Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2014, 12:04   #21
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik Bekijk bericht
Deze draad is pas vanmorgen om 8h39 gestart.
dan is die van gisteren volledig gewist.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:06   #22
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik Bekijk bericht
Besnijdenis is verboden in België
Artikel 409 van het Strafwetboek (in voege vanaf 1 april 2001)

§1. Hij die eender welke vorm van verminking van de genitaliën van een persoon van het vrouwelijke geslacht uitvoert, vergemakkelijkt of bevordert, met of zonder de toestemming van deze persoon, zal bestraft worden met een gevangenisstraf van 3 tot 5 jaar. De poging zal bestraft worden met een gevangenisstraf van 8 dagen tot een jaar.
§2. Indien de verminking uitgevoerd wordt op een minderjarige of met een winstoogmerk zal de straf bestaan uit een opsluiting van 5 tot 7 jaar. De daders (ouders en/of besnijdster) kunnen vervolgd worden voor een besnijdenis uitgevoerd in België, in Europa of in Afrika tijdens een vakantie.
Dus in plaats van de mevrouw pro-besnijdenis aan het woord te laten in Terzake, zou men eerder een preventieve campagne moeten voeren mèt vermelding van de opgelegde straffen.

Die straffen worden echter niet uitgevoerd: als er 13.000 besneden dames zijn in dit land, kunnen ze toch wel achterhalen wie hun ouders zijn zeker?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:07   #23
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik Bekijk bericht
Deze draad is pas vanmorgen om 8h39 gestart.
Circe heeft wel degelijk gelijk. De gebruiker 'zwart op wit' heeft een soortgelijke topic gemaakt. Ik heb deze zelf nog gezien, maar toen ik mijn bericht wilde plaatsen, stuitte ik op een systeembericht dat zei dat de topic ongeldig was en dus niet meer bestond. Onze geliefde moderatie op dit forum is dus voorstander van de poco's die vrouwenbesnijdenis relativeren, minimaliseren, of zelfs op walgelijke wijze vergoeilijken. Hey, aan die moderator die dit op dit moment leest: Fuck you. Ik hoop dat uw eigen dochters besneden worden en ze voor de rest van hun leven medische en seksuele problemen hebben. Ik wens u van harte alle miserie toe!
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:18   #24
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Circe heeft wel degelijk gelijk. De gebruiker 'zwart op wit' heeft een soortgelijke topic gemaakt. Ik heb deze zelf nog gezien, maar toen ik mijn bericht wilde plaatsen, stuitte ik op een systeembericht dat zei dat de topic ongeldig was en dus niet meer bestond. Onze geliefde moderatie op dit forum is dus voorstander van de poco's die vrouwenbesnijdenis relativeren, minimaliseren, of zelfs op walgelijke wijze vergoeilijken. Hey, aan die moderator die dit op dit moment leest: Fuck you. Ik hoop dat uw eigen dochters besneden worden en ze voor de rest van hun leven medische en seksuele problemen hebben. Ik wens u van harte alle miserie toe!
Dank.

Het verbaast me ook steeds hoe licht sommige mannen over deze marteling heenstappen. Blijkbaar hebben ze nog steeds niet door dat de vrouwelijke clitoris een soort van mini-penis is, met dezelfde zenuwuiteinden.

Wie het dus niet erg vindt dat vrouwen hun clitoris, binnenste en buitenste schaamlippen (bovendien zonder verdoving) worden afgeknipt of gesneden, kunnen we misschien voorstellen om ineens hun eigen "clitoris"penis dan maar te verwijderen, de open wonde wat met het velletje aaneen te naaien, met een klein openingetje voor de plasbuis, en verder om het geheel te verfraaien, gewoon het klokkenspel ook aan elkaar te naaien.
Me dunkt dat de heren dan ineens wèl het probleem zullen willen aankaarten.

Dames: noteer echter dat dit een prachtige manier is om vreemdgaan te vermijden, de heren worden veel rustiger en gaan NOOIT op een ander! Misschien als tip doorgeven aan de voorstandster van de vrouwenbesnijdenis, die dit haar eigen dochter o zo graag wou meegeven.

