Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland-Vlaanderen langs democratische weg wenselijk?
JA 36 69,23%
NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2009, 12:57   #241
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha zo! Nu pretendeert u ook al te spreken in naam van Nederlands Limburg. Dat laat ik voor uw rekening. Dat u niets moet hebben van de Hollanders is geen nieuws. Overigens, u moet ook niets hebben van de Vlamingen. Belgen...da's natuurlijk wat anders...
Hoor hoor wie het zegt. De mens die altijd meent de spreken in naam van de Vlamingen. Alleen, weet diezelfde Quercus niet eens dat in Vlaanderen 'witgoed' de betekenis heeft van 'linnen' . En dus niet van huishoudelijke apparatuur.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 13:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 13:07   #242
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha zo! Nu pretendeert u ook al te spreken in naam van Nederlands Limburg. Dat laat ik voor uw rekening. Dat u niets moet hebben van de Hollanders is geen nieuws. Overigens, u moet ook niets hebben van de Vlamingen. Belgen...da's natuurlijk wat anders...
Ik zou dit gezegde eerder op u toepassen. Ik verdedig tenminste mijn Vlaamse taal. En u verdedigt de Hollandse taal en de Hollanders. Dat kan ook niet anders met de bijnaam die ik u gegeven heb. Maw, u verdedigt de Vlamingen helemaal niet. Meer nog, in geen enkel opzicht kunnen mensen zoals u spreken in naam van de Vlamingen. Allesbehalve zelfs. In naam van Oranje zou u misschien mogen spreken ja, da's waar.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 13:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:19   #243
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zou dit gezegde eerder op u toepassen. Ik verdedig tenminste mijn Vlaamse taal. En u verdedigt de Hollandse taal en de Hollanders. Dat kan ook niet anders met de bijnaam die ik u gegeven heb. Maw, u verdedigt de Vlamingen helemaal niet. Meer nog, in geen enkel opzicht kunnen mensen zoals u spreken in naam van de Vlamingen. Allesbehalve zelfs. In naam van Oranje zou u misschien mogen spreken ja, da's waar.
In de draad "Naar een Groot-Brussel" gebruik je een paar
maal de correcte term Nederlands en nu is het alweer "mijn Vlaamse taal". Wat is het nu feitelijk? Keurig Nederlands of een verzameling van Vlaamse dialecten? De Vlamingen lezen Nederlandse boeken en omgekeerd. Omdat we dezelfde taal spreken en schrijven. Om maar één treffend voorbeeld te geven.
Veel nederlandsonkundige franstaligen spreken denigrerend over "le flamand".
Waarom doen ze dat? Uit dommigheid wellicht of omdat ze heilige schrik hebben dat de Vlamingen zouden geliëerd worden aan een groter geheel? Beide denk ik. Met je "Vlaamse taal" keer je terug naar de donkere periode van de Vlaamse onderdrukking die een eeuw geduurd heeft, in volle harmonie met je franstalige belgische vriendjes die met heimwee terugdenken aan de tijd dat ze de belgische staat volledig domineerden. Besef je nu nog alijd niet dat dat deze tijd tot het verleden behoort?

Even off-topic. Op het nieuws vernam ik dat het nieuwe museum in Leuven geopend werd in aanwezigheid van Matilde en Maxima. Met een grote tentoonstelling omtrent Rogier Van Der Weyden, in feite Roger De La Pasture uit Doornik die zijn naam vervlaamste. Zo zie je maar. De hereniging is begonnen.

