Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2007, 13:52   #21
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ik kreeg zelfs hier in de Ardennen een vriendelijke "goede dag " van de kaartjesknipper!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:52   #22
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik had het niet over een trein, rund.
Schelden = gebrek aan argumenten; neezeker.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:53   #23
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik kreeg zelfs hier in de Ardennen een vriendelijke "goede dag " van de kaartjesknipper!!
Er zijn nu inderdaad FRbelgen die zo hypercorrect zijn dat ze ook al in WL de VL in het NL aanspreken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:54   #24
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In Waals-Brabant moeten ze volgens de wet FR spreken, denk ik.

Je hoort dat goed wanneer ze op de trein aankondigingen doen. Volgens de wet in de taal van de streek.

In Moeskroen moet alles bijv. in de 2 talen. Gevolg alle brochures in NL en FR; terwijl de NL brochures daar meestal liggen te liggen.
Het was een incident aan het loket van een station.
Ik vroeg tickets naar Sint-Joris-Weert. Hij vroeg me waarheen ? Ik antwoordde 'Sint Joris Weert'. Hij zei dat hij me niet verstond. Daarop sprak ik luider (hij zat achter glas en ik dacht dat hij mij niet gehoord had) : Sint Joris Weert. Hij zij me dat hij dat niet kende. Daarop wees ik naar een bord van de Key-card waarop Sint Joris Weert geschreven stond. En ik herhaalde de woorden Sint Joris Weert opdat hij zich niet zou vergissen. (Sint Joris Weert ligt drie stations verder !) Daarop vroeg hij me of het een enkele reis betrof. Ik knikte en zei 'ja'. Hij antwoordde dat hij 'dat Vlaams' niet verstond, en stelde de vraag opnieuw. Ik dacht dat hij een grapje maakte, want wie verstaat er nu niet het bevestigend knikje en het woord 'ja'. Ik knikte terug 'ja' en zei hierbij ook 'ja'. Hierop schoot ie uit zijn sloef, er herhaalde hij zijn vraag met de duidelijke mededeling dat hier enkel Frans gesproken werd, en dat hij niet geacht wordt alle andere talen en dialecten (patois) te begrijpen en te spreken. Hij was dus blijkbaar helemaal geen grapje aan het maken. En zei dat hij 'dat Vlaams' niet begreep (Hoe wist ie dat 'ja' Vlaams was als ie 'dat Vlaams' niet begreep ?) Hij stak een hele litanie af over 'dat Vlaams' en dat 'ze' maar Frans moesten leren. En dat het altijd hetzelfde is met 'die Vlamingen'.
Ik bleef rustig, nam het ticket op dat hij me ondertussen toegegooid had. Ik overwoog nog even de stationschef aan te spreken, maar omdat mijn trein bijna vertrok, zag ik hiervan af. Pas op de trein merkte ik dat hij mij een foutief ticket gegeven had. Pas toen heb ik beslist dat ik klacht zou indienen.
Zoveel kwade wil heb ik omdat ik een Nederlandstalige Belg ben, nog nooit ervaren !
Ik was er echt niet goed van.
En dat alles om maar één Nederlandstalig woordje 'JA' dat bovendien nog begeleid werd met een opvallende ja-knik..

Ik laat het hier dan ook absoluut niet bij....
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:56   #25
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik kreeg zelfs hier in de Ardennen een vriendelijke "goede dag " van de kaartjesknipper!!
Mijn ervaring met de conducteurs zijn zéér positief. Ze helpen je in het hele land verder in perfect NL. Ook de stationbedienden in de Ardennen zijn zéér bereidwillig en doen hun best om de Nederlandstaligen alle informatie te geven.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:57   #26
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het was een incident aan het loket van een station.
Ik vroeg tickets naar Sint-Joris-Weert. Hij vroeg me waarheen ? Ik antwoordde 'Sint Joris Weert'. Hij zei dat hij me niet verstond. Daarop sprak ik luider (hij zat achter glas en ik dacht dat hij mij niet gehoord had) : Sint Joris Weert. Hij zij me dat hij dat niet kende. Daarop wees ik naar een bord van de Key-card waarop Sint Joris Weert geschreven stond. En ik herhaalde de woorden Sint Joris Weert opdat hij zich niet zou vergissen. (Sint Joris Weert ligt drie stations verder !) Daarop vroeg hij me of het een enkele reis betrof. Ik knikte en zei 'ja'. Hij antwoordde dat hij 'dat Vlaams' niet verstond, en stelde de vraag opnieuw. Ik dacht dat hij een grapje maakte, want wie verstaat er nu niet het bevestigend knikje en het woord 'ja'. Ik knikte terug 'ja' en zei hierbij ook 'ja'. Hierop schoot ie uit zijn sloef, er herhaalde hij zijn vraag met de duidelijke mededeling dat hier enkel Frans gesproken werd, en dat hij niet geacht wordt alle andere talen en dialecten (patois) te begrijpen en te spreken. Hij was dus blijkbaar helemaal geen grapje aan het maken. En zei dat hij 'dat Vlaams' niet begreep (Hoe wist ie dat 'ja' Vlaams was als ie 'dat Vlaams' niet begreep ?) Hij stak een hele litanie af over 'dat Vlaams' en dat 'ze' maar Frans moesten leren. En dat het altijd hetzelfde is met 'die Vlamingen'.
Ik bleef rustig, nam het ticket op dat hij me ondertussen toegegooid had. Ik overwoog nog even de stationschef aan te spreken, maar omdat mijn trein bijna vertrok, zag ik hiervan af. Pas op de trein merkte ik dat hij mij een foutief ticket gegeven had. Pas toen heb ik beslist dat ik klacht zou indienen.
Zoveel kwade wil heb ik omdat ik een Nederlandstalige Belg ben, nog nooit ervaren !
Ik was er echt niet goed van.
En dat alles om maar één Nederlandstalig woordje 'JA' dat bovendien nog begeleid werd met een opvallende ja-knik..

