Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2005, 14:31   #1
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard welke volksvertegenwoordiger(s) interesseert zich in echte democratie???

Aangezien er alleen al op dit forum heel wat aanhangers zijn van echte democratie, d.i. naar Zwitsers model, en de argumenten ervoor eigenlijk onweerlegbaar zijn, kwam ik tot de conclusie dat er ook onder de huidige politiekers mensen moEten zijn die zich interesseren in dat alles of er tenminste al veel over gelezen hebben??? Of is de particratie in België echt zo erg vastgeroest dat niemand van onze "volksvertegenwoordigers" zulke teksten �* la Jos Verhulst zou gelezen hebben???

ik weet dat Gerolf Annemans hier in een forumsessie duidelijk te kennen gaf dat hij voor directe democratie is, maar zijn er ook bij de traditionele partijen, of ben ik te naïef????
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:38   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.436
Standaard

Op de N-VA en de CD&V na zitten er in alle partijen politici die voor referenda zijn.
Eens aan de macht echter...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 18:24   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Het is eigenlijk frappant dat niemand namen kan noemen. Nochthans beweren veel politici dat we in een democratie leven.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 20:55   #4
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Het is eigenlijk frappant dat niemand namen kan noemen. Nochthans beweren veel politici dat we in een democratie leven.
dan is de vraag of dat ide politici op de hoogte zijn dat wij niet in een democratie leven, maar dat zij dat gewoon zeggen uit machtsgeilheid, of dat die politici gewoon echt geloven dat wij in een democratie leven. Mijn persoonlijke mening is dat bij heel VLD-politici het eerste geldt, terwijl bij SPa, Groen en CD&V-politici het tweede overheerst
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 18:47   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
dan is de vraag of dat ide politici op de hoogte zijn dat wij niet in een democratie leven, maar dat zij dat gewoon zeggen uit machtsgeilheid, of dat die politici gewoon echt geloven dat wij in een democratie leven. Mijn persoonlijke mening is dat bij heel VLD-politici het eerste geldt, terwijl bij SPa, Groen en CD&V-politici het tweede overheerst
Ik denk dat de meeste politici goed genoeg weten dat ze zichzelf en vooral ook de kiezers maar iets wijsmaken op dat gebied.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 00:49   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
dan is de vraag of dat ide politici op de hoogte zijn dat wij niet in een democratie leven, maar dat zij dat gewoon zeggen uit machtsgeilheid, of dat die politici gewoon echt geloven dat wij in een democratie leven. Mijn persoonlijke mening is dat bij heel VLD-politici het eerste geldt, terwijl bij SPa, Groen en CD&V-politici het tweede overheerst
Vraag eens aan Staaf welke verrassing hij een tijdje geleden tegenkwam.
Zelfs Herman De Croo kent verdomde goed de gebreken van datgene dat zijn soort de 'parlementaire' democratie noemt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 02:21   #7
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Vraag eens aan Staaf welke verrassing hij een tijdje geleden tegenkwam.
Zelfs Herman De Croo kent verdomde goed de gebreken van datgene dat zijn soort de 'parlementaire' democratie noemt.
en toch zal diezelfde De Croo blijf aan het handje van de Koning blijven lopen, kiesbedrog blijven plegen en ons publiekelijk blijven wijsmaken dat zijn partij "democratisch" is. Blijkbaar "beseft" DeCroo het dus wel, maar is hij niet echt van plan om er iets te doen, eht beste bewijs dus dat macht gewoon allesverslindend is?
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 10:38   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.436
Standaard

Ik treed je volledig bij, hoor!

Onze politici wéten, ALLEMAAL, verdomde goed waar het schoentje wringt maar het behoud (of verwerven) van hun macht is hun eerste en ENIGE zorg.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 15:45   #9
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

[quote=Seba]Aangezien er alleen al op dit forum heel wat aanhangers zijn van echte democratie, d.i. naar Zwitsers model, en de argumenten ervoor eigenlijk onweerlegbaar zijn, kwam ik tot de conclusie dat er ook onder de huidige politiekers mensen moEten zijn die zich interesseren in dat alles of er tenminste al veel over gelezen hebben???

Zou er iemand mij dit kunnen uitleggen? Ik ben hier namelijk nieuw en ik kan het verschil tussen het huidige kiessysteem en de "directe" democratie niet zien.
Usquebaugh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 16:38   #10
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

[quote=Usquebaugh]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Aangezien er alleen al op dit forum heel wat aanhangers zijn van echte democratie, d.i. naar Zwitsers model, en de argumenten ervoor eigenlijk onweerlegbaar zijn, kwam ik tot de conclusie dat er ook onder de huidige politiekers mensen moEten zijn die zich interesseren in dat alles of er tenminste al veel over gelezen hebben???

