Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2008, 22:24   #2061
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Gewoon eens simpel googelen zou je het antwoord kunnen geven:

The central tenet of libertarianism is the principle of liberty, namely individual liberty. To libertarians, an individual human being is sovereign over his/her body, extending to life, liberty and property.
http://en.wikipedia.org/wiki/Libertarian

De grondslag van het libertarisme kan worden samengevat in het non-agressieprincipe: iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (je kunt wel geweld gebruiken als verdediging tegen iemand die deze regel overtreedt). Geweld wordt in dit verband gedefinieerd als het aantasten van de persoon of het eigendom van een ander zonder toestemming of instemming van die ander, of het dreigen hiermee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Libertarisme

De exacte terminologie en de achterliggende argumentatie durft volgens wat ik gelezen heb al eens verschillen, maar uiteindelijk komt het simpelweg daarop neer, hoor.

Dat is je hier nu ook al zo vaak gezegd, dat het basisprincipe je nu toch wel al duidelijk moest zijn.

Vandaar dat je dus ook antwoorden als "je begrijpt de essentie van het libertarisme niet" krijgt.

Allez, dat basisprincipe geeft nu toch overduidelijk een antwoord op je vraag? Moord gaat diametraal in tegen de grondslag van het libertarisme. Er moet dan ook helemaal niet "getekend" worden voor zo'n wet.
Heel leuk, maar het zijn vooral de libertariërs zelf die zich maar niét kunnen houden aan dat non-agressieprincipe, waar ik al meermaals op gewezen heb in deze discussie. (Zie sommige uitspraken van AdrianHealey, jezelf, PollyCorrect, ...))

Dat bemoeilijkt het nogal om enig belang te hechten aan dat basisprincipe.
Daarnaast is het natuurlijk niet wereldschokkend voor ons in het westen om te lezen dat iemand zelfbeschikkingsrecht heeft over zijn eigen lichaam en 'mag doen wat hij wil', zolang hij de grenzen van anderen respecteert....
Dat voorspellen als het alleenrecht van het libertarisme, is niet alleen een foutieve voorstelling van zaken, het is ronduit leugenachtig!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juni 2008 om 22:26.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:25   #2062
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Omdat jij dat vindt gaan de buurlanden dat niet doen ?????

Inderdaad, als Nyn dat vindt, gaan onze buurlanden ons niet binnenvallen.

Het is geen kwestie van "landen veroveren met die en die gedachte" &c.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:27   #2063
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Heel leuk, maar het zijn vooral de libertariërs zelf die zich maar niét kunnen houden aan dat non-agressieprincipe, waar ik al meermaals op gewezen heb in deze discussie. (Zie sommige uitspraken van AdrianHealey, jezelf, PollyCorrect, ...))
Een principe vormt a priori een grens die overschreden kan worden. In welke zin ziet ge dat gebeuren?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:30   #2064
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik zou trouwens ook eens willen weten hoe de libertariërs macht precies zien.
Want volgens iedere libertarist is iedereen die niet-libertarisch is een sadomasochist, en dat lijkt me heel erg straf en lijkt te impliceren dat ze ervan uitgaan dat er geen machtsverhoudingen bestaan in een libertarische samenleving??...
Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om zelf zijn acties te kiezen, zonder gedwongen te worden door een ander om iets te doen of te laten. Binnen de grenzen van dat non-agressieprincipe, vanzelfsprekend.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:32   #2065
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Alleen wordt er door hogergenoemden met veel plezier een uitzondering gemaakt voor psychologisch geweld.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juni 2008 om 22:32.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:35   #2066
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Omdat jij dat vindt gaan de buurlanden dat niet doen ?????

Ik vrees dat die niet-libertarische buurlanden zich daar weinig van gaan aantrekken.
Het is niet omdat ik een libertariër ben dat die buurlanden hier niet gaan binnenvallen. Het is omdat ik een libertariër ben dat ik daar tégen ben.

