Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 2 februari 2008, 18:42   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Volgende verkiezingen, volgende verkiezingen, dat hoor ik nu al tientallen jaren. Wacht maar tot de volgende verkiezingen, dan zal het gebeuren. Waarom altijd maar uitstellen ?

HET IS NU DAT WE VOORUIT MOETEN !
Je bent fundamenteel ondemokratisch. We moeten pas "nu" vooruit, nadat er een verkiezingsuitslag is die dit toestaat.
Tot mijn zeer grote spijt is die ideale verkiezingsuitslag er altijd nog niet.
(en je bent ook demokratisch een kluizenaar, als je zevert over een samengaan van Vlaanderen met Holland. Geen kat uit Holland, en geen kat uit Vlaanderen, wil samengaan. We zijn te lang uiteen geweest, en te verschillende geëvolueerd ...)

Maar dit betekent niet dat de resentste verkiezingsuitslag wel de beste ooit was.
En die verkiezingsuitslag zal verzilverd moeten worden.

Er is maar één manier waarop we een "bonus" kunnen krijgen, en dat is als de tegenstellingen te groot blijven.
Zowel tegenstellingen op kommunotair vlak als op sosiaal-ekonomisch vlak.
En ook dat zit er nog dik in.

En nog één element dat erg groot van impakt zal zijn, maar waar weinig (of toch te weinig) over gezegd wordt aktueel: de mogelijke overname van de rechtse kiezer, ten nadele van de open-VLD, door de Lijst Dedekker.
Ik ben niet pro Dedekker, maar zijn republikeins standpunt kan ik wel smaken. En ik denk dat hij nog niet vergeten is hoe Wallonië hem klootte toen ie nationale judo-kootsj was. En hij is van een soort rechts, en van een soort karakter, dat ik niet vlug zie goede maatjes worden met PS-jongens-en-meisjes.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:42   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Zo zeker van 2009 ?

Ik heb liever nu de vette vis in de pan.
Uit wat moet die vis van nu dan bestaan Max? Er komt geen staatshervorming.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:44   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.005
Standaard

Citaat:
Geen kat uit Holland, en geen kat uit Vlaanderen, wil samengaan.
En dat verwijt anderen voor zeveraar....

Fundamenteel ondemocratisch is bovendien het cordon sanitaire.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:44   #24
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Vette vis
Er moet nu een vette vis in de pan komen. Liever nu dan weer eens wachten tot na een volgende verkiezing.

Vergis u niet: elke dag dag wordt de grote Rand rond Brussel beetje bij beetje verder verfransd. Ook in Brussel zelf neemt de invloed van Vlaanderen dag na dag af. De Walen hebben alle belang bij de handhaving van de huidige toestand.

Er zijn twee mogelijkheden:

Ofwel komt er een onderhandelde grondige staatshervorming: de vette vis. Waarin er jammer maar helaas ook Vlaamse toegevingen zitten, zoals het afstaan van een faciliteitengemeente. Maar als de invloed van Vlaanderen in het Brusselse gewest hierdoor kan toenemen (door paritaire raden), dan blijft Vlaanderen zelfs na een latere val van België zijn invloed behouden in Brussel. Brussel met een echt tweetalig gewest/stad worden met evenveel zetels voor de Vlamingen als voor de Walen.

Ofwel gaan we nu meteen splitsen zonder toegevingen en zal Brussel een onwillig eiland vormen in Vlaanderen, met een Franstalige meerderheid en zelfs in de Rand zullen er grote problemen ontstaan. Het Brusselse gewest en zijn Rand mag geen Kosovo worden voor Vlaanderen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:44   #25
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je bent fundamenteel ondemokratisch. We moeten pas "nu" vooruit, nadat er een verkiezingsuitslag is die dit toestaat.
Stond de laatste verkiezingsuitslag dan niet voor een grote staatshervorming? Voor meer Vlaanderen?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:46   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Uit wat moet die vis van nu dan bestaan Max? Er komt geen staatshervorming.
Neen. Die komt er niet.
Vlaanderen zal eerst tot de bedelstaf moeten gebracht worden vooraleer de ongeïnteresseerde Vlaming wakker wordt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:47   #27
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Uit wat moet die vis van nu dan bestaan Max? Er komt geen staatshervorming.
Indien de Franstaligen iets eisen, in plaats van neen te zeggen, gewoon een tegeneis formuleren.

Bijvoorbeeld: Vlaanderen vraagt meer autonomie. De Walen vragen de uitbreiding van het Brusselse gewest. De Vlamingen vragen hiertegenover dan weer paritaire raden in Brussel, enz...

Je merkt niets is onbepreekbaar en zo kan je eindelijk op de inhoud gaan onderhandelen. Iets waar Yves Leterme helaas nog altijd bijna 8 maanden na de verkiezingen nog steeds niet toe gekomen is.

