Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2009, 13:26   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

system is wel ni te zien
tzal hem weer ni aanstaan wat we aant zeggen zijn
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 13:54   #22
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system is wel ni te zien
tzal hem weer ni aanstaan wat we aant zeggen zijn
Ik heb nog een pakje Tempo-zakdoekjes ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:07   #23
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zou de Delftse autoriteit die verantwoordelijk is voor historische monumenten toch wel aanraden een extra oogje in het zeil te houden. Want wanneer system in het mooie Delft rondwaart is de kans op een buitenmatig sterke zuuroprisping niet gering. Het PH-getal van die maaginhoud moet buitengewoon laag zijn. En marmer is een gevoelig materiaal.
Het moge system en andere Vlaamse Oude Belgen een troost wezen dat ik van plan ben mijzelf een morele opkikker te bezorgen, als compensatie voor hun zwavelzure Belgicistische oprispingen. Op 3 oktober 2009 zal ik in Den Haag op het Binnenhof een lezing bijwonen, ter gelegenheid van het verschijnen van een boek dat heet Het geheugen van de Lage Landen, een verzameling essays o.l.v. Jo Tollebeek en Henk te Velde, een publikatie verzorgd door het Vlaams-Nederlands kwartaaltijdschrift Ons Erfdeel, met steun van de Nederlandse Taalunie.
Ik heb helemaal geen oprispingen. En Delft is een prachtige stad. Daar niet van. Maar dat heeft allemaal niets te maken met de persoon van Willem van Oranje. Willem was niet de persoon voor wie de salonfähige historici hem willen uitgeven. Hij was onbetrouwbaar, hield zijn woord niet, verloochende zijn koning aan wie hij trouw had beloofd, het was een plunderaar die per slot van rekening niet veel gaf om een mensenleven. Bovendien sprak hij de taal niet van zijn 'volk'. Meer nog, het was niet eens 'zijn' volk, want hij was in Duitsland (Dillenburg) geboren en opgevoed en na zijn kindtijd aan het Franstalige hof in Brussel opgevoed. En dat hij in Delft begraven ligt, is gewoon toeval. Eigenlijk streed Willem voor zijn persoonlijk belang en macht. Niet voor niets kan men hem gerust beschouwen als een notoire usurpator.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2009 om 14:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:10   #24
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb helemaal geen oprispingen. En Delft is een prachtige stad. Daar niet van. Maar dat heeft allemaal niets te maken met de persoon van Willem van Oranje. Willem was niet de persoon voor wie de salonfähige historici hem willen uitgeven. Hij was onbetrouwbaar, hield zijn woord niet, verloochende zijn koning aan wie hij trouw had beloofd, het was een plunderaar die per slot van rekening niet veel gaf om een mensenleven. Bovendien sprak hij de taal niet van zijn 'volk'. Meer nog, het was niet eens 'zijn' volk, want hij was in Duitsland geboren en opgevoed en na zijn kindtijd aan het Franstalige hof in Brussel opgevoed. Eigenlijk streed Willem voor zijn persoonlijk belang en macht. Niet voor niets kan men hem gerust beschouwen als een notoire usurpator.
dat was de zoon van Willem, niet Willem zelf.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:11   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat was de zoon van Willem, niet Willem zelf.
Leer uw geschiedenis.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:18   #26
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leer uw geschiedenis.
ik ben zeker van mijn post.
jij ook?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:18   #27
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb helemaal geen oprispingen. En Delft is een prachtige stad. Daar niet van. Maar dat heeft allemaal niets te maken met de persoon van Willem van Oranje. Willem was niet de persoon voor wie de salonfähige historici hem willen uitgeven. Hij was onbetrouwbaar, hield zijn woord niet, verloochende zijn koning aan wie hij trouw had beloofd, het was een plunderaar die per slot van rekening niet veel gaf om een mensenleven. Bovendien sprak hij de taal niet van zijn 'volk'. Meer nog, het was niet eens 'zijn' volk, want hij was in Duitsland (Dillenburg) geboren en opgevoed en na zijn kindtijd aan het Franstalige hof in Brussel opgevoed. En dat hij in Delft begraven ligt, is gewoon toeval. Eigenlijk streed Willem voor zijn persoonlijk belang en macht. Niet voor niets kan men hem gerust beschouwen als een notoire usurpator.
Willem was trouw aan ''zijn'' Koning, niet aan die moordzuchtige fundamentalist die zijn zoon was. Kort en Goed:
Citaat:
Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen en hun de vrijheid van geloof en godsdienst ontnemen.
Meer moet het niet zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:22   #28
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leer uw geschiedenis.
Die zult u ook moeten leren:

