Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 16:22   #21
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
vermijd toch de Vlaamse Kust : daar zijn er ook veel Franstaligen in de zomer.
Waaruit volgt dat franstaligen wel welkom zijn in Vlaanderen, in tegenstelling tot wat je hier beweert.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:23   #22
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Ik heb niet iets tegen walen per se maar het duurt er wel ongelofelijk lang vooraleer men op café bediend wordt. Al een geluk dat er in de ardennen zoveel zaken door hollanders overgenomen worden.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:49   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ze hebben zich als ondergeschikten gedragen.
Hopelijk komt daar nu verandering in.
De schuld daarvoor ligt niet alleen bij de Vlamingen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:53   #24
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We zien meer en meer agressie van de Vlamingen tegenover de Franstaligen op dit forum. Wat hebben de Franstaligen u gedaan dat u zoveel haat tegenover hen hebt?

wentel wentel wentel in je slachtofferrol.
Die arme franskiljons toch.
Hun taal wordt bedreigd door de barbaarse boemannen die een dialectentaaltje brabbelen.
Schreeuw moord en brand, waar is Amnesty International?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:03   #25
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

'k ga Leterme moeten bijtreden...

ofwel begrijpt u het wérkelijk niet.. ofwel w�*l u het niet begrijpen...

Afijn, ik heb helemaal niets tegen mensen die Franstalig zijn.. netzomin als ik iets heb tegen mensen die Engels, Spaans, Roemeens of wat dan ook spreken. Ik spreek zelf regelmatig frans (althans, ik probeer dat toch ) en heb Franstaligen kennissen.

Alleen: ik vind wel dat wie in een bepaald(e) land/streek komt wonen, niet kan eisen dat hij of zij in zijn eigen taal door de overheid wordt bediend. Je kan moeilijk verwachten dat elke ambtenaar Nederlands, Frans, Engels, Arabisch, Turks, Italiaans etc spreekt.

Persoonlijk ga ik nog verder: ik vind dat wie deel wil uitmaken van een gemeenschap zich de taal van die gemeenschap dient eigen te maken.. of minstens daartoe een oprechte poging dient te ondernemen. Wie dat niet doet sluit zichzelf uit.

Ik ben eveneens van mening dat er slechts een werkelijke gemeenschap kan zijn indien men kan communiceren, hetgeen een gemeenschappelijke taal veronderstelt. heb je geen gemeenschappelijke taal dan krijg je uiteindelijk gemeenschappen die binnen gemeenten naast elkaar leven. 'k vind dat meer dan gewoon jammer. Noem mij hopeloos naïef en romantisch, maar ik geloof dat de sterkte en het geluk van een mens voor een belangrijk deel bepaald wordt door de hechtheid van de gemeenschap.. ik hecht een groot belang aan het gemeentelijk niveau en zie de gemeente, naast de praktische dingen, als ondersteuner van gemeenschapsinitiatieven... maar nu dwaal ik te ver af.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:36   #26
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dan nooit met vakantie in Wallonië of in Frankrijk : je riskeert te veel Franstaligen in uw buurt te zien!!!!!! Breng je vakantie in Vlaanderen door maar vermijd toch de Vlaamse Kust : daar zijn er ook veel Franstaligen in de zomer. Blijf gewoon thuis met vakantie; dan kom je nooit in contact met Franstaligen.
draai het gewoon om en reflexteer het op jezelf,resultaat.......?
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:59   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dan nooit met vakantie in Wallonië of in Frankrijk : je riskeert te veel Franstaligen in uw buurt te zien!!!!!! Breng je vakantie in Vlaanderen door maar vermijd toch de Vlaamse Kust : daar zijn er ook veel Franstaligen in de zomer. Blijf gewoon thuis met vakantie; dan kom je nooit in contact met Franstaligen.
Wat zeg je hiervan, Everytime?


- Werk in een oftewel 100% Nederlandstalige omgeving oftewel in een omgeving waarvan de grote meerderheid Nederlandstalig is.

-Ga nooit meer naar Wallonië of Brussel met vakantie, zelfs niet voor één dag. Kies liever andere bestemmingen waar je zeker bent dat je er welkom zal zijn.

