Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2014, 13:14   #3941
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
.

Armoede is geen natuurramp noch een "act of God", maar een mensgemaakt kwaad dat moet bestreden worden en de stem van de armen dient daarbij gehoord. Dat de armen zwijgend zouden moeten lijden is weer zo'n onderdrukkerspraat.
armoede is inderdaad geen natuurramp (hoewel die er wel toe kunnen bijdragen natuurlijk) Armen moeten zeker niet zwijgend lijden.

Armoede is in de meeste situaties iets waar je relatief eenvoudig uitkomt: door keihard te werken. Hoeveel onder ons zijn er niet die uit families komen waar men twee generaties geleden nog keuterboerkes waren of gewone fabrieksarbeiders? Ik alvast, langs beide kanten van mijn familie. Langs beide kanten waren de overgrootouders en de grootouders kleine boeren. Hun kinderen mochten na school nog paar uur meedraaien op de boerderij. Maar door keihard werken gingen ze er wel beetje bij beetje op vooruit. Toen mijn ouders getrouwd zijn hadden ze geen nagel om aan hun gat te krabben en woonden in een klein huurhuisje. Na de geboorte van mijn oudste broer is mijn moeder thuis gebleven om voor de kind(later kinderen) te zorgen en mijn vader ging dubbel zo hard werken. Als simpele A2 weeftechnieker heeft hij zich dubbelgeplooid om vooruit te gaan, heeft weken aan een stuk in het buitenland gewerkt voor ons, en werkte zich in verschillende firma's stillekes aan wat op. Daarom niet de grote man, maar het geld kwam toch gemakkelijker binnen dan in het begin. Hierdoor hadden we het behoorlijk goed en kon iedereen die het aankon, verder studeren van mijn broers en zussen. Mijn pa heeft verdergewerkt tot zijn 60ste en is dan uit eigen beweging gestopt (ja, idd, zélf ingeleverd op zijn pensioen waar hij sinds zijn 16de voor werkt. Nikske brugpensioenen, uitstapregelingen, tijdskredieten en al diene zever) Hun huis hebben ze verkocht en nu hebben ze een appartement langs hier en een appartement in Turkije. In de ogen van sommigen hier zijn het waarschijnlijk "rijken", die nu gestraft moeten worden omdat ze wat genieten van hun oude dag waar ze de rest van hun leven keihard voor gewerkt hebben. Voor die mensen heb ik de boodschap f#*k off!
Toen ikzelf thuis vertrok, had ik ook niet zoveel. "Wij hadden dat ook niet, we moesten er zelf voor werken" zeiden mijn ouders "doet dat ook maar, ge gaat daar niet van dood"
En gelijk hebben ze: ik ben begonnen op de toer die mijn vader ook gedaan heeft: buitenland. Veel weg, weinig thuis, maar vooral HARD EN VEEL WERKEN. 1ste huisje was een met weinig luxe en veel renovatiewerk, maar na twee jaar was het af en na vier jaar kon ik het verkopen met een mooie meeropbrengst. Ik woon nu wat groter, kleiner dan ik ondertussen zou kunnen permiteren, maar wederom mijn ouders in het achterhoofd "geen geld uitgeven waar het niet nodig is". Ik leg ondertussen serieuze reserves aan geld aan voor mijn oude dag, omdat ik er van uit ga dat ik toch geen pensioen ga krijgen, ondanks het feit dat ik WEL hard en veel gewerkt zal hebben en ongelooflijk veel zal afgedragen hebben. Maakt me niet uit, ik zorg er wel zelf voor dat mijn schaapjes op het droge zijn tegen mijn 60ste.


moraal van het verhaal: HARD WERKEN EN DOORZETTEN LOONT! ALTIJD!