Het is niet omdat ik een libertariër ben dat niemand mijn spulletjes gaat komen afpakken. Het is omdat ik een libertariër ben dat ik daar tégen ben.

Snap je?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:36   #2067
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik vrees dat die niet-libertarische buurlanden zich daar weinig van gaan aantrekken.
Het is niet omdat ik een libertariër ben dat die buurlanden hier niet gaan binnenvallen. Het is omdat ik een libertariër ben dat ik daar tégen ben.

Het is niet omdat ik een libertariër ben dat niemand mijn spulletjes gaat komen afpakken. Het is omdat ik een libertariër ben dat ik daar tégen ben.

Snap je?
Meer zelfs: dat was mijn punt.
Maar dat leek jij dan weer niet te snappen? :-/
Het is trouwens ook niet omdat ik geen libertariër ben dat ik vind dat iemand je spulletjes mag komen afpakken. Begrijp je dat?

Mijn punt was zelfs nog sterker en opnieuw, ik heb het hier meermaals gesteld: enkel een Belgische libertarische samenleving kan niet overleven, dat kan enkel als de hele wereld libertarisch wordt.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juni 2008 om 22:37.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:41   #2068
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Heel leuk, maar het zijn vooral de libertariërs zelf die zich maar niét kunnen houden aan dat non-agressieprincipe, waar ik al meermaals op gewezen heb in deze discussie. (Zie sommige uitspraken van AdrianHealey, jezelf, PollyCorrect, ...))
Ik zie niet waar dat non-agressieprincipe is overschreden.
Hoogstens krijg je door al je pogingen om de mensen het bloed van onder de nagels te halen met je vaak compleet onzinnige posts een scheve opmerking op je taloor.

Als je na een gigantische massa posts nog steeds niet de basis van het libertarisme doorhebt, en dus keer op keer tegen iets zit in te gaan dat je compleet niet snapt, dan kan dat al eens gebeuren.



Citaat:
Dat bemoeilijkt het nogal om enig belang te hechten aan dat basisprincipe.
Daarnaast is het natuurlijk niet wereldschokkend voor ons in het westen om te lezen dat iemand zelfbeschikkingsrecht heeft over zijn eigen lichaam en 'mag doen wat hij wil', zolang hij de grenzen van anderen respecteert....
Dat voorspellen als het alleenrecht van het libertarisme, is niet alleen een foutieve voorstelling van zaken, het is ronduit leugenachtig!
je hebt over het onderdeeltje 'eigendom' gelezen, precies.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:42   #2069
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Alleen wordt er door hogergenoemden met veel plezier een uitzondering gemaakt voor psychologisch geweld.
Ge gaat me nu toch niet wijsmaken dat je je psychologisch geweld voelt aangedaan eh, mevrouwtje.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:46   #2070
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Meer zelfs: dat was mijn punt.
Maar dat leek jij dan weer niet te snappen? :-/
je hebt hier al meermaals gedemonstreerd dat je denkt dat libertariërs denken dat er geen geweld meer zou voorkomen in een samenleving gebaseerd op libertarische principes.


Citaat:
Het is trouwens ook niet omdat ik geen libertariër ben dat ik vind dat iemand je spulletjes mag komen afpakken. Begrijp je dat?
Het is inderdaad niet omdat iemand geen libertariër is, dat hij vindt dat iemand het recht heeft mensen hun spulletjes af te pakken.
Jij daarentegen, hebt hier een gigaload posts lang verdedigd dat sommige mensen het alleenrecht hebben om anderen hun spulletjes af te pakken.


