Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2016, 00:32   #381
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
En toch is deze onafhankelijkheidsstrijd en burgeroorlog het begin geworden
van de onafhankelijkheid van Nederland en van de gouden eeuw.
Dus zeker de moeite waard om te vieren.
Ook van de splitsing van Brabant en het einde van een Brabantse Gouden Eeuw, geenszins een reden tot vieren. Als de Opstand nu nog écht geslaagd was, maar de huidige grens is het resultaat van een wapenstilstand. De splitsing van de XVII Nederlanden is eerder een falen van de Opstand, dan een succes.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 17:58   #382
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ook van de splitsing van Brabant en het einde van een Brabantse Gouden Eeuw, geenszins een reden tot vieren. Als de Opstand nu nog écht geslaagd was, maar de huidige grens is het resultaat van een wapenstilstand. De splitsing van de XVII Nederlanden is eerder een falen van de Opstand, dan een succes.
Ik denk eerder dat een rouwdatum wenselijk is om de tragische opsplitsing te herdenken. Misschien wordt het tijd voor een condoleance register vanwege de ellende van toen...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 16:29   #383
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.204
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ook van de splitsing van Brabant en het einde van een Brabantse Gouden Eeuw, geenszins een reden tot vieren. Als de Opstand nu nog écht geslaagd was, maar de huidige grens is het resultaat van een wapenstilstand. De splitsing van de XVII Nederlanden is eerder een falen van de Opstand, dan een succes.
Het is het falen van de Belgen!
De Hollanders hebben alles gedaan om de Spanjaarden te verslaan.
Een groot deel van België koos voor de Unie van Atrecht.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 16:42   #384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is het falen van de Belgen!
De Hollanders hebben alles gedaan om de Spanjaarden te verslaan.
Een groot deel van België koos voor de Unie van Atrecht.
Ik denk dat de bevolking van die tijd niet veel in de pap te brokkelen had, hoor. Een bijzonder kleine elite besliste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 02:22   #385
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is het falen van de Belgen!
De Hollanders hebben alles gedaan om de Spanjaarden te verslaan.
Een groot deel van België koos voor de Unie van Atrecht.
In het begin misschien, maar naar mate het conflict vorderde en de Republiek langzaam vorm begon te krijgen waren veel Hollanders bang voor of niet rouwig om het ontbreken van Vlaamse en Brabantse (Antwerpen, Leuven, Brussel etc.) concurrentie. De Unie van Atrecht was gevormd door een aantal voornamelijk 'Romaanstalige' gewesten en dan doe je alle 'Nederlandstalige' Gewesten van de Zuidelijke Nederlanden tekort die wel allemaal bij de Unie van Utrecht hoorden.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 11:38   #386
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.204
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
In het begin misschien, maar naar mate het conflict vorderde en de Republiek langzaam vorm begon te krijgen waren veel Hollanders bang voor of niet rouwig om het ontbreken van Vlaamse en Brabantse (Antwerpen, Leuven, Brussel etc.) concurrentie. De Unie van Atrecht was gevormd door een aantal voornamelijk 'Romaanstalige' gewesten en dan doe je alle 'Nederlandstalige' Gewesten van de Zuidelijke Nederlanden tekort die wel allemaal bij de Unie van Utrecht hoorden.
De Nederlandstalige Gewesten hebben nooit voor Nederland gekozen toen niet ,
in 1830 niet en nu nog niet.

Laatst gewijzigd door cato : 17 januari 2016 om 11:39.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 16:59   #387
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Nederlandstalige Gewesten hebben nooit voor Nederland gekozen toen niet ,
in 1830 niet en nu nog niet.
Onjuist, op volgende kaart ziet u dat het graafschap Vlaanderen alsook het Antwerpse tot de Unie van Utrecht hadden toegetreden. Brabant wou zich blijkbaar in geen enkel van de twee kampen engageerden.

