Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2007, 21:25   #201
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Is integreren miskenning? Vandaar dat zoveel Marokkanen nog niet Nederlands spreken. U bent echt aan het kletsen, heb ik niet duidelijk aangegeven Frans te spreken indien de gelegenheid zich zou aandienen en Nederlands evenzeer?
Dat heb je idd. niet aangegeven. Wel dat je iemand zondermeer in het Frans zou aanspreken als je niet de zekerheid zou hebben over de taal van je gesprekspartner. Daarmee smoor je de elke kans voor iedere Nederlandstalige om een gesprek met je in zijn (en jouw!!!) moedertaal te voeren. Ik ben er zelf meerdere keren getuige van geweest of heb er van mijn Vlaamse kennissen van gehoord dat Nederlanders die ergens in Brussel een winkel binnenlopen de verkoper in het Frans aanspreken. Uit hoffelijkheid geeft hij zijn klant antwoord in dezelfde taal en helpt hem verder in het Frans. En als ik (of mijn kennissen) dezelfde verkoper in het Nederlands aansprak, bleek dat dat hun moedertaal was en niet het Frans. Zelfde verhaal met allerlei openbare diensten. Een Leuvense kennis van me die bij de Brusselse VVV werkt, heeft bij me geklaagd over vele Nederlandse toeristen die informatie bij hem in het Frans opvragen. Hij is verplicht om zijn klanten te woord te staan in de taal van hun keus. Dus voert hij zo'n gesprek uit in een taal die voor hem noch voor de klant de moedertaal is terwijl dat helemaal niet hoeft. Voor de rest ga ik geen woorden meer vuil maken aan deze discussie. Mijn verstand weigert om begrip voor je standpunt op te brengen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 januari 2007 om 21:52.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 21:41   #202
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Courtesy to Dimitri:



Cfr verschillende berichten van voornoemde in deze draad: http://forum.politics.be/showthread.php?t=72588
Ik ben het in grote lijnen eens met deze indeling. Maar ik vind, in tegenstelling tot Dimitri, de provinciegrenzen niet heilig. De groep die de totstandkoming van de Randstadprovincie heeft daar blijkbaar ook geen moeite mee. Wat de vrees van Vlaanderen betreft om in de positie van het kleine broertje te komen: dit zou vrijwel onmogelijk gemaakt worden door de opdeling van Nederland in regio's met ruime bevoegdheden en door de mogelijkheid voor Vlaanderen om zelf te bepalen wellke bevoegdheden het aan het centrale bestuursniveau wil afstaan.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 08:07   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
België is een apart verhaal. Het is immers een federatie, met een federale overheid die enkel zaken regelt die alle Belgen aangaat. Voorwaarde is dus ook dat de ambtenaren in dienst van de federale overheid er voor het hele volk zijn. Vandaar dat ik ook tegen gewestelijke partijen in het federale parlement ben.
Waar haalt u die "voorwaarde" vandaan? En wat heeft de partijorganisatie met de staatsindeling te maken?

In ieder geval schrijft u larie. Immers, in een federaal land als Zwitserland moeten de ambtenaren van de gemeenten en kantons ook niet meertalig zijn. Integendeel zelfs! Een gemeenteambtenaar is er eentalig, daar de gemeenten eentalig zijn. Op kantonaal niveau varieert het een beetje: de eentalige kantons hebben eentalige ambtenaren. De tweetalige hebben meestal taalgescheiden administraties, waarbij bepaalde ambtenaren bevoegd zijn voor die taalgebruik, andere voor de andere groep. Ook het enige drietalig kanton, Graubünden, heeft ook taalgebonden ambtenaren (in het bijzonder voor het Reto-Romaans). M.a.w. uw zogezegde "voorwaarde" (die u uit uw eigen toverhoed haalt) is in het federaal land bij uitstek niet ingevuld. Ik zou dan ook niet weten om welke reden dit zou moeten worden ingelost in België.

In een unitair land zou een algemene tweetaligheid enigszins logisch zijn, iets wat indertijd door de Vlaamse Beweging ook werd geëist. Niet evenwel in een federaal land met gescheiden beleidsopties, gescheiden administraties, eigen reglementen en wetten, enzovoort.

Wat de landelijke administratie betreft die kan gerust meertalig functioneren zoals ze nu doet, nl. taalgeboden diensten waarbij ambtenaar A zich bekommerd om de Franstaligen, ambtenaar B om de Vlamingen, ambtenaar C om de Duitstaligen. Ik zou reden kunnen bedenken waarom we plotseling ambtenaar A, B en C tot meertaligheid zouden moeten dwingen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 08:10   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Is integreren miskenning? Vandaar dat zoveel Marokkanen nog niet Nederlands spreken. U bent echt aan het kletsen, heb ik niet duidelijk aangegeven Frans te spreken indien de gelegenheid zich zou aandienen en Nederlands evenzeer?
In Brussel hoeft de Vlaming zich niet te "integreren". Hij is immers geïntegreerd, daar Nederlands een taal van Brussel was en is.

U heeft duidelijk aangegeven dat u zich eerst van het Frans wil bedienen, aldus uw eigen moedertaal op de achtergrond schuivend. 't Getuigt mijns inziens niet alleen van een schrijnend gebrek aan inzicht in de Brusselse en Belgische toestand, maar ook aan een schrikwekkend gebrek aan taalfierheid.

De taalkennis van de Marokkanen in Vlaanderen is in veel gevallen beduidend beter dan die van de rijke Franstaligen die in de Vlaamse Rand komen wonen. In veel gevallen spreken die Marokkanen naast hun moedertaal (vaak Berbers) nog eens een woordje Arabisch, AN en plat Antwerps...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 08:11   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus zou je in Voeren pakweg 30 jaar terug, toen de Franstalige aanwezigheid in de gemeente op haar hoogtepunt stond, Frans gesproken hebben, en vandaag de dag Nederlands?
Mij doet dit onmiddellijk denken aan Nederlanders die uit pure verachting zich scharen achter R�*L en dus geen front vormen met de andere Nederlanders en Vlaamsgezinden in Voeren...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be