Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Welke maximumgrens voor een ambtenarenpensioen
Dezelfde limiet als in de privé 21 60,00%
Geen maximum 1 2,86%
Maixmum 1.000 euro/maand 2 5,71%
Maximum 2.000 euro/maand 5 14,29%
Maximum 3.000 euro/maand 2 5,71%
Maximum 4.000 euro/maand 0 0%
Maximum 5.000 euro/maand 0 0%
Maximum 10.000 euro/maand 4 11,43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 22 december 2011, 16:41   #21
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb geen gegevens maar ik geloof die lage bedragen niet.
tja je ziet maar of je ze gelooft of niet. Het gaat om nettobedragen en ik heb ze genomen als alleenstaande.
Bollywood is offline  
Oud 22 december 2011, 17:14   #22
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Bijdrage wordt afgetopt op een plafond. Indien erboven wordt dat jaar maximaal in rekening gebracht. Er wordt echter geen rekening gehouden met het bedrag erboven.

Iemand die 20 jaar onder het plafond zit en 20 jaar erboven zal met andere woorden een pensioensbedrag krijgen gebasseerd op 20 jaar effectief loon en 20 jaar het maximum.

Indien 45 jaar het maximum dan dacht ik dat je ergens een netto kreeg van +- 1700 euro maandelijks.

een zelfstandige heeft iets soortgelijk maar kan maximum 1200 maandelijks verdienen.

een ambtenaar heeft een plafond van maximaal pensioen (ander systeem) en kan oplopen tot 3200 netto maandelijks.
pensioen wordt over de ganse loopbaan berekend en het eindbedrag wordt afgetopt (voor werknemers).
Het maximum wordt jaarlijks opgetrokken (index en zo).
Een paar jaar geleden was het rond de 1300 euro. 1700 lijkt me teveel.

Als men weet hoeveel iemand aan pensioen krijgt, kan je dus in principe weten in welk jaar die op pensioen is gegaan.
Heeft niks te maken met onder en bovengemiddelde jaren.

-------
edit: ik reken wel op 40 dienstjaren, dus 40/45sten. Maar eenmaal 65 wordt daar toch geen rekening meer mee gehouden?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 22 december 2011 om 17:16.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 22 december 2011, 17:17   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
1500 euro maximum (minimum 1000 euro)

Zelfstandigen nog minder (1127 euro)
Ja, dat kan, heb zo ook iets opgevangen van de pensioendienst (privépensioenen)
eno2 is offline  
Oud 22 december 2011, 17:19   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
tja je ziet maar of je ze gelooft of niet. Het gaat om nettobedragen en ik heb ze genomen als alleenstaande.
Ik zou graag eens wat statistieken zien. Er wordt zoveel zonder harde cijfers gediscussieerd...
eno2 is offline  
Oud 22 december 2011, 17:38   #25
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zou graag eens wat statistieken zien. Er wordt zoveel zonder harde cijfers gediscussieerd...
De pensioenberekening is vrij complex.

Er zijn 3 systemen : privé, zelfstandige en ambtenaar. En zelfs in het pensioen ambtenaar zijn er heel veel soorten, waarbij er ook nogal wat gepriviligeerde groepen zitten, bvb. militairen. Maar deze zullen ze wel gerust laten want als die op straat gaan komen met hun tanks dan zou het kunnen stuiven.
Geertje is offline  
Oud 22 december 2011, 17:58   #26
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zou graag eens wat statistieken zien. Er wordt zoveel zonder harde cijfers gediscussieerd...
er staan genoeg tooltjes online bij de bankverzekeraars... Daar kun je een vrij loon invullen dat je nu hebt, met indiensttreding etc, dan wordt op basis van assumpties een pensioen voorgesteld. Als je daar bijvoorbeeld 500.000 invult, dan weet je sowieso dat je altijd boven de grens zal zitten en altijd aan het maximum. NIet moeilijk hoor...
Bollywood is offline  
Oud 22 december 2011, 22:58   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Sorry voor deze vergetelheid. Ik had de cijfers van voor de aanpassing van 2008 in gedachten. Toen was dit mogelijk en werd er duchtig pensioenen gecumuleerd.

Ik excuseer me hiervoor.
Schoofie ging in 2008 met pensioen en daar werd niks ofte niks gecumuleerd in dien tijd. En ook niet in de tijd kort daarvoor, toen ik begon te 'rekenen' over mijn pensioen.





Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam.
Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 december 2011 om 22:59.
De schoofzak is offline  
Oud 22 december 2011, 23:07   #28
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Pietje, kun je je stem eens toelichten?
Dit verwondert me enigszins van je...
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 23 december 2011, 00:51   #29
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
De pensioenberekening is vrij complex.