Citaat:
Eigenlijk streed Willem voor zijn persoonlijk belang en macht
En deed hij dat om
- drie broers, die Willem liever waren dan zijn eigen leven, te verliezen;
- zijn oudste zoon te laten ontvoeren naar Spanje;
- zijn eigen leven en gezondheid te wagen;
- zich te laten vermoorden door een Franstalige in Delft

??

Verklaar u nader, system!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:24   #29
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Die zult u ook moeten leren:



En deed hij dat om
- drie broers, die Willem liever waren dan zijn eigen leven, te verliezen;
- zijn oudste zoon te laten ontvoeren naar Spanje;
- zijn eigen leven en gezondheid te wagen;
- zich te laten vermoorden door een Franstalige in Delft

??

Verklaar u nader, system!
Propagandistisch gepraat noem ik dat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:25   #30
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Propagandistisch gepraat noem ik dat.
Van historici? Sterk.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:25   #31
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Propagandistisch gepraat noem ik dat.
en als dat nu is de waarheid is?
wat ga je dan zeggen? van onderwerp veranderen natuurlijk!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:27   #32
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Van historici? Sterk.
Ik ontken die feiten niet, maar als men als usurpator een oorlog ontketent tegen zijn eigen koning, dan moet men achteraf niet komen jammeren dat er het een het ander fout loopt.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2009 om 14:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:29   #33
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Propagandistisch gepraat noem ik dat.
Voordat u doorslaat in rabiate taal, zal ik u even eraan helpen herinneren dat de weergave in mijn posting door historici gestaafd kan worden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:30   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Die zult u ook moeten leren:



En deed hij dat om
- drie broers, die Willem liever waren dan zijn eigen leven, te verliezen;
- zijn oudste zoon te laten ontvoeren naar Spanje;
- zijn eigen leven en gezondheid te wagen;
- zich te laten vermoorden door een Franstalige in Delft

??
Dus als ik het goed begrijp, een franstalige werd vermoord door een franstalige.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:31   #35
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ontken die feiten niet, maar als men als usurpator een oorlog ontketent tegen zijn eigen koning, dan moet men achteraf niet komen jammeren dat er het een het ander fout loopt.
En wat is dit dan?

