Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2018, 10:10   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is anders niet moeilijk. Er zullen meer Vlaamstalige Belgen bij manier van spreken de chicote gehanteerd hebben dan Franssprekende Belgen. Dat is nogal wiedes vermits er duidelijk meer Vlamingen ofte Vlaamstalige Belgen vertoefden in Congo dan Walen of Franssprekende belgen. Te weten: 50.000 tegen 30.000.

Bijgevolg, al die posters die -terecht- verontwaardigd doen over het gedrag der Belgen in de kolonie, moeten wel beseffen dat de Vlamingen of Nederlandstalige Belgen het grootste deel hadden (of meewerkten) aan de uitbuiting van de Congolezen. En dat geldt zowel voor de ambtenaar als voor de paters. Zo zijn de feiten nu eenmaal.

En daarom zouden deze posters best ook eens diep in het 'eigen hert' moeten kijken.
Welneen, u kunt hoegenaamd niet weten welk gedrag al die individuele mensen erop hebben nagehouden. Tussen de Belgen zaten bijvoorbeeld heel wat missionarissen, paters, zusters, broeders... die belangeloos en zonder één cent te verdienen scholen, ziekenhuizen, moederhuizen... uit de grond hebben gestampt. Tot ver in de rimboe. Allemaal zaken die nu totaal in verval zijn geraakt en door een falende Congolose staat aan de natuur werden overgelaten.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:11   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het stigmatiseren van de "stoute blanke man" gaat weer verder. Wat hebben de meeste mensen trouwens nog te maken met "het koloniaal verleden van België"? Het ligt ondertussen al flink achter ons en de generaties die er ooit woonden, zijn al flink uitgedund.
Als ik sommige dingen lees, ben ik soms beschaamd om blank te zijn. Kijk naar het optreden van de blanken tegenover indianen in Amerika om nu maar een simpel voorbeeld te geven. Ronduit meer dan schandalig. En ik zou zeker beschaamd in dit opzicht moest ik christen zijn. Het zijn vooral de christelijke blanke kolonisten die de indianen hebben uitgemoord.

Er is wel een (schrale) troost: Djengis Kahn met zijn bende wrede Mongolen waren even erg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 10:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:13   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Kijk, kijk! Opeens bestaan er weer Vlamingen.
Inderdaad, heel opvallend. In allerlei discussies heeft HO/system al meermaals gesteld dat "Vlamingen" slechts de inwoners zijn van Oost- en West-Vlaanderen. Nu hanteert hij plotseling een andere definitie. Een windhaan kan er wat van leren!
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:14   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik sommige dingen lees, ben ik soms beschaamd om blank te zijn. Kijk naar het optreden van de blanken tegenover indianen in Amerika om nu maar een simpel voorbeeld te geven. Ronduit meer dan schandalig. En ik zou zeker beschaamd in dit opzicht moest ik christen zijn.

Er is wel een (schrale) troost: Djengis Kahn met zijn bende wrede Mongolen was even erg.
Om welke reden zou u zich moeten schamen blank te zijn? Zorgt u velletje er soms voor dat u een overgeërfde schuld hebt? Waarom geldt dat schuldcomplex niet voor andere gekleurde velletjes? Al eens gelezen hoe de Inca's de door hen overwonnen volkeren behandelden? Enzovoort.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:21   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, heel opvallend. In allerlei discussies heeft HO/system al meermaals gesteld dat "Vlamingen" slechts de inwoners zijn van Oost- en West-Vlaanderen. Nu hanteert hij plotseling een andere definitie. Een windhaan kan er wat van leren!
Helemaal niet. Vlaanderen zoals we het nu verstaan bestaat slechts door België. Geen België, geen Vlaanderen. En inderdaad, het woord 'Vlaming' toepassen op iedere Nederlandstalige Belg is volledig onjuist. Het is een pars pro toto. Het klopt dus niet.

Maar goed voor mijn part mag men gerust spreken over Vlamingen of Nederlandstalige Belgen (historisch meer correct).
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:22   #26
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik sommige dingen lees, ben ik soms beschaamd om blank te zijn. Kijk naar het optreden van de blanken tegenover indianen in Amerika om nu maar een simpel voorbeeld te geven. Ronduit meer dan schandalig. En ik zou zeker beschaamd in dit opzicht moest ik christen zijn.

Er is wel een (schrale) troost: Djengis Kahn met zijn bende wrede Mongolen was even erg.
Zou je liever een Han-Chinees willen zijn? Je weet wel, zo eentje die zelfs niet in een ver grijs verleden maar in het heden Oeigoeren en Tibetanen hun taal en cultuur willen opdringen.