Voor wie deze "nieuwe belg" nog eens wil bezighoren: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1862944
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 februari 2014 om 12:21.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:21   #25
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Circe en Dutch, die van gisteren is inderdaad volledig gewist.
Ik denk echter niet dat de moderatie de intentie heeft om dit onderwerp te censureren, mogelijk was het onderwerp gestart door een permanent gebande.
Om misverstanden te vermijden zou het echter nuttig zijn hierover te communiceren met de forumleden.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 12:43   #26
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dus in plaats van de mevrouw pro-besnijdenis aan het woord te laten in Terzake, zou men eerder een preventieve campagne moeten voeren mèt vermelding van de opgelegde straffen.

Die straffen worden echter niet uitgevoerd: als er 13.000 besneden dames zijn in dit land, kunnen ze toch wel achterhalen wie hun ouders zijn zeker?

Ik zou dat ook denken, helaas riskeer je in dit land sneller vervolgt te worden voor een scheef bevonden woord dan voor het snijden in een kinderlichaam.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 13:11   #27
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.327
Standaard

Iemand zijn mogelijkheid tot seksuele gevoelens afnemen afnemen is een misdaad tegen de menselijkheid. Het is een teken van de absoluutheid van de man, en de totale nietigheid van de vrouw.
Hoe kunnen mensen en politieke groepen die hier hun wortels hebben, van welke kleur dan ook, dit goedkeuren, negeren of door hun politieke machtswellust, deze godsdienstige groepen zelfs ondersteunen!

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 7 februari 2014 om 13:12.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 14:47   #28
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
6/02/2014: Op Canvas was weeral maar eens te zien hoe veel mensen een verminkende besnijdenis moeten ondergaan! Het wegsnijden van geslachtsdelen om zo sexueel genot volledig uit te sluiten. "getekend voor het leven" van de slogan.

En het wordt nog erger: meer en meer (moslim) mensen worden besneden in belgie omwille van "religieuze redenen" ( lachwekkend ).

Wat doet de overheid hieraan om dit te voorkomen? Zijn er genoeg controles op scholen om dit te voorkomen? Wat kan de medische schoolcontrole hieraan doen of voorkomen?
Voor zover ik de reportage van Struyf goed gevolgd heb, betreft het in eerste instantie een financiële reden waarom er besneden wordt: het bekomen van de bruidsschat. Eens besneden en genezen huwen de meeste jonge meisjes onmiddellijk. Zoals een van de "Oma" besnijders aanhaalde: 'op die manier overleven we, kunnen de jongens naar school'. In tweede instantie haalt men 'traditie' aan, zonder er dus verder bij na te denken. Patriarchaal is al wat telt, al de rest is ondergeschikt.
Kleine nuance misschien hé, maar 'over sexueel genot' heb ik niet veel horen vertellen. Wat maakt het ook uit, enkel het genot van de man is van tel? De traditie zegt dat de man alles bepaalt. Niet besneden? Geen huwelijk, geen bruidsschat. Als echtegenote de besnijdenis van dochterlief willen verhinderen? Je krijgt klop van uw man en je staat op straat.

Dat men dus eerst die achterlijke apen (mannen) eens aanpakt, wat "beschaving" bijleert, want die liggen aan de oorzaak van het probleem.
In voornoemde reportage blijkt dat er wel een verbod is op besnijdenis aldaar, maar dat het leger toch weinig opgewassen is tegen de 'krijgers' die hun traditioneel feestje willen doordrukken...totaal verwerpelijk(e) gedrag (traditie)
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 14:54   #29
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Iemand zijn mogelijkheid tot seksuele gevoelens afnemen afnemen is een misdaad tegen de menselijkheid. Het is een teken van de absoluutheid van de man, en de totale nietigheid van de vrouw.
Hoe kunnen mensen en politieke groepen die hier hun wortels hebben, van welke kleur dan ook, dit goedkeuren, negeren of door hun politieke machtswellust, deze godsdienstige groepen zelfs ondersteunen!
Stemmenwinst? Hoe laag kan men vallen.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 14:55   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Vrouwelijke besnijdenis is inderdaad verminking (louter gericht op het ontzeggen van seksueel genot), bij mannelijke besnijdenis zie ik, zolang het op een medisch verantwoorde manier gebeurt, eigenlijk weinig problemen. Veel studies wijzen er op dat besnijdenis het risico op infecties en zelfs kanker verkleint.
Typische hypocriete zever. Werkelijk walgelijk vind ik dit soort van cultureel zelfbedrog. Teleurstellend komende van iemand die op andere gebieden regelmatig de rede en de gematigdheid vertegenwoordigd.

