Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2006, 14:36   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ik zeg niet dat talen niet bestaan. Ik beweer dat volken niet bestaan, toch niet op de simplistische manier die de fascisten ons willen doen geloven.
Zij willen "één pot nat", met een volk , een rijk en één führer terwijl we door de wetenschap van de sociologie weten dat "volken" loze begrippen zijn en een wirwar van tegenstrijdige belangen verdoezelen onder een lap stof, een volksliedje, een paar uniformen en een hoop andere nonsens symbolen, zoals de Vlaamse Leeuw (gepikt van de arabieren nota bene )
Wilt u mij eens een referentie geven naar een boek sociologie waarin gesteld wordt dat er "volk" een loos begrip is?

De leugen van de Arabische oorsprong van de Vlaamse Leeuw (of de leeuw als heraldisch symbool in het algemeen) is afdoende weerlegd. U blijft blijkbaar liever in onwetendheid en vooringenomenheid.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:38   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Je verwoede pogingen om "volkeren" te ontwaren (ook Franse, Duitse, Baskische et tuti quanti) is een politieke geestesziekte, die probeer te doen of er een hoger doel is dat door een hogere leider of een kliekske leiders dient te worden beschermd of bevochten. BULL.
Ongetwijfeld zult u het eens aan de Marokkanen en Turken uitleggen dat er geen Marokkaans of Turks volk bestaat.

U schijnt immers nogal goed overweg met die mensen te kunnen. Ongetwijfeld laat u ons weten wat respectievelijk de Marokkanen en Turken van uw opvattingen denken!

Ik smul al van de antwoorden die ze u naar het hoofd zullen slingeren...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:39   #23
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Alles OK Feremans, als jij dronken bent ben je dus tijdelijk 1 volk met alle zatlappen in de wereld? Want dat bedoel je nu met je 'uitleg'.
Onze maatschappij is te complex om te vangen onder het begrip "volk".
Het is een romantisch begrip uit de negentiende eeuw dat leidde tot grote veldslagen en talloze miljoenen doden. Het is prietpraat. Dronkenmans nostalgie. Het Vlaanderen waar fascistoïde mensen, nationalisten, van dromen bestaat niet, heeft nooit bestaan en is een hersenspinsel dat enkel dient om een politiek-economisch systeem te verantwoorden dat aurtoritair is en een kleine groep zotten aan de macht brengt met een schoon vertelselke als alibi.

Beschrijf me eens het verschil tussen het "Vlaamse volk" en het "Waalse volk".
We gaan lachen. En dan moet je er ook bij vertellen waarom die echt een "natie" moeten opbouwen!
We gaan nog meer lachen.

Het typische aan onze wereld is dat we van dat nationalisme afwillen, dat we Europees en Mondiaal gaan denken. EN dat dit hoogtijd wordt voor we met een geweldige boem allen naar het Hemelse VOlk vertrekken

Vergeet niet dat ons probleem in België ontstaan is door nationalisme: Het BELGISCHE nationalisme. Ook al gebaseerd op verhaaltjes van "de dapperste der Galliërs", ook al met een gepikte leeuwenvlag, ook al met een geïmporteerde vorst! En in plaats van mooi een regiootje te worden in Europa, en daar om allerlei practische redenen naar toe te werken gaan we nog eens wat nationalisme predikken: stupide!

De regionalisering van Europa, en het vormen van een aparte regio die goed samenwerkt met onze omgeving, vooral dus met Brussel en Wallonië is de conditio qua non om veel getwist over bevoegdheden en over een aparte ontwikkeling van onze economie (en die van andere regio's) de baas te kunnen. Het gekibbel is niet productief: het moet omslaan in samenwerking in een mondiale en Europese context. Maar daar is geen nationalisme voor nodig, maar organisatie, overleg en samenwerking.
Het stokken in de wielen steken, wederzijds, van Vlamingen en Walen is dégoutant en contraproductief. Het kweken van een soort van negentiende eeuwse romantiek in plaats van modern staatsbeheer is eveneens kwalijk.