En voor zij die altijd aan het mekkeren zijn en met hun uitgestoken hand naar meer geld bedelen terwijl ze in hun zetel hangen: ik ben meestal absoluut geen haatdragende mens, maar.... ik haat u! Ik haat u ik haat u ik haat u! Omdat wat jullie vertellen leugens zijn, er is altijd uitwegen voor wie WIL! Gans mijn familie en nog zoveel anderen zijn er het levende voorbeeld van.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 14:10   #3942
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
armoede is inderdaad geen natuurramp (hoewel die er wel toe kunnen bijdragen natuurlijk) Armen moeten zeker niet zwijgend lijden.

Armoede is in de meeste situaties iets waar je relatief eenvoudig uitkomt: door keihard te werken. Hoeveel onder ons zijn er niet die uit families komen waar men twee generaties geleden nog keuterboerkes waren of gewone fabrieksarbeiders? Ik alvast, langs beide kanten van mijn familie. Langs beide kanten waren de overgrootouders en de grootouders kleine boeren. Hun kinderen mochten na school nog paar uur meedraaien op de boerderij. Maar door keihard werken gingen ze er wel beetje bij beetje op vooruit. Toen mijn ouders getrouwd zijn hadden ze geen nagel om aan hun gat te krabben en woonden in een klein huurhuisje. Na de geboorte van mijn oudste broer is mijn moeder thuis gebleven om voor de kind(later kinderen) te zorgen en mijn vader ging dubbel zo hard werken. Als simpele A2 weeftechnieker heeft hij zich dubbelgeplooid om vooruit te gaan, heeft weken aan een stuk in het buitenland gewerkt voor ons, en werkte zich in verschillende firma's stillekes aan wat op. Daarom niet de grote man, maar het geld kwam toch gemakkelijker binnen dan in het begin. Hierdoor hadden we het behoorlijk goed en kon iedereen die het aankon, verder studeren van mijn broers en zussen. Mijn pa heeft verdergewerkt tot zijn 60ste en is dan uit eigen beweging gestopt (ja, idd, zélf ingeleverd op zijn pensioen waar hij sinds zijn 16de voor werkt. Nikske brugpensioenen, uitstapregelingen, tijdskredieten en al diene zever) Hun huis hebben ze verkocht en nu hebben ze een appartement langs hier en een appartement in Turkije. In de ogen van sommigen hier zijn het waarschijnlijk "rijken", die nu gestraft moeten worden omdat ze wat genieten van hun oude dag waar ze de rest van hun leven keihard voor gewerkt hebben. Voor die mensen heb ik de boodschap f#*k off!
Toen ikzelf thuis vertrok, had ik ook niet zoveel. "Wij hadden dat ook niet, we moesten er zelf voor werken" zeiden mijn ouders "doet dat ook maar, ge gaat daar niet van dood"
En gelijk hebben ze: ik ben begonnen op de toer die mijn vader ook gedaan heeft: buitenland. Veel weg, weinig thuis, maar vooral HARD EN VEEL WERKEN. 1ste huisje was een met weinig luxe en veel renovatiewerk, maar na twee jaar was het af en na vier jaar kon ik het verkopen met een mooie meeropbrengst. Ik woon nu wat groter, kleiner dan ik ondertussen zou kunnen permiteren, maar wederom mijn ouders in het achterhoofd "geen geld uitgeven waar het niet nodig is". Ik leg ondertussen serieuze reserves aan geld aan voor mijn oude dag, omdat ik er van uit ga dat ik toch geen pensioen ga krijgen, ondanks het feit dat ik WEL hard en veel gewerkt zal hebben en ongelooflijk veel zal afgedragen hebben. Maakt me niet uit, ik zorg er wel zelf voor dat mijn schaapjes op het droge zijn tegen mijn 60ste.


moraal van het verhaal: HARD WERKEN EN DOORZETTEN LOONT! ALTIJD!