Geen enkel kind dient verminkt te worden.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2014 om 14:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 14:58   #31
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Typische hypocriete zever. Werkelijk walgelijk vind ik dit soort van cultureel zelfbedrog. Teleurstellend komende van iemand die op andere gebieden regelmatig de rede en de gematigdheid vertegenwoordigd.
Gematigdheid is een leugen Johan.

Gematigdheid kan zijn, "gij zult uw neegherslaef niet tot bloedens toe slaan met de zweep, maar slavernij afschaffen is toch wel heel extreemlinks".
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:03   #32
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Ik was vroeger gematigd voorstander van mannenbesnijdenis, ik ben zelf besneden (acuut fimosisrisico bij geboorte, artsen zeiden dat het hoe dan ook zou moeten gebeuren) maar toen las ik over hoe het er doorgaans aan toe gaat.

In mijn geval is een minimum aan voorhuid verwijderd, maar bij de besnijdenissen die men doorgaans uitvoert wordt blijkbaar echt alles weggehaald, incluief het gevoelig V-stukje.


Argumenten pro zijn eigenlijk vrij gering in aantallen. Veelal wordt het AIDS-risico aangehaald, hygiene (maar dit is gebaseerd op de foutieve premisse dat men de voorhuid van een baby naar achter moet trekken, dit is iets wat men zeker niet moet doen) en kleinere kans op ontstekingen.
Feitelijk niet de beste argumenten. Het wordt wel vaak gekruid met "ja maar wij zijn wel joden he!".
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:04   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Gematigdheid is een leugen Johan.

Gematigdheid kan zijn, "gij zult uw neegherslaef niet tot bloedens toe slaan met de zweep, maar slavernij afschaffen is toch wel heel extreemlinks".
Een goede vergelijking met de 'logica' die hier gehanteerd wordt. Men verheft gewoon de eigen culturele indoctrinatie tot een soort van gebod, hierbij zichzelf wijsmakend dat er een soort van logica achter zit, dat men gematigd en redelijk is. Hoe moeilijk het toch niet is om onder de culturele bagage uit te komen en de zaken vanop een afstand te bekijken.

Men zit hier gewoon het verminken van kinderen te verdedigen, en nog wel op zo'n wijze dat men ook nog eens tegen een sexe gaat discrimineren.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2014 om 15:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:07   #34
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik was vroeger gematigd voorstander van mannenbesnijdenis, ik ben zelf besneden (acuut fimosisrisico bij geboorte, artsen zeiden dat het hoe dan ook zou moeten gebeuren) maar toen las ik over hoe het er doorgaans aan toe gaat.

In mijn geval is een minimum aan voorhuid verwijderd, maar bij de besnijdenissen die men doorgaans uitvoert wordt blijkbaar echt alles weggehaald, incluief het gevoelig V-stukje.


Argumenten pro zijn eigenlijk vrij gering in aantallen. Veelal wordt het AIDS-risico aangehaald, hygiene (maar dit is gebaseerd op de foutieve premisse dat men de voorhuid van een baby naar achter moet trekken, dit is iets wat men zeker niet moet doen) en kleinere kans op ontstekingen.
Feitelijk niet de beste argumenten. Het wordt wel vaak gekruid met "ja maar wij zijn wel joden he!".
"advocaat van de duivel"

Je kunt dan hoogstens minder genieten van seks, maar wat niet weet wat niet deert.

Daarbij, minder kunnen genieten van seks dan andere mensen die dat gevoelige stukje dus nog wel hebben is zo,n ramp nog niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:10   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik was vroeger gematigd voorstander van mannenbesnijdenis, ik ben zelf besneden (acuut fimosisrisico bij geboorte, artsen zeiden dat het hoe dan ook zou moeten gebeuren) maar toen las ik over hoe het er doorgaans aan toe gaat.

