Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2010, 23:53   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ha ja , daar zeg je het .

Maar niet met 6 milj of met 10 milj 5 regeringen dragen he die allen te duur en niet efficient zijn .
Waar zeg ik dat een Vlaamse staat vijf regeringen moet hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:03   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Is het niet tekenend dat pajoske noch Eberhard op onderstaand bericht hebben gereageerd?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Nietwaar!" zullen Eberhard en Pajoske u weten te vertellen! "Wij verschillen niet van de Nederlanders! De Vlaamse cultuur bestaat niet! Wij zijn gelijk aan de ons omringende buurvolkeren!"

Mij valt altijd die dubbele tong op. Als je het hebt over een mogelijke eenheid met Nederland, halen die mensen voortdurend verschillen aan. "Wij zijn zo, de Nederlanders zus; wij eten zo, de Nederlanders zus; ..."

Komt echter het onderwerp Vlaanderen en een Vlaamse eigenheid ter sprake, dan gaan ze plotseling hard op de rem staan. Dan bestaat er geen Vlaamse eigenheid, is er niets speciaals, eigens, opvallends over ons te vertellen. Dan zijn we plotseling een soort amorfe wezens die schijnbaar in niets verschillen van ons omringende buurvolkeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:10   #223
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Nietwaar!" zullen Eberhard en ... u weten te vertellen! "Wij verschillen niet van de Nederlanders! De Vlaamse cultuur bestaat niet! Wij zijn gelijk aan de ons omringende buurvolkeren!"

Link graag
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:12   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Link graag
Aha! Dus er zijn blijkbaar toch verschillen. Er bestaat dus toch zoiets als een zekere eigenheid die ons doet verschillen van de volkeren die ons omringen...

Kijk eens aan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:19   #225
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha! Dus er zijn blijkbaar toch verschillen. Er bestaat dus toch zoiets als een zekere eigenheid die ons doet verschillen van de volkeren die ons omringen...

Kijk eens aan!
Wil de onderwijzer wel bij de les blijven?

Anderen die ik ernaar vroeg konden meestal geen enkel antwoord geven op wat dan ongeveer die Vlaamse cultuur was.

Vreemd omdat zij meestal driftig betoogden dat migranten zich hier aan moesten aanpassen.

Terwijl ze toch enige handreikingen van mijn kant hadden kunnen lezen.

In deze draad nog:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

De radio & tvmedia in Vlaanderen zenden meer dan 85 % Engels uit.

De meeste witte Vlaamse artiesten maken muziek in Engels of Frans.
In veel andere draden hheeft u uitvoerig kunnen lezen omtrent het vluchtgedrag van de witte Vlaming die massaal de verkavelingen in is verhuisd in de provincie. En nog.

-Weg van de Franstaligen (Brussel/Vlaams Brabant/Ronse/Aalst/etc)
-Weg van de Hollanders (Grensstreek)
-Weg van de 'vreemdeling' (bijna alle grote steden)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 december 2010 om 00:20.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:19   #226
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
Hoe bedoel je dat "ermee spelen".

Beschouwt u Vlaams nationalisten niet als bondgenoten als rattachist?
Ermee lachen. Vlamingen die het kwalijk nemen omdat wij, Franstaligen, in Vlaanderen onder ons in het Frans spreken. Natuurlijk spreken we daarna nog meer in het Frans. Zijn ze niet tevreden, is dat HUN probleem, niet het ONZE. Maar bon, zo'n toestand is zeer zeldzaam. In het algemeen zeggen Vlamingen niets en ze hebben trouwens helemaal niets te zeggen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:36   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wil de onderwijzer wel bij de les blijven?

Anderen die ik ernaar vroeg konden meestal geen enkel antwoord geven op wat dan ongeveer die Vlaamse cultuur was.

Vreemd omdat zij meestal driftig betoogden dat migranten zich hier aan moesten aanpassen.

Terwijl ze toch enige handreikingen van mijn kant hadden kunnen lezen.
Ik heb daar een antwoord op gegeven, en ik zal het bij deze herhalen: Vlaamse cultuur is een van de uitingen van een West-Europese cultuur waarbij wij bepaalde aspecten met onze buren delen en waarin we ook weer verschillen van deze.

