

PS. kring van CV aardgas naar badkamer geef je meer debiet zodat je daar 23° krijgt.

Laatst gewijzigd door Deo : 7 december 2017 om 20:31.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:31   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kost het meer elektrische energie om uit lucht van 5 graden twee graden te onttrekken, tegenover uit lucht van 15 graden, ook twee graden te onttrekken ?

Mijn achterburen hebben luchtwarmtepompen. Ik durf al eens wakker te worden (als ik niet moe ben of misschien al wel half wakker) als hun spel automatisch aanslaagt, zo rond een uur of 5.30 u.
Voor een luchtwarmtepomp moet je dus plaats hebben, en wat afstand van de buren, of ge krijgt miserie.

Een van mijn kinderen gebruikt een grondwaterpomp. Ik hoor hem niet klagen.
Er zit veel kwaliteitsverschil tussen buitengroepen.
Wij plaatsen er die je niet hoort, zij zijn natuurlijk iets duurder.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:32   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kost het meer elektrische energie om uit lucht van 5 graden twee graden te onttrekken, tegenover uit lucht van 15 graden, ook twee graden te onttrekken ?

Mijn achterburen hebben luchtwarmtepompen. Ik durf al eens wakker te worden (als ik niet moe ben of misschien al wel half wakker) als hun spel automatisch aanslaagt, zo rond een uur of 5.30 u.
Voor een luchtwarmtepomp moet je dus plaats hebben, en wat afstand van de buren, of ge krijgt miserie.

Een van mijn kinderen gebruikt een grondwaterpomp. Ik hoor hem niet klagen.
Ik begrijp de vraag niet goed.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:34   #13
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er zit veel kwaliteitsverschil tussen buitengroepen.
Wij plaatsen er die je niet hoort, zij zijn natuurlijk iets duurder.
Daarom moet je een WP L/L altijd over dimensioneren zodat die genoeg kw's kan produceren in stand 1 of stille modus.
Geluid is zeeeeer belangrijk van binnen fan
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:38   #14
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Je kan koel gas bij WP L/L zo laten afkoelen(-18°) (in buiten verdamper) dat zelfs buiten T° van -10° het opwarmt.
Hierdoor kan de 8° recupereren , maar met welk COP is een andere vraag.

Laatst gewijzigd door Deo : 7 december 2017 om 20:39.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 00:59   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Tavek : 8 december 2017 om 01:08.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 13:57   #16
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Je moet nu goed gek zijn om een PV installatie te leggen in combinatie eender welke warmtepomp.
TVT tegenover cv aardgas is meer dan 15 jaar en dan mag er nog niets stuk gaan.

Warmtepomp en stroom kopen is nog gekker dan gek , 10kwh aan warmte met COP 3 = 3,33kwh primair stroomkost of 3,33 kwh X 0,26 euro=0,86 euro of het dubbel aan aardgasprijs!!

Aardgas is nu 25% goedkoper dan zelfs pellets(0.40 euro =1m3 aardgas of +-10kwh
1 kg pellets 0,25 euro of 4,66kwh
als je voor 0,40 euro pellets koopt is er maar+- 7,45 kwh
PS. mijn warmtepomp dient enkel s'morgens om samen met CV aardgas(*) de woning zo snel mogelijk op T° te halen.
* lage stooklijn.
Met dank aan prosumenten tarief en dure stroomkost, omdat verpakking duurder is dan inhoud zijn warmtepompen de nek om gewrongen als groene verwarming.

Laatst gewijzigd door Deo : 8 december 2017 om 14:20.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 18:59   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hoe werkt dat eigenlijk ? Zou je daarmee 200 appartementen van verwarming en warm water kunnen voorzien zodat je niet meer afhankelijk bent van gas ?
ja, maar je gaat bvb 20 gaten moeten boren, een paar joekels van warmtepompen in cascade... . Je moet zien hoe hoog te temperatuur moet staan om te kunnen verwarmen. Alshet gebouw kan verwarmd worden putje winter met 60° warmte is het gemakkelijk op te halen, als je een gebouw hebt die water opwarmt tot 80° zou je een hybrid systeem moeten zetten, de eerste schijf bvb het verwarmingscircuit tot 50° bvb doen met warmtepomp. De tweede schijf met boiler voor warmwater tot 80°, met zonneenergieondersteuning waarom niet.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 19:00   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Je moet nu goed gek zijn om een PV installatie te leggen in combinatie eender welke warmtepomp.
TVT tegenover cv aardgas is meer dan 15 jaar en dan mag er nog niets stuk gaan.