Er zijn 3 systemen : privé, zelfstandige en ambtenaar. En zelfs in het pensioen ambtenaar zijn er heel veel soorten, waarbij er ook nogal wat gepriviligeerde groepen zitten, bvb. militairen. Maar deze zullen ze wel gerust laten want als die op straat gaan komen met hun tanks dan zou het kunnen stuiven.


Kan de EU dat niet wat homogeniseren?
eno2 is offline  
Oud 23 december 2011, 00:54   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
er staan genoeg tooltjes online bij de bankverzekeraars... Daar kun je een vrij loon invullen dat je nu hebt, met indiensttreding etc, dan wordt op basis van assumpties een pensioen voorgesteld. Als je daar bijvoorbeeld 500.000 invult, dan weet je sowieso dat je altijd boven de grens zal zitten en altijd aan het maximum. NIet moeilijk hoor...
Bedoel je een pemsioenberekening?

Dat bedoel ik niet. Ik zou willen statistieken zien van pensioeninkomens. Zoals die ook bestaan voor gewone inkomens. In decielen van de gepensioneerden (volle pensioenen), Dat zou een idee geven van de hoogte van de pensioenen en van de ongelijkheden - weliswaar alleen in de eerste zuil.
eno2 is offline  
Oud 23 december 2011, 01:00   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb geen gegevens maar ik geloof die lage bedragen niet.
Denk dat ze voor ne alleenstaande ongeveer correct zijn. Voor gehuwden, waarvan de echtgenote geen inkomsten heeft, liggen ze hoger. Nu bruto zal het ongeveer iets boven de 2000 euro zijn voor ne gehuwde arb/bed en iets onder voor ne alleenstaande arb/bed. Voor ne ambtenaar liggen ze in beide gevallen iets boven de 6000 euro.
Bob is offline  
Oud 23 december 2011, 01:04   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De vraag zou niet mogen zijn : hoe hoog/laag moet een pensioen zijn, maar wel hoe zal het betaald worden?
Of misschien nog beter, hoe lang ze nog gaan betaald worden. Nu volgens Daerden, minstens tot 2015.
Bob is offline  
Oud 23 december 2011, 08:51   #33
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Bijdrage wordt afgetopt op een plafond. Indien erboven wordt dat jaar maximaal in rekening gebracht. Er wordt echter geen rekening gehouden met het bedrag erboven.

Iemand die 20 jaar onder het plafond zit en 20 jaar erboven zal met andere woorden een pensioensbedrag krijgen gebasseerd op 20 jaar effectief loon en 20 jaar het maximum.

Indien 45 jaar het maximum dan dacht ik dat je ergens een netto kreeg van +- 1700 euro maandelijks.

een zelfstandige heeft iets soortgelijk maar kan maximum 1200 maandelijks verdienen.

een ambtenaar heeft een plafond van maximaal pensioen (ander systeem) en kan oplopen tot 3200 netto maandelijks.
Bij mij is het zo dat ik de eerste 4 jaar van mijn loopbaan onder het plafond zat. Sindsdien zit ik erboven. Betekent dit dan dat ik geen maximumpensioen ga krijgen terwijl ik de rest van mijn loopbaan keihard afdraag voor ambtenarenpensioenen die zowieso hoger zijn dan de mijne?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 23 december 2011 om 08:52.
fox is nu online  
Oud 23 december 2011, 09:50   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij mij is het zo dat ik de eerste 4 jaar van mijn loopbaan onder het plafond zat. Sindsdien zit ik erboven. Betekent dit dan dat ik geen maximumpensioen ga krijgen terwijl ik de rest van mijn loopbaan keihard afdraag voor ambtenarenpensioenen die zowieso hoger zijn dan de mijne?
Het spijt me, maar gij draagt in feite niks af voor de pensioenen van de ambtenaren.

Goede rekeningen maken goede vrienden.
Er zijn drie systemen, zelfstandigen, werknemers en ambtenaren; en ge moet daar niet tussen liggen wriemelen met fictieve bijdragen.


En kom nu niet af met "ik betaal zelfs gans uw pree", want die zever is al voldoende in een juister kader gezet.




Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam.
Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 december 2011, 09:56   #35
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het spijt me, maar gij draagt in feite niks af voor de pensioenen van de ambtenaren.

Goede rekeningen maken goede vrienden.
Er zijn drie systemen, zelfstandigen, werknemers en ambtenaren; en ge moet daar niet tussen liggen wriemelen met fictieve bijdragen.


En kom nu niet af met "ik betaal zelfs gans uw pree", want die zever is al voldoende in een juister kader gezet.




Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam.
Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
Natuurlijk draag ik af voor de pensioenen van de ambtenaren, waar zou de overschot van hetgeen ik bijdraag voor de pensioen en nooit zal zien, anders naartoe gaan misschien?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online  
Oud 23 december 2011, 09:58   #36
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk draag ik af voor de pensioenen van de ambtenaren, waar zou de overschot van hetgeen ik bijdraag voor de pensioen en nooit zal zien, anders naartoe gaan misschien?
werkloosheidsuitkeringen, asielzoekers, ...
Bollywood is offline  
Oud 23 december 2011, 10:00   #37
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij mij is het zo dat ik de eerste 4 jaar van mijn loopbaan onder het plafond zat. Sindsdien zit ik erboven. Betekent dit dan dat ik geen maximumpensioen ga krijgen terwijl ik de rest van mijn loopbaan keihard afdraag voor ambtenarenpensioenen die zowieso hoger zijn dan de mijne?
geen maximumpensioen ja

afdragen voor ambtenarenpensioenen weet ik niet. Je kan ook asielzoekers o werklozen sponseren of iemand helpen met een langdurige ziekte...
Bollywood is offline  
Oud 23 december 2011, 10:18   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Als er op langere termijn een grondige pensioenhervorming komt (liefst eerst en zo rap mogelijk in een onafhankelijk Vlaanderen, maar in deze draad is dat of topic),

dan ben ik wel degelijk vragende partij om een zeer duidelijke en transparante financiering.

Iedereen zou mogen weten hoeveel precies hij al heeft afgedragen voor zijn of voor de pensioenkas. Per maand, tot op de eurocent.

Iedereen zou mogen weten hoeveel de staat moet bijpassen.

De berekening zou kraakhelder moeten zijn; zowel het aspect hoeveel de staat moet bijpassen, als de grootte van de gegeven of de gekregen solidariteit intern de pensioenkas.




Belastingsregering Di Rupo, zonder Vlaamse meerderheid: niet in mijn naam.
Vakbonden naar Grieks model die het zonlicht niet willen erkennen: niet in mijn naam.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 december 2011, 10:26   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dikke zever.

Het ambtenarenpensioen is afgetopt op iets dat netto zo ongeveer naar mijn schatting moet uitkomen op iets meer dan 3.000 € per maand.







3000€ netto is gelijk aan 6000€ bruto.
En een pensioen van 6000 € bruto komt overeen met een gemiddeld salaris van 8500€ bruto gedurende de laatste 5 werkjaren.
Ik neem aan dat zelfs een kabinetchef geen 100.000€ op jaarbasis verdiend?
Dus dat aftoppen = dikke zever.
speurneus is offline  
Oud 23 december 2011, 10:47   #40
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die moeten naar beneden gehaald worden en ze moeten ook maar een 2e peiler opzetten. Die 2e peiler moet je belangrijker en belangrijker maken zodat je op de termijn de eerste peiler nog verder kan afbouwen. Op die manier kom je aan een kapitalisatiepensioen en schuif je de lasten niet meer af op toekomstige generaties.

Wat je opgebouwd hebt in het verleden blijf je uiteraard behouden. Het is dus een hervorming van lange adem, een hervorming waar men reeds 30 jaar mee moest bezig zijn, maar toen was het natuurlijk gemakkelijk om de vele baby boomers te laten betalen voor hun oudjes, nu zit men echter met een omgekeerde piramide en de bijhorende gebakken peren.
Met die tweede peiler ben ik het volledig eens. Maar wie gaat dat betalen?
Momenteel worden er op ambtenarenlonen geen patronale SZ bijdragen betaald,...hetgeen oneerlijk is gezien de privé zo onmogelijk in concurentie kan treden met de overheid.
Ik weet niet of je de studie gemaakt door een Duitse prof en bevestigd door een prof van de KUL hebt gezien?
Daarin staat dat indien de pensioenen en gezondheidskosten niet drastisch worden bijgesteld de overheidsschuld tussen dit en 20 jaar zou oplopen tot 450 �* 700% (naargelang de bron) van het BNP.
Daar de 25% gepensioneerde ambtenaren vandaag 75% van het budget opsouperen zal men wel verplicht zijn om de pensioenen van de ambtenaren bij te stellen, anders worden er binnen een paar jaar helemaal geen pensioenen meer uitbetaald. Maar je hebt gelijk het is to less and to late.
Maar ik blijf erbij dat de grote fout in het pensioendebat is gemaakt een kleine 70 jaar geleden toen men het systeem heeft uitgetekend en waar men verkeerdelijk beslist heeft om de werkenden het pensioen van de gepensioneerden te laten betalen. Dit systeem werkte vrij goed totdat de demografische evolutie hier roet in het eten kwam strooien.
Maar hoe je dat vandaag in globo nog kunt bijstellen is mij een raadsel.

Laatst gewijzigd door speurneus : 23 december 2011 om 10:50.
speurneus is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be