-Probeer met de tijd minder interesse te hebben voor Brussel en Wallonië en kijk liever richting Nederland. Met andere woorden: leef vooral in een Nederlandstalige wereld.

Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Franstaligen te hebben.
En geloof me, uit ervaring weet ik dat het lukt!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 augustus 2006 om 18:00.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:09   #28
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat zeg je hiervan, Everytime?

Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Franstaligen te hebben.
Dit zegt het in één zin en is een beter antwoord dan dat de Vlamingen de Franstaligen pesten
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:33   #29
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dan nooit met vakantie in Wallonië of in Frankrijk : je riskeert te veel Franstaligen in uw buurt te zien!!!!!! Breng je vakantie in Vlaanderen door maar vermijd toch de Vlaamse Kust : daar zijn er ook veel Franstaligen in de zomer. Blijf gewoon thuis met vakantie; dan kom je nooit in contact met Franstaligen.
Everytime,

nog maar eens dwangmatig berichten aan het posten?

Op politics spreek je schande over Leterme zijn bewoordingen en over Vlamingen in het algemeen. Op toudi daarentegen moedig je de woorden van Leterme aan?
Leterme va en effet dans la bonne direction. Au plus vite, on aura fait explosé cette erreur historique, au mieux ce sera et ce aussi bien pour les Flamands que les Francophones.

Verder vertel je dat je net terug bent van de Vlaamse Kust. Vlaamse Kust? Voor iemand die Vlaanderen mijdt als de pest, begrijp ik dit niet. Net zo min begrijp ik je postings op politics die hilarisch zijn. Nooit treed je in debat. Je komt hier enkel gespeelde verontwaardiging en onwetendheid tov de Vlaamse zaak tentoon spreiden.

Je zegt: "Er zijn veel Franstaligen aan de Vlaamse kust (zie boven) maar ze zijn niet daar niet welkom (zie beneden)". Zijn Franstaligen echt zo dom om talrijk naar de Vlaamse kust te gaan waar ze niet welkom zouden zijn? Neen, als Franstalige toerist word je heel goed behandeld aan de Vlaamse kust. Vandaar de redelijk grote aantrekkingskracht. Voor het warme weer, de overdonderende natuur, big city life, de Franse air, etc ... moet je niet naar daar ... wel voor een complexloze vakantie met "hartelijk onthaal", goed eten, kinderplezier ... en misschien een beetje cultuur.

Ik was vandaag in Hasselt (kleren shoppen tijden de vakantie) en veel Franstaligen gehoord op de terrasjes oa owv Pukkelpop. Die mensen gaan niet alleen naar een festival in Vlaanderen maar duiken dan ook nog eens de dichtsbijzijnde stad in ... ???
(PS: geen idee of Hasselt ook op andere momenten Franstaligen aantrekt wat de Vlaamse kunststeden zeker doen)

Je reviens de quelques jours �* la Vlaamse Kust et je peux vous assurer que quelques jours en Flandre profonde vous montre bien la réalité des choses. Francophones et Flamands vivent dans dans deux mondes complètement différents l'un de l'autre et n'ont plus rien �* se dire. On ressent bien en Flandre que les Francophones n'y sont pas vraiment les bienvenus et qu'on préférerait qu'ils restent chez eux ou qu'ils aillent passer leurs vacances ailleurs.

Le divorce est déj�* l�*. Les Francophones feraient mieux de regarder la vérité en face et de se tourner vers leur véritable mère-patrie : la France. Je vois bien le contact que j'ai avec les Français et en le comparant avec le contact que j'ai avec les Flamands, le constat est plus que clair : je me sens 100.000 fois mieux avec des Français qu'avec des Flamands. Je précise que je connais le Néerlandais et que je parle Néerlandais avec les Flamands. Mais ca n'y change rien : un Francophone, ca reste un Francophone aux yeux des Flamands................ Comme diraient si bien les Flamands : België Barst!!!!! Et le plus vite possible, s'il vous plait!!!!! Cela vaut mieux aussi bien pour les Francophones que pour les Flamands, croyez-moi.