Wat is dat trouwens voor een racistische veralgemening? Bepaalde blanke naties hadden mss een beladen koloniaal verleden maar moeten bv Grieken, Slovaken of Finnen over iets beschaamd zijn?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:24   #27
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden zou u zich moeten schamen blank te zijn? Zorgt u velletje er soms voor dat u een overgeërfde schuld hebt? Waarom geldt dat schuldcomplex niet voor andere gekleurde velletjes? Al eens gelezen hoe de Inca's de door hen overwonnen volkeren behandelden? Enzovoort.
Ik kan moeilijk fier zijn op wat de blanken hebben uitgespookt in de loop van de geschiedenis. Eerder beschaamd. Dat is alles wat ik zeg. En u zou zeker niet fier moeten zijn wat uw kerk heeft uitgespookt en nog steeds uitsprookt in onze tijd. Zo denk ik erover.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:27   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zou je liever een Han-Chinees willen zijn? Je weet wel, zo eentje die zelfs niet in een ver grijs verleden maar in het heden Oeigoeren en Tibetanen hun taal en cultuur willen opdringen.

Wat is dat trouwens voor een racistische veralgemening? Bepaalde blanke naties hadden mss een beladen koloniaal verleden maar moeten bv Grieken, Slovaken of Finnen over iets beschaamd zijn?
Moest ik een Han-Chinees zijn, zou ik evenmin fier zijn. Maar ik ben geen Han-Chinees. Ik ben een blanke. En dan moet ik zeggen dat , als ik de geschiedenis lees, dat er meer dan eens weinig rede is om als blanke fier te zijn. Verre, verre van!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:31   #29
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moest ik een Han-Chinees zijn, zou ik evenmin fier zijn. Maar ik ben geen Han-Chinees. Ik ben een blanke. En dan moet ik zeggen dat , als ik de geschiedenis lees, dat er meer dan eens weinig rede is om als blanke fier te zijn. Verre, verre van!
U beseft toch wel dat zulke veralgemening op zich een uiting is van racisme?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:33   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
U beseft toch wel dat zulke veralgemening op zich een uiting is van racisme?
Dat is geen racisme. Dat is een feitelijke vaststelling. Blanken hebben in de loop van de geschiedenis zich vaak onnoemelijk onmenselijk gedragen. Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 10:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:44   #31
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is geen racisme. Dat is een feitelijke vaststelling. Blanken hebben in de loop van de geschiedenis zich vaak onnoemelijk onmenselijk gedragen. Punt uit.
Dat is wel degelijk racisme. Jij gebruikt het koloniaal verleden van enkele naties om het blanke ras in het algemeen te schofferen. Er zijn verschillende blanke naties die nooit een koloniaal verleden hebben gehad en zelfs diegene die dit wel hebben kun je je ook afvragen of huidige generaties nog steeds moeten met de vingers gewezen worden over wat hun voorouders hebben uitgespookt.

Ik heb het nogal moeilijk met moraliserende uitspraken van iemand die er een racistische denkwijze op nahoudt.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:45   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is geen racisme. Dat is een feitelijke vaststelling. Blanken hebben in de loop van de geschiedenis zich vaak onnoemelijk onmenselijk gedragen. Punt uit.
Leopold II en zijn 70% Vlaamsche collaborateurs in Congo waren idd blanken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:51   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat is wel degelijk racisme. Jij gebruikt het koloniaal verleden van enkele naties om het blanke ras in het algemeen te schofferen. Er zijn verschillende blanke naties die nooit een koloniaal verleden hebben gehad en zelfs diegene die dit wel hebben kun je je ook afvragen of huidige generaties nog steeds moeten met de vingers gewezen worden over wat hun voorouders hebben uitgespookt.

Ik heb het nogal moeilijk met moraliserende uitspraken van iemand die er een racistische denkwijze op nahoudt.
Niet alle blanken hebben een koloniaal en/of collaborator verleden. Wie hen toch demoniseert omdat ze een andere mening hebben vertoont fascistische kenmerken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 10:56   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat is wel degelijk racisme. Jij gebruikt het koloniaal verleden van enkele naties om het blanke ras in het algemeen te schofferen. Er zijn verschillende blanke naties die nooit een koloniaal verleden hebben gehad en zelfs diegene die dit wel hebben kun je je ook afvragen of huidige generaties nog steeds moeten met de vingers gewezen worden over wat hun voorouders hebben uitgespookt.

