Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2008, 08:59   #21
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Nee, nee. Laat ons even het rijtje aflopen. Myanmar, Columbia, Nicaragua, Guatemala, Honduras, de VS, Albanië, Servië, Rusland, Saoudi-Arabië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Pakistan, India, tal van Afrikaanse landen, Thailand, Indonesië, etc. Maar enkele landen die mij te binnen schieten. Die mag je allemaal van de Spelen uitsluiten op grond van jouw argumentatie. Worden overal flagrante mensenrechtenschendingen vastgesteld. Dat zou een leuke boel worden.
Ja, dat is wel zo. Maar dat neemt niet weg dat men het organiserend land moet wijzen op zijn plichten in dit verband naar aanleiding van deze Spelen. Wat ik vooral wilde onderlijnen, is het goedkope statement: 'ja, maar martelen in China, dat is 'binnenlandse politiek', en daar moeten we ons niet in moeien, want het gaat nu over sport. Ik vind dat dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 23 februari 2008 om 09:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 12:49   #22
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, dat is wel zo. Maar dat neemt niet weg dat men het organiserend land moet wijzen op zijn plichten in dit verband naar aanleiding van deze Spelen. Wat ik vooral wilde onderlijnen, is het goedkope statement: 'ja, maar martelen in China, dat is 'binnenlandse politiek', en daar moeten we ons niet in moeien, want het gaat nu over sport. Ik vind dat dus niet.
Akkoord, we mogen dat niet door de vinger zien. Het is binnenlandse politiek, maar wij trekken ons er wel iets van aan.

Toch zie ik dit liever niet via de Spelen gebeuren.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 20:12   #23
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Ik denk dat we in China een kans gemist hebben ten tijde van het studentenprotest. Had Europa en de VS toen die beweging gesteund, was het communisme omvergevallen in China. Maar toen keek men de andere kant uit ........ . Heel erg jammer.

Ik vrees dat de verandering nu van binnenin zal moeten komen. Zolang de meerderheid van de chinezen achter hun regering blijven staan, zal er niks veranderen.

Ik heb trouwens de indruk dat wij eerder in hun richting aan het veranderen zijn, dan omgekeerd ....... lees maar eens goed wat in de patriot act staat en wat er in het nieuwe EU verdrag staat.

Ik denk dat elke regering die het recht op vrije meningsuiting en het recht op godsdienstvrijheid niet als een absoluut recht ziet al snel tot dit soort praktijken overgaat. En ja communisme is zeker 1 van die regeringsvormen die altijd tot dit soort dingen leidt. Er is geen enkel communistisch land dat dit soort praktijken niet heeft toegepast. Daarom dat we er in de EU moeten over waken dat men nooit aan die 2 vrijheden raakt. Jammer genoeg zijn de mensen hier in slaap gewiegd en doen ze niet de moeite om eens het nieuwe verdrag nauwkeurig te lezen. Daar worden beide principes ernstig in vraag gesteld en blijft er bijna niks meer van over als je alle uitzonderingen leest en vooral de nogal vage beschrijvingen vaak. En we mogen er niet eens over stemmen ...... de democratie gaat er hier in de EU snel op achteruit en we zouden ons beter daarover zorgen maken ipv over China en andere ver weg gelegen landen ons zorgen te maken.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 17:16   #24
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Niet alleen Falun-Gong'ers en Rooms-katholieken, maar ook de Thibetaanse boeddhisten moeten het ontgelden van het Chinees atheïstisch regime.

De (officieel) Rooms-katholieken hebben in veel regio's nog steeds te lijden aan vervolging en onrechtmatige opsluiting van Roomsgetrouwe religieuzen. Vanavond op Goede Vrijdag, wordt er voor hen gebeden.
Citaat:
Kruisweg Rome in teken Chinese katholieken

Vrijdag 21 maart 2008 – De Kruisweg die paus Benedictus XVI vandaag ter gelegenheid van Goede Vrijdag in het Colosseum van Rome bidt, zal op bijzondere manier aandacht besteden aan het lijden van de Kerk in China. De lijdensmeditaties zijn dit jaar geschreven door de kardinaal van Hongkong, Joseph Zen.

Het is inmiddels traditie dat de paus op Goede Vrijdag de kruisweg bidt in het Colosseum, en daarbij staat dit jaar de christenheid in China centraal. Benedictus XVI verzocht aan kardinaal Joseph Zen de teksten voor de kruiswegstaties te schrijven. Aan inspiratie ontbreekt het niet: vervolgde christenen, het gebrek aan godsdienstvrijheid en de verdeeldheid tussen de ondergrondse en door de overheid gecontroleerde katholieke Kerk.

Kardinaal Zen zegt dat het schrijven van de kruiswegmeditatie een hele opgave was, “maar hiermee breng ik wel de stem van de Chinese christenen naar het Colosseum. De Heilige Vader had de wens dat de Chinese christenen geestelijk present zouden zijn, ook al omdat zij - allicht meer dan wij - vandaag het lijden van de passie van Christus dragen. In hun vlees en bloed wordt Jezus vandaag nog opgesloten, mishandeld, uitgelachen, veroordeeld en gekruisigd.”

Het Colosseum staat symbool voor de stad Rome, maar het is tegelijk een herdenkingsmonument voor de ontelbaar vele christengelovigen die met de christenvervolging hun geloof betaalden met hun bloed. Pas na de christianisering van het Romeinse rijk kwam een einde aan de strijd met dieren en gladiatoren. Keizer Constantijn schafte in 326 de doodstraf door middel van wilde dieren in de arena af en in 380 kondigde Theodosius de Grote het einde van de gladiatorenspelen aan. In 399 volgde in het hele Romeinse rijk de sluiting van de gladiatorenscholen.
bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2008.html
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be