Ik laat het hier dan ook absoluut niet bij....
Overal heb je ambetante gasten.
Misschien had zijn vrouw hem gisteren wel bedrogen met een VL: maar als het in WL was heb je geen poot om op te staan. Hij moet enkel FR kennen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:58   #27
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Er zijn nu inderdaad FRbelgen die zo hypercorrect zijn dat ze ook al in WL de VL in het NL aanspreken.
Dat heeft alles te maken met klantviendelijkheid, volgens mij. Wat me opvalt is dat de kaartjesknippers tweetalig zijn. Ik denk dat dat zelfs een contractuele vereiste is voor deze job.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:59   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Overal heb je ambetante gasten.
Misschien had zijn vrouw hem gisteren wel bedrogen met een VL: maar als het in WL was heb je geen poot om op te staan. Hij moet enkel FR kennen.
maar hij wel vriendelijk blijven.

en als er Duitsers of zo komen? of Engelsen? moeten ook maar Frans kunnen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 13:59   #29
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Overal heb je ambetante gasten.
Misschien had zijn vrouw hem gisteren wel bedrogen met een VL: maar als het in WL was heb je geen poot om op te staan. Hij moet enkel FR kennen.
Het gaat hier over het woordje 'JA', begeleid door een JA-knik. Kan het nog duidelijker ???
Hallo, de klantvriendelijkheid was er zeer ver te zoeken !
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:00   #30
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het was een incident aan het loket van een station.
Ik vroeg tickets naar Sint-Joris-Weert. Hij vroeg me waarheen ? Ik antwoordde 'Sint Joris Weert'. Hij zei dat hij me niet verstond. Daarop sprak ik luider (hij zat achter glas en ik dacht dat hij mij niet gehoord had) : Sint Joris Weert. Hij zij me dat hij dat niet kende. Daarop wees ik naar een bord van de Key-card waarop Sint Joris Weert geschreven stond. En ik herhaalde de woorden Sint Joris Weert opdat hij zich niet zou vergissen. (Sint Joris Weert ligt drie stations verder !) Daarop vroeg hij me of het een enkele reis betrof. Ik knikte en zei 'ja'. Hij antwoordde dat hij 'dat Vlaams' niet verstond, en stelde de vraag opnieuw. Ik dacht dat hij een grapje maakte, want wie verstaat er nu niet het bevestigend knikje en het woord 'ja'. Ik knikte terug 'ja' en zei hierbij ook 'ja'. Hierop schoot ie uit zijn sloef, er herhaalde hij zijn vraag met de duidelijke mededeling dat hier enkel Frans gesproken werd, en dat hij niet geacht wordt alle andere talen en dialecten (patois) te begrijpen en te spreken. Hij was dus blijkbaar helemaal geen grapje aan het maken. En zei dat hij 'dat Vlaams' niet begreep (Hoe wist ie dat 'ja' Vlaams was als ie 'dat Vlaams' niet begreep ?) Hij stak een hele litanie af over 'dat Vlaams' en dat 'ze' maar Frans moesten leren. En dat het altijd hetzelfde is met 'die Vlamingen'.
Je had moeten zeggen dat je uit Noorwegen kwam. Benieuwd wat de reactie dan zou geweest zijn

Trouwens, als het al zo is zoals straatrue beweert, dan enkel de officiële talen van de streek gebruikt kunnen worden door het NMBS-personeel, dan vrees ik dat er al veel overtredingen zijn geweest. Dagelijks hoort ik wel een of andere NMBS'er Engels spreken tegen een buitenlander.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:01   #31
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat heeft alles te maken met klantviendelijkheid, volgens mij. Wat me opvalt is dat de kaartjesknippers tweetalig zijn. Ik denk dat dat zelfs een contractuele vereiste is voor deze job.
Kaartjesknipper roept om volgens het taalgebied waar hij zich bevindt. Soms hoor je Brussel, soms Bruxelles en soms de 2.

Veel treinen gaan via Brussel;en over het algemeen moeten ze dan wel 2-talig zijn en spreken ze dan ook, zonder morren de 2 talen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:02   #32
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Overal heb je ambetante gasten.
Misschien had zijn vrouw hem gisteren wel bedrogen met een VL: maar als het in WL was heb je geen poot om op te staan. Hij moet enkel FR kennen.
Dus dan heb je ook geen enkel probleem met het besluit van de gemeenteraad van Zaventem, dat gisteren genomen werd?