En voor zij die altijd aan het mekkeren zijn en met hun uitgestoken hand naar meer geld bedelen terwijl ze in hun zetel hangen: ik ben meestal absoluut geen haatdragende mens, maar.... ik haat u! Ik haat u ik haat u ik haat u! Omdat wat jullie vertellen leugens zijn, er is altijd uitwegen voor wie WIL! Gans mijn familie en nog zoveel anderen zijn er het levende voorbeeld van.
Jouw veralgemeningen van keihard werken lijken nergens op. Jouw beschrijving is anekdotisch. Een tegen-anekdote: Mijn moeder heeft als alleenstaande ouder tot haar
65-ste keihard gewerkt en is alleen op haar 55-ste uit de armoede geraakt door te hertrouwen. Mijn grootmoeder heeft tot haar 89-ste (!!!!) keihard gewerkt als zelfstandig winkelierster en is nooit van haar leven uit de armoede geraakt.
Ik ben akkoord dat hard werken de beste oplossing hoort te zijn voor armoede. Maar ik ben in zes jaar laagsteloonwerken ARM GEWORDEN en heb al mijn spaargeld moeten opmaken om te overleven door de perfide combinatie laagsteloon + overdreven belasting op laagsteloon. De laagsteloonval.

Verder zijn de uitkeringen terecht ook bestemd voor wie voor welke reden dan ook, tijdelijk of permanent, niet meer aan de bak raakt op de arbeidsmarkt. En er zijn veel zulke redenen mogelijk. Jouw haat is volkomen misplaatst. Ikzelf heb 15 jaar een zeer goed betaalde job gehad en had in die tijd noch later ooit negatieve gevoelens tegenover werkwilligen die moesten geholpen worden. Werkonwilligen krijgen sancties.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 14:25   #3943
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ikzelf heb 15 jaar een zeer goed betaalde job gehad en had in die tijd noch later ooit negatieve gevoelens tegenover werkwilligen die moesten geholpen worden. Werkonwilligen krijgen sancties.
ik heb ook geen haat tegenover werkwilligen. Nu niet en nooit zal dat zo zijn.
Feit is dat er weinig échte werkwilligen werkloos zijn.
En dat er maar bitter weinig werkonwilligen sancties krijgen. Bewijs is dat er mensen aan den dop hangen tot aan hun pensioen.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 14:40   #3944
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb ook geen haat tegenover werkwilligen. Nu niet en nooit zal dat zo zijn.
fijn
Citaat:
Feit is dat er weinig échte werkwilligen werkloos zijn.
425000 werkzoekenden


Citaat:
En dat er maar bitter weinig werkonwilligen sancties krijgen
.

14.000 schorsingen in 2009. Tegenwoordig nog fel toegenomen maar vind niet hoeveel.
Citaat:
Bewijs is dat er mensen aan den dop hangen tot aan hun pensioen.
55+'ers die niemand meer wil.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 14:51   #3945
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb ook geen haat tegenover werkwilligen. Nu niet en nooit zal dat zo zijn.
Het zou er nogal aan mankeren. Je bent toch liberaal.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 15:31   #3946
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
armoede is inderdaad geen natuurramp (hoewel die er wel toe kunnen bijdragen natuurlijk) Armen moeten zeker niet zwijgend lijden.
Armoede is in de meeste situaties iets waar je relatief eenvoudig uitkomt: door keihard te werken.
Eduard. Je hebt in veel gevallen gelijk: werken leidt tot een inkomen.
Feit is wel dat voor wie ouders wat voor startkapitaal kunnen zorgen, het het leven wel iets rooskleuriger wordt. Al was het maar om een studentenkot te zoeken voor zoon of dochter. Ik kan er ondertussen over meespreken.
Armoede is een relatief begrip. Feit is dat wie geboren wordt in een gezin met geen vermogen minder kansen heeft dan een kind uit ouders-sponsors.
De kansen zijn niet voor iedereen gelijk.
Als liberaal pleit ik niet voor een Amerikaans systeem dat uiteindelijk is gegroeid op een kapitaalkrachtige elite, en waar amen hun armoede zelf hebben gezocht. Daar pas ik voor.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 mei 2014 om 15:32.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 15:46   #3947
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Niet echt arm meer zijn is...tomaten eten eerste klasse

Commentaar: Dank zij mijn wel verdiend pensioen van 30% boven de armoedegrens
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 16:06   #3948
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Niet echt arm meer zijn is... prei eerste klasse ipv soepprei eten

Met een pensioen kan dat, met een werkloosheidsuitkering niet.