Een goede hervorming van onze instellingen is nodig, dringend nodig. Maar we hebben daar geen zotten en vlaggen voor nodig, maar diplomaten en economomen: geld spreekt boekdelen, welvaart opent ogen.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 19 december 2006 om 14:45.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:44   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Onze maatschappij is te complex om te vangen onder het begrip "volk".
Het is een romantisch begrip uit de negentiende eeuw dat leidde tot grote veldslagen en talloze miljoenen doden. Het is prietpraat. Dronkenmans nostalgie.
U lijkt me eerder dronken.

De grote ellende in de 19e eeuw kwam niet voort uit volksnationalisme, maar uit staatsnationalisme. De grote veldtochten van Napoleon kwamen er uit machtshonger. Later, in de 20e eeuw, is dat niet anders. De motieven van de grote staten was macht. Geen volksnationalisme.

U slaat dronkenmanspraat uit.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:45   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
En in plaats van mooi een regiootje te worden in Europa, en daar om allerlei practische redenen naar toe te werken gaan we nog eens wat nationalisme predikken: stupide!
Grappig eigenlijk hoe u Belgisch nationalisme wilt vervangen door... Europees nationalisme. Onder het mom tegen nationalisme te zijn...

Feremans toch, u denkt echt niet helder meer!
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:46   #26
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Onze maatschappij is te complex om te vangen onder het begrip "volk".
Het is een romantisch begrip uit de negentiende eeuw dat leidde tot grote veldslagen en talloze miljoenen doden. Het is prietpraat. Dronkenmans nostalgie. Het Vlaanderen waar fascistoïde mensen, nationalisten, van dromen bestaat niet, heeft nooit bestaan en is een hersenspinsel dat enkel dient om een politiek-economisch systeem te verantwoorden dat aurtoritair is en een kleine groep zotten aan de macht brengt met een schoon vertelselke als alibi.

Beschrijf me eens het verschil tussen het "Vlaamse volk" en het "Waalse volk".
We gaan lachen. En dan moet je er ook bij vertellen waarom die echt een "natie" moeten opbouwen!
We gaan nog meer lachen.

Het typische aan onze wereld is dat we van dat nationalisme afwillen, dat we Europees en Mondiaal gaan denken. EN dat dit hoogtijd wordt voor we met een geweldige boem allen naar het Hemelse VOlk vertrekken

Vergeet niet dat ons probleem in België ontstaan is door nationalisme: Het BELGISCHE nationalisme. Ook al gebaseerd over verhaaltjes van "de dapperste der Galliërs", ook al met een gepikte leeuwenvlag, ook al met een geïmporteerde vorst! En in plaats van mooi een regiootje te worden in Europa, en daar om allerlei practische redenen naar toe te werken gaan we nog eens wat nationalisme predikken: stupide!
Sorry Feremans ook al noem je je links, ik kan zo niet met u discussieren, want we verschillen 100 procent van mening, ik kan zelfs veel beter met een 'fascistische' VB-kiezer praten dan met u, sorry maar het is zo.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:46   #27
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Onze maatschappij is te complex om te vangen onder het begrip "volk".
Het is een romantisch begrip uit de negentiende eeuw dat leidde tot grote veldslagen en talloze miljoenen doden. Het is prietpraat. Dronkenmans nostalgie. Het Vlaanderen waar fascistoïde mensen, nationalisten, van dromen bestaat niet, heeft nooit bestaan en is een hersenspinsel dat enkel dient om een politiek-economisch systeem te verantwoorden dat aurtoritair is en een kleine groep zotten aan de macht brengt met een schoon vertelselke als alibi.
ericferemans probeer het maar niet ik probeerde het al meermaals het lukt niet ze snappen het niet!
Je kan het ze niet doen inzien; het is raar maar waar...

Maar inderdaad een "volk" (en dus ook een "natie") zijn begrippen die niet bestaan!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:50   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Maar inderdaad een "volk" (en dus ook een "natie") zijn begrippen die niet bestaan!
U moet nu toch eens nalezen welke onzin u schrijft. "Een begrip dat niet bestaat". Onzin en zelfs geen Nederlands. Een begrip bestaat, daar er een woord voor is. Begrippen zijn een weerspiegeling van de werkelijkheid, van wat mensen als werkelijk aanvaarden.