Zou er iemand mij dit kunnen uitleggen? Ik ben hier namelijk nieuw en ik kan het verschil tussen het huidige kiessysteem en de "directe" democratie niet zien.
ik stel voor dat u maar begint te lezen op deze site:

http://www.directe-democratie.nu/

ik verzeker u dat, indien u niet van kwade wil bent, nog serieus gaat opkijken wanneer u beseft hoe "democratisch" de Spa is
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 12 februari 2005 om 16:39.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 11:53   #11
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Bestaat het gevaar echter niet dat naderhand van tijd dit zich uitbreidt naar een soort schervenrecht? Elk systeem is immers nobel in het begin maar valt uiteindelijk ten prooi aan corruptie.
Usquebaugh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 12:36   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Bestaat het gevaar echter niet dat naderhand van tijd dit zich uitbreidt naar een soort schervenrecht? Elk systeem is immers nobel in het begin maar valt uiteindelijk ten prooi aan corruptie.
Verklaar eens waarom en op welke wijze jij het bindend referendum op volksinitiatief aldus ziet evolueren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 februari 2005 om 12:38.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 14:35   #13
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Uiteraard zal dit de eerste jaren goed verlopen. Maar onder invloed van bepaalde partijen die in staat zijn om een deel van de bevolking te mobiliseren, zal men bijvoorbeeld bepaalde uitspraken van het gerecht willen veranderen. Zoals de veroordeling van bepaalde mensen. En uiteindelijk kan een partij die genoeg leden kan mobiliseren er voor zorgen dat er politieke tegenstanders veroordeeld worden.


Ik hoop van harte dat ik ongelijk hebt en dat u mij kunt uitleggen waarom het systeem van directe democratie hiertegen bestand is.
Usquebaugh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2005, 16:56   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Uiteraard zal dit de eerste jaren goed verlopen.
Aan de hand van het Zwitserse voorbeeld, mogen we vooronderstellen dat het directe democratie een veel langer voorbeeld beschoren is.


Citaat:
Maar onder invloed van bepaalde partijen die in staat zijn om een deel van de bevolking te mobiliseren, zal men bijvoorbeeld bepaalde uitspraken van het gerecht willen veranderen.
Ahum.
Hier toon je dat je niet op de hoogte bent van wat directe democratie inhoudt.
Directe democratie heeft niks vandoen met het rechterlijke of uitvoerend aspect van de machtsuitoefening.
Directe democratie heeft uitsluitend betrekking op het wetgevend werk.
Vonnissen volgens bepaalde wetten worden nooit via referendum herroepen.
Eén of andere kutwet kan desnoods bij meerderheid ingetrokken worden, en daarna behoort er uiteraard daarvolgens ook recht gesproken te worden, maar nooit omgekeerd.
Citaat:
Zoals de veroordeling van bepaalde mensen. En uiteindelijk kan een partij die genoeg leden kan mobiliseren er voor zorgen dat er politieke tegenstanders veroordeeld worden.
Is dit niet wat er nu in onze particratie gebeurt?


Citaat:
Ik hoop van harte dat ik ongelijk hebt en dat u mij kunt uitleggen waarom het systeem van directe democratie hiertegen bestand is.
Informeer u eens grondig hierzo:
http://www.directe-democratie.be/publicaties/index.html
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 februari 2005 om 16:58.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2005, 20:13   #15
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Ik weet evengoed als u dat het uitsluitend om wetgevend werk bedraagt. Maar wat houdt een partij tegen om genoeg mensen te mobiliseren die ervoor stemmen het onderscheid op te heffen en op deze wijze een stem te hebben in het rechtgevend werk? Verleden heeft bewezen dat een partij met genoeg aanhangers hiertoe in staat is.
Usquebaugh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2005, 22:06   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Ik weet evengoed als u dat het uitsluitend om wetgevend werk bedraagt.
Blijkbaar toch niet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Maar onder invloed van bepaalde partijen die in staat zijn om een deel van de bevolking te mobiliseren, zal men bijvoorbeeld bepaalde uitspraken van het gerecht willen veranderen.
U suggereert hierboven duidelijk dat directe democratie gevaar loopt zich te mengen in beslissingen van de rechterlijke macht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Maar wat houdt een partij tegen om genoeg mensen te mobiliseren die ervoor stemmen het onderscheid op te heffen en op deze wijze een stem te hebben in het rechtgevend werk?
De kans dat partijen hun wetgevende boekje te buiten gaan, en lijnrecht tegen de wil van de burgermeerderheid ingaan, is logischerwijs veel groter wanneer er geen direct democratische inspraak van de burger voorhanden is.

