Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2007, 20:51   #21
Ive De Beckker
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ach, een kindje van onze snelle media-maatschappij... Duiding, nuancering, een mooie zin, het is allemaal verspilde moeite: het past niet meer in de 30-seconden-generatie... Sic transit gloria mundi...
Nee, slachtoffer van deze maatschappij met enorme tijdsdruk...
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 20:52   #22
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker Bekijk bericht
Nee, slachtoffer van deze maatschappij met enorme tijdsdruk...
Net wat ik zei... Tijd maak je zelf...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:07   #23
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

In 2010 - wat niet eens meer zo ver af is - zal België nog bestaan maar er zullen wel weer enkele bevoegdheden overgeheveld zijn; België zie ik eerlijk gezegd nog niet zo vlug verdwijnen (alhoewel wie dit artikel van Di Rupo in Metro gelezen heeft vandaag... tja).
Iedereen gaat er van uit dat Leterme de nieuwe premier wordt maar we mogen de keizer van Oostende zeker niet onderschatten.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:13   #24
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
België zie ik eerlijk gezegd nog niet zo vlug verdwijnen (alhoewel wie dit artikel van Di Rupo in Metro gelezen heeft vandaag... tja)..
Stonden er interessante dingen in?
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:15   #25
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb vanaf 5 jaar geleden drie jaar Latijn gevolgd en ik kan zelfs zo'n simpel zinnetje niet meer vertalen.
Sic is bijwoord, =zo
transit, is van transire, derde persoon enkelvoud indicatief praesens, "vergaan"
gloria , nominatief enkelvoud, roem of glorie
mundi, genitief enkelvoud van mundus, wereld
"Zo vergaat de glorie van de wereld"
Bedoelde je dat je vijf jaar geleden aan drie jaar Latijn begonnen bent? (Jij bent minderjarig zeker, waarom interesseert zo een jonge snaak zich voor onze taalproblemen ?)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:16   #26
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
in 2010 is België ingelijft door Nederland , en maakt het deel uit van de Nederlanden
fab fab fab, droom door...

Voor 2010 gebeurd er helemaal niks...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:19   #27
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Stonden er interessante dingen in?
Dat de Franstaligen geen vragende partij zijn voor een staatshervorming en dat de Flamiganten niet moeten denken dat het evident is dat zij de premierleveren; dat dit niet hun alleenrecht is. Ben aan het zoeken of het artikel ergens online staat.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren

Laatst gewijzigd door bartje : 8 januari 2007 om 21:21.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:21   #28
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

http://www.metrotime.be/UserFiles/Di...0070108-04.pdf

Dit is het volledige artikel.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:26   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Dat de Franstaligen geen vragende partij zijn voor een staatshervorming en dat de Flamiganten niet moeten denken dat het evident is dat zij de premierleveren; dat dit niet hun alleenrecht is. Ben aan het zoeken of het artikel ergens online staat.
Wat zou het toch mooi zijn moesten Franstaligen en Vlamingen voet bij stuk houden na de verkiezingen... Zo zouden de Franstaligen door hun 'non' een nieuwe federale regering onmogelijk maken...en een land zonder regering... juist ja... dat houdt op te bestaan.

Conclusie: er komt een 'oui, mais...' Het zoveelste gedrocht van een compromis dat Belgie op termijn nog slechter zal doen draaien.

Et l'histoire se répète...

Allemaal omdat de traditionele politici (en media trouwens) geen kl*ten aan hun lijf hebben om te zeggen: "Belgie is op. Belgie is overbodig, laat ons een deftig scheidingsplan uitwerken!"
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:27   #30
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Bedankt, bartje
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:37   #31
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat zou het toch mooi zijn moesten Franstaligen en Vlamingen voet bij stuk houden na de verkiezingen... Zo zouden de Franstaligen door hun 'non' een nieuwe federale regering onmogelijk maken...en een land zonder regering... juist ja... dat houdt op te bestaan.

Conclusie: er komt een 'oui, mais...' Het zoveelste gedrocht van een compromis dat Belgie op termijn nog slechter zal doen draaien.

Et l'histoire se répète...

Allemaal omdat de traditionele politici (en media trouwens) geen kl*ten aan hun lijf hebben om te zeggen: "Belgie is op. Belgie is overbodig, laat ons een deftig scheidingsplan uitwerken!"
Mochten beiden voet bij stuk houden denk ik niet dat dit het einde van België zou betekenen hé, er is daar nog altijd ene in Laken hé die er zich dan zeker mee zou mee moeien.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:37   #32
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Bedankt, bartje
Waarvoor een treinreis niet allemaal goed kan zijn hé .
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 21:56   #33
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

"België 2010" is een zinledige datum. De beslissende verkiezingen om met een "propere lei" te beginnen is 2007. & Waarom geen francophone of tweetalig-Brusselse Premier ? Die zou dan de zware last op zich laden om
de gelijkheid van de burgers te verzekeren en de federale staten duidelijk te definiëren. Een "federaal land" waarvan een deel in een ander kies- en gerechterlijk arrondissement ligt is een anomalie. Ook kan het niet zijn dat we federale staren hebben die volledig met de zgn. taalgrens overeenkomen, alsof nederlandstaligen en franstaligen het recht niet zouden hebben om in elkaars gebied te gaan wonen, terwijl andere EU burgers en andere vreemdelingen" overal thuis zijn.