Doei!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:21   #244
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
In de draad "Naar een Groot-Brussel" gebruik je een paar
maal de correcte term Nederlands en nu is het alweer "mijn Vlaamse taal". Wat is het nu feitelijk? Keurig Nederlands of een verzameling van Vlaamse dialecten? De Vlamingen lezen Nederlandse boeken en omgekeerd. Omdat we dezelfde taal spreken en schrijven. Om maar één treffend voorbeeld te geven.
Veel nederlandsonkundige franstaligen spreken denigrerend over "le flamand".
Waarom doen ze dat? Uit dommigheid wellicht of omdat ze heilige schrik hebben dat de Vlamingen zouden geliëerd worden aan een groter geheel? Beide denk ik. Met je "Vlaamse taal" keer je terug naar de donkere periode van de Vlaamse onderdrukking die een eeuw geduurd heeft, in volle harmonie met je franstalige belgische vriendjes die met heimwee terugdenken aan de tijd dat ze de belgische staat volledig domineerden. Besef je nu nog alijd niet dat dat deze tijd tot het verleden behoort?

Even off-topic. Op het nieuws vernam ik dat het nieuwe museum in Leuven geopend werd in aanwezigheid van Matilde en Maxima. Met een grote tentoonstelling omtrent Rogier Van Der Weyden, in feite Roger De La Pasture uit Doornik die zijn naam vervlaamste. Zo zie je maar. De hereniging is begonnen.

Doei!
Lees eerst nog eens goed wat ik stelde. En daarna praten we misschien verder.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:30   #245
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lees eerst nog eens goed wat ik stelde. En daarna praten we misschien verder.
Goed geprobeerd. Proficiat!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:32   #246
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Goed geprobeerd. Proficiat!
Ik heb altijd gesteld dat Het Nederlands niet louter beperkt kan worden tot de versie van het Noord-Nederlands. Er is ook nog zoiets als het Zuid-Nederlands ofte het zgn 'Vlaams'. Maar blijkbaar kan u dat niet zoveel schelen.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 16:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:51   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Hoor hoor wie het zegt. De mens die altijd meent de spreken in naam van de Vlamingen. Alleen, weet diezelfde Quercus niet eens dat in Vlaanderen 'witgoed' de betekenis heeft van 'linnen' . En dus niet van huishoudelijke apparatuur.
Er is niets dat u toelaat zoiets te concluderen. Nergens heb ik geschreven dat ik niet op de hoogte was van de Vlaamse invulling van dat woord. Overigens het is een term die mijn moeder destijds heel frequent in die betekenis gebruikte. Uw eenzijdigheid speelt u parten, want u "leest" zaken die er niet staan.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:52   #248
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb altijd gesteld dat Het Nederlands niet louter beperkt kan worden tot de versie van het Noord-Nederlands. Er is ook nog zoiets als het Zuid-Nederlands ofte het zgn 'Vlaams'. Maar blijkbaar kan u dat niet zoveel schelen.
Er zijn verschillen tussen Noord- en Zuid-Nederlands maar deze zijn miniem. Kop koffie en tas koffie en wat typische uitdrukkingen, meer niet. En de tongval natuurlijk. Het Rijselse Frans klinkt nu ook bepaald niet als dit van Marseille. Niks dramatisch aan.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:19   #249
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Er zijn verschillen tussen Noord- en Zuid-Nederlands maar deze zijn miniem. Kop koffie en tas koffie en wat typische uitdrukkingen, meer niet. En de tongval natuurlijk. Het Rijselse Frans klinkt nu ook bepaald niet als dit van Marseille. Niks dramatisch aan.
En 'droogkuis', en 'witgoed', en... en...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:20   #250
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En 'droogkuis', en 'witgoed', en... en...
en confituur en gezeur en geblaat en geneuzel
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:22   #251
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid
 
pintjeeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2008
Locatie: huisje
Berichten: 608
Standaard

of de vraag is of nederland en vlaanderen samen moeten komen op welke manier dan ook, dan is mijn antwoord neen
maar ik denk dat ik de vraag niet goed snap
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:24   #252
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
en confituur en gezeur en geblaat en geneuzel
Ja ja, de dingen wegwuiven, daar bent u een meester in. U volgt gedwee uw Oranje-meesters. Zoveel mogelijk en zo snel mogelijk ongewenste zaken onder het tapijt vegen. Maar niet versaagd, wij zijn er om dit tapijt effe op te lichten.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 17:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:25   #253
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
of de vraag is of nederland en vlaanderen samen moeten komen op welke manier dan ook, dan is mijn antwoord neen
maar ik denk dat ik de vraag niet goed snap
de vraag is: of Nederland en Vlaanderen naar toe moeten groeien op een democratische manier.