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 18:44   #388
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is het falen van de Belgen!
De Hollanders hebben alles gedaan om de Spanjaarden te verslaan.
Een groot deel van België koos voor de Unie van Atrecht.
Helemaal niet! Het is vooral de houding van de protestanten en calvinisten die het hele opzet heeft doen mislukken. Want die hielden zich niet aan wat overeengekomen was (Pacificatie van Gent) : respect voor iedere geloofsovertuiging. De geloofs- en gewetensvrijheid!

Vooral de protestanten in Zeeland en Holland gingen hun eigen onverdraagzame koers varen. In andere gewesten probeerden de (radicale) calvinisten brutaal en met geweld de macht te grijpen. De eenheid (in de strijd) heeft dus maar zeer kort geduurd. Er was met andere woorden maar weinig te merken van de 'godsvrede' (evenmin bij een deel van de katholieken overigens). Het hele boeltje zakte vervolgens vrij vlug in mekaar. Dat is in het kort het hele plaatje.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 januari 2016 om 19:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 20:41   #389
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vlaanderen zal op den duur gaan verfransen na eerst de tussentaal tot regionale landstaal te nemen. Maar dat is de keus van het zuiden.





Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De tussentaal is daar dan net zoiets als het Letzenburgisch in Luxemburg. Ik wens de Vlamingen dan ook veel succes! In dat zou ik zeggen: trekt uwen plan!
Er is wat mij betreft slechts een miniem verschil tussen AN en tussentaal. Laten we zeggen dat tussentaal 95% AN is.
Letzeburgs is daarentegen in se een dialekt. Dat kan van de zg. tussentaal niet gezegd worden.
Bovendien is die zg. Vlaamse tussentaal louter een "spreektaal". Enkel en alleen reeds daarom kan dat nooit een "regionale landstaal" worden.

---------------------------------------------------------------------

Let op de bijzondere positie van Oostende op die kaart hierboven gepost door Jan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Oostende
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 januari 2016 om 21:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 10:19   #390
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.204
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet! Het is vooral de houding van de protestanten en calvinisten die het hele opzet heeft doen mislukken. Want die hielden zich niet aan wat overeengekomen was (Pacificatie van Gent) : respect voor iedere geloofsovertuiging. De geloofs- en gewetensvrijheid!

Vooral de protestanten in Zeeland en Holland gingen hun eigen onverdraagzame koers varen. In andere gewesten probeerden de (radicale) calvinisten brutaal en met geweld de macht te grijpen. De eenheid (in de strijd) heeft dus maar zeer kort geduurd. Er was met andere woorden maar weinig te merken van de 'godsvrede' (evenmin bij een deel van de katholieken overigens). Het hele boeltje zakte vervolgens vrij vlug in mekaar. Dat is in het kort het hele plaatje.
Kennelijk is het u niet bekend ,dat de contraremonstranten voor het belangrijkste deel Zuid Nederlanders waren,
die naar het Noorden waren gevlucht.

https://www.rijksmuseum.nl/nl/ontdek...and-en-twisten
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 17:07   #391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er is wat mij betreft slechts een miniem verschil tussen AN en tussentaal. Laten we zeggen dat tussentaal 95% AN is.
Letzeburgs is daarentegen in se een dialekt. Dat kan van de zg. tussentaal niet gezegd worden.
Bovendien is die zg. Vlaamse tussentaal louter een "spreektaal". Enkel en alleen reeds daarom kan dat nooit een "regionale landstaal" worden.
Waarom is Luxemburgs volgens u "in se een dialect"? Is Noors dan ook "in se een dialect"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 23:51   #392
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Luxemburgs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom is Luxemburgs volgens u "in se een dialect"? Is Noors dan ook "in se een dialect"?
Dank zij de suggestieve vragen van onze onderwijzer leren wij hier natuurlijk iets bij door ons te dokumenteren.....

Wel, het hangt er natuurlijk van af welke definitie men hanteert voor "dialekt".
Wiki onderscheidt er drie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dialect

De volksaardige betekenis.

