Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 april 2015, 07:12   #2081
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Niet waar. Mensen die rijk genoeg zijn om niet te werken zijn nog steeds bereid om veel bij te verdienen. Hetzelfde met sommige steuntrekkers. Motivatie die daardoor zou verdwijnen is onzin.
Exact, zo zitten we vandaag in Europa met 26.000.000 mensen die wel iets willen doen maar simpelweg geen plaats vinden/krijgen in het economische mechanisme. Elk gezond denkend mens verdeelt dan de benodigde arbeid onder alle mensen, dit is heel iets anders dan jobs verzinnen om toch maar bezig te blijven. En die jobs verzinnen kan iedereen, er blijken enkel te weinig getallen om ze te betalen. Zoiets noemt men vandaag 'economische' crisis, er bestaan heel andere woorden voor natuurlijk.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 08:14   #2082
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik zou dit allemaal niet onderschatten Peche, het basisinkomen induceert iets waar velen - om verschillende redenen - verzet tegen zullen aantekenen, het brengt ons tot een zwaar moreel dilemma en dat is iets dat mensen niet zomaar zullen willen toegeven. Het idee confronteert ons met onze eigen dommigheid, niet dat we zelf zo dom zijn dan wel als gevolg van een opgedrongen ideologie. Naargelang vanuit welke invalshoek we dit bekijken, kan dit tot zeer vreemde neveneffecten leiden, het is echt niet zomaar wat. Het debat komt met een aantal voorwaarden, als deze niet vervuld worden, just forget it.
Forget It?????
Handtekeningen verzamelen wil ik wel doen...
Maar de politiek is mijn dood. ZE volgen Me nu al off en Online lol .
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 08:31   #2083
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dus zo belangrijk vind je het zelf ook al niet...
I knew it.
Arme tandem...
Ik vind het heel belangrijk. Maar Vlaanderen zou toch neen stemmen.
Waarom dan moeite doen?
Jullie stemmen confederalisme en slikken zonder protest een pil van 400 miljoen.
Dat jullie kinderen die niet geboren zijn de dupe zijn en als schuldige aangewezen zullen worden vind je niets. Tot: Humans need NOT apply.
En dan wat? Hunger games.
We burn You burn.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 09:39   #2084
Nems
Burger
 
Nems's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2014
Berichten: 116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dat jullie kinderen die niet geboren zijn de dupe zijn en als schuldige aangewezen zullen worden vind je niets.
Dat is nu al zo door decennia wanbeleid!
Niet dat het nu beter is...
Nems is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 10:04   #2085
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Forget It????? Handtekeningen verzamelen wil ik wel doen... Maar de politiek is mijn dood. ZE volgen Me nu al off en Online lol .
Waarom zouden we handtekeningen moeten verzamelen Peche, mag het niet billijk geacht worden dat politiek hier zelf verantwoordelijkheid in neemt? Het is als zeggen dat de bevolking op haar knieën moet gaan zitten voor diegenen die ze verkozen hebben om hen te dienen. Klik even op je muis en je hebt meerdere levens nodig om alle alternatieven te kunnen lezen, enkel lezen nog maar Peche. Kunnen misschien beter een ludieke actie ondernemen en politiek wat muizen toesturen met vriendelijk verzoek om aandacht te hebben voor wat er kant en klaar op internet staat, niet? Maar we weten ondertussen wel, het antwoord zal zijn dat je er niets van begrijpt want ... op naar de volgende verkiezingen, democratie in volle glorie. Democratie is de vrijheid hebben om de kleur van je blindheid te kiezen, we hebben nu geen tijd voor oplossingen aangezien we druk bezig zijn met problemen, eerst geld produceren en achteraf zien we wel.

