Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2014, 05:40   #21
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Dus als ik in een boek van Pieter Aspe lees, dat Brugge de hoofdstad is van West-Vlaanderen, dan is het hele boek ook per definitie op waarheden en werkelijke feiten berust?
Bs'd

Daar gaat het nu niet over. Waar het wel over gaat is dat de verzinsels van de anti-theïsten wederom weerlegd zijn, en dat wederom is gebleken dat de bijbel als geschiedenisboek zeer betrouwbaar is.
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 08:07   #22
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik veronderstel dat je dit vergelijk ironisch bedoeld hebt, gezien ik me niet kan voorstellen dat iemand zo kort door de bocht kan gaan. Zowel van Napoleon, Julius Caesar en Leopold I hebben we nalatenschap zoals geschriften, afbeeldingen en een tijdslijn waar deze in kunnen passen. Van de door mij opgesomde Bijbelse figuren hebben we niks van dit alles. Wat we weten van bv. Mozes komt uit één enkel boek wat pas eeuwen later is geschreven en als bron net zo sterk als Harry Potter. En op de vraag of Leopold I bestaan heeft moet enkel worden aangetoond door hen die dit beweren. Of de door jou genoemde figuren wel degelijk bestaan hebben kan zeer eenvoudig worden aangetoond. Van deze Bijbelse figuren is dit zelfs onmogelijk om reden dat ze niet op een tijdlijn geplaatst kunnen worden, er geen antieke geschriften of afbeeldingen van gemaakt zijn en niet vernoemd worden door tijdgenoten. Ik kan Napoleon perfect in een tijdvak plaatsen. Kan jij dit ook voor Mozes? In welke dynastie ga je die plaatsen? Waar ga je Salomon zijn legendarisch rijk plaatsen en is daar door tijdgenoten melding van gedaan? Niks van dit alles, dit in tegenstelling tot Napoleon,Caesar en Leopold I.
Er is een optie dat Mozes eventueel Achnaton zou kunnen geweest zijn. Die Farao (papa van den Tut) die de cultus van de éne zonnegod had ingesteld is van de troon gestoten en volledig verdwenen. Dat hij met zijn volgelingen het land uittrok (of werd verjaagd) met de nieuwe Farao achter zich, is best plausibel). Heel het gedoe met dat gouden kalf (Hathor?) past ook perfect in dat plaatje.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 08:55   #23
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.919
Standaard

Gaat de moderne David de reus Goliath Islam verslaan?

Of moet Harrie Jezus de klus klaren door de Liefde te prediken?

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 08:57   #24
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Daar gaat het nu niet over. Waar het wel over gaat is dat de verzinsels van de anti-theïsten wederom weerlegd zijn, en dat wederom is gebleken dat de bijbel als geschiedenisboek zeer betrouwbaar is.
Ik redeneer gewoon zoals jij dat doet ...

Die is goed, nu zijn het ineens de anti-theïsten, die de dingen verzinnen ...
U bent gewoon schitterend!
Dus, als ik claim, dat ik een blauwe neushoorn heb gezien, die een gele baviaan in de aars aan het nemen was, ... en u (mag ik hopen) wenst dit niet te geloven, dan mag ik zeggen dat u uw verzinsels maar moet bewijzen?

U bent helemaal loos man!
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:05   #25
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er is een optie dat Mozes eventueel Achnaton zou kunnen geweest zijn. Die Farao (papa van den Tut) die de cultus van de éne zonnegod had ingesteld is van de troon gestoten en volledig verdwenen. Dat hij met zijn volgelingen het land uittrok (of werd verjaagd) met de nieuwe Farao achter zich, is best plausibel). Heel het gedoe met dat gouden kalf (Hathor?) past ook perfect in dat plaatje.
Achnaton speelt in het Mozes-verhaal hier wel de hoofdrol. Maar niet alle wapenfeiten hebben onder Achnaton plaats gevonden, en dat is nu net de fout wat zowat alle historici maken. Zelfs niet alle feiten zijn chronologisch juist in het Mozes-verhaal/epos. Achnaton is wel verantwoordelijk voor het brengen van een monotheïsme wat zeer sterke gelijkenissen vertoond met het Zoroastrisme wat toen sterk opgang maakte. Dit kunnen we bv. afleiden uit de Amarna-brieven waaruit blijkt dat er reeds sterke banden waren met het Meden Rijk en Assyrië. Hier kan ik later wel meer over uitweiden.
Het verhaal begint hier:

