Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2015, 10:31   #181
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Normaal toch he, de aanval vanuit de NVA en de werkgevers op de werknemer en haar vakbonden is ongekend het laatste jaar. De NVA maakt er geen geheim over dat het middenveld kapot moet.
Ongekend????????????? Waarom is de NVA aan de macht? Omdat de WERKENDEN het ZAT zijn om hun rijkdom te moeten laten herverdelen door de 'sociale' partijen in België. Vakbonden zijn nog niet 1x opgekomen om MIJN rechten te verdedigen. Integendeel ze willen mij armer maken tvv mensen die het minder goed hebben. En ik heb een mediaan loon in België fyi.

Als er iemand de middenklasse kapot wenst te maken, dan zijn dat de vakbonden, sp.a, groen en consoorten. Ik neem aan dat de middenklasse normaal tot het middenveld zou moeten behoren. Wel niet in België. Dat aan de kaak stellen lijkt mij niet meer dan evident.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:34   #182
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ongekend????????????? Waarom is de NVA aan de macht? Omdat de WERKENDEN het ZAT zijn om hun rijkdom te moeten laten herverdelen door de 'sociale' partijen in België. Vakbonden zijn nog niet 1x opgekomen om MIJN rechten te verdedigen. Integendeel ze willen mij armer maken tvv mensen die het minder goed hebben. En ik heb een mediaan loon in België fyi.

Als er iemand de middenklasse kapot wenst te maken, dan zijn dat de vakbonden, sp.a, groen en consoorten. Ik neem aan dat de middenklasse normaal tot het middenveld zou moeten behoren. Wel niet in België. Dat aan de kaak stellen lijkt mij niet meer dan evident.
U bent dan ook geen lid neem ik aan.

Voor mij komen ze wel op, zie de tegenstand tegen indexsprong en pensioenleeftijd.

Ik kan mij inbeelden dat u dat anders ziet. Helaas zijn er geen vakbonden die uw mening vertegenwoordigen. Misschien VOKA eens proberen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:38   #183
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Parlementairen zijn geen foorkramers die zomaar wat mogen zwammen, niet gehinderd door enige kennis van hetgeen ze uitkramen.
Ben je daar zeker van? Ze houden met zijn allen de schijn erg hoog.

Citaat:
Er is niets mis met een stevig debat over ideologische keuzes, maar ga alsjeblief geen cijfers uitvinden en dwaze conclusies die fout blijken te zijn met veel tamtam in de pers gooien. Haar tussenkomst was sloganesk.
Ach kom van die verkeerde uitspraken/conclusies zijn er elke week/maand in het parlement. Bij het voorstellen van begrotingscontrole werd er zelfs lang niet eens over inhoud gepraat. Het gaat over de vakbonden dus zijn er partijen in hun gat gebeten.

Ik geef je gelijk dat het beter kan en moet, zeker als je weet wat wij ze betalen, maar ga me niet zeggen dat dit een unicum is hé.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:44   #184
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
U bent dan ook geen lid neem ik aan.

Voor mij komen ze wel op, zie de tegenstand tegen indexsprong en pensioenleeftijd.
Ik ben geen lid, neen. Wat maakt dat uit?

De index is al uitgehold in de vorige legislatuur. De index was in 2015 wat? 0.03% ofzo? Bovendien gaat er van dat geld meer naar de regering dan in mijn zak. Index maakt je rijker qua gevoel omdat je bruto stijgt maar eigenlijk wordt je koopkracht kleiner. Beter is dan de beroepskosten te verhogen (heb dankzij Michel 15 euro per maand meer netto).

Gans dat debat over de indexsprong zal een pyrrusoverwinning blijken en niets meer. Ik heb veel meer problemen met een loonstop die verhinderd goede werkkrachten te belonen.