Laatst gewijzigd door tandem : 27 april 2015 om 10:06.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 10:48   #2086
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Tandem,

Geloof me. Dit vraagt een massabeweging.
Om het voor de politiek te krijgen hebben we in BE een 65000 handtekeningen nodig. Ik kan er met 100 000 naast zitten. Ik zou het eens moeten opzoeken.
Ik dacht dat Groen voorstander was. Maar VL is conservatief. En dat is nu eenmaal wat het is.
Ik ben mijn activisme gestaakt en aan het engineeren geslaan. Welke kant ik er mee op ga is nog niet besloten. Het is Pandora's doos in handen hebben en niet goed weten of ik deze plaag wel over de wereld wil uitroepen...
Ik denk aan enkele rond mij... En dan is het beste dat doosje toe te laten.
Maar op een manier die binnen de lijnen verloopt wil ik altijd meedoen.
Een handtekeningen actie lijkt mij de beste manier om de politiek te activeren. Maar dan opnieuw, we zijn niet progressief. En NL groeit conservatief. Ik denk dat mensen voor zoiets in een Europees land buiten de EU moeten migreren. En dat is voor mij wel een bittere pil... Aangezien migratie geen optie voor mij is zoek ik mijn schakels naar de matrix traag maar zeker terug.
Belle verschiet tegenwoordig dikwijls van haar beest. Haha
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 10:58   #2087
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

http://basicincome.be/nl/newsletters...gerinitiatief/

It is all been written down so many times before...
Maar het dringt na al die duizenden jaren nog altijd niet door.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:15   #2088
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nems Bekijk bericht
Dat is nu al zo door decennia wanbeleid!
Niet dat het nu beter is...
Het sociaal economische herstellen he
We moeten de kiezer geen blaaskes wijsmaken...
Dit na een dik decennia oppositie...
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:35   #2089
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Tandem, Geloof me. Dit vraagt een massabeweging. Om het voor de politiek te krijgen hebben we in BE een 65000 handtekeningen nodig. Ik kan er met 100 000 naast zitten. Ik zou het eens moeten opzoeken. Ik dacht dat Groen voorstander was. Maar VL is conservatief. En dat is nu eenmaal wat het is. Ik ben mijn activisme gestaakt en aan het engineeren geslaan. Welke kant ik er mee op ga is nog niet besloten. Het is Pandora's doos in handen hebben en niet goed weten of ik deze plaag wel over de wereld wil uitroepen... Ik denk aan enkele rond mij... En dan is het beste dat doosje toe te laten. Maar op een manier die binnen de lijnen verloopt wil ik altijd meedoen. Een handtekeningen actie lijkt mij de beste manier om de politiek te activeren. Maar dan opnieuw, we zijn niet progressief. En NL groeit conservatief. Ik denk dat mensen voor zoiets in een Europees land buiten de EU moeten migreren. En dat is voor mij wel een bittere pil... Aangezien migratie geen optie voor mij is zoek ik mijn schakels naar de matrix traag maar zeker terug. Belle verschiet tegenwoordig dikwijls van haar beest. Haha
Je kan het misschien wat efficiënter aanpakken en loop even langs bij de vakbond om die handtekeningen te verzamelen, aangezien ze het werkvolk verdedigen zullen ze je dankbaar zijn voor het idee. Het is een alternatief voor al die stakingen en je komt makkelijk aan dat getal. Heb je een contact bij de vakbond? Of bij VDAB, er is een dienst die voor dergelijke projecten hun netwerk ter beschikking stelt en ook meehelpt, tenslotte gaat het ook over het arbeidsmarktbeleid en ons aller welzijn.

Laatst gewijzigd door tandem : 27 april 2015 om 11:37.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:50   #2090
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Kan iemand mij niet voorgaan?
De petitie is trouwens lopende geweest en failed.
Vlaanderen wil niet. Democratie is wat ze is.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:54   #2091
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Niet waar. Mensen die rijk genoeg zijn om niet te werken zijn nog steeds bereid om veel bij te verdienen. Hetzelfde met sommige steuntrekkers. Motivatie die daardoor zou verdwijnen is onzin.
Juist. Niet om het allemaal af te geven. Dat is het punt juist.

Je produceert omdat je het nodig hebt, of omdat je het wil. Je produceert niet om het weg te geven (tenzij op vrijwillige basis).

Als men U natuurlijk dwingt om een stuk weg te geven als je produceert (belastingen) dan ga je dat, uit noodzaak, tot op zekere hoogte doen. Maar als je vanalles gratis krijgt, en je verder zo goed als niks kan bijverdienen (omdat je het moet afgeven), dan valt de motivering wel degelijk weg.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 april 2015 om 11:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:57   #2092
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik ben mijn activisme gestaakt en aan het engineeren geslaan. Welke kant ik er mee op ga is nog niet besloten. Het is Pandora's doos in handen hebben en niet goed weten of ik deze plaag wel over de wereld wil uitroepen...
Engineering is leuk Peche, je kan er excelletjes voor gebruiken en de plaag zal je dan tegemoet komen.