In mijn geval is een minimum aan voorhuid verwijderd, maar bij de besnijdenissen die men doorgaans uitvoert wordt blijkbaar echt alles weggehaald, incluief het gevoelig V-stukje.


Argumenten pro zijn eigenlijk vrij gering in aantallen. Veelal wordt het AIDS-risico aangehaald, hygiene (maar dit is gebaseerd op de foutieve premisse dat men de voorhuid van een baby naar achter moet trekken, dit is iets wat men zeker niet moet doen) en kleinere kans op ontstekingen.
Feitelijk niet de beste argumenten. Het wordt wel vaak gekruid met "ja maar wij zijn wel joden he!".
Als je aan die zelf besneden vrouwen gaat vragen gaan die ook zeggen. "Laat ons met rust." "We doen dit al zo lang." "Het is onze godsdienst en cultuur". Slechts enkelingen binnen de cultuur verzetten zich ertegen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 februari 2014 om 15:11.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:12   #36
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een goede vergelijking met de 'logica' die hier gehanteerd wordt. Men verheft gewoon de eigen culturele indoctrinatie tot een soort van gebod, hierbij zichzelf wijsmakend dat er een soort van logica achter zit, dat men gematigd en redelijk is. Hoe moeilijk het toch niet is om onder de culturele bagage uit te komen en de zaken vanop een afstand te bekijken.

Men zit hier gewoon het verminken van kinderen te verdedigen, en nog wel op zo'n wijze dat men ook nog eens tegen een sexe gaat discrimineren.
Als men gaat stellen dat de eigen cultuur verlichting heeft meegemaakt en bijgevolg gebaseerd is op wetenschap en rationaliteit (de axioma's van die mensen), dan gaat men inderdaad heel snel in de eigen onfeilbaarheid geloven.

Merk op hoe kritiek op de eigen beschaving als taboe wordt gezien. De blanke man verkracht bijvoorbeeld niet. De vrouw liegt in de meeste gevallen.
Een bruine man doet dit dan weer wel constant.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:15   #37
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Als men gaat stellen dat de eigen cultuur verlichting heeft meegemaakt en bijgevolg gebaseerd is op wetenschap en rationaliteit (de axioma's van die mensen), dan gaat men inderdaad heel snel in de eigen onfeilbaarheid geloven.

Merk op hoe kritiek op de eigen beschaving als taboe wordt gezien. De blanke man verkracht bijvoorbeeld niet. De vrouw liegt in de meeste gevallen.
Een bruine man doet dit dan weer wel constant.
Het omgekeerde is alleen net zo goed een probleem..

Cultuurrelativisme vind ik persoonlijk een van de meest walgelijke dingen die er zijn.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:16   #38
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
"advocaat van de duivel"

Je kunt dan hoogstens minder genieten van seks, maar wat niet weet wat niet deert.

Daarbij, minder kunnen genieten van seks dan andere mensen die dat gevoelige stukje dus nog wel hebben is zo,n ramp nog niet.
Er zijn, in tegenstelling tot wat de joden, moslims, en Amerikanen verkondigen, wel degelijk ergere zaken aan verbonden:

-erectieproblemen en totaal gevoelsverlies (er zijn mensen die hun eigen ouders hiervoor voor de rechtbank hebben gesleept);

-opstapeling van littekenweefsel;

-kort na de operatie zelf, kans op infectie en dus dood (er sterft geregeld iemand aan besnijdenis, 2 doden per jaar in de VS dacht ik maar ben niet zeker).


Wat jij aanhaalt als argument is inderdaad het argument dat vaak gebruikt wordt, ware het niet dat erectiestoornissen en totaal gevoelverlies zich soms kunnen voordoen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:17   #39
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het omgekeerde is alleen net zo goed een probleem..

Cultuurrelativisme vind ik persoonlijk een van de meest walgelijke dingen die er zijn.
Cultuurrelativisme is niet het omgekeerde, het is gewoon cultuurrelativisme.

Zelf heb ik grote problemen met onze beschaving: het kan namelijk veel beter en sommige dingen zijn nog steeds grondig mis.

Maar wij zijn sterk superieur aan pakweg Somali's.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 15:18   #40
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

===
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 februari 2014 om 15:19.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be