Pas wanneer er echt diep inhoudelijk onderhandeld kan worden, is er kans op echte fundamentele oplossingen, de vette vis dus, daar liggen de mensen op te wachten.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 2 februari 2008 om 18:48.
Max van Dietschland is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:48   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Is er iemand anders hier die een concrete oplossing kan naar voor brengen ?
Brussel kan uitbreiden "in de diepte" of "in de hoogte", door een soort afspraak dat Vlaanderen en Wallonië die stad blijft beschouwen als hun hoofstad.
Een afspraak die moet leiden tot een win-win situatie voor alledrie. Maar wat mij betreft, vooral voor de Brusselse Vlamingen.


De Brusselaars zullen dat maar node aanvaarden.
Want de universele wet geldt: wie betaalt, bepaalt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 februari 2008, 18:50   #29
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Want de universele wet geldt: wie betaalt, bepaalt.

Belgié vormt dan wel de uitzondering op de regel. Een vaststelling die een geremoneerde Amerikaanse krant een tijdje geleden ook al deed.
daiwa is offline  
Oud 2 februari 2008, 19:01   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Stond de laatste verkiezingsuitslag dan niet voor een grote staatshervorming? Voor meer Vlaanderen?
Niet alleen de laatste verkiezingen. Ook ervoor en erna.

Citaat:
Kartel niet in regering zonder staatshervorming

Bart De Wever start dinsdag met zijn ronde van Vlaanderen.
Het akkoord dat CD&V en N-VA hebben gesloten voor de verkiezingen van volgend jaar herbevestigt dat het kartel niet in een volgende federale regering stapt als er geen fundamentele staatshervorming gerealiseerd is. De afspraken moeten de N-VA ook uitzicht geven op een 'substantieel' aantal vertegenwoordigers in Kamer en Senaat.

Certitudes
Het akkoord kwam tot stand in samenspraak met de partijraad van de N-VA, die gisteren koos voor het kartel met CD&V. De tekst zal normaal gezien morgen besproken worden op het politiek bestuur van CD&V.

N-VA zou uitzicht hebben op een aantal 'certitudes' en een aantal strijdplaatsen. Naast die zekerheid over een aantal verkozenen zou de N-VA ook garanties krijgen dat hun verkozenen voldoende vrijheid krijgen in hun werking, onder meer inzake spreektijd en standpuntbepaling.

Confederale staat
Inhoudelijk is afsgesproken dat een fundamentele staatshervorming, en meer bepaald het bereiken van een confederale staat, de gezamenlijke doelstelling is. Voor N-VA blijft een onafhankelijk Vlaanderen het uiteindelijke doel, maar het confederale model dat in het CD&V-programma staat en waarbij de basisbevoegdheden bij de deelstaten liggen, wordt het streefdoel. Of anders gezeg: de "gezamenlijke kilometers" die beide partijen willen afleggen.

N-VA-voorzitter Bart De Wever start dinsdag in de provincie West-Vlaanderen met zijn ronde van Vlaanderen, waar hij in confrontatie zal treden met de leden. (belga/hln)


http://www.politiek.net/nieuws/166/520224

Citaat:
Yves Leterme over CD&V in federale regering -

Het Laatste Nieuws - 16-10-2006

We stappen niet in een federale regering als die niet op essentiële terreinen leidt tot een hervorming van de staat. Als dat niet kan, zullen we Vlaanderen wel verder vorm geven vanuit de Vlaamse regering. Dan hoeft het niet voor ons, zelfs al neemt de druk vanuit de partij op mij toe. "
En dan had je nog Vandeurzen:

http://media.vrtnieuws.net/2007/11/I....mxf_wmvhi.wmv
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 februari 2008, 19:02   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.005
Standaard

Citaat:
Want de universele wet geldt: wie betaalt, bepaalt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 februari 2008, 19:15   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Belgié vormt dan wel de uitzondering op de regel. Een vaststelling die een geremoneerde Amerikaanse krant een tijdje geleden ook al deed.
B. vormt een uitzondering op zowat alle mogelijk denkbare vlakken.
Daarom ben ik Vlaams-nationalist en NVA-stemmer.
Ik ben echter geen blokker, zoals sommigen hier op dit forum geen NVA-er zijn: ieder heeft zijn politieke vrijheid.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 februari 2008, 19:19   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Groot leiderschap betekent ook risico's durven nemen in het belang van je volk.
Verkeert u nu nog steeds in de illusie dat Leterme die grote leider is die Vlaanderen op de wereldkaart zet?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 februari 2008, 20:49   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.005
Standaard

Leterme is een raszuivere tsjeef en belgicist, en zal zo leven en sterven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 februari 2008, 21:39   #35
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verkeert u nu nog steeds in de illusie dat Leterme die grote leider is die Vlaanderen op de wereldkaart zet?
Illusie ? Niks illusie. Ik heb Yves Leterme gewoon een kans gegeven na de verkiezingen vorig jaar. Wat is daar mis mee ? Moet men ieder nieuw politiek leider direct gaan afbreken, zonder eerst te oordelen op politieke daden ?

Ik stel objectief vast dat er 8 maanden na de verkiezingen nog steeds niet inhoudelijk gepraat wordt over de staatshervorming en dat CD&V/NVA in een regering zit, iets wat ik het kartel zeer kwadelijk neem. Lees mijn berichten hierover in december.

