Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 09:36   #21
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
En ook het feit dat de linksen in Vlaanderen te pas en te onpas "Nazi" blijven roepen om gerechtvaardigde Vlaamse eisen te fnuiken.
Ja, maar toch. Als bepaalde mensen, om de in hun ogen gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bij te zetten, blijven verwijzen naar notoire collaborateurs zoals Staf De Clercq en Cyriel Verschaeve, dan vraagt ge om moeilijkheden.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 09:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 09:38   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar toch. Als bepaalde mensen, om de in hun ogen gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bij te zetten, blijven verwijzen naar notoire collaborateurs zoals Staf De Clercq en Cyriel Verschaeve, dan vraagt ge om moeilijkheden.
Geef daar eens een voorbeeld van?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 09:45   #23
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Geef daar eens een voorbeeld van?
Filip Dewinter beschouwt Verschaeve als zijn mentor, zijn voorbeeld.
Dewinter: Mijn grote voorbeelden zijn mensen als August Borms, Cyriel Verschaeve en Irma Laplasse."

Borms was ook een collaborateur:
Wikipedia: Wel bleef hij (Borms) trouw bezoeker van vele collaboratie-bijeenkomsten, onder meer op de gelijkgeschakelde IJzerbedevaart en op anti-communistische bijeenkomsten van onder meer DeVlag en het Vlaams Legioen.

Duidelijker kan het niet.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 09:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 09:49   #24
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Filip Dewinter beschouwt Verschaeve als zijn mentor, zijn voorbeeld.

Dewinter: Mijn grote voorbeelden zijn mensen als August Borms, Cyriel Verschaeve en Irma Laplasse."
Maar u zegt in uw vorige post dit:

Citaat:
Als bepaalde mensen, om de in hun ogen gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bij te zetten, blijven verwijzen naar notoire collaborateurs zoals Staf De Clercq en Cyriel Verschaeve, dan vraagt ge om moeilijkheden.
Zeggen dat men bewondering heeft voor Verschaeve, is iets anders dan wat u daar zegt.

Daarom vroeg ik geef eens een voorbeeld. Daarop zegt u dat FDW zijn voorbeeld Verschaeve is.

Hoe precies gebruikt FDW Verschaeve om gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bij te zetten?

Dat was mijn vraag.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 09:51   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Hamc
Daarom vroeg ik geef eens een voorbeeld. Daarop zegt u dat FDW zijn voorbeeld Verschaeve is.
Dat zegt Dewinter toch zelf! Zijn grote voorbeelden zijn (zegt hij): Borms, Verschaeve en Irma Laplace.

Als hij het zelf zegt, wie ben ik dan om hem tegen te spreken?

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 09:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 09:59   #26
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zegt Dewinter toch zelf! Zijn grote voorbeelden zijn (zegt hij): Borms, Verschaeve en Irma Laplace.

Als hij het zelf zegt, wie ben ik dan om hem tegen te spreken?
Doet u nu alsof u mijn vraag niet begrijpt?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:02   #27
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
http://histoforum.digischool.nl/rece...laboratie2.htm

Hier staat een recensie van het boek "Te wapen voor Hitler. Gewapende collaboratie in Franstalig België 1940 – 1944". Dit boek beschrijft de zeker niet onbestaande collaboratie van de Walen in WO2. In deze recensie wordt weer eens knap duidelijk gemaakt dat Walen die na WO2 wezen op de collaboratie van Vlaamsgezinden, eens de hand in eigen boezem dienen te steken. En deze perceptiefout is nog steeds bestaande in het huide België, al meer dan 60 jaar na dato.
Citaat:
In Wallonië werden dan weer meer doodstraffen uitgesproken.
Maar de Vlaamse beweging jankt nog altijd over de repressie...

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 oktober 2008 om 10:03.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:10   #28
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Geef daar eens een voorbeeld van?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Filip Dewinter beschouwt Verschaeve als zijn mentor, zijn voorbeeld.
Dewinter: Mijn grote voorbeelden zijn mensen als August Borms, Cyriel Verschaeve en Irma Laplasse."

Borms was ook een collaborateur:
Wikipedia: Wel bleef hij (Borms) trouw bezoeker van vele collaboratie-bijeenkomsten, onder meer op de gelijkgeschakelde IJzerbedevaart en op anti-communistische bijeenkomsten van onder meer DeVlag en het Vlaams Legioen.