Citaat:
Ik kan mij inbeelden dat u dat anders ziet. Helaas zijn er geen vakbonden die uw mening vertegenwoordigen. Misschien VOKA eens proberen.
Als je kan tellen, dan is het een mening. Kan je dat niet zoals de vakbonden, dan is dat een feit. Ja... Ik heb nog geen enkele vakbonde mij weten uitleggen waarom ze menen de index te moeten behouden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 10:46   #185
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik te zwak sta tov een werkgever of een overheid om dat op mijn eentje te doen.
Dat is wat ze je vertellen ja.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:01   #186
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dat is wat ze je vertellen ja.
Ik denk soms dat je als lid van de vakbond, hun onzin verplicht moet geloven. Niet dat ze alleen maar onzin vertellen. De vakbond doet veel zaken goed. Maar een De Leeuw bvb is HET voorbeeld van een persoon die er niet om verlegen is om onzin te vertellen en te vervallen in slogantaal/populisme.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:02   #187
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dat is wat ze je vertellen ja.
Dat is wat ik heb ervaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:06   #188
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ik ben geen lid, neen. Wat maakt dat uit?

De index is al uitgehold in de vorige legislatuur. De index was in 2015 wat? 0.03% ofzo? Bovendien gaat er van dat geld meer naar de regering dan in mijn zak. Index maakt je rijker qua gevoel omdat je bruto stijgt maar eigenlijk wordt je koopkracht kleiner. Beter is dan de beroepskosten te verhogen (heb dankzij Michel 15 euro per maand meer netto).

Gans dat debat over de indexsprong zal een pyrrusoverwinning blijken en niets meer. Ik heb veel meer problemen met een loonstop die verhinderd goede werkkrachten te belonen.
Ja dankzij Michel/Bourgeios heb ik 15 euro per maand meer netto, maar wel een hogere zorgverzekering (25 euro meer pp), duurder water, gas, electriciteit, hogere inschrijvingsgelden, een indexsprong en straks nog eens een heel pak lager pensioen (ahja ik moet langer werken voor hetzelfde). Je moet toch wel naief zijn om te geloven dat deze regeringen een belastingverlaging doorvoeren. Ze gebruiken gewoon andere kanalen voor hun platte belastingverhogingen door te voeren. Ze vermommen het.


Citaat:
Als je kan tellen, dan is het een mening. Kan je dat niet zoals de vakbonden, dan is dat een feit. Ja... Ik heb nog geen enkele vakbonde mij weten uitleggen waarom ze menen de index te moeten behouden.
Omdat men anders ieder jaar moet gaan staken voor behoud van de koopkracht. Kijk naar Duitsland. Om de zoveel tijd staking voor niet 1 a 2 %, maar meteen 5 a 6 %.

De manager zal dit probleem niet kennen, maar de modale fabrieksarbeider wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:07   #189
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En als onze goeie vriend van de MR de groepsverzekeringen uitholt, dan ben ik helemaal de klos en kos het mij gemakkelijk 50-60k euro.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:08   #190
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is wat ik heb ervaren.
Dan moet je jezelf de vraag durven stellen of dat aan de werkgever te wijten is, of aan jezelf.

Zolang je gelooft dat je zwak staat en je bijgevolg niets doet, moet je ook niet verbaasd zijn dat ze niks gebeurt. Wie op anderen wacht om iets in zijn plaats te doen, moet niet verbaasd zijn als er niks van terecht komt.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:11   #191
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dan moet je jezelf de vraag durven stellen of dat aan de werkgever te wijten is, of aan jezelf.

Zolang je gelooft dat je zwak staat en je bijgevolg niets doet, moet je ook niet verbaasd zijn dat ze niks gebeurt. Wie op anderen wacht om iets in zijn plaats te doen, moet niet verbaasd zijn als er niks van terecht komt.
Als ik te zwak ben om voor mezelf op te komen (mocht dat zo zijn), waarom is het dan fout om mijn heil te zoeken in een vakbond ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:21   #192
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik te zwak ben om voor mezelf op te komen (mocht dat zo zijn), waarom is het dan fout om mijn heil te zoeken in een vakbond ?
Is hetgeen goed is voor jou per definitie goed voor een ander?