- 1700 - 1750 Hyksos koningen regeren over N.Egypte ( Nijl delta ) met als hoofdstad Avaris. Deze Hyksos kwamen oorspronkelijk uit Assyrië.
- 1550 Farao Ahmose heroverd N.Egypte en dringt ze terug tot voorbij de Rietzee naar Kanaän.
Tijdens hun aftocht doet zich een bekende ramp voor; de explosie van Thera ( Santorini )

Huidige schattingen op basis van de radiokoolstofdatering geven aan dat de uitbarsting plaatsvond tussen 1627 en 1600 v.Chr. Maar deze datering is in strijd met de eerdere schatting van ongeveer 1550 v.Chr. die is gebaseerd op archeologische studies die gebruikmaken van de faraonische dynastieën van Egypte.

Op het ogenblik dat de Hyksos de Rietzee moeten doorwaden trekt deze zich terug om kort daarop als een geweldige tsunami terug te keren. Van een meevaller gesproken en om nooit te vergeten. Voor de Hyksos ( Hapiru ) was dit een wonder van hun stamgoden.

- 1287 - 1220 Ramses II herbouwd Avaris, gebruik makend van gevangen genomen Hapiru en dissidenten en krijgt de naam Pi-Ramses. Gezien de ligging waren er regelmatig groepen die ontsnapten en uitweken naar Edom en Kanaän.

- Hoofdfiguur is wel Amenhotep IV ( Achnaton ) 1367-1361 v.C. met zijn nieuwe religie, een religie waarvan hij de zon als symbool van de levengevende Ene gebruikt en alle neteru afschaft. Vermoedelijk is hij door Yoeya de Vizier ( Jozef ) afstammeling van de Hyksos koningen beïnvloed. Deze was vermoedelijk al aanhanger van het Mazdaïsme, wat toen sterk opgang maakte en veel gelijkenissen vertoond met Achnaton's monotheïsme. Yoeya was de vader van Tey, de moeder van Achnaton en tweede vrouw van Amonhotep III. De priesterkaste kwam danig dwars te liggen en om een burgeroorlog te voorkomen trok Achnaton naar de ' woestijn ' en bouwde daar de stad Amarna http://nl.wikipedia.org/wiki/Amarna . Daar heeft hij zijn koningschap verder gezet ( 40 symbolische jaren ) terwijl zijn zoon Toetanchamon het bewind van Luxor overnam.
Horemheb evenwel heeft Achnaton uit Amarna verjaagd en heeft Achnaton met zijn aanhang de benen genomen richting Edom.

In Exodus wordt er nooit de locatie aangegeven van de "berg van god". Pas in de 6de eeuw n.C. besloot de Byzantinse keizer Justinianus I dat deze berg lag in het uiterste zuiden van de Sinaï. Volgens Julius Apollinaris, een 7de eeuwse bisschop van Constantinopel zag de keizer deze plaats in een visioen. Volgens G.Phillips moet men de " berg van god " eerder noordelijker plaatsen; in het Shara - gebergte waar Petra is gelegen. De vallei heeft de naam Wadi Moesa en de berg Jebel Madhbah.