Een WL heeft in VL namelijk ook geen poot om op te staan.

Ik ben trouwens blij dat je nu dus ook het territorialiteitsbeginsel erkend.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:03   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Schelden = gebrek aan argumenten; neezeker.
Ik heb jou nog nooit een argument weten aandragen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:04   #34
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Kaartjesknipper roept om volgens het taalgebied waar hij zich bevindt. Soms hoor je Brussel, soms Bruxelles en soms de 2.

Veel treinen gaan via Brussel;en over het algemeen moeten ze dan wel 2-talig zijn en spreken ze dan ook, zonder morren de 2 talen.
Voor zover ze het omroepen nog (zelf) doen, want tegenwoordig zijn het meer en meer op voorhand opgenomen mededelingen).
Punt is dat ik nog nooit poblemen gehad met NL te spreken met een Waalse kaartjesknipper in Wallonië.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:06   #35
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik ben trouwens blij dat je nu dus ook het territorialiteitsbeginsel erkend.
Heb ik nooit moeite mee gehad; ik probeer enkel te begrijpen waarom de FRbelgen daar wel moeite mee hebben.

Het is trouwens simpel: de zwakste partij beroept zich op territorialiteitsbeginsel omdat dat interessanter is en de sterkste op personaliteitsbeginsel wegens interessanter.

Dat zie je ook in Nederland waar de Nederlanders nooit hebben gepleit voor het territorialiteitsbeginsel ten voordele van de Friezen.

En dat botst in BE ook al omdat de taalstrijd een sausje is die bovenop de sociale strijd gegoten wordt/werd.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:11   #36
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heb ik nooit moeite mee gehad; ik probeer enkel te begrijpen waarom de FRbelgen daar wel moeite mee hebben.

Het is trouwens simpel: de zwakste partij beroept zich op territorialiteitsbeginsel omdat dat interessanter is en de sterkste op personaliteitsbeginsel wegens interessanter.

Dat zie je ook in Nederland waar de Nederlanders nooit hebben gepleit voor het territorialiteitsbeginsel ten voordele van de Friezen.

En dat botst in BE ook al omdat de taalstrijd een sausje is die bovenop de sociale strijd gegoten wordt/werd.
Als je dan geen moeite hebt met het territorialiteitsbeginsel; hoe komt het dan dat je niets anders doet dan de Franstaligen te verdedigen?
Dus je bent dan ook voorstander van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde?

En je kan het conflict in België tussen Nederlandstaligen en Franstaligen niet vergelijken met het conflict (als dat al een conflict is) in Nederland tussen de Nederlanders en de Friezen. In heel Friesland is het Fries trouwens een officiële taal.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:17   #37
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In Moeskroen moet alles bijv. in de 2 talen. Gevolg alle brochures in NL en FR; terwijl de NL brochures daar meestal liggen te liggen.
In Ronse is ook alles tweetalig, gevolg: alle brochures in NL en FR; terwijl de FR brochures daar meestal liggen te liggen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:20   #38
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Als je dan geen moeite hebt met het territorialiteitsbeginsel; hoe komt het dan dat je niets anders doet dan de Franstaligen te verdedigen?
Dus je bent dan ook voorstander van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde?

En je kan het conflict in België tussen Nederlandstaligen en Franstaligen niet vergelijken met het conflict (als dat al een conflict is) in Nederland tussen de Nederlanders en de Friezen. In heel Friesland is het Fries trouwens een officiële taal.
In Friesland geen conflict omdat de Friezen er zich bij neergelegd hebben dat ze de taal van de "overheerser" moesten leren.
Veel te weinig Friezen om een vuist te kunnen maken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:21   #39
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In Friesland geen conflict omdat de Friezen er zich bij neergelegd hebben dat ze de taal van de "overheerser" moesten leren.
Veel te weinig Friezen om een vuist te kunnen maken.
Tiens, ik schat anders dat er ongeveer evenveel Corsicanen als Friezen zijn, en die slagen er anders wel in om een vuist te maken
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 14:23   #40
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Als je dan geen moeite hebt met het territorialiteitsbeginsel; hoe komt het dan dat je niets anders doet dan de Franstaligen te verdedigen?
Dus je bent dan ook voorstander van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde?

En je kan het conflict in België tussen Nederlandstaligen en Franstaligen niet vergelijken met het conflict (als dat al een conflict is) in Nederland tussen de Nederlanders en de Friezen. In heel Friesland is het Fries trouwens een officiële taal.
BHV: zoals Prof Vermeersch: VL hebben een aantal gemeenten rond Brussel verloren en bij Brussel voegen.

Welke? Beste manier is via lottrekking (volgens mij): in een surrealistisch land mogen we iets onnozels doen en... daarna faciliteiten afschaffen.


Maar de politici behouden liever die faciliteiten want zo kunnen ze het communautaire vuur oppoken als het hen goed uitkomt en... uit onderzoek is blijkbaar gebleken dat ook de inwoners van de rand de facilteiten willen behouden.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be