Veel succes met je verhuis naar Frankrijk! Eerst wel nog een baantje vinden. Ik denk dat een van jouw enigste troeven je meertaligheid is, waaronder de beheersing van het Nederlands ... prachtig!
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:38   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dit zegt het in één zin en is een beter antwoord dan dat de Vlamingen de Franstaligen pesten
Het zijn wel letterlijk de woorden van Everytime himself.
Ik heb enkel de rollen omgekeerd.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:56   #31
Dude
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 juli 2006
Berichten: 54
Standaard

Waarom achten Franstaligen en migranten het niet nodig om Vlamingen te respecteren?

Waarom moet ne Vlaming zich altijd aanpassen aan Marokanen,Turken,Chinezen,Walen,Italianen,Hollande rs,...?

Ik dacht dat dat hier Vlaanderen was dus als ne Waal hier wilt wonen en werken dan moet hem maar moeite doen om Vlaams te praten.




Ziet ge uzelf al in de Walen gaan wonen en daar alleen maar Vlaams praten?

Ge gaat daar solliciteren in het Vlaams en praat geen Frans.In de winkel waar ge gaat praat ge alleen Vlaams en geen Frans ook al verstaan ze u niet.

Ah nee want zij moeten maar zien dat ze uw taal leren.Die tientallen mensen daar moeten zich aanpassen aan u alleen.

Dan gaan klagen dat ge daar niet veel vrienden maakt en de Walen uitschijten voor Vlaminghaters.




Ge gaat daar nogal is ne post pakken peins ik.

Er is een enorm gebrek aan respect voor de Vlamingen maar diegene die er iets van zegt is nen hater,ne racist.

Laatst gewijzigd door Dude : 18 augustus 2006 om 18:59.
Dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 18:57   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat zeg je hiervan, Everytime?


- Werk in een oftewel 100% Nederlandstalige omgeving oftewel in een omgeving waarvan de grote meerderheid Nederlandstalig is.

-Ga nooit meer naar Wallonië of Brussel met vakantie, zelfs niet voor één dag. Kies liever andere bestemmingen waar je zeker bent dat je er welkom zal zijn.

-Probeer met de tijd minder interesse te hebben voor Brussel en Wallonië en kijk liever richting Nederland. Met andere woorden: leef vooral in een Nederlandstalige wereld.

Triestig dat we zo ver moeten gaan maar dat zijn de enige oplossingen om geen problemen met de Franstaligen te hebben.
En geloof me, uit ervaring weet ik dat het lukt!
Uitstekend!!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:01   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uitstekend!!!!!
Mij goed, maar kom dan niet meer jammeren over haat, noch over het heel houden van Belgique.
Dit bewijst dat de scheiding in de geesten allang een feit is.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:16   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Everytime,

nog maar eens dwangmatig berichten aan het posten?

Op politics spreek je schande over Leterme zijn bewoordingen en over Vlamingen in het algemeen. Op toudi daarentegen moedig je de woorden van Leterme aan?
Leterme va en effet dans la bonne direction. Au plus vite, on aura fait explosé cette erreur historique, au mieux ce sera et ce aussi bien pour les Flamands que les Francophones.

Verder vertel je dat je net terug bent van de Vlaamse Kust. Vlaamse Kust? Voor iemand die Vlaanderen mijdt als de pest, begrijp ik dit niet. Net zo min begrijp ik je postings op politics die hilarisch zijn. Nooit treed je in debat. Je komt hier enkel gespeelde verontwaardiging en onwetendheid tov de Vlaamse zaak tentoon spreiden.

Je zegt: "Er zijn veel Franstaligen aan de Vlaamse kust (zie boven) maar ze zijn niet daar niet welkom (zie beneden)". Zijn Franstaligen echt zo dom om talrijk naar de Vlaamse kust te gaan waar ze niet welkom zouden zijn? Neen, als Franstalige toerist word je heel goed behandeld aan de Vlaamse kust. Vandaar de redelijk grote aantrekkingskracht. Voor het warme weer, de overdonderende natuur, big city life, de Franse air, etc ... moet je niet naar daar ... wel voor een complexloze vakantie met "hartelijk onthaal", goed eten, kinderplezier ... en misschien een beetje cultuur.