De OCMW's hebben gelijk, de uitkeringen moeten naar de Europese armoedegrens opgetrokken worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 16:46   #3949
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Commentaar: Dank zij mijn wel verdiend pensioen van 30% boven de armoedegrens
Bedoel je de Europese armoedegrens ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2014, 23:48   #3950
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Echt arm zijn is...leven zonder auto

Commentaar: Geef de armen een fiscale bonus omdat ze autovrij zijn (en de andere autovrijen ook), zoals ik 25 jaar was.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140508_01096846

Niet echt arm meer zijn is...leven met auto

Commentaar: en je weer een beetje menselijk voelen en mens tussen de mensen dank zij je auto.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 02:13   #3951
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

ik heb onlangs centjes (1000 euro) van m'n zus gekregen om tot begin september een spaarpotje te hebben en ermee te doen wat ik wil maw. 250 euro per maand extra - niet veel voor velen, maar enorm veel voor mij ik ga trachten dit goed te beheren -> 100 per maand aan extra's besteden en 150 te sparen, dan heb ik in september een potje van 600 euro
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 02:20   #3952
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
armoede is inderdaad geen natuurramp (hoewel die er wel toe kunnen bijdragen natuurlijk) Armen moeten zeker niet zwijgend lijden.

Armoede is in de meeste situaties iets waar je relatief eenvoudig uitkomt: door keihard te werken. Hoeveel onder ons zijn er niet die uit families komen waar men twee generaties geleden nog keuterboerkes waren of gewone fabrieksarbeiders? Ik alvast, langs beide kanten van mijn familie. Langs beide kanten waren de overgrootouders en de grootouders kleine boeren. Hun kinderen mochten na school nog paar uur meedraaien op de boerderij. Maar door keihard werken gingen ze er wel beetje bij beetje op vooruit. Toen mijn ouders getrouwd zijn hadden ze geen nagel om aan hun gat te krabben en woonden in een klein huurhuisje. Na de geboorte van mijn oudste broer is mijn moeder thuis gebleven om voor de kind(later kinderen) te zorgen en mijn vader ging dubbel zo hard werken. Als simpele A2 weeftechnieker heeft hij zich dubbelgeplooid om vooruit te gaan, heeft weken aan een stuk in het buitenland gewerkt voor ons, en werkte zich in verschillende firma's stillekes aan wat op. Daarom niet de grote man, maar het geld kwam toch gemakkelijker binnen dan in het begin. Hierdoor hadden we het behoorlijk goed en kon iedereen die het aankon, verder studeren van mijn broers en zussen. Mijn pa heeft verdergewerkt tot zijn 60ste en is dan uit eigen beweging gestopt (ja, idd, zélf ingeleverd op zijn pensioen waar hij sinds zijn 16de voor werkt. Nikske brugpensioenen, uitstapregelingen, tijdskredieten en al diene zever) Hun huis hebben ze verkocht en nu hebben ze een appartement langs hier en een appartement in Turkije. In de ogen van sommigen hier zijn het waarschijnlijk "rijken", die nu gestraft moeten worden omdat ze wat genieten van hun oude dag waar ze de rest van hun leven keihard voor gewerkt hebben. Voor die mensen heb ik de boodschap f#*k off!
Toen ikzelf thuis vertrok, had ik ook niet zoveel. "Wij hadden dat ook niet, we moesten er zelf voor werken" zeiden mijn ouders "doet dat ook maar, ge gaat daar niet van dood"
En gelijk hebben ze: ik ben begonnen op de toer die mijn vader ook gedaan heeft: buitenland. Veel weg, weinig thuis, maar vooral HARD EN VEEL WERKEN. 1ste huisje was een met weinig luxe en veel renovatiewerk, maar na twee jaar was het af en na vier jaar kon ik het verkopen met een mooie meeropbrengst. Ik woon nu wat groter, kleiner dan ik ondertussen zou kunnen permiteren, maar wederom mijn ouders in het achterhoofd "geen geld uitgeven waar het niet nodig is". Ik leg ondertussen serieuze reserves aan geld aan voor mijn oude dag, omdat ik er van uit ga dat ik toch geen pensioen ga krijgen, ondanks het feit dat ik WEL hard en veel gewerkt zal hebben en ongelooflijk veel zal afgedragen hebben. Maakt me niet uit, ik zorg er wel zelf voor dat mijn schaapjes op het droge zijn tegen mijn 60ste.