Zoals je ziet is er absoluut geen probleem om dat basisinkomen morgen in te voeren, de schok des te groter omdat het zo eenvoudig is en dan lukt er weer niets, met dank aan de experten in de economie.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:58   #2093
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. Niet om het allemaal af te geven. Dat is het punt juist.

Je produceert omdat je het nodig hebt, of omdat je het wil. Je produceert niet om het weg te geven (tenzij op vrijwillige basis).

Als men U natuurlijk dwingt om een stuk weg te geven als je produceert (belastingen) dan ga je dat, uit noodzaak, tot op zekere hoogte doen. Maar als je vanalles gratis krijgt, en je verder zo goed als niks kan bijverdienen (omdat je het moet afgeven), dan valt de motivering wel degelijk weg.
Neen dat word niet helemaal afgegeven. Alsof die mensen die daar voor pleiten dat zouden vergeten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 11:59   #2094
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Neen dat word niet helemaal afgegeven. Alsof die mensen die daar voor pleiten dat zouden vergeten.
Als je de helft van de totale productie wil gaan uitdelen als basis inkomen, en de staat neemt al de (andere) helft van de productie op voor eigen werking, dan gaat er niet veel meer overblijven om U te laten houden he.

Als je kijkt naar de marginale opbrengst van productie in zo een model, dan is het:

a) oftewel de moeite niet om uw kont af te draaien
b) oftewel ben je zoveel waard dat je dat beter ergens anders gaat doen waar je stukken minder gestroopt wordt.

We zijn hier eigenlijk de Laffer curve aan 't bespreken, hoewel in een andere context.

Je zal aan een *gemiddelde* belastingsvoet van 75% of meer zitten van alle productie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 april 2015 om 12:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:00   #2095
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan iemand mij niet voorgaan? De petitie is trouwens lopende geweest en failed. Vlaanderen wil niet. Democratie is wat ze is.
Volgens de besluitvormingstheorie kan een mens (1) niet alle alternatieven kennen, noch (2) kan hij ze allen simultaan beschouwen. Routineacties blijven dan van kracht tot de situatie onhoudbaar wordt en de alternatieven – in het beste geval – alsnog in rekening worden gebracht. Anders gezegd, alternatieven kunnen dan wel beschikbaar zijn maar toch worden ze niet opgenomen door het politieke beleid, hiermee zeggend dat onnodig maatregelen getroffen worden die averechts werken en de maatschappelijke spanning opdrijven. Niet enkel beperkte- maar ook begrensde rationaliteit speelt hierin een rol, een alternatief moet ook begrepen worden alvorens men erdoor ‘geraakt’ kan worden. Dit ‘raken’ is een kwestie van bewustwording maar vereist in de eerste plaats de bereidheid daartoe, het zich open stellen voor alternatieve zienswijzen en daar ook verder over durven nadenken. Ergo, men durft het niet.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:02   #2096
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je de helft van de totale productie wil gaan uitdelen als basis inkomen, en de staat neemt al de (andere) helft van de productie op voor eigen werking, dan gaat er niet veel meer overblijven om U te laten houden he.

Als je kijkt naar de marginale opbrengst van productie in zo een model, dan is het:

a) oftewel de moeite niet om uw kont af te draaien
b) oftewel ben je zoveel waard dat je dat beter ergens anders gaat doen waar je stukken minder gestroopt wordt.

We zijn hier eigenlijk de Laffer curve aan 't bespreken, hoewel in een andere context.

Je zal aan een *gemiddelde* belastingsvoet van 75% of meer zitten van alle productie.
Maak uzelf maar wijs dat die mensen dat over het hoofd gezien hebben.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:07   #2097
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Maak uzelf maar wijs dat die mensen dat over het hoofd gezien hebben.
Blijkbaar he.

Simpele rekenkunde (veel eenvoudiger dan tandem zijn excellekes):

1500 Euro / maand * 12 maanden / jaar * 11 miljoen Belgen = 200 miljard Euro = 1/2 van het BNP.

Uw basis inkomen moet dus de helft van de productie uitdelen.