Dus heel dit Mozes epos beslaat zowat 250 jaar Egyptische geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Aton : 2 januari 2014 om 10:16.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:11   #26
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Waar het wel over gaat is dat de verzinsels van de anti-theïsten wederom weerlegd zijn, en dat wederom is gebleken dat de bijbel als geschiedenisboek zeer betrouwbaar is.
Dat noemen ze " Jokken voor Jawee ".
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:59   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Daar gaat het nu niet over. Waar het wel over gaat is dat de verzinsels van de anti-theïsten wederom weerlegd zijn, en dat wederom is gebleken dat de bijbel als geschiedenisboek zeer betrouwbaar is.
Het is merkwaardig, maar bevindingen zoals die van de door u geciteerde professor Garfinkel maken bepaalde mensen in hoge mate ongerust. Stel je voor! De Bijbel zou wel eens wat meer kunnen zijn dan hetgeen zij menen wat het is, na een doorgaans éénzijdige, meestal onvolledige en volstrekt ongenuanceerde lectuur... Gans hun wereldje, voornamelijk gefundeerd op de mening van atheïstische (waarvan ettelijke ronduit anti-theïstische), al of niet zelf verklaarde wetenschappers, dreigt scheuren en barsten te vertonen. Hun discours "we hebben tot op heden niets gevonden, dus wat in de Bijbel staat is allemaal fantasie" zou wel eens een beetje onvoorzichtig blijken te zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:04   #28
g_z
Parlementslid
 
g_z's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 1.964
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat noemen ze " Jokken voor Jawee ".

Het bijft mij vooralsnog ten zeerste verbazen dat de wetenschap zgn tot miljoenen/miljarden jaren terug kunnen rekenen.

En dat er mensen zijn die erin trappen en erin blijven geloven.

Is er nu geen enkel verhaal dat klopt?

Kan er niet extra bekrachtigd worden door zogezegde personage's hun stambomen toe te kennen.
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:11   #29
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"we hebben tot op heden niets gevonden, dus wat in de Bijbel staat is allemaal fantasie" zou wel eens een beetje onvoorzichtig blijken te zijn.
Dit beweren wetenschappers helemaal niet ! Ze hebben al heel wat gevonden, maar niks wat de bijbel beweerd. " We hebben nog geen vliegende koffiepot in de ruimte kunnen waarnemen, dus zal dit wel fantasie zijn " zou wel eens een beetje onvoorzichtig blijken te zijn.

Laatst gewijzigd door Aton : 2 januari 2014 om 11:11.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:38   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit beweren wetenschappers helemaal niet ! Ze hebben al heel wat gevonden, maar niks wat de bijbel beweerd. " We hebben nog geen vliegende koffiepot in de ruimte kunnen waarnemen, dus zal dit wel fantasie zijn " zou wel eens een beetje onvoorzichtig blijken te zijn.
Niks, buiten 99% van de plaatsen en feiten die in de Bijbel genoemd worden. Maar toch blijft een bepaald soort "wetenschappers" het licht van de zon ontkennen. Een erg beperkt kliekje Bijbelontkenners rond Herzog, Finkelstein, Silberman.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:44   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door g_z Bekijk bericht
Het bijft mij vooralsnog ten zeerste verbazen dat de wetenschap zgn tot miljoenen/miljarden jaren terug kunnen rekenen.
Dat geloof ik goed dat dit je blijft verbazen. Die wetenschappers hebben dan ook iets meer dan de basisschool gevolgd en kunnen daardoor ook meer dan tot 6000 tellen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:47   #32
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niks, buiten 99% van de plaatsen en feiten die in de Bijbel genoemd worden. Maar toch blijft een bepaald soort "wetenschappers" het licht van de zon ontkennen. Een erg beperkt kliekje Bijbelontkenners rond Herzog, Finkelstein, Silberman.
Nog eentje wat enkel de basisschool heeft gevolgd. 't Is hier nog zeer triestig gesteld zou ik zeggen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:48   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit beweren wetenschappers helemaal niet ! Ze hebben al heel wat gevonden, maar niks wat de bijbel beweerd. " We hebben nog geen vliegende koffiepot in de ruimte kunnen waarnemen, dus zal dit wel fantasie zijn " zou wel eens een beetje onvoorzichtig blijken te zijn.
U moet blijkbaar nog een beetje "begrijpend" leren lezen Aton/Talisman. Ik heb helemaal niet geschreven dat die echte of pseudo-wetenschappers nog niets hebben gevonden. Dat zou er nog aan mankeren! Maar wat is stel is dat ze véél te lichtzinnig komen aandraven met hun conclusies. En anti-theïsten zoals u volgen hen daarin natuurlijk maar al te gretig. Maar kijk, nu en dan blijken jullie er ook wel eens flink naast te zitten. Er ligt nog héél wat archeologisch werk te wachten en het zou zeker niet de eerste maal zijn dat "prominente wetenschappers" plots bleken er helemaal naast te zitten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 11:55   #34
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niks, buiten 99% van de plaatsen en feiten die in de Bijbel genoemd worden. Maar toch blijft een bepaald soort "wetenschappers" het licht van de zon ontkennen. Een erg beperkt kliekje Bijbelontkenners rond Herzog, Finkelstein, Silberman.
U bent werkelijk dom!
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:01   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nog eentje wat enkel de basisschool heeft gevolgd. 't Is hier nog zeer triestig gesteld zou ik zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
U bent werkelijk dom!
Pogen anderen als "ongeschoold" en "dom" voor te stellen is evenzeer een gekend en heel gemeen trucje.

