Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2018, 15:48   #101
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Op zich is zelfs dat hersenspoelen nog niet zo slecht; het is de sluwheid van die mannen van de RKK wat me tegen de borst stuit. Aan de ene kant zeggen ze dat abortus slecht is en aan de andere kant zijn er miljoenen mensen die in armoede leven en de kerk verheerlijkt dat; die veelkwekerij. Armoede is een deugd omdat je dan naar de hemel kan.
Met armoede bedoelt de Kerk bij mijn weten geen ontbering. Het gaat om soberheid, het karakter om te kunnen afzien van egoïstische, aardse genoegens en luxe. Het is niet de bedoeling dat men verhongert.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 15:51   #102
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid zou inderdaad beter omschreven en begrensd mogen worden
Aan welke grenzen had je zoal gedacht?

Citaat:
, en wie uit religieuze motieven de wet overtreed zwaarder gestraft.
Mishandel je kinderen omdat ze " te Westers " zijn?
Dan moet dit mee wegen in de strafmaat.
Ja, als het uit niet-religieuze motieven gebeurt is het nog zo erg niet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 15:53   #103
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En inderdaad, naar mijn goesting zitten in de partij waar ik lid van ben, wel een aantal religioten.
Je bent een religioot als je de godsdienstvrijheid een hoog goed vindt?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 15:55   #104
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het standpunt van De Wever is ook heel raar:
Wat is daar raar aan? Dat klopt toch? Of wordt de bijbel nog dagelijks herschreven?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:08   #105
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid staat spijtig genoeg nog niet in onze grondwet.
Wordt gedekt door art. 19, dacht ik?

Citaat:
Door de grondwettelijke erkenning van erediensten is er een discriminatie tussen erkende en niet-erkende beschouwingen en religies.
"Door"? Die twee staan bij mijn weten los van elkaar.

Er wordt een onderscheid gemaakt, wat iets anders is dan een discriminatie. Het staat religieuze gemeenschappen immers vrij die erkenning aan te vragen.

Citaat:
Onze grondwet dient dringend te worden aangepast om tot een 100% scheiding te komen tussen kerk en staat.

Het kan niet zijn dat onze staat religies subsidieert.
De bezoldiging van de bedienaren van de erediensten maakt geen voorwerp uit van de grondwet, maar van een gewone wet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:09   #106
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is daar raar aan? Dat klopt toch? Of wordt de bijbel nog dagelijks herschreven?
Daar heb ik het hier over:

https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=99

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar wat daar verteld wordt (indien het echt de stelling van De Wever is) is toch erg gevaarlijk.

Hij zegt dat de godsdienstige normen en waarden de enigen zijn die universeel zijn. Wetten zijn vergankelijk en afhankelijk van het regime.

Hij vergeet daarbij wel te zeggen dat er momenteel een veel beter alternatief is voor de Katholieke Normen en Waarden, namelijk de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Overigens is de katholieke moraal ook niet onveranderlijk: scheiding, abortus, geboortebeperking,...
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 17 februari 2018 om 16:10.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:11   #107
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
vandaag staat er een artikel in DS over Maddens die pleit dat de NVA zijn banden met de RKK verstevigt, als weerwerk tegen die 'agressieve' seculieren, die scheiding tussen kerk en staat willen. En volgens maddens is er een historische band tussen flamingantisme en katholicisme.

Jongens toch!
Die historische band is er inderdaad geweest, maar was verre van exclusief.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:11   #108
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.310
Standaard

De godsdienstvrijheid is niet het probleem, wel die godsdienstvrijheid inroepen om bepaalde burgelijke wetten aan te passen.
Zo werd de wet op dierenwelzijn aangepast (op initiatief van P. De Wael) om ritueel slachten mogelijk te houden. Godsdienstvrijheid kan ook nooit ingeroepen worden om bepaalde kledij te rechtvaardigen (hoofddoeken in publieke functies en op scholen)
Godsdienstvrijheid kan nooit absoluut zijn, zodat ze burgelijke wetten zou kunnen beïnvloeden.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:27   #109
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat leest toch meer als een vaststelling dan een mening, eerlijk gezegd. Maar we hebben het origineel natuurlijk niet bij de hand.

Citaat:
Overigens is de katholieke moraal ook niet onveranderlijk: scheiding, abortus, geboortebeperking,...
Er is ruimte voor herinterpretatie op basis van nieuwe inzichten, maar in de kern verandert er niet zo gek veel. Homoseksualiteit is bijvoorbeeld nog altijd een zonde, ook al gaat men in de pastorale praktijk niet meer zo te keer tegen iemand die "zo is". Ook de principes die ten grondslag liggen aan de afkeer voor abortus (bescherming van het leven) zijn onveranderd gebleven. Ik denk dat De Wever eerder daar op doelt. Die christelijke denkbeelden kennen een grote continuïteit in onze geschiedenis. Ze zijn quasi-constanten. Maar het seculiere recht, dat kan vandaag zus zijn en morgen weer zo.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:31   #110
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid kan nooit absoluut zijn, zodat ze burgelijke wetten zou kunnen beïnvloeden.
Dat is ze ook niet. Zelfs het Europees Hof van de Rechten van de Mens kiest in zulke kwesties meestal voor een pragmatische afweging.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:37   #111
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat is ze ook niet. Zelfs het Europees Hof van de Rechten van de Mens kiest in zulke kwesties meestal voor een pragmatische afweging.
De wet op het dierenwelzijn werd nochtans aangepast (op initiatief van P.Dewael), zodat ritueel slachten (door joden en moslims) voor religieuze doeleinden, zoals dat werd genoemd, mogelijk bleef.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:42   #112
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar wat daar verteld wordt (indien het echt de stelling van De Wever is) is toch erg gevaarlijk.