Dat er volkeren bestaan, is een feit. Mensen voelen zich als behorend tot een bepaald volk en identificeren zich ermee. Identitaire verbodenheid bestaat, ook al proberen bepaalde ideologisch zotgedraaiden dit te ontkennen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:52   #29
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U lijkt me eerder dronken.

De grote ellende in de 19e eeuw kwam niet voort uit volksnationalisme, maar uit staatsnationalisme. De grote veldtochten van Napoleon kwamen er uit machtshonger. Later, in de 20e eeuw, is dat niet anders. De motieven van de grote staten was macht. Geen volksnationalisme.

U slaat dronkenmanspraat uit.
Dit is allicht correct: vermits er geen volkeren bestaan kunnen ze geen oorlogen beginnen. Dank u voor de luciede opmerking.
Maar hiermede weerleg je niet mijn theorie dat volkeren een fictie zijn, en dat dit begrip wordt misbruikt om mensen tegen mekaar op te zetten, of om interne tegenstellingen onder de mat te vegen. Daar antwoordde u niet op omdat u mensen die uw zotte hersenspinsels onder de mat vegen enkel kan uitschelden voor zatlap. Hetgeen overigens nonsens is: ik drink minder dan het nationaal gemiddelde, véél minder, en hoef van jou geen derderangs steken te krijgen die nergens op staan.
Ik heb ook geen opmerkingen gemaakt op je neigingen om sex te hebben met varkens, omdat ik hierover te weinig of geen informatie heb en omdat dit niet ter zake doet.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 19 december 2006 om 14:53.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:53   #30
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U lijkt me eerder dronken..
Wat een belachelijke repliek!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De grote ellende in de 19e eeuw kwam niet voort uit volksnationalisme, maar uit staatsnationalisme. De grote veldtochten van Napoleon kwamen er uit machtshonger. Later, in de 20e eeuw, is dat niet anders. De motieven van de grote staten was macht. Geen volksnationalisme..
Dat is enkel indien u zich duidelijk een beeld kunt vormen van een "volk" wat u duidelijk niet kunt!
de sovjetten waren een volk
de nazis waren een volk (jah staat in programma)
...
Kortweg indien u een schone lijn kunt tekenen tussen het staats- en het volksnationalisme kan u misschien nog eens wel een heel klein beetje gelijk hebben en dan nog...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U slaat dronkenmanspraat uit.
Nogmaals; wat een belachelijke manier van antwoorden!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:56   #31
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet nu toch eens nalezen welke onzin u schrijft. "Een begrip dat niet bestaat". Onzin en zelfs geen Nederlands. Een begrip bestaat, daar er een woord voor is. Begrippen zijn een weerspiegeling van de werkelijkheid, van wat mensen als werkelijk aanvaarden.

Dat er volkeren bestaan, is een feit. Mensen voelen zich als behorend tot een bepaald volk en identificeren zich ermee. Identitaire verbodenheid bestaat, ook al proberen bepaalde ideologisch zotgedraaiden dit te ontkennen.
Gaan we het zo op de man af spelen...pffft doet me niks u heeft verstaan wat ik wou zeggen!

identitaire verbondenheid bestaat misschien maar een "volk" bestaat niet!
Zotgedraaiden...jah
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:58   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Dit is allicht correct: vermits er geen volkeren bestaan kunnen ze geen oorlogen beginnen. Dank u voor de luciede opmerking.
Maar hiermede weerleg je niet mijn theorie dat volkeren een fictie zijn, en dat dit begrip wordt misbruikt om mensen tegen mekaar op te zetten, of om interne tegenstellingen onder de mat te vegen. Daar antwoordde u niet op omdat u mensen die uw zotte hersenspinsels onder de mat vegen enkel kan uitschelden voor zatlap. Hetgeen overigens nonsens is: ik drink minder dan het nationaal gemiddelde, véél minder, en hoef van jou geen derderangs steken te krijgen die nergens op staan.
Ik heb ook geen opmerkingen gemaakt op je neigingen om sex te hebben met varkens, omdat ik hierover te weinig of geen informatie heb en omdat dit niet ter zake doet.
Inderdaad, fijn dat u ziet hoe scherpzinnig het is. Bijgevolg is het onzin wat u eerder beweerde, nl. dat volksnationalisme aan de oorzaak van de oorlogen ligt in de 19e eeuw...