"Wat wij zeggen, willen en eisen, is hetgeen elk van onze leden blind onderschrijft"?
Want dat is de approach van de Belgische vakbond (of beter van de vakbondstop, een geluk dat de doorsnee vakbondspersoon op de vloer wat meer voeling heeft met de realiteit).

Dat de machtsverhoudingen binnen de vakbonden in het voordeel liggen van de ambtenaren/social profit die weinig tot geen last hebben van internationale concurrentie, ten nadele van de industriële sectoren, die daar wel mee te maken hebben?

Lees er deze maar eens op na; vond ik wel interessant gisteren:
http://trends.knack.be/economie/bele...al-562603.html

Een vakbond heeft bestaansrecht, dat is zo (o help, waar gaan we dat schrijven, zeg ik dat echt?). Maar dat is niet de vakbond die jij onderschrijft en blind ondersteunt, ten koste van alle rest.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:35   #193
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Is hetgeen goed is voor jou per definitie goed voor een ander?

"Wat wij zeggen, willen en eisen, is hetgeen elk van onze leden blind onderschrijft"?
Want dat is de approach van de Belgische vakbond (of beter van de vakbondstop, een geluk dat de doorsnee vakbondspersoon op de vloer wat meer voeling heeft met de realiteit).

Dat de machtsverhoudingen binnen de vakbonden in het voordeel liggen van de ambtenaren/social profit die weinig tot geen last hebben van internationale concurrentie, ten nadele van de industriële sectoren, die daar wel mee te maken hebben?

Lees er deze maar eens op na; vond ik wel interessant gisteren:
http://trends.knack.be/economie/bele...al-562603.html

Een vakbond heeft bestaansrecht, dat is zo (o help, waar gaan we dat schrijven, zeg ik dat echt?). Maar dat is niet de vakbond die jij onderschrijft en blind ondersteunt, ten koste van alle rest.
Ik ben bewust lid (nog nooit gedopt of iets dergelijks) van de vakbond omdat ik achter hun standpunten sta en ik het broodnodig vind om de werknemer te beschermen tegen de willekeur van de werkgevers.

Het woordje bewust is belangrijk. Ik heb ze eigenlijk niet nodig, maar toch betaal ik mijn bijdragen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 11:49   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Anderen stelden daar reeds de gepaste vraag bij : wil je het centraliseren bij de hulpkas en daar nog een hoop extra ambtenaren voor in dienst nemen ?
Is uitbreiding van het leger ambtenaren een voorbeeld van efficiëntie ?
Gaat dat goedkoper zijn denk je ?
Een dergelijke sleutelpositie hoort inderdaad volledig in handen te blijven van de overheid. Andere zaken kunnen we dan gerust privatiseren: bijvoorbeeld het administratief verwerken van verkeersboetes, iets wat al vele jaren in Nederland bijvoorbeeld gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 12:11   #195
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een dergelijke sleutelpositie hoort inderdaad volledig in handen te blijven van de overheid. Andere zaken kunnen we dan gerust privatiseren: bijvoorbeeld het administratief verwerken van verkeersboetes, iets wat al vele jaren in Nederland bijvoorbeeld gebeurt.
Ik wens niet extra belastingen betalen omdat NVA/VB feteshisten de vakbonden als grote vijand beschouwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 12:22   #196
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.390
Standaard

Kan een werkloze beroep doen op een vakbond om zijn/haar dossier ivm werklozensteun in orde te brengen, zonder verplicht lid te zijn van die vakbond ?


Stel je voor dat je moet lid zijn van de een of de andere vereniging, om een betalend kaartje te kopen op een lijn van De Lijn, die uitbesteed is aan een privé-partner ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 12:25   #197
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.390
Standaard

Ik ben nog lang niet overtuigd dat de vakbonden goedkoper werken dan de hulpkas (maar ik heb tegelijk niet veel zin om daar tijd in te steken om dat uit te vogelen).

Mogelijks is het goedkoper voor de staat om de burgerlijke stand te laten bijhouden door de pastoors en aanverwanten.
Ik weet het niet ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 12:36   #198
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De NVA, de partij voor de grotere overheid en tegen het uitbesteden aan private partijen.