Citaat:
Mijn punt was zelfs nog sterker en opnieuw, ik heb het hier meermaals gesteld: enkel een Belgische libertarische samenleving kan niet overleven, dat kan enkel als de hele wereld libertarisch wordt.
ik heb je al eens gevraagd waarom je denkt aan België als je aan 'samenleving' denkt. Misschien eens een antwoord geven.
Van mij mag België ophouden te bestaan, hoor.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 22:50   #2071
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Waarom ben je eigenlijk a priori, zonder zelfs de basis te kennen, tégen bepaalde ideeën? Waarom je niet eerst verdiepen in iets, en erover nadenken, vooraleer je tegen iets wil ingaan?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 01:13   #2072
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Hoogstens krijg je door al je pogingen om de mensen het bloed van onder de nagels te halen met je vaak compleet onzinnige posts een scheve opmerking op je taloor.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 19:08   #2073
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Nynorsk, het grappige is dat je jezelf enorm tegenspreekt en niet doorhebt dat het niet zo is dat ik iets niet begrijp...

ma soit. Het libertarisme is het me echt niet waard om veel over te discussieren. Ik zeg het je: als je fundamenten wegblaast (en dat is hier al genoeg door iedere tegenstander gebeurt in de hele forumgeschiedenis en opnieuw in dit topic) is het niet nodig om het gebouw erop steen voor steen af te breken. In de hoop dat je je nu geen hoedje schrikt ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 juni 2008 om 19:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 00:41   #2074
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het libertarisme is het me echt niet waard om veel over te discussieren.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 01:03   #2075
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Oppassen mannen, Groentje-18 heeft ons fundamenten weggeblazen .

Ik zie Nynorsk zich trouwens nergens tegenspreken, en ze heeft wel gelijk dat ge de basis niet helemaal begrijpt. Of, helemaal niet begrijpt .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
ma soit. Het libertarisme is het me echt niet waard om veel over te discussieren.
http://forum.politics.be/misc.php?do=whoposted&t=107135
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 09:50   #2076
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Nynorsk, het grappige is dat je jezelf enorm tegenspreekt en niet doorhebt dat het niet zo is dat ik iets niet begrijp...

ma soit. Het libertarisme is het me echt niet waard om veel over te discussieren. Ik zeg het je: als je fundamenten wegblaast (en dat is hier al genoeg door iedere tegenstander gebeurt in de hele forumgeschiedenis en opnieuw in dit topic) is het niet nodig om het gebouw erop steen voor steen af te breken. In de hoop dat je je nu geen hoedje schrikt ...
Gewoon uit intresse: wat zijn de fundamenten van het libertarisme eigenlijk? Als ze zo overtuigend weggeblazen zijn, kan je ze vast wel uitleggen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 09:59   #2077
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Gewoon uit intresse: wat zijn de fundamenten van het libertarisme eigenlijk? Als ze zo overtuigend weggeblazen zijn, kan je ze vast wel uitleggen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=2054

ha, wie zegt er daar dat ze er niets van begrijpt?
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 14:07   #2078
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Nynorsk, het grappige is dat je jezelf enorm tegenspreekt en niet doorhebt dat het niet zo is dat ik iets niet begrijp...
Waar?
+ Graag een argument waarom ik me daar dan zou tegenspreken.


Citaat:
ma soit. Het libertarisme is het me echt niet waard om veel over te discussieren.
Dat valt nogal op.


Citaat:
Ik zeg het je: als je fundamenten wegblaast (en dat is hier al genoeg door iedere tegenstander gebeurt in de hele forumgeschiedenis en opnieuw in dit topic) is het niet nodig om het gebouw erop steen voor steen af te breken. In de hoop dat je je nu geen hoedje schrikt ...
Da's toch wel straf - in een discussie niet eens de fundamenten kunnen aanduiden maar toch denken dat je ze hebt weggeblazen.


Eigenlijk heb ik een beetje medelijden. Je staat nu zelfvoldaan te verkondigen dat je de fundamenten van het libertarisme hebt weggeblazen, terwijl het libertarisme zelf geen klein beetje geraakt is en dus nog geheel vrolijk rechtstaat.

Eigenlijk heb je niet eens geparticipeerd aan de discussie.
Er is niemand in deze discussie ooit verder gekomen dan je proberen uit te leggen waar het libertarisme om gaat.
Weggeblazen door zoveel onbegrip, dat wel, ja.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 18:00   #2079
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

vrolijk rechtstaan
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 21:54   #2080
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Mijn examens gingen goed.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be