Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2010, 00:08   #301
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij zijn veel van die zaken die u noemt, ook te wijten aan de verstedelijking en de overbevolking van de wereld, die beide overigens worden aangespoord door de grote wereldreligies. Een wereld waarin vanwege vervreemding en statisme een afvlakking van cultuur en individu plaatsvindt. De staat behandelt mensen steeds meer als producten, en probeert een steeds grotere invloed op ons leven uit te oefenen, opdat wij allemaal dezelfde brave burgertjes worden.

Dit is een roep om meer liberalisme, hoewel ik nu al weet dat heel veel mensen dit juist als een oorzaak van liberalisme zullen zien. Zij zijn m.i. verkeerd.
Ja je hebt deels gelijk, naar mijn bescheiden mening . Wat mij interesseert is hoe liberalisme deze situatie zou kunnen omkeren.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 00:09   #302
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Milieuproblemen zijn er om opgelost te worden. En vooruitgang kan je gewoon niet tegenhouden.
Sommige vooruitgang is meer een achteruitgang. Hopelijk geraken die milieuproblemen opgelost alvorens het te laat is.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 00:24   #303
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ja je hebt deels gelijk, naar mijn bescheiden mening . Wat mij interesseert is hoe liberalisme deze situatie zou kunnen omkeren.
In een liberale samenleving zijn mensen veel meer op elkaar aangewezen. In de huidige samenleving is dat niet het geval, daar is de staat een soort derde echtgenoot(e) waar je naartoe gaat bij de kleinste probleempjes die je maar kunt verzinnen. Ik krijg ook niet echt de indruk dat er in deze maatschappij echt van je wordt verlangd dat je wat maakt van je leven, en dat is wat ik wel benijd aan de Amerikaanse cultuur. Ook heb je in een liberale samenleving geen idiote dingen zoals kinderbijslag, waardoor het aantal geboorten op een acceptabel pijl komt te liggen.

Ik zou overigens willen poneren dat de individualisering sinds de Tweede Wereldoorlog voornamelijk te danken is aan links-progressieve invloeden (de Hippie-beweging e.d.), en niet zozeer het liberalisme. Het liberalisme heeft de gehele 19e eeuw minder voor elkaar gekregen wat betreft individualisering dan links-progressief in slechts twee decennia. Overigens ben ik zelf wel individualist in de zin dat ik vind dat de overheid zich enkel tot individuen behoort te richten, en niet tot groepen. Daar staat tegenover dat ik een hekel heb aan dat doorgeslagen individualisme (zoals in vergaderingen, dat iedereen - zelfs de meest marginale persoon - zijn zegje moet kunnen doen). Dat soort individualisme zie je in de VS dan ook helemaal niet. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de VS een model-staat voor het liberalisme is in de praktijk, maar mensen leven in ieder geval wel met die instelling.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 13:56   #304
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
. Ook heb je in een liberale samenleving geen idiote dingen zoals kinderbijslag, waardoor het aantal geboorten op een acceptabel pijl komt te liggen.
Ja, want het Europees continent kweekt echt wel als konijnen.

Nog van die lompe uitspraken?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 17:03   #305
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ja, want het Europees continent kweekt echt wel als konijnen.

Nog van die lompe uitspraken?
Europa is bij verre het meest dichtbevolkte continent van de wereld. Veel gebieden hebben te lijden onder die overbevolking, door bijvoorbeeld grote milieuverontreiniging. Zo is Brussel echt wel een van de smerigste steden die ik ken.

Het beste zou de Europese bevolking flink dalen. Alleen dan kunnen we kwalitatief groeien en een productief continent blijven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 17:59   #306
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
We weten stilaan dat die mannen niet meer sporen, sinds ze flink door de publieke opinie op de vingers zijn getikt.
Ik heb duizend keer méér sympathie voor homo's dan voor pedo's.
uw sympathie, die zo goed als iedereen met u deelt, is niet relevant.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 18:08   #307
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
nee, een religie is te nemen of te laten. Iets tussenin bestaat niet. Een beetje katholiek bestaat niet, zoals een beetje zwanger ook niet bestaat.
Mijn God. Naar welke vuilbakschool ben jij geweest?

Katholicisme is bij uitstek een religie van gematigdheid, van nuance, van een gulden middenweg, en aangezien de Bijbel een geloofsboek en geen wetenschappelijk relaas is, staat niets die gematigdheid in de weg.


En dan heb ik nog niets gezegd over het onderscheid tussen culturele katholieken, praktiserende katholieken, traditionele katholieken, en ga zo maar door.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 20:33   #308
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Mijn God. Naar welke vuilbakschool ben jij geweest?
Katholicisme is bij uitstek een religie van gematigdheid, van nuance, van een gulden middenweg, en aangezien de Bijbel een geloofsboek en geen wetenschappelijk relaas is, staat niets die gematigdheid in de weg.


En dan heb ik nog niets gezegd over het onderscheid tussen culturele katholieken, praktiserende katholieken, traditionele katholieken, en ga zo maar door.
Ik kan je geruststellen, geen katholieke, en daar ben ik mijn ouders nog elke dag dankbaar voor.

En qua "gematigdheid, nuance en gulden middenweg" kunnen volgende regels binnen het katholicisme alleszins tellen :

- "AIDS is een soort van rechtvaardigheid"
- "Homoseksualiteit is een ziekte"
- "abortus moet in alle omstandigheden verboden worden (zelfs als een veertienjarige zwanger blijkt) "
- "euthanasie moet verboden worden " (katholieken moeten blijkbaar absoluut die laatste ademtocht, die laatste zucht horen, anders ben je niet goed gestorven)
- "iedere vorm van anticonceptie dient verboden te worden, zelfs binnen het huwelijk
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 22:19   #309
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik kan je geruststellen, geen katholieke, en daar ben ik mijn ouders nog elke dag dankbaar voor.