Wie had dat gedacht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 13:06   #199
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht Bekijk bericht
Denken dat de onze vakbonden voor het welzijn van onze welvaart en onze toekomst zorgen... dat is haast een criminele gedachte.

Als het hun niet aanstaat blokkeren ze heel het land, vernielen eigendommen, gijzelen onderhandelaars, blokkeren havens en fabrieken... met miljarden euro's schade... waardoor er weer mensen moeten afgedankt worden, bespaard en belastingen verhoogd.

Normaal zouden de werkgevers moeten verplicht worden de gesyndikeerden op de werkplaats een trui te laten dragen met als opschrift 'IK BEN DE LUL VAN DE FIRMA!'

Pas op hé... ik heb niets tegen vakbonden en zeker niet als zo goed gestructureerd zijn als de onze en verantwoordelijkheid dragen en een gezonde blik hebben op op de toekomst.
Het probleem met de vakbonden voor u is dat ze niet uw rechts-conservatieve ideologie weerspiegelen.

Kwa welvaart zijn ze zeker voordelig voor de werkende bevolking geweest. Of wil je graag onbetaalde vakantiedagen presteren ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 14:04   #200
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja dankzij Michel/Bourgeios heb ik 15 euro per maand meer netto, maar wel een hogere zorgverzekering (25 euro meer pp), duurder water, gas, electriciteit, hogere inschrijvingsgelden, een indexsprong en straks nog eens een heel pak lager pensioen (ahja ik moet langer werken voor hetzelfde). Je moet toch wel naief zijn om te geloven dat deze regeringen een belastingverlaging doorvoeren. Ze gebruiken gewoon andere kanalen voor hun platte belastingverhogingen door te voeren. Ze vermommen het.
Ze vermommen het? NVA heeft voor de verkiezingen al aangekondigd extra belastingen te zullen moeten innen en dat het gratis verhaal voor hen verdween. Misschien dat CD&V stemmers zich belogen voelen maar ik niet.

Ivm de 25euro extra, geef ik je gelijk al betaal ik het graag indien het ook gaat naar de hulpbehoevenden. Langs de andere kant, ik kan het ook betalen.

Geen gratis elekriciteit en water: was aangekondigd en in het verhaal dat de verbruiker betaalt, ook logisch te noemen (verhaal van zowel groen, spa als andere partijen). Ik heb mijn ecocheques gebruikt om mijn verbruik te verlagen. Zal hier geen last van hebben samen met menig andere belg (itt sommige anderen die hier laptops of tvs mee gekocht hebben).

Andere verhogingen van elektriciteit alleen op deze regering steken, is ronduit ridicuul te noemen. Er is al jaren geen energie beleid en dat zal er volgens mij ook niet snel komen. Zover ik weet, blijven gas en water voor de doorsnee gebruiker qua prijs hetzelfde (gas ging dalen).

Index ben ik geen voorstander van (en het brengt quasi niets op/vervangen door je 15euro netto extra). Hoger inschrijvingsgeld... nog steeds een appel en een ei te noemen tov de echte kosten. Als je de inflatie in rekening brengt, kost het nu mss terug hetzelfde als 10 jaar geleden toen het als duur aanzien werd. Maar ik zou je gelijk geven moesten er geen sociale correcties zijn. Studies moeten toegankelijk blijven (en dat zijn ze voor de doorsnee burger ook) maar armere mensen moet je helpen.

Wat betreft pensioenen heb je gelijk idem wat betreft uithollen groepsverzekering. Met pensioenen kan ik leven, groepsverzekering niet. We werken wat mijn berekeningen betreft gewoon niet lang genoeg om betaalbaar te blijven. Ik ijver dan ook voor variabele pensioenen zodat je zelf kan bijsparen om vervolgens met een hogere of lagere uitkering op pensioen te gaan op jongere of oudere leeftijd. Maar dit is effectief een moeilijke kwestie met een veel te conservatieve aanpak imo.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be