Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2008, 14:53   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Natuurlijk heeft de maagdelijkheid van Maria wel belang, want dit betekent dat ze niet onkuis was.
Dat verband zie ik niet. Wat is er 'slecht' aan copulatie? Zonder copulatie zouden u en ik niet eens bestaan. Wat 'slecht' is is eerder de schoonheid van de voortplanting te instrumentalizeren in functie van macht.

Als Maria 'sex' had, kan sex niet slecht zijn, en dus niet als instrument van onderdrukking gebruikt worden want iets waarover individuen in vrijheid kunnen beslissen. Zou dit niet een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de 'maagdelijkheid' van Maria...wereldlijke macht?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 oktober 2008 om 14:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:01   #22
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Natuurlijk heeft de maagdelijkheid van Maria wel belang, want dit betekent dat ze niet onkuis was. Maar het hangt samen met haar andere deugden: vroomheid, haar geloof en vertrouwen in God, haar godvruchtigheid en devotie tot God. M.a.w. ze was rein en de enige vrouw die in God's ogen zo'n heilige/miraculeuze bevruchting verdiende om een groot profeet als Jezus te baren.
Maar op welke manier zou dit van belang moeten zijn voor hoe ik mijn geloof beleef in de praktijk? Het is tevens toch niet aan ons om daarover te gaan oordelen?
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:05   #23
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat verband zie ik niet. Wat is er 'slecht' aan copulatie? Zonder copulatie zouden u en ik niet eens bestaan. Wat 'slecht' is is eerder de schoonheid van de voortplanting te instrumentalizeren in functie van macht.

Als Maria 'sex' had, kan sex niet slecht zijn, en dus niet als instrument van onderdrukking gebruikt worden want iets waarover individuen in vrijheid kunnen beslissen. Zou dit niet een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de 'maagdelijkheid' van Maria...wereldlijke macht?
Instrumentalizeren van de voortplanting in functie van macht? Wat bedoel je daar precies mee?
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:21   #24
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Tegen een ongelovige kan je niet discuteren, gewoon omdat hij/zij ongelovig is en totaal geen wetenschap heeft van deze zaken. U even openzetten en de ernstige lectuur over deze eens lezen kan soms helpen om een ander beeld te krijgen over deze materie.
De boeken waar ik deze wijsheden uithaal zijn van rond 1900, new age bestond toen nog niet mijn inziens.
Trouwen Jezus en Sidarta zijn toen verschenen tijdens een expeditie in het Himalaia gebergte aan dertien gerenomeerde wetenschappers die er, alle onafhankelijk van elkaar een verslag over gemaakt hebben. Drie van hen zijn daar gebleven omdat ze het ware geloof gevonden hadden. één van hen heeft zijn leven gewijd aan de boodschap in het westen te verkondigen.

De Katholieke kerk heeft honderden testamenten laten verdwijnen omdat die niet in hun context pasten. In deze werden veel esoterische doeningen en wetenschappen onthult.
Omdat je ongelovig bent wil niet zeggen dat men onwetend is van religies of alles dat daarmee te maken heeft. Overtuigde atheïsten hebben dikwijls een grotere interesse in zulke zaken (vanuit een antropologisch perspectief) dan religieuze mensen zelf.

U moet niet vergeten dat rond 1900 een explosie aan nieuwe ideëen aan de gang was en men met vanalles ging experimenteren.
Misschien kent u wel figuren als Aldous Huxley (drugs), Aleister Crowley (heidendom), en vele anderen.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 27 oktober 2008 om 15:36.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:41   #25
Blaft
Lokaal Raadslid
 
Blaft's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Trouwen Jezus en Sidarta zijn toen verschenen tijdens een expeditie in het Himalaia gebergte aan dertien gerenomeerde wetenschappers die er, alle onafhankelijk van elkaar een verslag over gemaakt hebben. Drie van hen zijn daar gebleven omdat ze het ware geloof gevonden hadden. één van hen heeft zijn leven gewijd aan de boodschap in het westen te verkondigen.
Waar vind ik daar wat meer info over?
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:49   #26
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter
 
Patsy Stone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Berichten: 2.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
In de koran wordt er zelfs een heel hoofdstuk aan Maria geweid.
Hebben ze dat menske niet alleen de toegang tot de herberg geweigerd; hebben ze haar nog laten grazen ook? Tsss... 't Zijn nogal lappen...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:57   #27
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat verband zie ik niet. Wat is er 'slecht' aan copulatie? Zonder copulatie zouden u en ik niet eens bestaan. Wat 'slecht' is is eerder de schoonheid van de voortplanting te instrumentalizeren in functie van macht.