Bepalend voor de 'mate' van dialectisch zijn van een variëteit gelden doorgaans:

- sociale criteria als de mate van verschriftelijking,
De spellingconventies die aangenomen werden voor dit decennia durende project, legden de basis voor de standaardspelling die officieel werd op 10 oktober 1975.

- het sociale aanzien.
Het sociale aanzien van het Luxemburgs is er gering in Duitsland, België en Frankrijk. In die twee laatste landen is het zelfs bijna uitgestorven.
Het Luxemburgs speelt in Luxemburg een grote rol in de media, het onderwijs en het openbaar bestuur op lager- en lokaal niveau, maar in het hoger onderwijs en de politiek domineert het Frans. In de overige, formelere, sectoren van het openbare leven wordt daarnaast ook het Duits, maar dan vooral als geschreven taal, gebruikt. Het Luxemburgs dient in het algemeen als informele omgangstaal.
In Luxemburg is de taal algemene omgangstaal en als officiële taal erkend, nochtans in die functie weinig gebruikt.

- de mate van politieke zelfstandigheid van het gebied waarin de variëteit wordt gesproken.
Voor het Luxemburgs geeft dat een verdeeld beeld: In België, Duitsland, en Frankrijk zal het gaan om dialekten. In het GH Luxemburg heeft het Luxemburgs in 1984 de status van officiële taal gekregen. Het is een van de drie officiële talen van Luxemburg, naast het Duits en het Frans.


Merk op dat de drie voorgaande kriteria géén taalkundige kriteria zijn. Het laatste is zelfs een uitgesproken politiek kriterium. Politiek heeft zelfs de spelling van het Luxemburgs beïnvloed:
Door de onaangename herinneringen aan de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog willen veel Luxemburgers hun taal geen Duits dialect meer noemen. Zij vinden dat Luxemburgs als een aparte taal moet worden beschouwd en hebben daarvoor de erkenning gekregen. De schrijfwijze van het Luxemburgs, die taalhistorisch bij het Duits zou moeten aansluiten, is daarom na de oorlog aangepast aan de Franse klankweergave.

- de afwijkendheid van een standaardtaal.
Nu zijn de verschillen met het Hoogduits inderdaad zo groot dat wie alleen Hoogduits kent (grote) moeite heeft om Luxemburgs te verstaan. Aan de andere kant zijn de verschillen tussen Luxemburgs en Hoogduits geringer dan tussen bijvoorbeeld de standaardtalen Nederlands (een vorm van Nederfrankisch) en Duits (eigenlijk een gestandaardiseerde vorm van Hoogduits).

Als subvariëteit.

Het Luxemburgs is een Middelduitse en daarmee ook Hoogduitse variëteit van Middelfrankische stam. Sommige classificaties brengen het onder bij het Moezelfrankisch. Samen met het Ripuarisch en het Rijnfrankisch vormt het Moezelfrankisch de westelijke groep van de Middelduitse dialecten.

Als niet-gestandaardiseerde variëteit.
Er bestaat dus op papier een Luxemburgse spelling, maar blijkbaar is het Luxemburgs vooral een gesproken taal en grijpt men voor het geschrevene naar het Duits of Frans. Is dat niet zo Jan ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 januari 2016 om 23:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 23:56   #393
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er bestaat dus op papier een Luxemburgse spelling, maar blijkbaar is het Luxemburgs vooral een gesproken taal en grijpt men voor het geschrevene naar het Duits of Frans. Is dat niet zo Jan ?
Dat klopt, maar dat is ook zo voor het Platduits. Meent u dan ook dat het Platduis "in se een dialect" is?

Of het Noors?