Jullie echter ontkennen die eigenheid, maar tegelijkertijd blijven jullie ijzig stil als ik dan, logischerwijze, concludeer dat, als er geen verschillen zijn, er dus slechts gelijkenissen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:38   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ermee lachen. Vlamingen die het kwalijk nemen omdat wij, Franstaligen, in Vlaanderen onder ons in het Frans spreken. Natuurlijk spreken we daarna nog meer in het Frans. Zijn ze niet tevreden, is dat HUN probleem, niet het ONZE. Maar bon, zo'n toestand is zeer zeldzaam. In het algemeen zeggen Vlamingen niets en ze hebben trouwens helemaal niets te zeggen.
?

Waarom zouden wij de Franstaligen dat kwalijk nemen? U spreekt toch in uw huiskamer en onder vrienden wat u wilt?! Waar zit dan het probleem? Is wat u schrijft niet eerder een uiting van een hoog Don Quichotegehalte waarbij u een vijandbeeld (in casu: de Vlamingen) nodig heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:39   #229
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Katholiek germaanse waarden ...
Wat moet ik me dáár nu bij gaan voorstellen, zeg?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:43   #230
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Waarom zou een Marokkaan geen 2 nationaliteiten kunnen hebben?
Of een Vlaming?

En waarom maar 2?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:43   #231
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
?

Waarom zouden wij de Franstaligen dat kwalijk nemen? U spreekt toch in uw huiskamer en onder vrienden wat u wilt?! Waar zit dan het probleem? Is wat u schrijft niet eerder een uiting van een hoog Don Quichotegehalte waarbij u een vijandbeeld (in casu: de Vlamingen) nodig heeft?
Oh nee, Jan! Onnozelaars hebt u overal en ook in Vlaanderen!
http://www.youtube.com/watch?v=Bv-KJKqLCbg

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:44   #232
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
(Vlaams)-nationalisten zijn weinig flexibel. Ze willen naar 1 sec nadenken en pats dan moet de beslissing gevallen zijn.
Stop toch eens met dat veralgemenen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:49   #233
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Eigenlijk voel ik mij 'vreemdeling'. Ik vind dat plakkaatje 'Marokkaans' of 'Belg' helemaal niet nodig.
Hier op 't forum bent u ondertussen al 'Minister-President' geworden
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:55   #234
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jullie echter ontkennen die eigenheid,
Oh , ik geef een luttel minuten geleden nog een voorbeeld van die Vlaamse eigenheid



"In veel andere draden heeft u uitvoerig kunnen lezen omtrent het vluchtgedrag van de witte Vlaming die massaal de verkavelingen in is verhuisd in de provincie. En nog.

-Weg van de Franstaligen (Brussel/Vlaams Brabant/Ronse/Aalst/etc)
-Weg van de Hollanders (Grensstreek)
-Weg van de 'vreemdeling' (bijna alle grote steden"
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 00:57   #235
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
iedereen mag zich Vlaming noemen.

vrije meningsuiting.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 01:08   #236
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het niet tekenend dat pajoske noch Eberhard op onderstaand bericht hebben gereageerd?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Nietwaar!" zullen Eberhard en Pajoske u weten te vertellen! "Wij verschillen niet van de Nederlanders! De Vlaamse cultuur bestaat niet! Wij zijn gelijk aan de ons omringende buurvolkeren!"

Mij valt altijd die dubbele tong op. Als je het hebt over een mogelijke eenheid met Nederland, halen die mensen voortdurend verschillen aan. "Wij zijn zo, de Nederlanders zus; wij eten zo, de Nederlanders zus; ..."

Komt echter het onderwerp Vlaanderen en een Vlaamse eigenheid ter sprake, dan gaan ze plotseling hard op de rem staan. Dan bestaat er geen Vlaamse eigenheid, is er niets speciaals, eigens, opvallends over ons te vertellen. Dan zijn we plotseling een soort amorfe wezens die schijnbaar in niets verschillen van ons omringende buurvolkeren.
Beste.
U hebt misschien altijd de mogelijkheid om op dit forum aanwezig te zijn en te reageren.
Andere mensen moeten dagelijks werken.
De laatste dagen heb ik ook nog uren en uren sneeuw moeten ruimen om het voetpad vrij te krijgen. Als ik dan klaar ben komen die pipo's van uw Vlaams gewest met hun bulldozers (ah ja want het zout is op) en duwen de sneeuw een halve meter hoog op dat voetpad en kan je weer helemaal herbeginnen.
Er zijn ook nog mensen die cultureel actief zijn in plaats van enkel over cultuur te lullen. Ik kom net terug van een laatste repetitie voor ons kerstconcert. Dat vind ik nog ietske (heel veel) belangrijker dan antwoorden op de posts van personen die uitblinken in het negeren van alle redelijke argumenten.