Warmtepomp en stroom kopen is nog gekker dan gek , 10kwh aan warmte met COP 3 = 3,33kwh primair stroomkost of 3,33 kwh X 0,26 euro=0,86 euro of het dubbel aan aardgasprijs!!

Aardgas is nu 25% goedkoper dan zelfs pellets(0.40 euro =1m3 aardgas of +-10kwh
1 kg pellets 0,25 euro of 4,66kwh
als je voor 0,40 euro pellets koopt is er maar+- 7,45 kwh
PS. mijn warmtepomp dient enkel s'morgens om samen met CV aardgas(*) de woning zo snel mogelijk op T° te halen.
* lage stooklijn.
Met dank aan prosumenten tarief en dure stroomkost, omdat verpakking duurder is dan inhoud zijn warmtepompen de nek om gewrongen als groene verwarming.
ja heb dat al dikwijls aangekaart: het tarief is verkeerd...
http://newsmonkey.be/article/84618
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 19:03   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kost het meer elektrische energie om uit lucht van 5 graden twee graden te onttrekken, tegenover uit lucht van 15 graden, ook twee graden te onttrekken ?

Mijn achterburen hebben luchtwarmtepompen. Ik durf al eens wakker te worden (als ik niet moe ben of misschien al wel half wakker) als hun spel automatisch aanslaagt, zo rond een uur of 5.30 u.
Voor een luchtwarmtepomp moet je dus plaats hebben, en wat afstand van de buren, of ge krijgt miserie.

Een van mijn kinderen gebruikt een grondwaterpomp. Ik hoor hem niet klagen.
Theoritisch antwoord: ja het kost meer energie, de COP verandert ifv de buitentemperatuur. Nu het is vooral als het -10° vriest dat die systemen op hun bek gaan.

Nu de beste COP haal je met water. Het ideale is dat je rivierwater of een beek gebruikt. Het beste systeem die ik ken is Heliotherm met een CO2 diepaardesonde. Dat is gewoon een buis met CO2 in, die 100meter in de grond zit en de CO2 onttrekt de warmte uit de grond. Dat systeem bevriest nooit... (de grond wel natuurlijk)

Het tweede leukste systeem is een systeem met 'thermodynamsiche zonnepanelen' dus de zonnepanelen kapteren de zonnewarmte op zwarte metalen platen en onttrekken de warmte aan de lucht plus zon. In elk geval die combinatie is overdag heel efficient.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 19:28   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Daarom moet je een WP L/L altijd over dimensioneren zodat die genoeg kw's kan produceren in stand 1 of stille modus.
Geluid is zeeeeer belangrijk van binnen fan
Inderdaad?
De cowboys op de markt rekenen altijd minder uit dan dat wij dat doen.
Gevolg is dat
  • het stroomverbruik stijgt
  • de warmtepomp teveel uren moet draaien (slijtage)
  • de binnenunit meer geluid maakt omdat de fan te hoog ingesteld moet worden.

Dit jaar verschillende projecten misgelopen (grote burelen en ...), bij een grote garagist die meerdere vestigingen heeft (en de burelen aan het renoveren is), kwamen we in het eerste project niet in aanmerking wegens te hoge kostprijs. Het tweede project hebben we mogen maken en het derde is goedgekeurd voor het volgend jaar.
We hebben nochtans niets aan de prijs gedaan. Jammer genoeg is er een minderheid van ondernemers die meerdere projecten op rij hebben, zodat we kunnen bewijzen dat de aankoopprijs niet allesbepalend is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be