wat betekent dit:
- stap-voor-stap-proces
- het op mekaar afstemmen van wetgeving
- vesterken van de huidige samenwerking
- het ontwikkelen van een gezamenlijke sociale zekerheid, onderwijs, ...
- gezamenlijke sportcompetities, olympische ploeg, nationale sportploegen, ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:25   #254
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En 'droogkuis', en 'witgoed', en... en...
Wat scheelt eraan, mijnheer system? Begint het een beetje te irriteren dat uw levensvragen rond droogkuis, witgoed, sebiet enz. niet meer ernstig worden genomen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:26   #255
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid
 
pintjeeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2008
Locatie: huisje
Berichten: 608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de vraag is: of Nederland en Vlaanderen naar toe moeten groeien op een democratische manier.

wat betekent dit:
- stap-voor-stap-proces
- het op mekaar afstemmen van wetgeving
- vesterken van de huidige samenwerking
- het ontwikkelen van een gezamenlijke sociale zekerheid, onderwijs, ...
- gezamenlijke sportcompetities, olympische ploeg, nationale sportploegen, ...
Ahzo, dus mijn antwoord moet neen zijn, dank je!
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:32   #256
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat scheelt eraan, mijnheer system? Begint het een beetje te irriteren dat uw levensvragen rond droogkuis, witgoed, sebiet enz. niet meer ernstig worden genomen?
Wij weten dat u moeilijk tegen de waarheid kunt. Elke keer moet ik u op uw plaats zetten. Bovendien hebt u de pretentie te spreken in naam van de Vlamingen. Of hoe diep een mensen uit hovaardigheid kan vallen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:34   #257
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij weten dat u moeilijk tegen de waarheid kunt. Elke keer moet ik u op uw plaats zetten. Bovendien hebt u de pretentie te spreken in naam van de Vlamingen. Of hoe diep een mensen uit hovaardigheid kan vallen.
Jij typt zelf in de wij-vorm in die zin. Hoe ironisch!
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:37   #258
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij typt zelf in de wij-vorm in die zin. Hoe ironisch!

Het gebruik van 'wij' is een manier van spreken. Maar als u dat niet snapt dan vermag ik er niets tegen. U kunt ook niet alles snappen natuurlijk.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 17:49   #259
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Veel nederlandsonkundige franstaligen spreken denigrerend over "le flamand".
Waarom doen ze dat? Uit dommigheid wellicht of omdat ze heilige schrik hebben dat de Vlamingen zouden geliëerd worden aan een groter geheel? Beide denk ik.
Goede observatie, waarbij nog mag worden aangetekend dat een deel van de Vlaamse elite enthousiast meewerkt aan de term "Vlaams" als het Nederlands betreft.
Ook liever niet gelieerd worden aan een groter geheel uit eigenbelang vermoed ik.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 18:30   #260
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
Goede observatie, waarbij nog mag worden aangetekend dat een deel van de Vlaamse elite enthousiast meewerkt aan de term "Vlaams" als het Nederlands betreft.
Ook liever niet gelieerd worden aan een groter geheel uit eigenbelang vermoed ik.
Dat is heel zeker zo. Vooral bepaalde BVtjes zijn in dat bedje ziek. Bij sommigen onder hen is het gewoon een trucje om te verbergen dat ze feitelijk te stom zijn om Nederlands te kennen. Typetjes zoals Arno, Robbe de Hert, Axel Peleman...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be