Om nu op je vraag te antwoorden: er is nog niemand die mij heeft kunnen zeggen wat de Vlaamse cultuur onderscheidt van anderen. Wat zo kenmerkend is. Wat bepaalt dat er een culturele eenheid is. Het is niet omdat de bevolking binnen een bepaald gewest een standaardtaal opgelegd krijgt van de overheid (of zelf kiest om die te gebruiken) dat je over een gemeenschappelijke cultuur kan praten.
De cultuur van mijn regio heeft veel meer gemeenschappelijk met onze Nederlandse buren (uit Ned; Limburg) dan met het westen van het Vlaamse gewest. Maar dat wil niet zeggen dat wij een gemeenschappelijke cultuur met gans Nederland (meer bepaald Holland) hebben. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Wat betreft het Vlaamse onderwijs dat je in een andere post zo roemt. Ik raad je aan eens te praten met mensen die aan universiteiten of hogescholen doceren. Zij kunnen veel beter dan een onderwijzer die aan het begin van de opleiding staat inschatten hoe goed ons Vlaams onderwijs evolueert. Ik kan je zeggen dat ik niet zo denderende opmerkingen hoor. En als het Vlaamse onderwijs tot heden relatief goed scoort heeft dat weinig tot niks te maken met Vlaamse overheid, maar des te meer met de inzet en kwaliteit die het katholieke onderwijs, de kerk dus, in het verleden geleverd heeft.
Over de kwaliteit van de Vlaamse wegen zullen we maar zwijgen. Iedereen die een krant leest en de nieuwsberichten op radio en TV volgt weet hoe erbarmelijk het met de staat van onderhoud van onze wegen gesteld is. Om nog te zwijgen van het realiseren van noodzakelijke aanpassingen.
Een laatste opmerking over de door jouw zo geroemde Vlaamse administratie: zij kunnen hun tijd veel nuttiger besteden dan zoals nu aan het wettelijk bepalen van de hoeveelheid eierdopjes in een te verhuren vakantiewoning.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 01:46   #237
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ha ja , daar zeg je het .

Maar niet met 6 milj of met 10 milj 5 regeringen dragen he die allen te duur en niet efficient zijn .
Vandaar dus beter 1 regering voor die 6 miljoen. Indien die overige 4 miljoen per sé nog 5 regeringen wil houden: ze doen maar, als ze het maar zelf betalen!
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 05:16   #238
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
iedereen mag zich Vlaming noemen.

vrije meningsuiting.
Er is een verschil tussen "noemen"en "zijn".
Vlamingen zijn geboren in Vlaanderen en Nederlandstalig cq vlaamse dialecten.
Brabanders en Limburgers zijn ook nederlandstalig maar zijn geen Vlamingen. Ze noemen zich wel zo omdat het Nederlandstalig Gewest, tegenover het Franstalig gewest, abuselijk "vlaams gewest" heet.
Ik ben vlamining, wel heel sterk "verlimburgst" omdat ik er al 40j woon-werk en me sterk vereenzelvigd heb met de provincie en het leven hier.
En door de oorspronkelijke bevolking als één van hun geaccepteerd ben. Zeg wel meestal dat ik verlimburgste vlaming ben. Bij AN spreken verraadt zich toch nog een licht gents accent vooral via de R en G. (Gensch es de schuunste toale van Vlonders, des demaaax.)
Krijg vaak reactie: als ge hier zolang woont zijt ge één van ons. Dus ze accepteren me als zodanig, just es ich ouch plat goan kalle.
Mijn kinderen zijn Limburgers, hier geboren en getogen. Ik noem me Limburger. (vrije meningsuiting)
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 09:29   #239
openeye
Gouverneur
 
openeye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1.339
Standaard

Nou, is voor mij allemaal kastjes visie. We leven op een planeet called aarde en we zijn allemaal mensen. Of het nu een Waal, Vlaming of Turk is.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 09:48   #240
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Nou, is voor mij allemaal kastjes visie. We leven op een planeet called aarde en we zijn allemaal mensen. Of het nu een Waal, Vlaming of Turk is.
ach gut! ik b�*�*l zo van die "ik ben wereldburger" typetjes. Ik ben Melkwegburger is ook zoiets. Uiteraard wonen we allemaal in hetzelfde Melkwegstelsel, volgens mij woont er niemand in Andromeda. Jezelf Melkwegburger noemen is dan hetzelfde als jezelf "wereldburger" noemen. Op welke kloot woon je anders?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be