Duidelijker kan het niet.
VU-er Sauwens bleef trouw naar de oostfrontersfeestjes gaan, tot het in de pers kwam: "foei, stoute pers" riep de Vlaamse beweging toen. Blokkopstukken verschijnen elk jaar op de herdenkingen in Lommel en Stekene.
Vertel eens: schrapte het Blok de eis om amnestie al uit zijn programma?

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 oktober 2008 om 10:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:57   #29
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Doet u nu alsof u mijn vraag niet begrijpt?
Neen, u begrijpt mijn antwoord blijkbaar niet. Als u zegt: mijn geestelijke raadsman is Boeddha, of Jezus, of Mohammed, of Kr°shna, dan neem ik toch aan dat u zich dan laat leiden door deze wijzen. Of niet? Welnu, iemand die zegt: 'Verschaeve is mijn geestelijke raadsman', dan ga ik ervan uit dat hij akkoord gaat met de daden van Verschaeve. Had Dewinter nu gezegd: 'wat de gedachten betreft van Borms of van Verschaeve inzake Vlaanderen, daar kan me daar voor een groot stuk in vinden, maar niet voor wat hun houding betreft inzake collaboratie met de bezetter'. Ja, dan hadden we een heel ander plaatje gekregen.

Maar, helaas, dat heeft Dewinter nooit gezegd. En dat zal hij ook nooit zeggen want dan verliest hij een groot deel van zijn achterban in het VB.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 11:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:01   #30
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
VU-er Sauwens bleef trouw naar de oostfrontersfeestjes gaan, tot het in de pers kwam: "foei, stoute pers" riep de Vlaamse beweging toen. Blokkopstukken verschijnen elk jaar op de herdenkingen in Lommel en Stekene.
Vertel eens: schrapte het Blok de eis om amnestie al uit zijn programma?
Dat weet ik niet, ik weet zelfs niet of het ooit in het programma heeft gestaan om te beginnen, het kan, ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat de mensen die ik gekend heb die met de Duitsen tegen Rusland zijn gaan vechten nooit amnestie van de Belgische staat gevraagd hebben.

Het enige dat die mensen wilden van de Belgische staat was dat Belgie kapot zou gaan.

Alleszins, u quote mij, ik vroeg "geef daar eens een voorbeeld van?"

Dat was een vraag aan systeem die beweerde dat bijvoorbeeld FDW gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bijzette met steun aan Verschaeve.

Daar zou ik graag een voorbeeld van zien?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:02   #31
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, u begrijpt mijn antwoord blijkbaar niet. Als u zegt: mijn geestelijke raadsman is Boeddha, of Jezus, of Mohammed, of Kr°shna, dan neem ik toch aan dat u zich dan laat leiden door deze wijzen. Of niet? Welnu, iemand die zegt: 'Verschaeve is mijn geestelijke raadsman', dan ga ik ervan uit dat hij akkoord gaat met de daden van Verschaeve. Had Dewinter nu gezegd: 'wat de gedachten betreft van Borms of van Verschaeve inzake Vlaanderen, daar kan me daar voor een groot stuk in vinden, maar niet voor wat hun houding betreft inzake collaboratie met de bezetter'. Ja, dan hadden we een heel ander plaatje gekregen.

Maar, helaas, dat heeft Dewinter nooit gezegd. En dat zal hij ook nooit zeggen want dan verliest hij een groot deel van zijn achterban.
Uiteraard begrijp ik uw antwoord niet want het is geen antwoord op mijn vraag.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:11   #32
ERLICH
Minister-President
 
ERLICH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
VU-er Sauwens bleef trouw naar de oostfrontersfeestjes gaan, tot het in de pers kwam: "foei, stoute pers" riep de Vlaamse beweging toen. Blokkopstukken verschijnen elk jaar op de herdenkingen in Lommel en Stekene.
Vertel eens: schrapte het Blok de eis om amnestie al uit zijn programma?
Waarom zou men geen personen mogen herdenken die op gevaar van leven het sovjet monster zijn gaan bestrijden? U weet toch hopelijk, dat na deze personen en hun veroordelingen heel de vrije wereld het sovjet monster erkende als monster. Zelfs zij, die er een antal jaren hand in hand hadden mee gelopen.