Die laatste vraag stelde ik al eerder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 23:57   #394
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wel, het hangt er natuurlijk van af welke definitie men hanteert voor "dialekt".
Wiki onderscheidt er drie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dialect
Drie criteria die je moeiteloos kan aanwenden om het Nederlands in het 19e eeuws België als een puur dialect kan omschrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 00:33   #395
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt, maar dat is ook zo voor het Platduits. Meent u dan ook dat het Platduis "in se een dialect" is?
Wel, zoals ik hierboven stelde is het een kwestie van definitie.
Persoonlijk vind ik dat taalkundige definities het meeste hout snijden omdat politieke kriteria louter willekeurig zijn.
En dan kom ik uit bij hierboven, ("Als subvariëteit" )volgens hetwelk de Platduitse of Nederduitse dialekten samen met de Middelduitse en de Opperduitse, de Duitse dialekten vormen. En binnen dat verspreidingsgebied der Duitse dialekten hebben zich twee standaardtalen gekristalliseerd. Het Duits en het NL. Maar dat weet ge allemaal beter dan ikzelf, Jan.....

Er bestond inderdaad een Nederduitse bijbelvertaling. En als fan van Constant Hansen betreur ik het dat de Hanzestaat met een eigen taal, het Nederduits, zich niet heeft kunnen doorzetten. Het Nederduits werd in het noorden van Duitsland weggedrukt door het Hoogduits.
De Aldietse Droom ligt in scherven op de grond van de geschiedenis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging
En akkoord, die taal zou dan meer meer Nedersaksisch gekleurd zijn geweest en veel minder Nederfrankisch, maar een tweedeling volgens de Benrather Linie lijkt mij het toch het meest natuurlijke. De grens tussen de Nederlanden en Duitsland is allesbehalve een taalgrens. Pas toen men aan de twee zijden van die grens ophield dialekt te spreken, is de staatsgrens een taalgrens geworden, maar dat was ze niet voordien.

Maar ook dat is u natuurlijk bekend Jan....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of het Noors?
Die laatste vraag stelde ik al eerder.
IK heb dank zij U, deze avond veel bijgeleerd over het Luxemburgs, het Noors ga ik morgen onder de loep nemen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 januari 2016 om 00:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 00:38   #396
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Drie criteria die je moeiteloos kan aanwenden om het Nederlands in het 19e eeuws België als een puur dialect kan omschrijven.
Dat moet ge mij toch maar eens uitleggen....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 00:44   #397
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat moet ge mij toch maar eens uitleggen....
Wat was het sociaal aanzien van het Nederlands in het 19e eeuwse België?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 01:14   #398
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat was het sociaal aanzien van het Nederlands in het 19e eeuwse België?
Dat is een kriterium dat men - volgens wiki - hanteert om bij twijfel uit te maken of een variëteit nu een dialekt of een standaardtaal is.
Over het Nederlands in het 19 eeuwse België is geen twijfel mogelijk.
Er bestonden net zoals nu Nederlandse dialekten én ook een Nederlandse standaardtaal.
Die standaardtaal werd weliswaar minder gesproken en genoot minder aanzien maar het was ontegensprekelijk wél een standaardtaal.
We hoeven die kriteria dus niet.

Maar ik begrijp dat ge het niet eens zijt met Wiki. Wat zijn dan uw kriteria om uit te maken of we te doen hebben met een dialekt of een standaaardtaal ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 januari 2016 om 01:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 00:50   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is een kriterium dat men - volgens wiki - hanteert om bij twijfel uit te maken of een variëteit nu een dialekt of een standaardtaal is.
Over het Nederlands in het 19 eeuwse België is geen twijfel mogelijk.
Er bestonden net zoals nu Nederlandse dialekten én ook een Nederlandse standaardtaal.
Blijkbaar bestond die twijfel wel, daar de Franstaligen slechts vonden dat het ging om een verzameling dialecten. En de sociale status was ook heel laag, zelfs gedeeld door de Vlamingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 00:51   #400
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar ik begrijp dat ge het niet eens zijt met Wiki. Wat zijn dan uw kriteria om uit te maken of we te doen hebben met een dialekt of een standaaardtaal ?
Taalkundig bestaan die eigenlijk niet. Het gaat meestal om formele elementen die te maken hebben met de politieke situatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be