Hij zegt dat de godsdienstige normen en waarden de enigen zijn die universeel zijn. Wetten zijn vergankelijk en afhankelijk van het regime.

Hij vergeet daarbij wel te zeggen dat er momenteel een veel beter alternatief is voor de Katholieke Normen en Waarden, namelijk de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Nogmaals, ik zou het oorspronkelijk artikel nog eens moeten herlezen.

Mij staat voor dat hij nogal adept is van de Verlichting.

Maar dat heeft allemaal niet veel belang voor de onmiddellijk praktische politiek.
Met uitzondering van de islam, is godsdienst momenteel geen problematisch gegeven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:46   #113
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je bent een religioot als je de godsdienstvrijheid een hoog goed vindt?
Dat zou wellicht de domste stellingname uit gans deze draad zijn.

De eer opgesomde grondwettelijke vrijheden (voornamelijk dus meningsuiting, vereniging ..) zijn een zeer hoog goed. En godsdienst is niet meer dan een mening. Een foutieve mening, maar een mening.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:49   #114
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat is ze ook niet. Zelfs het Europees Hof van de Rechten van de Mens kiest in zulke kwesties meestal voor een pragmatische afweging.
Ja?
Wat dan met die veroordeling wegens het belachelijk maken van een foto van Jesus, of met blasfemisitsche wetten. (zie die draad daarover, vrij actueel)?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:50   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De wet op het dierenwelzijn werd nochtans aangepast (op initiatief van P.Dewael), zodat ritueel slachten (door joden en moslims) voor religieuze doeleinden, zoals dat werd genoemd, mogelijk bleef.
Was dat een initiatief van Dewael?
Ik dacht van onze Ben.

En zelfs de Joden, vermoed ik toch, zullen er binnenkort aan moeten geloven (wat een woordspeling).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:51   #116
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De wet op het dierenwelzijn werd nochtans aangepast (op initiatief van P.Dewael), zodat ritueel slachten (door joden en moslims) voor religieuze doeleinden, zoals dat werd genoemd, mogelijk bleef.
Het onverdoofd slachten in Vlaanderen is bij mijn weten verboden vanaf 2019. De godsdienstvrijheid staat dat blijkbaar niet in de weg.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:52   #117
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou wellicht de domste stellingname uit gans deze draad zijn.

De eer opgesomde grondwettelijke vrijheden (voornamelijk dus meningsuiting, vereniging ..) zijn een zeer hoog goed. En godsdienst is niet meer dan een mening. Een foutieve mening, maar een mening.
Over welke N-VA'ers had je het dan? En over welke van hun initiatieven?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 16:54   #118
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja?
Wat dan met die veroordeling wegens het belachelijk maken van een foto van Jesus, of met blasfemisitsche wetten. (zie die draad daarover, vrij actueel)?
Dat heeft niets met de godsdienstvrijheid te maken. Die kan perfect zonder wetten tegen blasfemie.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 17:01   #119
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het onverdoofd slachten in Vlaanderen is bij mijn weten verboden vanaf 2019. De godsdienstvrijheid staat dat blijkbaar niet in de weg.
Dat is heel recent, hoor (en dankzij B.Weyts). en enkel nog maar van toepassing op het "kleiner" vee (max. schapen).
Iemand moet mij trouwens eens uitleggen waarom een inrij-periode nodig was tot 2019. Benieuwd trouwens hoe zeer die wet volgend jaar zal opgevolgd worden tijdens dat islamitisch offerfeest 2019.
Voor runderen is die wet zelfs niet van toepassing (door tussenkomst van joden als Freilich en Kornfeld), en indien nodig haalt Freilich nog wel eens Hitler vanonder het stof, om zijn zin te krijgen.

https://www.demorgen.be/binnenland/f...tler-ba013dab/

Vind je nu nog altijd dat er geen religieuze invloed speelt ???
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 17:09   #120
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat is heel recent, hoor (en dankzij B.Weyts). en enkel nog maar van toepassing op het "kleiner" vee (max. schapen).
Iemand moet mij trouwens eens uitleggen waarom een inrij-periode nodig was tot 2019. Benieuwd trouwens hoe zeer die wet volgend jaar zal opgevolgd worden tijdens dat islamitisch offerfeest 2019.
Voor runderen is die wet zelfs niet van toepassing (door tussenkomst van joden als Freilich en Kornfeld), en indien nodig haalt Freilich nog wel eens Hitler vanonder het stof, om zijn zin te krijgen.

https://www.demorgen.be/binnenland/f...tler-ba013dab/

Vind je nu nog altijd dat er geen religieuze invloed speelt ???
Euh... waar heb ik gesteld dat religieuze burgers geen invloed zouden hebben? Alleen is hun invloed maar zo groot als er politici bereid zijn ermee rekening te houden.

Het ging er trouwens over dat de godsdienstvrijheid niet absoluut is en er altijd een afweging moeten worden gemaakt. Wat in de praktijk ook gebeurt. Menige moslima heeft al bot gevangen bij het EHVRM in een hoofddoekenzaak.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be