En qua "gematigdheid, nuance en gulden middenweg" kunnen volgende regels binnen het katholicisme alleszins tellen :

- "AIDS is een soort van rechtvaardigheid"
- "Homoseksualiteit is een ziekte"
- "abortus moet in alle omstandigheden verboden worden (zelfs als een veertienjarige zwanger blijkt) "
- "euthanasie moet verboden worden " (katholieken moeten blijkbaar absoluut die laatste ademtocht, die laatste zucht horen, anders ben je niet goed gestorven)
- "iedere vorm van anticonceptie dient verboden te worden, zelfs binnen het huwelijk
Wat is er daar nu radicaal aan? En als dat zo is, dan ben jij toch net even zo goed radicaal, door het volledig af te wijzen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 00:24   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Volgens Wikipedia gaat dat om respectievelijk 70 en 82% aan christenen, al is het onduidelijk wat die term daar precies inhoudt. Geen idee wat je daarmee wilde zeggen.

Of wacht. Je hebt zonet twee voormalige angelsaksische kolonies opgenoemd met een HIV-plaag en een beperkte Rooms-katholieke bevolkingsgroep. Iemand enig idee welk standpunt die verschillende protestantse bewegingen hebben tov pakweg condooms? En welke standpunten right-wing religieuze fanatiekelingen in Zwart Afrika liggen te verkondigen?
Bij mijn weten staan de protestantse Kerken niet afwijzend tegenover contraceptie. Bijgevolg zie ik nog steeds niet in hoe bepaalde mensen hier een beschuldigende vinger naar de RKK uitsteken als het over de schuldvraag gaat m.b.t. de verbreiding van aids in Zwart-Afrika, daar waar in die landen met een grote HIV-besmetting de RKK helemaal niet dominerend is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 00:58   #311
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En qua "gematigdheid, nuance en gulden middenweg" kunnen volgende regels binnen het katholicisme alleszins tellen :

- "AIDS is een soort van rechtvaardigheid"
- "Homoseksualiteit is een ziekte"
- "abortus moet in alle omstandigheden verboden worden (zelfs als een veertienjarige zwanger blijkt) "
- "euthanasie moet verboden worden " (katholieken moeten blijkbaar absoluut die laatste ademtocht, die laatste zucht horen, anders ben je niet goed gestorven)
- "iedere vorm van anticonceptie dient verboden te worden, zelfs binnen het huwelijk
Dat zijn geen regels uit het katholicisme, dat zijn enkele losse citaten die vluchtig uit de context worden getrokken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 01:01   #312
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat zijn geen regels uit het katholicisme, dat zijn enkele losse citaten die vluchtig uit de context worden getrokken.
Uh... welke context? De werkelijkheid zeker...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 01:38   #313
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

is aids niet een immanente rechtvaardiging voor niet zo gelijkwaardige sexualiteit????
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 07:45   #314
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat zijn geen regels uit het katholicisme, dat zijn enkele losse citaten die vluchtig uit de context worden getrokken.
De enige twee regels zijn dat over abortus en over anticonceptie. Voor de rest zijn het gewoon specifiekere, directere invullingen van richtlijnen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 12:44   #315
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De enige twee regels zijn dat over abortus en over anticonceptie. Voor de rest zijn het gewoon specifiekere, directere invullingen van richtlijnen.
Dat "de kerk" zelfs een veertienjarige een zwangerschap wilt laten uitdragen (voldoende om zo'n meisje lichamelijk te verminken) vind u waarschijnlijk Ok ??
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 12:59   #316
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De enige twee regels zijn dat over abortus en over anticonceptie. Voor de rest zijn het gewoon specifiekere, directere invullingen van richtlijnen.
Klopt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:15   #317
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat "de kerk" zelfs een veertienjarige een zwangerschap wilt laten uitdragen (voldoende om zo'n meisje lichamelijk te verminken) vind u waarschijnlijk Ok ??
Tuurlijk want dat is de eigen schuld van dat meisje.

Het zal wel ongeveer zo'n redenering zijn.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:19   #318
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat "de kerk" zelfs een veertienjarige een zwangerschap wilt laten uitdragen (voldoende om zo'n meisje lichamelijk te verminken) vind u waarschijnlijk Ok ??
Dan had je haar niet zwanger moeten makken zipper Neen, verantwoordelijkheid nemen voor je daden, dat is belangrijk. Jij wilt gewoon dat iedereen zijn verantwoordelijkheid ontloopt ofwa?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:21   #319
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Tuurlijk want dat is de eigen schuld van dat meisje.

Het zal wel ongeveer zo'n redenering zijn.
Idd, "Inno" bevestigt je vermoeden. Misdadig en weerzinwekkend als je het mij vraagt. Al een geluk dat de bevolking daar allang geen aandacht meer aan schenkt.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 18 oktober 2010 om 14:27.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 14:34   #320
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dan had je haar niet zwanger moeten makken zipper Neen, verantwoordelijkheid nemen voor je daden, dat is belangrijk. Jij wilt gewoon dat iedereen zijn verantwoordelijkheid ontloopt ofwa?
Neen dat heeft Zipper niet gezegd, hij gaf een voorbeeld waar er een reële kans is dat de moeder permanente verminking kan oplopen. Ik denk dat in zo'n situaties abortus een optie moet zijn.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be