Als Maria 'sex' had, kan sex niet slecht zijn, en dus niet als instrument van onderdrukking gebruikt worden want iets waarover individuen in vrijheid kunnen beslissen. Zou dit niet een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de 'maagdelijkheid' van Maria...wereldlijke macht?
Weet u dat dan nog niet? Kijk naar het verleden. Alleen sexualiteit en bloot slaan alle katholieken dood.

'En nu dan?' zult u misschien vragen.

Wel, nu nog maar halfdood.

Laatst gewijzigd door system : 27 oktober 2008 om 15:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 15:59   #28
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Omdat je ongelovig bent wil niet zeggen dat men onwetend is van religies of alles dat daarmee te maken heeft. Overtuigde atheïsten hebben dikwijls een grotere interesse in zulke zaken (vanuit een antropologisch perspectief) dan religieuze mensen zelf.

U moet niet vergeten dat rond 1900 een explosie aan nieuwe ideëen aan de gang was en men met vanalles ging experimenteren.
Misschien kent u wel figuren als Aldous Huxley (drugs), Aleister Crowley (heidendom), en vele anderen.
Inderdaad, maar reeds beging 19 de eeuw maakte de magie zijn opgang bij de"gegoede" bevolking. één van de strafste was Eliphas Levi, wiens werken ik gelezen heb, persoonlijk vind ik zijn werken een goed uitgangspunt voor de beginnende lezer van deze materie, zijn tovenarij vind ik maar niets, maar zijn theorie over het geloof en het hiernamaals is echt een aanrader.
Je hoeft hem niet te geloven maar het zet je in ieder geval aan het denken.

Let wel ken persoonlijk iemand die doorgeslagen is door zijn boeken te lezen
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 16:04   #29
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Waar vind ik daar wat meer info over?
Google ff naar Baird T. Spalding en/of De meesters van het verre oosten
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 16:20   #30
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Maar op welke manier zou dit van belang moeten zijn voor hoe ik mijn geloof beleef in de praktijk? Het is tevens toch niet aan ons om daarover te gaan oordelen?
Wel, ik weet niet welk geloof jij aanhangt maar volgens het christendom is onkuisheid toch een zonde? Maria was rein, zowel lichamelijk als geestelijk. God heeft daar natuurlijk ook wel voor gezorgd. En in mijn geloof is dat alles gewoon een gegeven (zie koran) en vel ik helemaal geen oordeel.

An sich is de miraculeuze geboorte van Jezus één van de tekenen van God (o.a. van Zijn bestaan, macht, glorie,...) voor de mensheid. Wat je daar in de praktijk mee doet moet je zelf weten. Het is in elk geval zeker niet de bedoeling van God dat we nu allemaal als maagden gaan leven, ofzoiets. De andere profeten uit de bijbel waren trouwens uit gewone huwelijken geboren maar zijn daarom niet minder waard.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 16:46   #31
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wel, ik weet niet welk geloof jij aanhangt maar volgens het christendom is onkuisheid toch een zonde? Maria was rein, zowel lichamelijk als geestelijk. God heeft daar natuurlijk ook wel voor gezorgd. En in mijn geloof is dat alles gewoon een gegeven (zie koran) en vel ik helemaal geen oordeel.
Die kuisheid obsessie is ontstaan omwille van een hygiënisch probleem van vroeger.
Vroeger had men nog geen medicatie of voorbehoedsmiddelen (condooms) waarmee men seksueel overdraagbare ziekten kon bestrijden.
Daarom heeft men toen zo principes als maagdelijkheid, kuisheid, etc ingeroepen als een soort van hygiënische maatregelen om een bevolkingsgroep tegen ziekten te beschermen.
Vandaag de dag zijn die dingen dus totaal achterhaald zoals de geparfumeerde doeken tegen de pest.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 27 oktober 2008 om 16:51.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 17:13   #32
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Die kuisheid obsessie is ontstaan omwille van een hygiënisch probleem van vroeger.
Vroeger had men nog geen medicatie of voorbehoedsmiddelen (condooms) waarmee men seksueel overdraagbare ziekten kon bestrijden.
Daarom heeft men toen zo principes als maagdelijkheid, kuisheid, etc ingeroepen als een soort van hygiënische maatregelen om een bevolkingsgroep tegen ziekten te beschermen.
Vandaag de dag zijn die dingen dus totaal achterhaald zoals de geparfumeerde doeken tegen de pest.
Inderdaad, de bijbel staat vol van die leidraden, bv dat homo's ter dood moesten gebracht worden, diende enkel om hun mannelijke kinderen te beschermen, die jongens vanaf 10 trokken mee voor 3 maanden de woestijn met alleen maar mannen (geiten hoeden), op die manier werden ze beschermd tegen mannen die geen drie maanden zonder vrouw konden. Lees nooit de bijbel letterlijk er staan veel verborgen zaken in.
Oog om oog tand om tand, om dit te vermijden moest je naar een vrijstad vluchten daar kon je een proces krijgen, wat gewoonlijk uitliep op het vergoeden van het slachtoffer, dit om familievetes te vermijden. Enz.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 27 oktober 2008 om 17:15.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 21:59   #33
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Virgin?