Maar moest men nu eindelijk wat leiderschap tonen, dan kan men nog steeds voor 23 maart een grondige staatshervorming bekomen. Maar dan moet men durven praten over Brussel en zijn Rand, van beide kanten.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline  
Oud 2 februari 2008, 22:02   #36
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.305
Standaard

Max VD, ik denk dat u de mentaliteit van de Franstaligen helemaal verkeerd inschat. Geef hen alle faciliteitengemeenten, en dan gaan ze zeggen van, ja nu dat de gewestgrenzen aanpasbaar zijn moeten we eens naar de gemeentegrenzen kijken. In Grimbergen bijvoorbeeld is er de deelgemeente Strombeek-Bever waar veel Franstaligen wonen, dus kan die best afgesplitst worden van Grimberen en bij Laken gevoegd....
De verfransing in de rand kan, naar mijn mening, gestopt worden zonder gemeenten af te geven, op voorwaarde dat al de inwoners van het Vlaamse gewest zich daarvoor willen inzetten. Helaas zijn er nog veel te veel Vlamingen die vinden dat "de Vlamingen niet wakker liggen van BHV".
De verfransing kan zéker niet gestopt worden door een paar gemeenten af te staan.
Zucht is offline  
Oud 2 februari 2008, 22:02   #37
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Wachten is de boodschap, en dat zal ze voorlopig blijven. Wanneer de situatie onhoudbaar zal geworden zijn, valt de bijl.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline  
Oud 2 februari 2008, 22:04   #38
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Max VD, ik denk dat u de mentaliteit van de Franstaligen helemaal verkeerd inschat. Geef hen alle faciliteitengemeenten, en dan gaan ze zeggen van, ja nu dat de gewestgrenzen aanpasbaar zijn moeten we eens naar de gemeentegrenzen kijken. In Grimbergen bijvoorbeeld is er de deelgemeente Strombeek-Bever waar veel Franstaligen wonen, dus kan die best afgesplitst worden van Grimberen en bij Laken gevoegd....
De verfransing in de rand kan, naar mijn mening, gestopt worden zonder gemeenten af te geven, op voorwaarde dat al de inwoners van het Vlaamse gewest zich daarvoor willen inzetten. Helaas zijn er nog veel te veel Vlamingen die vinden dat "de Vlamingen niet wakker liggen van BHV".
De verfransing kan zéker niet gestopt worden door een paar gemeenten af te staan.
Er wordt juist niks afgestaan. Geen Kraainem, geen Wezembeek-Oppem, laat staan Sint-Genesius-Rode.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline  
Oud 3 februari 2008, 00:44   #39
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Natuurlijk komt er geen grote staatshervorming ; dat wisten we al langer dan vandaag.

Leterme is eenvoudigweg niet de man die velen in hem hebben gezien.

En voor wat betreft de fameuze volgende verkiezingen : in 2009 zijn er geen federale parlementsverkiezingen voorzien, nietwaar.

Enkel als de huidige zogenaamd intermediaire regering (die over enkele maanden de zogenaamd definitieve regering wordt, met Leterme aan het hoofd) absoluut niet wil vlotten, of laat ons maar zeggen enkel als die regering in de kamer de steun verliest van een voor haar onontbeerlijke partijfractie, zal men er misschien voor kiezen van in 2009 ook federale parlementsverkiezingen te houden. Eerder zie ik dat niet gebeuren, eigenlijk.

Het is dus wachten op werkelijk onoverbrugbare ruzie's of - véél later - op een verkiezing waarbij de zichzelf tot "democratisch" uitgeroepen partijen in Vlaanderen aan geen werkbare meerderheid meer geraken.

D�*n wordt het huidig te verwachten stuntelig gesleutel aan enkele komma's in de grondwet volstrekt en definitief irrelevant.

We zijn nog niet zo ver, maar dat komt nog wel.
Hallebarde is offline  
Oud 3 februari 2008, 00:53   #40
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard Dromers zullen teleurgesteld zijn, zoals voorzien en gebruikelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hopla, we weten weeral hoe laat het is.
Als ik op teletekst van tv1 lees dat Leterme zegt dat het niet de staatshervorming van onze dromen zal zijn mogen we ons aan het ergste verwachten. Geen wonder dat de Franstalige politici de laatste dagen met een brede lach op hun gezicht komen verklaren dat het er hoopvol uitziet.
Ik vrees dat het weer een staatshervorming zal zijn waarin de Vlamingen voor de zoveelste keer in het zak gezet zullen worden.
Citaat:
waarin de Vlamingen voor de zoveelste keer in het zak gezet zullen worden.
zou ik niet zeggen, maar dat méér gehoopt en beloofd werd dan realizeerbaar is weten we al van het begin van de verkiezingscampagne. Dromers zullen teleurgesteld zijn, zoals voorzien en gebruikelijk.

" het vel verkopen voor de beer geschoten is"...

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 februari 2008 om 01:13.
filosoof is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be