Citaat:
Propagandistisch gepraat noem ik dat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:33   #36
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus als ik het goed begrijp, een franstalige werd vermoord door een franstalige.
Willems moedertaal was het Duits ... Dat de hoftaal Frans was, verandert hier niets aan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:50   #37
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En wat is dit dan?
Wat ik hiermee bedoel is: deze feiten die u aanhaalt (slachtoffers in zijn eigen familie, enz) ,die zijn juist. Maar wie wind zaait, moet zich niet verwonderen dat hij storm oogst.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2009 om 14:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:53   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb helemaal geen oprispingen. En Delft is een prachtige stad. Daar niet van. Maar dat heeft allemaal niets te maken met de persoon van Willem van Oranje. Willem was niet de persoon voor wie de salonfähige historici hem willen uitgeven. Hij was onbetrouwbaar, hield zijn woord niet, verloochende zijn koning aan wie hij trouw had beloofd, het was een plunderaar die per slot van rekening niet veel gaf om een mensenleven. Bovendien sprak hij de taal niet van zijn 'volk'. Meer nog, het was niet eens 'zijn' volk, want hij was in Duitsland (Dillenburg) geboren en opgevoed en na zijn kindtijd aan het Franstalige hof in Brussel opgevoed. En dat hij in Delft begraven ligt, is gewoon toeval. Eigenlijk streed Willem voor zijn persoonlijk belang en macht. Niet voor niets kan men hem gerust beschouwen als een notoire usurpator.
Dit is werkelijk hilarisch. Je verwijt Willem van Oranje dat hij "zijn koning verloochende". Je geeft zowaar de indruk dat je niet goed weet wie die koning was en waarom het hier in de Lage Landen tot een opstand kwam. Vermits jij blijkbaar de ware oorzaak onder de mat wil vegen, is het heilzaam dat dit eens expliciet wordt geformuleerd. De vrijheid van religie, beste system, zegt jou dat soms niets? Filips II duldde in de gebieden onder het Habsburgse gezag geen andere vorm van Christendom dan dat gepropageerd door de Roomse Kerk. Daarom stelde hij al zijn militaire middelen volledig ter beschikking van die Roomse Kerk en haar Inquisitie om iedereen die zich achter het gedachtengoed van de Reformatie schaarde te vuur (letterlijk) en te zwaard te bestrijden. Dat is de reden waarom de leiders van de Opstand uiteindelijk, na veel aarzeling, de stap zetten die zij tot uiting brachten in de "Acte van Verlaetinghe". Filips II was doodgewoon een religieus fanatieke gek met dictatoriale aspiraties. En zijn moordexpedities tegen alles wat nog maar van protetantisme verdacht werd zijn voor jou blijkbaar van geen tel. Het was overigens niet enkel in de Nederlanden dat hij lelijk huis hield, maar evenzeer in Italië (uitroeien van de Chiesa Valdese in Calabria en Puglia). Hij heeft het ook geprobeerd tegen het Engeland van Elisabeth I, maar dat is voor hem falikant afgelopen. En over dergelijk figuur zit jij hier te meieren met termen van "zijn koning"...Je kunt net zogoed het tegen de Duitsers hebben over hun "staatshoofd" Adolf Hitler.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 september 2009 om 14:57.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 14:58   #39
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Hij heeft een hoofdrol gespeeld in de Nederlandse revolutie en voor de Nederlandse onafhankelijkheid.
Bij iedere revolutie en oorlog, vinden er plunderingen plaats.
Dat is nu nog zo en zeker in die tijd.

Voor de Francofonie en de Belgicisten, is trouw aan de paus en de koning van Spanje, natuurlijk veel belangrijker dan een onafhankelijk Nederlandse staat.
Jullie hebben dus een eigen interpretatie van de geschiedenis.

In Tervuren, staat het landgoed ,waar hij heeft gewoond en ik snap niet waarom de Oranjes dit niet hebben gekocht.
Misschien kan de Baarle-groep er voor zorgen, dat Vlaanderen en Nederland het samen kopen ,voor een gemeeschappelijk historisch museum.
Goed idee.
Kort geleden heb ik het nog bekeken.
Het is inderdaad een mooi gebouw ,vlakbij het museum over de geschiedenis van de Congo.
Maar de Belgische regering, vindt een museum over de geschiedenis van de Congo veel belangrijker, dan een museum over de geschiedenis van Vlaanderen en de Nederlanden.

Het is vlak bij Tienen ,misschien kan Shadowke een keer even langs gaan om te informeren of het te koop is..
De huidige eigenaar is een software bedrijf.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 15:02   #40
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Goed idee.
Kort geleden heb ik het nog bekeken.
Het is inderdaad een mooi gebouw ,vlakbij het museum over de geschiedenis van de Congo.
Maar de Belgische regering, vindt een museum over de geschiedenis van de Congo veel belangrijker, dan een museum over de geschiedenis van Vlaanderen en de Nederlanden.

Het is vlak bij Tienen ,misschien kan Shadowke een keer even langs gaan om te informeren of het te koop is..
De huidige eigenaar is een software bedrijf.
vlakbij? bwaa ni echt toch een dikke 60 km of een dik uur met de auto
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be