Wat zijn jullie diploma's heerschappen? In welke domeinen hebben jullie écht "autoriteit"? Of zijn jullie ook maar "hobbyisten"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:03   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U moet blijkbaar nog een beetje "begrijpend" leren lezen Aton/Talisman. Ik heb helemaal niet geschreven dat die echte of pseudo-wetenschappers nog niets hebben gevonden. Dat zou er nog aan mankeren! Maar wat is stel is dat ze véél te lichtzinnig komen aandraven met hun conclusies. En anti-theïsten zoals u volgen hen daarin natuurlijk maar al te gretig. Maar kijk, nu en dan blijken jullie er ook wel eens flink naast te zitten. Er ligt nog héél wat archeologisch werk te wachten en het zou zeker niet de eerste maal zijn dat "prominente wetenschappers" plots bleken er helemaal naast te zitten.
Ik heb je post wel zeer goed begrepen hoor. De wetenschappers gaan hier alles behalve lichtzinnig over. En ik ben zeker geen anti-theîst. Voor mijn part mag iedereen geloven in wat ie wil, maar moet dit niet trachten met geschiedenis te onderbouwen. En zoals je schrijft heeft men nog niks gevonden wat de bijbel onderschrijft, maar net het tegendeel. En wat men reeds gevonden heeft haalt de totale geschiedenis volgens de bijbel onderuit en kan niet meer door nieuwe vondsten worden recht getrokken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:07   #37
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Pogen anderen als "ongeschoold" en "dom" voor te stellen is evenzeer een gekend en heel gemeen trucje.
Nog een gemener trucje zijn feiten totaal negeren ondanks het feit dat men hier perfect inzage in heeft en in plaats met wetenschappelijk onderbouwde tegenargumenten te komen. Dat noem ik gewoon dom en kortzichtig en het gevolg van een keurige brainwashing.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:09   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik heb je post wel zeer goed begrepen hoor. De wetenschappers gaan hier alles behalve lichtzinnig over. En ik ben zeker geen anti-theîst. Voor mijn part mag iedereen geloven in wat ie wil, maar moet dit niet trachten met geschiedenis te onderbouwen. En zoals je schrijft heeft men nog niks gevonden wat de bijbel onderschrijft, maar net het tegendeel. En wat men reeds gevonden heeft haalt de totale geschiedenis volgens de bijbel onderuit en kan niet meer door nieuwe vondsten worden recht getrokken.
Blaaskakerige zelfzekerheid Talisman. Alleen reeds door het feit dat jij zoiets schrijft mogen we rustig concluderen dat je best niet al te ernstig wordt genomen. Een hobbyist dus...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:12   #39
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blaaskakerige zelfzekerheid Talisman. Alleen reeds door het feit dat jij zoiets schrijft mogen we rustig concluderen dat je best niet al te ernstig wordt genomen. Een hobbyist dus...
Je komt uit de kast.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 12:15   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je komt uit de kast.
Blijf liever kraaien op het Seniorennet. Of zijn ze jouw beunhazerij daar soms ook beu geworden?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be