moraal van het verhaal: HARD WERKEN EN DOORZETTEN LOONT! ALTIJD!



En voor zij die altijd aan het mekkeren zijn en met hun uitgestoken hand naar meer geld bedelen terwijl ze in hun zetel hangen: ik ben meestal absoluut geen haatdragende mens, maar.... ik haat u! Ik haat u ik haat u ik haat u! Omdat wat jullie vertellen leugens zijn, er is altijd uitwegen voor wie WIL! Gans mijn familie en nog zoveel anderen zijn er het levende voorbeeld van.
Kan u een stuk volgen maar uw persoonlijke verwezenlijkingen zijn daarom niet de gouden regel die uitzonderingen uitsluit. Verhip het is zelf een beetje een uitzondering op de uitzondering.

Wat u vergeet is dat vaak het persoonlijke success het ongeluk is van of voor één, enkele of vele mensen. Denk maar aan de politieker of bedrijven die zonder al te veel pinken liever 1200 of 12.000 mensen hun job ziet verdwijnen als puur het persoonlijk belang (macht en/of geld) daarmee gediend is.
Tenslotte als iemand die het kan u morgen alles afneemt omdat hem dat pleziert of "verrijkt" of u verhindert in iets dan sta je terug in de armoede, zo simpel is dat. Dan moogt ge zo hard willen...
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 03:07   #3953
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Kan u een stuk volgen maar uw persoonlijke verwezenlijkingen zijn daarom niet de gouden regel die uitzonderingen uitsluit. Verhip het is zelf een beetje een uitzondering op de uitzondering.

Wat u vergeet is dat vaak het persoonlijke success het ongeluk is van of voor één, enkele of vele mensen. Denk maar aan de politieker of bedrijven die zonder al te veel pinken liever 1200 of 12.000 mensen hun job ziet verdwijnen als puur het persoonlijk belang (macht en/of geld) daarmee gediend is.
Tenslotte als iemand die het kan u morgen alles afneemt omdat hem dat pleziert of "verrijkt" of u verhindert in iets dan sta je terug in de armoede, zo simpel is dat. Dan moogt ge zo hard willen...

Klopt .. Als ik mijn zus niet had dan zou ik op het einde van de maand hard op mijn kin moeten kloppen ..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 08:27   #3954
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Klopt .. Als ik mijn zus niet had dan zou ik op het einde van de maand hard op mijn kin moeten kloppen ..
gij wilt gewoon niet werken. Al voldoende topics van u hebben dat aangetoond.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 08:45   #3955
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Klopt .. Als ik mijn zus niet had dan zou ik op het einde van de maand hard op mijn kin moeten kloppen ..
Als je het zo kan regelen dat iemand jou vrijwillig bijspringt (ouders, broers/zussen, vrienden, o.i.d.) dan heb ik helemaal geen probleem met iemand die niet wil werken.
Niet willen werken is in feite de 'normale' toestand.
Waarom zou een mens willen werken als het niet nodig is?
Als je daarentegen anderen tot last bent, die helemaal geen zin hebben om de vruchten van hun arbeid (die ze ook maar verrichten om zichzelf en hun naasten in leven te houden) nog eens te delen met onbekenden die niet eens voor zichzelf willen werken, dan ontstaat er een probleem.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 08:55   #3956
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je het zo kan regelen dat iemand jou vrijwillig bijspringt (ouders, broers/zussen, vrienden, o.i.d.) dan heb ik helemaal geen probleem met iemand die niet wil werken.
.
als je die zin nog bijvult met "en van de maatschappij geen geld verlangt" dan ga ik akkoord
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 09:11   #3957
Len
Burger
 