Ik was vandaag in Hasselt (kleren shoppen tijden de vakantie) en veel Franstaligen gehoord op de terrasjes oa owv Pukkelpop. Die mensen gaan niet alleen naar een festival in Vlaanderen maar duiken dan ook nog eens de dichtsbijzijnde stad in ... ???
(PS: geen idee of Hasselt ook op andere momenten Franstaligen aantrekt wat de Vlaamse kunststeden zeker doen)

Je reviens de quelques jours �* la Vlaamse Kust et je peux vous assurer que quelques jours en Flandre profonde vous montre bien la réalité des choses. Francophones et Flamands vivent dans dans deux mondes complètement différents l'un de l'autre et n'ont plus rien �* se dire. On ressent bien en Flandre que les Francophones n'y sont pas vraiment les bienvenus et qu'on préférerait qu'ils restent chez eux ou qu'ils aillent passer leurs vacances ailleurs.

Le divorce est déj�* l�*. Les Francophones feraient mieux de regarder la vérité en face et de se tourner vers leur véritable mère-patrie : la France. Je vois bien le contact que j'ai avec les Français et en le comparant avec le contact que j'ai avec les Flamands, le constat est plus que clair : je me sens 100.000 fois mieux avec des Français qu'avec des Flamands. Je précise que je connais le Néerlandais et que je parle Néerlandais avec les Flamands. Mais ca n'y change rien : un Francophone, ca reste un Francophone aux yeux des Flamands................ Comme diraient si bien les Flamands : België Barst!!!!! Et le plus vite possible, s'il vous plait!!!!! Cela vaut mieux aussi bien pour les Francophones que pour les Flamands, croyez-moi.


Veel succes met je verhuis naar Frankrijk! Eerst wel nog een baantje vinden. Ik denk dat een van jouw enigste troeven je meertaligheid is, waaronder de beheersing van het Nederlands ... prachtig!
Ik ben toch maar een Franstalig in uw ogen, Ferre. Toch bedankt voor mijn meertaligheid en mij beheersing van het Nederlands.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:21   #35
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mij goed, maar kom dan niet meer jammeren over haat, noch over het heel houden van Belgique.
Dit bewijst dat de scheiding in de geesten allang een feit is.
Dat is wat ik op toudi zei : Le divorce est déj�* l�*. De scheiding is er al.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:24   #36
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Foutje!
De Vlaamse rand maakt integraal deel uit van Vlaanderen waar Nederlands de voertaal is. In de faciliteitengemeenten is een speciale gunst voorzien om de Franstaligen de tijd en de gelegenheid te geven om zich aan te passen in Vlaanderen. Waar ze ondankbaar misbruik van maken.
U begrijpt me verkeerd.
Ik bedoelde:
Nederlands de voertaal in de Rand, tweetalig in Brussel
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 19:25   #37
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dat is een beetje overdreven.
Ik kende hier in Brugge een aantal Franssprekenden. Er zijn ook behoorlijke mensen bij. Dank zij hen spreken wij nog soms accentloos Frans. Niet dat ik zoiets noodzakelijk vind, maar het kan ook geen kwaad. Ik heb helemaal geen minderwaardigheidscomplex als ik hun stuntelig Nederlands of Engels hoor.
Dus laat ze maar wat Frans praten in hun kringetje als hen dat gelukkig maakt.
Was louter een sarcastische toespeling op Pajot's favoriete uitspraak
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 20:07   #38
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ben toch maar een Franstalig in uw ogen, Ferre.
Je bent niet maar een Franstalige in mijn ogen.
Er is niets mis mee om zich uitgesproken Vlaming te voelen. Dit is niet per definitie gelinkt met een haatdragende houding tov andere culturen/talen.

Ik ben eerder tegen een splitsing van België. Eendracht maakt macht heeft voor mij nog een betekenis maar dan moet die eendracht wel van twee kanten komen.