België : het land waar iedereen overal thuis is, op voorwaarde dat men de locale taal/dialect spreekt.

Dat Walen en Vlamingen verschillende mensensoorten zijn is een mythe,
geschapen door politiekers !

...

Over politiekers : inderdaad : ik voorspel een francophoon formateur,
die onder dreiging van een zwarte piet het onverengd vlaams front institutionele toegevingen doet met in ruil een financiële "gelijkheidsgarantie" voor Wallonië en nog een "specialleke" voor Bruxelles.

In mensentaal : Halle Vilvoorde wordt helemaal Vlaams Brabant, kiesarondissement Vlaams Brabant, gerechterlijk arrondissement enz..
er wordt geen "prijs" betaald maar de RSZ blijft zoals hij is, de bestuurlijke
constructie ervan kan naar de "landen" gaan, maar er komt een garantie over de hoogte van de uitkeringen, die voor alle Belgen gelijk blijft, met een mechanisme om die tranfert te financieren. Vanaf 2015 draait die financiering overigens om, omdat er meer vergrijzing is in Vlaanderen
en er intussen door de ziekenkassen ouderlingenteheuizen gebouwd werden aan de Vlaamse Kust, waar ook Waalse ouderlingen van hun verdiende verzorgingsrust gaan genieten.

Lang Leve België / Vive La Belgique !/ Es Lebet Belgien !
L'union fait la farce continuelle
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:15   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
De zin die je daarnet hebt neergepend, vergt echter wel een hele exegese. 'Vanaf vijf jaar geleden drie jaar Latijn'? Je hebt dus tot voor twee jaar Latijn gestudeerd, of heb ik je verkeerd begrepen?

Het is overigens zo'n zinnetje waarmee pedante types als ik willen aangeven dat ze nog een beetje beschaving in zich hebben. Je gebruikt het om aan te geven dat het niet meer was zoals vroeger...
Ik zit in de 5e van het Gymnasium en heb na de 3e Latijn laten vallen. Nu heb ik alleen nog Grieks.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:17   #35
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

2010 is misschien niet zo heel veraf maar langs de andere kant kunnen de ontwikkelingen wel heel snel gaan. De belgische constructie werkt gewoon niet, heeft dit nooit gedaan trouwens en beter zal het er niet op worden. Op een bepaald moment zal de blokkering compleet en het einde van België een feit zijn. Toch nog 2 overwegingen :

De RTBf-reportage over de eenzijdige splitsing en meer nog de reacties erop tonen aan dat het een mogelijkheid is die franstaligen veel meer dan vlamingen voor realistisch houden. Iets zal maar gebeuren indien men gelooft dat het kan gebeuren.

Bart Maddens herinnerde er bij een interview op Klara (03/01/2006) aan dat de franstaligen nerveus worden van het steeds verder willen gaan in de hervorming van de staat aan vlaamse kant. Het is niet ondenkbeeldig dat men het in het Zuiden van het land ooit moe wordt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:19   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Sic is bijwoord, =zo
transit, is van transire, derde persoon enkelvoud indicatief praesens, "vergaan"
gloria , nominatief enkelvoud, roem of glorie
mundi, genitief enkelvoud van mundus, wereld
"Zo vergaat de glorie van de wereld"
Bedankt voor het determineren. Ik ben de rijtjes kwijt uit mijn hoofd dus Latijn zal mij niet meer lukken.

Citaat:
Bedoelde je dat je vijf jaar geleden aan drie jaar Latijn begonnen bent? (Jij bent minderjarig zeker, waarom interesseert zo een jonge snaak zich voor onze taalproblemen ?)
Dat heb je goed. Eerste 3 jaar van het Gymnasium wel, 4e en 5e (waar ik nu in zit) alleen Grieks. Ik vind het Belgische taalconflict wel interessant want jullie hebben je hele staat om die reden hervormd, en zitten nog steeds met problemen. De oplossingen die daarvoor worden aangedragen zijn zo divers dat het wel een onderzoek waard is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:22   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Waarvoor een treinreis niet allemaal goed kan zijn hé .
In Nederland hebben we bij de treinstations ook Metro. Best leuk dat jullie dat ook hebben, dat wist ik niet. Vaak ligt er naast de Metro ook een ''de Spits''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:53   #38
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland hebben we bij de treinstations ook Metro. Best leuk dat jullie dat ook hebben, dat wist ik niet.
We hebben zelfs stromend water.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 23:17   #39
Ive De Beckker
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Dat de Franstaligen geen vragende partij zijn voor een staatshervorming en dat de Flamiganten niet moeten denken dat het evident is dat zij de premierleveren; dat dit niet hun alleenrecht is. Ben aan het zoeken of het artikel ergens online staat.
Ik wil Di Rupo als premier.
Dan kunnen wij eens NON zeggen.
En moet Di Rupo toegeven om zijn regering bijeen te houden.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 23:20   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
We hebben zelfs stromend water.
Echt waar?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be