Bekijk maar de talrijke volmachtenregeringen die ons land telde, waar zelfs de vrtegenwoordiging compleet buitenspel werdgezet.
In een directe democratie kan de burgermeerderheid, wanneer ze het nodig acht het wetegevend werk van de representatie terugfluiten. En miljoenen burgers manipuleer je minder makkelijk dan een handvol regeerders.
Citaat:
Verleden heeft bewezen dat een partij met genoeg aanhangers hiertoe in staat is.
Zeg mij eens exact wanneer en in welk direct-democratisch regime deze schending van scheiding der machten plaats vond.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 17:22   #17
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Dank u wel u heeft mij volledig overtuigd van de directe democratie. Veel succes verder met uw verspreiding van dé boodschap.
__________________
[size=3]Ignorance is bliss[/size]
Usquebaugh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2005, 14:33   #18
Paul Schietekat
Vreemdeling
 
Paul Schietekat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2005
Berichten: 89
Standaard Een beetje over democratie

[font=Arial][size=2][font=Arial,Geneva,Verdana,Sans-Serif][size=4]Volksraadpleging? Waarom?
[/size][/font]Het hek is van de dam. België bewijst opnieuw, hoe ondemocratisch men is ingesteld. Zelfs een volksraadpleging rond het voorstel van de EU grondwet, is voor de meerderheidspartijen een bron van angst.
[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Opnieuw wordt de oorzaak van deze angst in de schoenen van het VB geschoven, terwijl deze volksraadpleging met dit VB absoluut niet te maken heeft. De toetreding van Turkije, behoeft bij deze volksraadpleging niet eens omvat te zijn.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]De tegenstanders van deze volksraadpleging, die niet eens bindend zou zijn, prediken dat zij democraten zijn. Zij hebben echter niet eens het besef van het beginprincipe rond het begrip democratie en zoeken een uitvlucht om de mening van de burger niet eens te moeten aanhoren. De burger wil men schuwen uit deze beslissingen, omdat zij volgens meerdere politici, te lomp zijn om over dergelijke materie een uitspraak te doen.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Politici, die deze bekrompen visie handhaven, zijn minachtend t.o.v. de kiezer die zij dienen te vertegenwoordigen. Het is opnieuw een bewijs dat de "politieke klasse" in ons land, zich verheft BOVEN de bevolking, i.p.v. ten DIENSTE VAN de bevolking op te treden.[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Van democratie is er vandaag dus nog maar eens geen sprake. Waarschijnlijke zal het nog tientallen jaren duren, eer "democratie" haar eerste stapjes zal kunnen zetten in ons bekrompen Belgenland. Ik kan enkel hopen, dat de Europese regering beter werk zal leveren, waaruit onze Belgische Machtsgeilen kunnen leren.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Een dictatuur met meerdere dictators, blijft een dictatuur !!![/size][/font]

[font=Arial][size=2]Men zou zich echt wel eens dringend de vraag moeten gaan stellen, waar het nu eigenlijk allemaal vandaan komt : [/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom mensen vroeger willen stoppen met werken?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom er meer scheidingen zijn dan vroeger?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom men er niet in slaagt om de werkgelegenheid te doen stijgen?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom bedrijven blijven opteren voor delocalisatie?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom meer mensen onder de armoedegrens moeten leven?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom jongeren steeds onhandelbaarder worden?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom het aantal zelfmoorden drastisch toeneemt, vooral bij onze jongeren?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom steeds meer en meer mensen voor een leven in het buitenland kiezen?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom verzuring en foertstemmen blijft stijgen?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom verkeersagressie toeneemt?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- ...[/size][/font]
[font=Arial][size=2]- Waarom mensen niet meer kunnen lachen, zoals vroeger?[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Misschien omdat "de burger" zich daadwerkelijk buitengesloten voelt. Omdat zijn/haar mening niet meer van tel blijkt te zijn, buiten die enkele seconden, in het stemhokje.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Misschien omdat onze "politici" zich ogenschijnlijk enkel nog bezighouden met pietluttigheden, dan met de bekommernissen van die "burger".[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Laat ons eerlijk zijn. Aan politiek doen in België, lijkt meer en meer op een leuk jobke, dat een roeping te zijn. In geen enkel land in Europa, zijn er zoveel politici t.o.v. van het aantal inwoners, dan hier bij ons. Als iemand hier het nut van kan "verklaren"?[/size][/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Lees meer over democratie op www.dwaasland.org[/font]

Laatst gewijzigd door Paul Schietekat : 5 maart 2005 om 14:33.
Paul Schietekat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be