Eens te meer is aangetoond dat u gewoon niet nadenkt vooraleer u iets schrijft. Ook tijdens of erna niet trouwens.

Volkeren zijn niet zo min "fictie" als liefde of menselijke deugden. Identitair besef bestaat, net als liefde. Dat schijnt u blijkbaar niet te weten.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:58   #33
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet nu toch eens nalezen welke onzin u schrijft. "Een begrip dat niet bestaat". Onzin en zelfs geen Nederlands. Een begrip bestaat, daar er een woord voor is. Begrippen zijn een weerspiegeling van de werkelijkheid, van wat mensen als werkelijk aanvaarden.

Dat er volkeren bestaan, is een feit. Mensen voelen zich als behorend tot een bepaald volk en identificeren zich ermee. Identitaire verbodenheid bestaat, ook al proberen bepaalde ideologisch zotgedraaiden dit te ontkennen.
Je hebt het over nationaliteitsgevoel, de zogenaamde "volksverbondenheid".

Dan ben je de meest miserabele nationalist die er bestaat: je woont in Vlaanderen.
Kijk: toen mijn kinderen Spanje binnenreden via de autostrade zagen ze de Europese vlaggen langs de weg staan: ook de Belgische.
En zij riepen uit: "De Vlag van Jean-Marie". In de tijd toen mijn kinderen nog kinderen waren was Pfaff de nationale held van alle Belgen. Zoals Sandra Kim.
Vlamingen zijn tijdens het voetbal Belgen, en op de IJzerbedevaart Vlamingen. Er zitten hier uitgesproken Antwerpenaren, West-Vlamingen en de wijk Tereken in Sint-Niklaas is duidelijk een volk: ze vermoorden iedereen die in hun café met hun mokkels aanpapt.
Met jouw definitie van volksnationalisme wordt ons land een feodale staat.

Je ben dan ook een middeleeuwer
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:59   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Gaan we het zo op de man af spelen...pffft doet me niks u heeft verstaan wat ik wou zeggen!
Uw argumentatie haal ik onderuit, zonder daarbij op de man te spelen. U schreef immers onzin: "een begrip dat niet bestaat". Pure onzin.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 14:59   #35
hermanvk
Minister
 
hermanvk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Turner Valley, AB, Canada
Berichten: 3.020
Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook de Oostenrijkse of Zwitserse taal bestaat. Toch bestaan deze naties. Moldavisch bestaat al evenmin, maar is gewoon Roemeens. Dus bestaan de Moldaviërs volgens u niet.
Effe corrigeren: er is volgens mij geen Zwitserse taal, maar wel Zwitsers Duits, Zwitsers Frans, Zwitsers Italiaans en Retro-Romaans.
Alle inwoners samen vormen dan wel weer de staat Zwitserland.
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm
Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf
Send an email to: [email protected]
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:01   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Je hebt het over nationaliteitsgevoel, de zogenaamde "volksverbondenheid".

Dan ben je de meest miserabele nationalist die er bestaat: je woont in Vlaanderen.
Kijk: toen mijn kinderen Spanje binnenreden via de autostrade zagen ze de Europese vlaggen langs de weg staan: ook de Belgische.
En zij riepen uit: "De Vlag van Jean-Marie". In de tijd toen mijn kinderen nog kinderen waren was Pfaff de nationale held van alle Belgen. Zoals Sandra Kim.
Vlamingen zijn tijdens het voetbal Belgen, en op de IJzerbedevaart Vlamingen. Er zitten hier uitgesproken Antwerpenaren, West-Vlamingen en de wijk Tereken in Sint-Niklaas is duidelijk een volk: ze vermoorden iedereen die in hun café met hun mokkels aanpapt.
Met jouw definitie van volksnationalisme wordt ons land een feodale staat.

Je ben dan ook een middeleeuwer
U schijnt blijkbaar ook niet te beseffen, in tegenstelling tot iedereen die sociologie en etnologie heeft gestudeerd, dat identiteit gelaagd kan zijn.