Dat is een loze bewering.

Want nooit gecontroleerd.

Bovendien heeft ze een kind gebaard.

Dat stemt tot nadenken .
Eno2, waarom hebt u het eigenlijk over "the virgin Mary"? Waarom niet gewoon "de maagd Maria"? Ik dacht toch dat dit hier een nederlandstalig forum is.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 22:05   #34
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wel, het is niet enkel het christendom dat Maria een maagd verklaart. Een andere wereldgodsdienst, nl. de islam, verklaart haar ook maagd op basis van hetgeen door God aan Mohamed zou zijn overgeleverd:

"En toen de engelen zeiden: ' O Maria, God heeft jou uitverkoren en je rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Maria, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer (in gebed) en buig met de buigenden' ... Toen de engelen zeiden: 'O Maria, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de Messias, Jezus zoon van Maria. Hij zal in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn. Als kind en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn'. Zij zei 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei: 'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees! en het is." En God zal hem het Boek, de Wijsheid, de Taura (de Wet) en de Bijbel onderwijzen. ' (Koran 3:42-48)

In de koran wordt er zelfs een heel hoofdstuk aan Maria gewijd.
Inderdaad:

http://digiboek.50megs.com/koran/koran019.html
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 22:05   #35
balin
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 augustus 2006
Berichten: 1
Standaard horus leven!

http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm

http://video.google.com/videoplay?do...83847743189197

balin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 22:10   #36
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Virgin?

Dat is een loze bewering.

Want nooit gecontroleerd.

Bovendien heeft ze een kind gebaard.

Dat stemt tot nadenken .
'k dacht dat die maagd een misvatting _ uit het begrip dat ze een onbevlekte ontvangenis verkregen heeft_ is dat onstaan is doorheen de loop der tijd en dan als kerkelijk dogma naar voren is geschoven
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 22:18   #37
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Hoewel er in de Evangelies gerefereerd wordt naar de maagdelijkheid van Maria toen zij "ontving van de H. Geest" is dit pas in 1854 een dogma geworden in de katholieke Kerk. Maria kreeg toen de titel "Onbevlekte Ontvangenis". Net omdat het een tamelijk nieuwe titel was, was het voor de geestelijkheid van de 19de eeuw zo'n verrassing dat Bernadette Soubirous als eenvoudig dorpsmeisje deze benaming kon herhalen nadat ze die van de verschijning gehoord had.
Al ben ik zelf erg katholiek opgevoed, de maagdelijkheid van Maria is iets waar ik toch altijd mijn eigen idee over had. Dat Bernadette in haar onwetendheid "Immaculée Conception" kon zeggen, heeft mij meer verbaasd dan die zogenaamde maagdelijkheid.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 23:03   #38
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Had Jezus oudere broers of zussen?
Denk van niet omdat jezus de eerstgeborene genoemd wordt in de bijbel. Ik denk minstens twee jongere broers.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 23:41   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Instrumentalizeren van de voortplanting in functie van macht? Wat bedoel je daar precies mee?
De inmenging in 'privé' aangelegenheden door groepen, niet zozeer omwille van het welzijn van de betrokkenen, maar omwille van de vergroting van macht van die groepen. Door sexualiteit als 'slecht' af te beelden, kan je controle uitoefenen. En sexualiteit is een hele sterke 'drang' dus daar is ook heel wat macht door te verkrijgen als je het weet te 'canalizeren' en te controleren. Als jij mag beslissen hoe, en wanneer, en met wie, en in functie van wat, de sexualiteit dient plaats te vinden kan je mensen aan je binden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 23:43   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik denk minstens twee jongere broers.
Van dezelfde moeder?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be