PS-in mijn stoutste dromen , maar wel realiteit in Quebec:

Ik stel voor dat de Vlamingen dezelfde taalwetten voor het Nederlands in Brussel afdwingen als de Franstaligen voor het Frans deden in Quebec en wel om dezelfde redenen. Zijnde de oorspronkelijke streektaal die onder druk staat van een imperialistische 'wereld'-taal te beschermen.
-één van die zaken is: je mag enkel Franstalig onderwijs volgen indien je reeds Franssprekend bent of je ouders hebben als moedertaal het Frans. Alle andere volgen gewoon Nederlandse les, tenzij expats en toestanden die tijdelijk in Brussel verblijven. Dit houdt in dat 90% van de Brusselse immigranten naar een Nederlands school zullen gaan.
-op economisch gebied: alle contracten moeten in het Nederlands tenzij beide partijen het Frans verkiezen. Nederlands is de dominante taal in het bedrijfsleven. Nederlands zal de eerste taal zijn (advertentie/affichage/sollicitatie/werkvloer/...) en een "taalpolitie" zoals in Quebec mag weerbarstigen opsporen en voor het gerecht dagen.

Vervang hierboven Frans door Engels en Nederlands door Frans en je hebt de situatie in Quebec. Dit zijn maar enkele puntjes uit een wettelijke taalregeling daar die door menig Franstalige als te mild wordt aanzien. Eventjes in Brussel toepassen, mijn teerbeliefde landgenoot?
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 20:13   #39
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Eigenlijk is het idd zo dat we de franstalige niet als de boeman mogen beschouwen. Het zijn onze politici die het net als bij de vreemdelingenproblematiek mogelijk hebben gemaakt dat men zich niet moest aanpassen die de schuld dragen.

De franstaligen maken enkel misbruik van die zwakte en van de toegeeflijkheid . Waren er geen faciliteiten geweest of waren ze uitgedoofd dan was er geen sprake van verfransing. Dan had men enderlands moeten leren want anders zou men zelfs niet kunnen communiceren met het plaatselijk bestuur.

Die 80% franstaligen kwamen er niet vandaag op morgen hé; Dat is een geleidelijk proces dat iedereen heeft kunenn zien en volgen.

Citaat:
Ik stel voor dat de Vlamingen dezelfde taalwetten voor het Nederlands in Brussel afdwingen als de Franstaligen voor het Frans deden in Quebec en wel om dezelfde redenen. Zijnde de oorspronkelijke streektaal die onder druk staat van een imperialistische 'wereld'-taal te beschermen.
-één van die zaken is: je mag enkel Franstalig onderwijs volgen indien je reeds Franssprekend bent of je ouders hebben als moedertaal het Frans. Alle andere volgen gewoon Nederlandse les, tenzij expats en toestanden die tijdelijk in Brussel verblijven. Dit houdt in dat 90% van de Brusselse immigranten naar een Nederlands school zullen gaan.
-op economisch gebied: alle contracten moeten in het Nederlands tenzij beide partijen het Frans verkiezen. Nederlands is de dominante taal in het bedrijfsleven. Nederlands zal de eerste taal zijn (advertentie/affichage/sollicitatie/werkvloer/...) en een "taalpolitie" zoals in Quebec mag weerbarstigen opsporen en voor het gerecht dagen.
t'is toch wel straf dat het weer franstaligen zijn die zulke bescherming van hun taal voor elkaar krijgen. En dan noemt leterme ze dom...

Dit is een blauwdruk van hoe men de situatie in brussel had moeten aanpakken. Spijtig dat niemand blijkbaar het mode of de lef heeft gehad om de situaties met elkaar te vergelijken en dezelfde behandeling te vragen.

Ik vrees dat het nu echter te laat is wat brussel betreft. Dit zou men onmiddelijk in de rand moeten toepassen..

Laatst gewijzigd door ilfalco : 18 augustus 2006 om 20:17.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 20:14   #40
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
en mag een francofone Frans-Vlaming of een Brusselaar Vlaanderen niet zijn grondgebied noemen ?

FRANSTALIGEN MOETEN ZICH NIET AANPASSEN IN VLAANDEREN. FRANSTALIGEN ZIJN THUIS IN VLAANDEREN.
een Waal is iemand die zich moet inburgeren. Net zoals een Spanjaard, een Turk of een Japanner dat moet doen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be