Ik heb het nogal moeilijk met moraliserende uitspraken van iemand die er een racistische denkwijze op nahoudt.
Niet dat ik altijd beschaamd ben als blanke natuurlijk, maar ik kan toch maar moeilijk fier zijn op het feit dat de christelijke blanke Amerikaanse kolonisten de roodhuiden zo goed als uitgemoord hebben in Noord-Amerika. Zowel fysiek als cultureel. Neen, daar ben ik eigenlijk beschaamd over als blanke.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 10:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:00   #35
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik kan toch maar moeilijk fier zijn op het feit dat de christelijke blanke Amerikaanse kolonisten de roodhuiden zo goed als uitgemoord hebben in Noord-Amerika. Zowel fysiek als cultureel. Neen, daar ben ik eigenlijk beschaamd over als blanke.
Als u zich daar per se over wil schamen dan heeft u een mentaal probleem. Moet elke blanke, ongeacht zijn nationaliteit en afkomst hetzelfde doen als u?

U weet trouwens toch ook dat die roodhuiden elkaar ook de duivel aandeden en collaboreerden met de blanke bezetter als hun dit uitkwam?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:01   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik kan toch maar moeilijk fier zijn op het feit dat de christelijke blanke Amerikaanse kolonisten de roodhuiden zo goed als uitgemoord hebben in Noord-Amerika. Zowel fysiek als cultureel. Neen, daar ben ik eigenlijk beschaamd over als blanke.
Je kan toch moeilijk fier zijn op het feit dat christelijke, blanke Belgische kolonisten, onder het welwillend "ooch" van een Belgische koning en visionair, miljoenen "zwarthuiden" werden uitgemoord in Congo? Zowel fysiek als cultureel?
Ik ben daar héél erg beschaamd voor als blanke. Jij ook?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:02   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Vlaanderen zoals we het nu verstaan bestaat slechts door België. Geen België, geen Vlaanderen. En inderdaad, het woord 'Vlaming' toepassen op iedere Nederlandstalige Belg is volledig onjuist. Het is een pars pro toto. Het klopt dus niet.

Maar goed voor mijn part mag men gerust spreken over Vlamingen of Nederlandstalige Belgen (historisch meer correct).
Aha. Eerst is het fout, maar dan zegt u "doe het toch maar"... Logica? Nergens te bespeuren!
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:05   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik kan moeilijk fier zijn op wat de blanken hebben uitgespookt in de loop van de geschiedenis. Eerder beschaamd. Dat is alles wat ik zeg. En u zou zeker niet fier moeten zijn wat uw kerk heeft uitgespookt en nog steeds uitsprookt in onze tijd. Zo denk ik erover.
Neen, u gaat veel verder: u linkt bepaalde misdaden, fouten of misgedragingen uit het verleden aan huidskleur. Uw letterlijke woorden waren "als blanke ben ik beschaamd".

Dat lijkt me een vorm van racisme. Echt racisme. Niet de politiek gekleurde invulling van het woord.

En neen, ik ben niet "beschaamd" over wat mensen vroeger hebben uitgevreten. Ik keur het af, maar ik hoef daar geen enkele persoonlijk luik aan te verbinden. Verantwoordelijkheid lag bij hen; niet bij mij.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:08   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is geen racisme. Dat is een feitelijke vaststelling. Blanken hebben in de loop van de geschiedenis zich vaak onnoemelijk onmenselijk gedragen. Punt uit.
Dat is wel een vorm van racisme. En trouwens een veralgemening van jewelste. Dat de "blanke man" ook een schitterende cultuur heeft ontwikkeld, laat u buiten beschouwing. Een cultuur die trouwens de wereld is rondgegaan en tot op de dag van vandaag vrijwillig wordt overgenomen door heel wat andere volkeren op deze wereld.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:09   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Als u zich daar per se over wil schamen dan heeft u een mentaal probleem. Moet elke blanke, ongeacht zijn nationaliteit en afkomst hetzelfde doen als u?

U weet trouwens toch ook dat die roodhuiden elkaar ook de duivel aandeden en collaboreerden met de blanke bezetter als hun dit uitkwam?
Af en toe zich schamen over wat onze voorouders hebben uitgespookt, is een goede zaak. Het bewijst een voortschrijdend inzicht dat (bijvoorbeeld) radicaal afstand neemt van 'a good indian is a dead indian'.

Ik ben zeker ook beschaamd over wat Kongo Vrijstaat en later de Belgische kolonie Congo de zwarten heeft aangedaan. Ook hier kan ik moeilijk fier over zijn. Vaneiges niet.

But there is always a ''but'. Ik ben ook fier dat ik een blanke ben gezien de wetenschappelijke verwezenlijkingen die zij hebben tot stand gebracht.

Kortom, als het goed is, zeggen we het ook. Maar.. als het slecht was, zeggen we het eveneens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 11:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be