Geregistreerd: 27 april 2014
Berichten: 180
Stuur een bericht via Skype™ naar Len
Standaard

is arm zijn niet de beperking van vrije keuze?
als je opties beperkt zijn in de winkel, in woonst, in bron van inkomen,
Len is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 14:49   #3958
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik vind de terminologie rond kansarmoede ook wat overtrokken.
Vandaag de dag heeft 1/3e van alle Belgen een diploma hoger onderwijs. Dit zorgt voor redelijke tewerkstellingskansen, voor iedereen die wil werken. Dit kan vaak een andere job zijn dan men eerst in het achterhoofd had en herscholing kan zich opdringen, maar diverse sectoren (informatica en technische beroepen voor mannen en zorg voor vrouwen) smeken om werkkrachten.

Men legt nogal de nadruk op kansarmoede etc, maar de meerderheid van al de mensen in België die vandaag de dag de schaapjes op het droge lijken te hebben, zijn mensen die ooit kansarm waren. Na de oorlog bv, was iedereen arm. Vroeger was Vlaanderen één grote boerderij... Niemand was er stinkend rijk... Maar door werken, eerst met één persoon in het gezin, nadien met twee personen, kon men zich steeds meer en meer permitteren.

Indien je nu "kansarm" bent, komt dat vaker door ongeluk (bv medische problemen, ongeval en levenslang afbetalen aan schulden, scheiding en idem dito (levenslang afbetalen, ...) of door wanbeheer van financiële middelen of het maken van verkeerde keuzes (criminaliteit en idem dito: gevangenis, schulden, ...) of door bv. psychische problemen (het niet zien zitten en daardoor minder gemotiveerd zijn). Andere factoren zijn intussen door onze maatschappij redelijk uitgeroeid. (Ik zeg met recht en reden redelijk want ik heb zelf ook heel wat minder fraais gezien zoals sommigen hier weten.).
Stinkend rijk zal je niet worden, maar een zinvol leven leiden, het kunnen besteden met de mensen die je graag ziet, dingen doen die je graag doet (dat betekent uiteraard niet een luxeyacht kopen of een reis maken rond de wereld etc.),is al veel.
En de toegang tot de gezondheidszorg is niet slecht (kwaliteit is iets minder... ook daar kan ik helaas over meespreken).
Daarom kan je stellen dat we het in België zo slecht nog niet hebben: iedereen krijgt kansen, en ze zijn er overal.

(Oudere werknemers bv.: de Colruyt neemt ze met plezier aan en smeekt erom.)
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 15:18   #3959
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Echt arm zijn is... moeten geholpen worden door familie of vrienden.



Commentaar.

1 Als je geluk hebt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
ik heb onlangs centjes (1000 euro) van m'n zus gekregen om tot begin september een spaarpotje te hebben en ermee te doen wat ik wil maw. 250 euro per maand extra - niet veel voor velen, maar enorm veel voor mij ik ga trachten dit goed te beheren -> 100 per maand aan extra's besteden en 150 te sparen, dan heb ik in september een potje van 600 euro

2 De OCMW's hebben gelijk te eisen dat het leefloon opgetrokken wordt.

3 Familiehulp is een tweesnijdend zwaard. Het kan de relaties onder druk zetten of kapot maken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2014, 15:20   #3960
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
gij wilt gewoon niet werken. Al voldoende topics van u hebben dat aangetoond.
O ja? Geef eens wat voorbeelden. Mijn vermoeden is, dat je er niets van af weet. Maar ik kan verkeerd zijn....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be