Of hoe Feremans eens te meer zelf aantoont hoe weinig hij er zelf van snapt.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:02   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Effe corrigeren: er is volgens mij geen Zwitserse taal, maar wel Zwitsers Duits, Zwitsers Frans, Zwitsers Italiaans en Retro-Romaans.
Alle inwoners samen vormen dan wel weer de staat Zwitserland.
De "niet" is blijkbaar uit de zin verdwenen. Zwitsers bestaat inderdaad niet. Zwitsersfrans heeft evenwel niet diezelfde status als het Alemannisch Duits. Zwitsers Italiaans verschilt nauwelijks van het Italiaans uit het noorden van Italië. Reto-Romaans a.u.b. Geen Retro.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:03   #38
hermanvk
Minister
 
hermanvk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Turner Valley, AB, Canada
Berichten: 3.020
Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hans I le Grand heeft vroeger nog verklaard dat het beter was dat heel Vlaanderen verfranst zou zijn geweest...
Dat heeft Frankrijk dan wel kunnen doen met alle niet-Franse volkeren binnen zijn grenzen. Je moet maar bvb. in Breizh (als ik mij niet vergis is dat Bretoens voor Bretagne) eens navragen hoe het juist zit.

Ik herinner mij nog een detail van een gesprek met een Bretoener (?):
'Jullie Vlamingen hebben het veel beter dan wij, wij kunnen niet eens een check uitschrijven in onze eigen taal'
En ja de conversatie was in het frans
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm
Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf
Send an email to: [email protected]
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:05   #39
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, fijn dat u ziet hoe scherpzinnig het is. Bijgevolg is het onzin wat u eerder beweerde, nl. dat volksnationalisme aan de oorzaak van de oorlogen ligt in de 19e eeuw...

Eens te meer is aangetoond dat u gewoon niet nadenkt vooraleer u iets schrijft. Ook tijdens of erna niet trouwens.

Volkeren zijn niet zo min "fictie" als liefde of menselijke deugden. Identitair besef bestaat, net als liefde. Dat schijnt u blijkbaar niet te weten.
Kijk: het verschil tussen mafte nationalisten en normale mensen is dat de liefde voor "het volk" iets heel bijkomstig is: het gaat over massahysterie rond voetbal, ijzerbedevaarten en kampvuren met liedjes uit "singhet ende weset vroo". Het is met andere woorden een even grote passie als deze die ons overvalt tijdens de kerstperiode of tijdens de mundial (waar we oprecht instant allemaal fanatiek Belgen worden) of tijdens het tennis (waar we oprecht en fantatiek de Belgische Billen van Kim en het Belgisch doorzettingsvermogen van Henain koesteren).

Je prietpraat van de grote emoties is van de tijd van Goethe, Shiller en nog wat romantici uit ver vervlogen tijden die wanneer ze de gevolgen van hun gedroom mochten meemaken communisten zouden worden of zeker toch internationalisten pur sang.

Maar jij blijft maar dromen van je Vaderland, Je VLaandren dat je zo hartelijk lief hebt en dat onbereikbaar in dromenland ligt: het is een land waar je niet naar terug kan keren: het heeft nooit bestaan.
Niemand wil er naartoe want het heeft akelige fascistoïde trekjes gekregen door de zwartzakjes die er mee ronselen.
Je zit met een boulevard of broken dreams.
Get yourself a real life!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:06   #40
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, fijn dat u ziet hoe scherpzinnig het is. Bijgevolg is het onzin wat u eerder beweerde, nl. dat volksnationalisme aan de oorzaak van de oorlogen ligt in de 19e eeuw...
NEEN volgens mij is dat geen onzin! Het bestaat niet maar toch gaat die kaart keer op keer opduiken en misbruikt worden door individuën...

Waarom is het communisme zo vaak misbruikt? Omdat het een zeer mooie theorie is die in praktijk dikke quatsch blijkt te zijn maar toch spreekt het de mensen aan...
Waarom heeft het moslim-extremisme zo een grote aanhang? Omdat het in plaatsen van miserie het gemakkelijkste is.
...
Toch raar we zouden bijna beginnen denken dat de mensen zelf hun ondergang willen!
Hitler werd op de troon gestemd! Ook Lenin en co!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be