Toevallig is het staatsbeslag (de totale fiscale druk) in Belgie iets meer dan de helft van het BNP, maar daar zit geen basis inkomen in.

Natuurlijk zullen de staatsuitgaven wat verminderen, want geen werklozensteun, ziekenkas en zo niet meer. Dat bedraagt echter nog geen derde van de staatsuitgaven. Ik ben ruim, en ik reken de helft van de staatsuitgaven. De staatsuitgaven vallen dus met de helft terug (overschatting!), wat dus wil zeggen dat de staatsuitgaven van meer dan 50%, op iets van een 25-30% terugvallen van het BNP.

Welnu, 25-30% (staatsuitgaven van het BNP) plus 50% (van het basis inkomen) is meer dan 75% van het BNP.

Men moet dus meer dan 75% van het BNP aanslaan om de staat nog laten te draaien (25-30%) en het basis inkomen uit te delen (50%).

GEMIDDELD moet de staat dus 75% van de productie aanslaan. Als ze voor sommigen maar 50% aanslaat, moet ze voor anderen dicht bij de 100% aanslaan, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:08   #2098
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je de helft van de totale productie wil gaan uitdelen als basis inkomen, en de staat neemt al de (andere) helft van de productie op voor eigen werking, dan gaat er niet veel meer overblijven om U te laten houden he.

Als je kijkt naar de marginale opbrengst van productie in zo een model, dan is het:

a) oftewel de moeite niet om uw kont af te draaien
b) oftewel ben je zoveel waard dat je dat beter ergens anders gaat doen waar je stukken minder gestroopt wordt.

We zijn hier eigenlijk de Laffer curve aan 't bespreken, hoewel in een andere context.

Je zal aan een *gemiddelde* belastingsvoet van 75% of meer zitten van alle productie.
De Laffe curve, daar gaat het om inderdaad. Als we vandaag de helft van de productie laten wegvallen, kom je dan tot iets wat op een duurzame economie gaat lijken? De tijd die vrijkomt kan dan ingezet worden voor het herstel, zou het dan allemaal niet veel sneller gaan Patrick? De centjes zijn dan al geen probleem meer omdat er simultaan ook een ethische upgrade van het monetaire systeem wordt doorgevoerd. Er is echter wel een minpuntje, het zou kunnen dat de verkoop van antidepressiva stagneert, we zullen dit dan collateral dammage noemen.

Laatst gewijzigd door tandem : 27 april 2015 om 12:11.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:08   #2099
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Blijkbaar he.

Simpele rekenkunde (veel eenvoudiger dan tandem zijn excellekes):

1500 Euro / maand * 12 maanden / jaar * 11 miljoen Belgen = 200 miljard Euro = 1/2 van het BNP.

Uw basis inkomen moet dus de helft van de productie uitdelen.

Toevallig is het staatsbeslag (de totale fiscale druk) in Belgie iets meer dan de helft van het BNP, maar daar zit geen basis inkomen in.

Natuurlijk zullen de staatsuitgaven wat verminderen, want geen werklozensteun, ziekenkas en zo niet meer. Dat bedraagt echter nog geen derde van de staatsuitgaven. Ik ben ruim, en ik reken de helft van de staatsuitgaven. De staatsuitgaven vallen dus met de helft terug (overschatting!), wat dus wil zeggen dat de staatsuitgaven van meer dan 50%, op iets van een 25-30% terugvallen van het BNP.

Welnu, 25-30% (staatsuitgaven van het BNP) plus 50% (van het basis inkomen) is meer dan 75% van het BNP.

Men moet dus meer dan 75% van het BNP aanslaan om de staat nog laten te draaien (25-30%) en het basis inkomen uit te delen (50%).

GEMIDDELD moet de staat dus 75% van de productie aanslaan. Als ze voor sommigen maar 50% aanslaat, moet ze voor anderen dicht bij de 100% aanslaan, he.
De fout zit 'm daar: te simpel...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 12:10   #2100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Maak uzelf maar wijs dat die mensen dat over het hoofd gezien hebben.
Wie zijn dat eigenlijk, "die" mensen die dat niet over het hoofd zouden gezien hebben?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be