Dus wat betreft collaboratie, men zou dan kunnen stellen dat de vroegere vriendjes van het monster de latere collaborateurs waren/zijn van het monster.

En dat de Vlaamse Oostfronters in feite de enige Vlamingen zijn die zich hebben in gezet voor een vrij Vlaanderen en een vrij Europa door hun strijd tegen het sovjet monster. Dus collaborateur is wel een variabel begrip niet!
__________________
Gott mit uns.
Wo Recht zu Unrecht wird, wird Widerstand zur Pflicht! (Johann Wolfgang von Goethe)

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:43   #33
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Uiteraard begrijp ik uw antwoord niet want het is geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb zo het gevoel dat u het liefst niet wilt begrijpen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:50   #34
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb zo het gevoel dat u het liefst niet wilt begrijpen.
Citaat:
Hoe precies gebruikt FDW Verschaeve om gerechtvaardigde Vlaamse eisen kracht bij te zetten?
Daar vroeg ik een voorbeeld van, want dat is wat u stelde.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:57   #35
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Daar vroeg ik een voorbeeld van, want dat is wat u stelde.
Dat heb ik u gegeven. Dewinter kijkt naar zijn geestelijke mentors. En dat zijn toevallig collaborateurs. En dan zal ik Irma Laplasse maar het voordeel geven van de twijfel.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 11:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:01   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Maar de Vlaamse beweging jankt nog altijd over de repressie...
de vinger op de wonde

bekijk de cijfers van de vervolgingen eens (op blad 1) , die verontwaardiging is blijkbaar terecht en gebaseerd op de feiten
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:08   #37
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat heb ik u gegeven. Dewinter kijkt naar zijn geestelijke mentors. En dat zijn toevallig collaborateurs. En dan zal ik Irma Laplasse maar het voordeel geven van de twijfel.

Waarom ? Ze is tot tweemaal veroordeeld.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:12   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de vinger op de wonde

bekijk de cijfers van de vervolgingen eens (op blad 1) , die verontwaardiging is blijkbaar terecht en gebaseerd op de feiten
De repressie is erg overdreven geworden. Behalve in de eerste maanden na de oorlog, dat geef ik toe. Er zijn relatief weinig doodvonnissen uitgevoerd. Mensen zoals Romséé werden vrij vroeg terug losgelaten. Ook vind ik persoonlijk dat men na 30 jaar de spons had moeten vegen over het verleden. Ik zeg dat omdat ik de oorlog niet heb meegemaakt. Op een gegeven ogenblik treedt er verjaring op van misdrijven. Maar natuurlijk, dat mensen die verklikt zijn door collaborateurs en in de kampen zijn verdwenen of kinderen van die weggevoerden dat niet vlug konden vergeten, kan ik dan weer wel begrijpen.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2008 om 12:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:12   #39
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat heb ik u gegeven. Dewinter kijkt naar zijn geestelijke mentors. En dat zijn toevallig collaborateurs. En dan zal ik Irma Laplasse maar het voordeel geven van de twijfel.
Op de ijzerwake (toch het initiatief en "geestelijk kind" vh VB, na hun schandelijk "optreden" op de ijzerbedevaart van 1996) werden enkele jaren terug nog "de top" vd vlaamse collaboratie (Staf de Clercq, Verschaeve, Laplasse) nog eens extra in de bloemekes gezet.

Laatst gewijzigd door Pietje : 15 oktober 2008 om 12:12.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:13   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Proportioneel toch zware inbreng van de Oostkantons. Naar huidige bevolkingscijfers zo'n 400% hoger dan hun bevolkingsaandeel.
Dat is uiteraard het rechtstreekse gevolg van de inlijving van het gebied bij Duitsland gedurende de bezetting, waardoor de bewoners aldaar opnieuw Duitse staatsburgers werden en de collaboratie er een min of meer 'gedwongen' karakter kreeg (jonge mannen werden daardoor bijvoorbeeld verplicht dienst te nemen in het Duitse leger). Na de oorlog, toen het gebied terug aan België toekwam, werd die verplichte trouw aan Duitsland door de Belgische machthebbers echter als verraad aan België beschouwd, met alle gevolgen van dien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be